וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה טובה בתעסוקה, אבל המצב במדינה מעודד רילוקיישן

עודכן לאחרונה: 27.12.2022 / 10:58

מחלקת המחקר של AllJobs בחנה את שוק התעסוקה בישראל ב-2022 ומצאה לא מעט ממצאים מפתיעים: מה פער השכר בין גברים לנשים? למה הייטקיסטים שואפים יותר לרילוקיישן? איזה תחום משווע לעובדים ומה יהיה על הביקוש בהייטק המדשדש?

עבודה מהבית או עבודה היברידית, מה ההבדל, ועד כמה זה אפקטיבי ב-2023?. Unsplash
לעבוד מהבית או ממקום העבודה? שאלה שמעסיקה גם את המועסקים וגם את המעסיקים.../Unsplash

AllJobs מסכמת את 2022: מצד אחד: שיא בכמות המועסקים, מצד שני: שיא בכמות המשרות הפתוחות. ההייטק, שהיה הקטר של המשק בשנתיים האחרונות נבלם. עוד נרשם מחסור גדול של עובדים בכל התחומים אך בעיקר בתחום ההוראה. עוד מתברר שהמצב הפוליטי, והבטחוני גרמו לעליה חדה ברצון לעשות רילוקיישן

מחלקת המחקר של AllJobs אתר הדרושים הגדול בישראל מסכמת את הטרנדים של השנה שחלפה: ההתפטרות הגדולה, העבודה ההיברידית, היציאה לעצמאות - והפערים במשק. כן מספקת החברה תחזית לקראת שנת 2023.

עובדים ומחפשי עבודה לפי Alljobs. Alljobs,
עובדים ומחפשי עבודה/Alljobs

מנתוני מחלקת המחקר של הקבוצה עולה כי, שנת 2022 תיזכר כשנה טובה מאוד במשק הישראלי, הגם שהייתה מלאה בניגודיות: עם צמיחה גבוה בכלל הסקטורים במשק, חזרה מלאה לעבודה אחרי שנתיים של משבר קורונה, עודף תקציבי מגביית מיסים וכן אבטלה נמוכה מאוד.

לצד כל אלו, שיא במספר המשרות הפתוחות במשק, עם קשיים בענפים רבים בגיוס עובדים, העלאות שכר גבוהות ומשבר בהייטק שמוביל לאלפי מפוטרים במחצית השנייה של השנה, שחלקם מוצאים עובדים מיידית וחלקם נכנסים להתהליך ארוך יותר של חיפוש עבודה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מצב כלכלי כמשפיע על גיוס עובדים. Alljobs,
המצב הכלכלי כפקטור לגיוס עובדים/Alljobs

שיא במספר המועסקים, חיפוש ומעקב מתמיד אחרי המשרות המתפרסמות

במפת התעסוקה בישראל רואים בחברה כי ב-2022 נרשם שיא בכמות המועסקים שעמד על 83% ומסמן עלייה של 5% בהשוואה ל-2021 וזינוק של 26% בהשוואה לשנת 2019 (טרום הקורונה). נתון זה נמצא בהלימה עם אחוז האבטלה הנמוך. נוסף על כך, מגמת הגישוש של שנת 2021 עדיין בולטת מאוד ואנשים מחפשים לשפר את מצבם התעסוקתי - 66% חיפשו עבודה בשנה האחרונה לעומת 60% ומטה בשנים טרום קורונה.

במקביל, העובדים ממשיכים להיות בררנים ולא מוכנים להיענות לכל משרה, אבל הם בהחלט עם היד על הדופק. 47% החליפו עבודה בפועל השנה (לעומת 35% ב-2021). המגמה בולטת אפילו יותר בקרב עובדים בתעשיית ההייטק ובקרב צעירים בגילאי 21-25.

תחלופת העבודה עלתה והסיבות המרכזיות לחיפוש עבודה בשנת 2022: שכר ותנאים כסיבה העיקרית להחלפת מקום עבודה בקרב 43% מהעובדים, עליה של 25% בהשוואה ל-2021. סיבות נוספות, לפי סדר חשיבות יורד: הרצון להתקדם מקצועית וסביבת העבודה (17%) ועבודה היברידית (11%) שזהה לשנה שעברה. סיבה פחותה הייתה תחושת מיצוי (10%).

מחויבות עובדים למקום העבודה. Alljobs,
עד כמה חשים העובדים מחויבות לארגון?/Alljobs

צמיחה גבוהה לצד אבטלה נמוכה ועליה של 20% בכמות המשרות החדשות

בבחינת העסקים, רואים ב-Alljobs צמיחה רוחבית כמעט בכל הענפים במשק בשנה החולפת. העסקים חוזרים לשגרת עשייה והמשק התחיל להתאושש משנתיים של קורונה, עם עלייה של 20% בהיקף המשרות החדשות שמתפרסמות ושיא של למעלה מ-45 אלף משרות באתר במהלך הרבעון האחרון.

בבדיקה עם המעסיקים בישראל, רואים בחברה כי רוב העסקים אופטימיים לקראת 2023 בכל הקשור לגיוס עובדים; 5% בלבד מאמינים שיעצרו גיוסים ויפטרו עובדים, 21% חושבים שיאטו את קצב הגיוס, 56% מהעסקים מאמינים שלא יהיה שינוי כלל בהיקפי הצמיחה ו-18% אופטימיים וצופים כי יהיה גידול ויגייסו יותר בשנה הקרובה.

מבין התחומים שהציגו את הגידול המשמעותי ביותר בהשוואה ל-2021, נמצאים:
רכש ולוגיסטיקה 52%+, תיירות ומלונאות 51%+, כספים וכלכלה 45%+, בניין בינוי ותשתיות 40%+, משפטים 38%+, אדמיניסטרציה 37%+, שירות לקוחות 34%+, בכירים 30%+, ביוטכנולוגיה 26%+.

10 התחומים עם היקף המשרות הגדולה ביותר לשנה האחרונה:
משרות ללא ניסיון: 77,265, אדמיניסטרציה: 60,775, שירות לקוחות: 59,790, כספים וכלכלה: 59,300, מכירות: 48,100, תוכנה: 38,725, ייצור ותעשיה: 38,715, הוראה, חינוך והדרכה: 24,295, מחסנאות: 23,530 ובניין בינוי ותשתיות: 23,020.

זהו נתון של מספר המשרות שפורסמו במהלך השנה עבור תחומים אלו.

ראש העין על המפה: הגידול שנרשם לא היה רק בתפקידים - גם הערים השונות בארץ חוו צמיחה, ובהן אחת מפתיעה במיוחד, ראש העין - עם הגידול המשמעותי ביותר במספר המשרות. הדרישה לעובדים מקבלת ביטוי גם בחלוקה לערים המרכזיות בישראל. בהשוואה לשנת 2022, ראש העין היא העיר עם הזינוק הגבוה ביותר במספר המשרות, עלייה של 68% והיקף של 29,090 משרות. תל אביב נמצאת בראש עם 148 אלף משרות ועלייה של 20%, פתח תקווה עם 82,945 ועליה של 38%, רמת גן עם 70,770 ועליה של 41%, חולון גם כן מפתיעה ומסמנת עלייה של 54% וכ-49 אלף משרות חדשות.

ראש העין בניינים מחיר למשתכן נדל"ן. ראובן קסטרו
ראש העין. לא רק תנופת בנייה אלא גם אליפות ישראל בגיוסי עובדים חדשים/ראובן קסטרו

הייטק - הקטר של המשק בשנתיים האחרונות עובר טלטלה

שנת 2022 מגיעה אחרי שנה מאוד חזקה בהייטק הישראלי, שבה היקף ההשקעות בסטארטאפים ישראלים היה מרקיע שחקים וחברות רבות התהדרו בתואר הנכסף - יוניקורן. השינויים הכלכליים בעולם במהלך המחצית השנייה של 2022 משפיעים על ההייטק הישראלי ועל העובדים בענף באיטיות, כאשר ברבעון האחרון אנו עדים לפיטורים של אלפי עובדים, עצירת גיוסים וצמצום מאסיבי בהשקעות.

אם מסתכלים על שנה זו ככלל ולא רק בפוקוס על חודשיה האחרונים, לא ניתן לראות את ההשפעה באופן מהותי עם 72,260 משרות בענף. אך אם נסתכל על הרבעון האחרון, אומרים בחברה, כבר רואים את הירידה של 3.5% בכמות המשרות המתפרסמות בהשוואה לרבעון 3 של שנת 2022. בחודש דצמבר בלבד, נרשמו ירידות בהיקף של כ-8%-10% עם סיום השנה. ב-AllJobs צופים כי במהלך השנה הבאה אנו נמשיך לראות את הירידות בשוק הייטק, עם היקף גיוסים איטי ומבוקר ובעיקר לתחומי הליבה.

בבחינת סך המשרות שהתפרסמו באתר אולג'ובס בשנת 2022 בתחום הטכנולוגי, מוביל תחום התוכנה ולאחריו תחומי האינטרנט והדיגיטל, מערכות מידע ואבטחת איכות:

תוכנה: כ-40 אלף משרות (ירידה של כ-4% לעומת 2021)
מערכות מידע: גידול של 28%.
ניתוח מערכות: גידול של 15%.
אבטחת איכות: גידול של 13%.
חומרה: ירידה של כ-15%.
אבטחת מידע וסייבר: גידול של כ-4%.
אינטרנט ודיגיטל: גידול של כ-4%.


אז מה היו התפקידים הכי חמים בתעשיית ההייטק?
תוכנה - מפתחי Full Stack עם כ-5 אלף משרות, אבטחת איכות ואנשי QA תוכנה עם כ-4 אלף משרות, ולאחר מכן, בסדר יורד: מערכות מידע ומנתחי מערכות מידע, אינטרנט, מנהלי דיגיטל, סייבר ומנהלי אבטחת מידע/סייבר, ניתוח מערכות Web ומהנדסי חומרה.

עם זאת, במחצית השנייה של שנת 2022, החלה ההשפעה של המיתון המתהווה גם על שוק הייטק בישראל, עוצמת הירידה בהיקף המשרות בהייטק באוקטובר-נובמבר מקבלת ביטוי בירידה קלה עד חדה בהתאם לתחומים השונים בתעשייה.

בתחום התוכנה, המרכיב כ-54% מהמשרות בענף, אנו עוד לא רואים ירידה בממוצע אוקטובר-נובמבר, אך בהתבסס על נתוני תחילת דצמבר אנו מעריכים שנראה את הירידה גם בתחום זה. מערכות מידע עם ירידה של 0.5%-, ניתוח מערכות בירידה של 1.5%-, אבטחת איכות QA בירידה של 5%-. תחומים שרשמו ירידות חדות אף יותר: חומרה עם ירידה של 9%-, אבטחת מידע וסייבר בירידה של 12%- ואינטרנט ודיגיטל בירידה של 13.5%-.

מורה ותלמידות. ShutterStock
מהנתונים המשמעותיים של 2022: חוסר גדול בעובדי הוראה/ShutterStock

מחסור גדול של עובדים בכל התחומים, אך בעיקר בתחום ההוראה

הצמיחה אומנם הועילה למשק אך חשפה פערים ותחומים עם מחסור גדול מאוד. אחד מהם הוא תחום ההוראה שסבל השנה ממחסור מדהים של למעלה מכ-25 אלף משרות מתחום החינוך שנותרו ללא מענה, ירידה של 1% בלבד משנת 2021. התפקידים המובילים הם מנהלות מעונות וגן, גננות, סייעות ומטפלות ועד ליועצים חינוכיים ומלווים בחינוך המיוחד. את מירב הביקושים הובילו הערים ראשון לציון, הרצליה ונתניה.

הביקושים לעובדות ועובדים בתחומים אלו צמחו בשנה האחרונה והגיעו למספרים הדומים לשנת 2019, ערב משבר הקורונה. במהלך המשבר, לאור הסגרים הרבים ואי הפעילות של מערכת החינוך, הצטמצמו כ-2,000 משרות בכלל התחומים. החזרה לשגרה והעלייה ביוקר המחייה מובילים רבות ורבים שלא לעסוק בתחומים אלו. ואם חשבנו שקיים מחסור בעיקר במורים וגננות, אנו רואים שכל צוותי ההוראה בנמצאים בחוסר אדיר.

בהשוואה בין השנים 2019 ל-2022, אנו רואים ירידה בהיקף הביקוש לגננות, סייעות ומטפלות בשיעור ירידה של 11.5% ועד 13%. עם זאת, בהשוואה לשנת הלימודים האחרונה, אנו רואים שישנן עליות בביקושים לכלל התחומים ובמספרים גדולים. ניהול גן או מעון עם עלייה של 18%, חינוך המיוחד עם עלייה של כ-44%%, גננות עם עלייה של 3%, סייעות ומטפלות עם עלייה של 17% וביעוץ החינוכי עלייה של 47%.

בסך הכל, אנו רואים כי היקף המשרות ב-2021 לשנה הנוכחית עומד על עלייה של 14% בהיקף המשרות השונות ועומד על 24,230 משרות פנויות.

סיבות של ישראלים לרילוקיישן. Alljobs,
סיבות של ישראלים לרילוקיישן/Alljobs

המצב הפוליטי, הבטחוני והיציאה מהקורונה גרמו לרבים לרצות ולעשות רילוקיישן

בשנה החולפת אחוז הישראלים ששקלו לבצע רילוקיישן עלה ועמד על 69% לעומת 46% בשנה שעברה. 82% מהם שוקלים לבצע הסבה מקצועית לשם כך. בין הגורמים המשפיעים על ההחלטה נמצא הרצון לשיפור המצב הכלכלי - 60% כגורם משמעותי לעומת 50% אשתקד. 50% עבור שיפור איכות החיים ומציאת האיזון בין עבודה לפנאי, בית ומשפחה, לעומת 48%. חשוב לציין כי לא באמת 70% מהישראלים שוקלים באמת לבצע רילוקיישן, אך מדובר בנתון שבחברה מגדירים 'נתון מצב רוח', שמעיד על סנטימנט כללי באוכלוסיה.

בנוסף, תחושת האכזבה בולטת ובעליה, 31% העידו כי הם מאוכזבים מהמצב במדינת ישראל ולכן שוקלים מעבר למדינה אחרת, זאת לעומת 24% אשתקד. 20% מהמתלבטים שוקלים את המעבר 'בגלל המצב הפוליטי בישראל'. כמו בשנים קודמות, ניו יורק ולוס אנג'לס ממשיכות להיות בראש טבלת הערים המועדפות, לצד עליה בעדיפות לאירופה. וגם נרשמה ירידה בחשש מאנטישמיות (7%) לעומת 13% אשתקד.

מצב בישראל כגורם לרילוקיישן. Alljobs,
המצב בישראל כמשפיע על שיקולים לרילוקיישן/Alljobs

ההתפטרות הגדולה, עבודה היברידית, יציאה לעצמאות- ועד עליות השכר והפערים במשק

תופעה שעלתה בשנה האחרונה לכותרות בארה"ב ובישראל היא, ההתפטרות השקטה. בעוד לפי הפרסומים היה ניתן להתרשם שהעובדים הפסיקו לעבוד או לתת את המינימום הנדרש, בישראל ראינו מחויבות למקום העבודה מצד העובדים אך עם דרישה לאיזון בין בית לעבודה.

נושא ההתפטרות השקטה שנמצא בעיסוק מרכזי, נטען כי עובדים מאסו בשעות העבודה הרבות, הדרישות לביצוע המשימות, המחויבות מצד העובדים למקום העבודה ולמעסיקים והכניסה של העבודה אל שעות הפנאי לאור השינויים בשוק העבודה בשנתיים האחרונות והשילוב של עבודה היברדית מהבית וממקום העבודה.

ההתפטרות השקטה היא לא באמת מושג חדש, כולנו מכירים אותו כתופעה של אבטלה סמויה או 'הקטנת ראש', בה העובד עושה את העבודה הנדרשת ממנו ולא יותר, במקרה הטוב. עצם ההמשגה של התופעה, בשילוב התקופה בה אנו נמצאים של פוסט קורונה, שילוב דור ה-Z ואבטלה נמוכה, יוצרים יחד מתכון מעולה לטרנד וויראלי שכובש את הכותרות עם מסר חדש המנסה לחלחל אט אט לשטח.

יחד עם זאת, שיח לחוד ומציאות לחוד. לפועל בישראל, 88% מהעובדים מרגישים מחויבות גבוה או גבוה מאוד למקום העבודה. בהשוואה לתקופת טרום קורונה, אז, 65% מהעובדים העידו שאין שינוי ברמת המחויבות שלהם למקום העבודה, אז וכיום. 14% ציינו שהיו מחויבים יותר בעבר ו-12% שציינו שכיום הם אף יותר.

אנו רואים כי, העובדים בישראל חשים מחויבים ורוצים לעשות את עבודתם על הצד הטוב ביותר וזאת לאחר משבר הקורונה שהוביל לפיטורים והוצאה לחל"ת בהיקפים חסרי תקדים. בנוסף, גם הדור הצעיר ובטח הוותיק יותר, מבינים שהתופעה לגיטימית ושיש צורך באיזון אך לא בצורה נחרצת ולא בצורת התפטרות שקטה.

לא מעט מקמפיין ההתפטרות השקטה נבע מהרצון לאיזון עבודה-בית שרבים רואים בו כיום כגורם חשוב מאוד עבורם. ליתר דיוק, 65% מהעובדים שמגדירים work-life balance. 40% יותר מאשר עידן טרום קורונה. יחד עם זאת, רק 8% מהעובדים לא מוכנים לעבוד מעבר לשעות העבודה המוגדרות שלהם, ורק 2 מכל 10 עובדים לא מרוצים שפונים אליהם מחוץ לשעות העבודה.

עם התחזקות המגמה של מציאת האיזון אנו רואים פער גדול אצל ההורים העובדים בין הרצוי למצוי, כאשר 55% מהם נמצאים במחסור תמידי של ימי חופש. רוב העובדים היום יוצאים לחופשה ללא תשלום, 39%, בהיעדר ימי חופש מספיקים ורק 18% נעזרים בסבים או בבייביסיטר.

מצב בשוק העבודה ורילוקיישן. Alljobs,
המצב בשוק העבודה כמשפיע על שיקולי רילוקיישן/Alljobs

עבודה היברידית, מהבית או בכלל ב-Remote כפרילנס?

עסקים רבים התחילו בחודשים האחרונים להחזיר את העובדים למשרד ולצמצם את היקף העבודה ההיברידית. אך אנו רואים שהקורונה השאירה את חותמה על העובדים: 11% מהעובדים מעידים שאחת הסיבות לחיפוש עבודה היא הרצון בעבודה היברידית. בנוסף, מעניין שרק 48% מהעובדים מעידים שעבודה היברידית היא לא פקטור בבחירת מקום עבודה חדש. 21% רוצים לעבוד יום אחד או יותר מהבית, 31% ישמחו לעבוד מהבית אבל זה לא חובה.

עם הפנים לשנה של האטה כלכלית, זהו נתון חשוב שיכול לסייע בתהליכי משא ומתן מול עובדים חדשים מבלי להוסיף לעלויות הגיוס. אנו רואים גם שהעובדים רוצים לעבוד מהבית, כאשר מספר המועמדים לכל משרה כזאת עלה ל-64 מועמדים, לעומת 47 בלבד ב-2021.

ב-AllJobs, המפעילה בין היתר את XPlace, אתר הפרילנסרים, מדווחים כי במהלך השנה החולפת נרשמה צמיחה של 10% בהיקף העובדים שהחליטו לצאת לעצמאות ולספק שירותים כפרילסנרים. בשנה החולפת, עם המחסור בעובדים והקושי בגיוס, מעסיקים רבים פנו לשירות מקצועי זה שנמצא בעליה מתמדת. בשנה האחרונה התפרסמו 7,700 משרות שמתאימות גם לפרילנסרים, כאשר התחומים הבולטים היו: משאבי אנוש 47%+, בניין בינוי ותשתיות 31%+, אחזקה ואנשי מקצוע 13%+, מערכות מידע 10%+, עיצוב 9%+ ואדמיניסטרציה 5%+.

עובדת בהייטק. ShutterStock
אישה ותושבת הפריפריה? רוב הסיכויים שתרוויחי פחות/ShutterStock

צמיחה גבוהה גם בשכר ופערים מגדריים שנמשכים

עם הצמיחה הגבוהה, המעבר משוק של מעסיקים לשוק של עובדים שדרשו תנאים ושכר טובים יותר, ראינו כי ב-2022 השכר הממוצע במשק עלה ב-10%, והמשיך את הפער של 33% בין גברים לנשים. עם זאת, הפער בין גברים לנשים הצטמצם השנה ב-3%. אומנם פער קטן, אך בחברה מציינים כי הוא ללא ספק מבשר על התחלת מגמה חיובית בתחום.

ההשפעות של העליות בביקושים לעובדים כתוצאה מהצמיחה של העסקים, ניכרות כמעט בכל תחום בשוק העבודה. ובד בבד הירידה בהיקף האבטלה בישראל, הובילו גם לעלייה בהיקפי השכר.

העובדים היום דורשים שכר ותנאים גבוהים יותר והמעסיקים המשוועים לעובדים איכותיים משלימים את הדרישות. השכר הממוצע בישראל עלה ל-12,810 שקל אך ניתן לראות את הפער בין המרכז לפריפריה שעומד על כ-2,000 שקלים (השכר הממוצע במרכז הארץ עומד על 13,740 שקל לעומת 12,055 בצפון ו-11,245 בדרום הארץ).

אך לא רק הפער הגיאוגרפי, גם בין נשים לגברים נמשך הפער שעומד על 33%. גברים מרוויחים 13,295 שקל בממוצע, בעוד נשים מרוויחות 10,915 שקל. פער שניתן להסביר בסוג העבודה והיקפי השעות. חשוב לציין שזוהי השנה הראשונה שבה נשים חצו את רף 5 ספרות וזהו בהחלט גידול משמח שבתקווה.

AllJobs היא קבוצת אתרי הדרושים וניהול קריירה הגדולה בישראל, עם קרוב ל-1,000,000 מחפשי עבודה מידי חודש, ולמעלה מ-40,000 משרות המתפרסמות באתר בכל רגע נתון.

AllJobs.co.il מרכזת תחת קורת גג אחת משרות שפרסמו מעסיקים, כמו גם משרות הנאספות מאלפי מקורות שונים (כולל רשתות חברתיות) ולכן מהווה ברומטר למצב השוק. מחלקת המחקר של AllJobs מפיקה נתונים יומיומיים אודות שוק התעסוקה בארץ, ושופכת אור על סוגיות ומגמות מרכזיות הנוגעות לכוח העבודה במשק, כגון: אילו מקצועות התחזקו ואילו נחלשו, מהם התחומים המבוקשים, כמה אנשים מתמודדים בממוצע על כל משרה ועוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully