וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אנחנו משלמים פי 4 על קרם, דיאודורנט וסכין גילוח?

עודכן לאחרונה: 27.12.2022 / 13:39

ביום ראשון הייתה אמורה להיכנס לתוקפה רפורמת התמרוקים שתחסוך לנו הוצאות של מאות מיליוני שקלים בשנה על תכשירי ביוטי, דיאודורנטים וסכיני גילוח. למה זה לא יקרה? כנראה כי היבואנים מצאו אוזן קשבת במשרד הבריאו, שמגיב: "מדובר בטענות מופכרות"

אישה משתמשת בדאודורנט. ShutterStock
יוקר המחיה עולה לדיון בעיקר בהקשר של מזון, אבל רפורמת התמורקים הייתה אמורה לחסוך אלפי שקלים למשפחה ישראלית ממוצעת מדי שנה/ShutterStock

ביום ראשון הקרוב, 1 בינואר, הייתה אמורה להיכנס לתוקף הרפורמה המשמעותית ביותר להורדת יוקר המחיה - רפורמת התמרוקים, מהלך שאמור לאפשר יבוא מוצרים העומדים בתקן האירופי בלי צורך בתקן ישראלי מיוחד ולהוזיל את הסל באלפי שקלים בשנה למשפחה.

למרות שכולם מבינים את הצורך ביישום הרפורמה באופן מידי, היא לא תצא לפועל בתחילת השנה החדשה. משרד הבריאות, שאמון עליה, כבר הודיע שרק חלק קטן מאוד ולא משמעותי מהמוצרים שאמורים להיכלל בה, יקבל את אישורו בתחילת השנה החדשה.

עיקרה ידחה בחודשים ארוכים, ואנחנו נמשיך לשלם סכומים מופרכים על קרם לחות שאנחנו יכולים לקנות ברבע מחיר בחו"ל, מחיר מופקע על משחות שיניים שעולות גרושים בכל סופרמרקט באירופה ולמכור כליה כדי לזכות להזליף על גופנו בושם יוקרתי.

הגורמים המעורבים בקידום הרפורמה, מפנים אצבע מאשימה לפקידי משרד הבריאות שעושים, לדבריהם, כל מה שהם יכולים כדי לעכב, לסכל ולפגוע בה. מי שחזתה שזה מה שיקרה הייתה שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, שלקחה על עצמה להוביל את רפורמת הייבוא.

בערב הדיון המסכם על חוק ההסדרים, פנה לראש הממשלה, נפתלי בנט ולשר הבריאות, ניצן הורביץ, והציעה להעביר אליה גם את התמרוקים. במשרד הבריאות התנגדו בתוקף - ומאז גררו רגליים.

משחת שיניים. ShutterStock
למה משחת שיניים עולה בסופרמרקט ממוצע באירופה בערך פי 3 מהמחיר בישראל?/ShutterStock

הפקידים לא מוותרים

על פי הרפורמה, אמור להיפתח מסלול נוסף ליבואנים כך שלא יצטרכו רישיון שיווק מוקדם לכל מוצר, ויוכלו להסתפק בהצהרה למשרד הבריאות על המוצר ובטיחותו והיא הייתה צפויה לחסוך כ-650 מיליון שקל בשנה למשק.

בין המוצרים הנכללים בה אפשר למצוא אפטרשייב, דיאודורנט, פודרה, לק לציפורניים, שמפו, מרכך, סבון גוף וקרם גוף. נכון לעכשיו אושר זה יבוא במסלול מקל ויבוא מקביל של 15 סוגי תמרוקים בלבד מתוך כלל שוק התמרוקים.

מדוע ההתנגדות עזה כל כך? האם בגלל פעילות אינטנסיבית של הלוביסטים ששוכרות יבואניות התמרוקים הגדולות שמנסות לבלום תחרות בכל דרך, או שמא מדובר בתפיסה מיושנת ומקובעת של פקידות, ואין שר נחוש שדופק על השולחן ומנהל אותה?

המקלים טוענים שהסיבה היא מקצועית גרידא: הדרג המקצועי במשרד הבריאות תופס את עצמו כמי שאחראי על בריאות הציבור ולכן עליו להקפיד על קלה כחמורה, גם כשאין בזה צורך. הרי אנחנו יכולים להביא לארץ קרם גוף מחו"ל בעצמנו ולא נחלה חלילה במחלת עור קשה, אבל ליבואן מקביל לא מתירים להביא את אותו הקרם ממש, פן יבולע לעורו של הנמרח.

הסיבה לכך היא, שבתמרוקים מטפלים אותם אנשים שמטפלים ברגולציה על תרופות ולכן הם עושים הכל לאט ובקפדנות יתרה מדי ולא רואים את יוקר המחיה מול עיניהם.

העברת רפורמה כזו, כוללת עבודה סיזיפית של מעבר על עשרות אלפי סעיפים ותתי סעיפים של אלפי מוצרים. שבוע לפני כניסת הרפורמה לתוקף, רוב המוצרים היו צריכים להיות כבר בשלבי אישור סופיים, אבל במשרד הבריאות לא ממהרים לשום מקום והם נמצאים, אי שם, בתחילת הדרך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
ניצן הורוביץ. מרצ, אתר רשמי
ניצן הורביץ, שר הבריאות היוצא. למה משרד הבריאות גרר רגליים?/אתר רשמי, מרצ

השר הוליד עכבר

"כולנו מדברים על כמה מחירי המזון תורמים ליוקר המחייה", אומרת עו"ד רחל גור, מנהלת תחום ממשלה ב"לובי 99". "אבל אם במחירי המזון הפערים מול חו"ל הם 30% - 40%, בתמרוקים הפערים מגיעים לבין 100% ל - 200%. זו ההוזלה הגדולה באמת. מה גם שמזון לא יכול לשבת על המדף לאורך זמן, כי התוקף שלו קצר ואילו בתמרוקים אפשר להשתמש גם אחרי כמה שנים.

"אישור יבוא תמרוקים נוגד את הדי.אן.איי. של משרד הבריאות. הם לא רוצים לאבד שליטה על מתן הרישיונות, לעומת משרד האנרגיה והכלכלה שוויתרו עליה בלי בעיה, לטובת האזרחים. בסופו של דבר מדובר על ניהול סיכונים. לא על הכל צריך להדק אכיפה.

"צריך לקחת בחשבון גם שהם רגילים לעבוד מול היבואנים הגדולים, דיפלומט, פרוקטר אנד גמבל ושסטוביץ' והם ממשיכים להיפגש איתם באופן שוטף, כי במשרדי הממשלה לא חל חוק הלוביסטים. אנחנו לא יודעים מי נכנס לשם ומה הוא עושה. היבואנים נמצאים, מבהילים ומפחידים שיש כאן סכנה קיומית אם כל מוצר לא ייבדק בקפדנות ומזכירים שוב ושוב את פרשת רמדיה, שחלק מהפקידים היו שם כשהתפוצצה והיא תמרור אזהרה עבורם.

"מה שצריך זה שר שיהיה מוכן לקדם את רפורמה. הורביץ לא היה נוכח בדיונים, לא לחץ ולא היה אכפת לו, לעומת שרת הכלכלה שניהלה את הדיונים ביד רמה. לאורך כל התהליך במשרד הבריאות מצאו תירוצים, פעם לא הצליחו לגייס מפקחים ופעם לא מצאו מעבדות מאושרות ועכשיו הם דורשים מיבואנים לפרט את הנוסחה הסודית של כל תכשיר על הקופסה. זה כמו לדרוש מקוקה קולה לפרסם את הנוסחה הסודית שלה, לא יקרה".

גבר מתגלח. ShutterStock
על הסכין: למה בכלל צריך אישור של משרד הבריאות כדי לייבא לישראל סכיני גילוח - ועוד כאלה שנמכרים באירופה ובארה"ב?/ShutterStock

למה צריך אישור לסכיני גילוח?

רשימת המוצרים שכן אושרו ליבוא מקביל מצומצמת בינתיים ולצד מוצרי תינוקות, שאפשר להבין מדוע האישור שלהם מתעכב, באופן תמוה לא נכללים בה, למשל, סכיני הגילוח של ג'ילט משחת השיניים של קולגייט ומותגי קוסמטיקה ידועים.

מה יקרה בהמשך? החוק מאפשר לשר הבריאות לבקש מוועדת הבריאות דחייה אחת של עד תשעה חודשים, בכניסתה לתוקף של הרפורמה, כך שלכל המאוחר היא תיכנס לתוקף עד ספטמבר 2023.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בליל הטענות המופרכות המועלות מדיף ריח של מלחמות פנימיות על גבו של משרד הבריאות. גורמי המקצוע במשרד הבריאות עושים וימשיכו לעשות עבור הציבור ובריאותו במקצועיות וללא משוא פנים.

כפי שפרסמנו מספר פעמים בימים האחרונים, אחרי חודשים של עבודה מאומצת, הרפורמה תצא לדרך בצורה הדרגתית ב-1 בינואר, כאשר בשלב הראשון ייכנס לתוקף הייבוא המקביל, שהוא חלק משמעותי ברפורמה. בתחילת הרבעון השני של 2023, לאחר השלמת ההיערכות הארגונית, תיכנס יתרת הרפורמה לתוקפה.

מדובר במהלך משמעותי ורחב היקף שהוקדשו לו משאבים ומאמצים רבים מצד כלל הגורמים הרלוונטיים במשרד הבריאות, ואנו תקווה כי הוא יביא לירידת מחירים שתקל על הצרכנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully