וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ערד היא העבר, ההווה ותישאר חלק בלתי נפרד מהעתיד שלנו"

דוד רוזנטל

27.12.2022 / 15:35

ממפעל בדרום בשם "מגבות ערד" היא הפכה ל"ערד טקסטיל". החברה הגדילה את היצע המוצרים ופנתה לשוק הפרטי עם פתיחה של רשת סניפים ארצית. אסף סוויסה, אחד המנכ"לים הצעירים בארץ, מספר על דרך בת 45 שנה

ערד טקסטיל. יחצ,
45 שנים - והיד עדיין נטויה. ערד טקסטיל/יחצ

שוק הטקסטיל עבר תהפוכות לאורך השנים, מייצור מקומי הפך ברובו לשוק מייבא. את השינוי הזה עברה גם חברת "מגבות ערד". מפעל טקסטיל קטן שהתפתח ושם את העיר ערד על המפה הארצית ולמזוהה איתה על ידי כל. החברה שפועלת כבר למעלה מארבעה עשורים בשוק הטקסטיל בישראל, עברה מיתוג מחדש ולימים הפכה ל"ערד טקסטיל". כיום מדובר בספקית הגדולה ביותר של מוצרי טקסטיל בארץ לשוק המוסדי ומשווקת גם למיטב בתי המלון היוקרתיים ביותר בעולם. בשנים האחרונות הנהלת החברה קיבלה החלטה אסטרטגית לשווק גם למגזר הפרטי ותוך פחות מ- 4 שנים, היא הגדילה את היצע המוצרים, פתחה 18 סניפים בפריסה ארצית ואתר סחר אלקטרוני.

אסף סוויסה (31) מאשקלון, מנכ"ל "ערד טקסטיל" מונה לתפקיד בעיצומה של תקופת הקורונה כשהוא בן 29 בלבד. כעת, הוא מספר על איך בחור צעיר מאשקלון מגיע לתפקיד בכיר כל כך:" זה קרה שבועיים אחרי שהבן הבכור שלי נולד. אומרים שכל ילד מביא את המזל שלו, וכנראה שזו לא קלישאה", הוא אומר בחיוך ומספר על האתגרים של מנכ"ל צעיר בתחילת דרכו.

אסף סוויסה. גלית דהרי,
אתגרים רבים, והוא רק בן 31. אסף סוויסה/גלית דהרי

הוא נולד וגדל באשקלון, סיים שירות משמעותי בצה"ל לאחר קרוב ל-8 שנים בדרגת סרן כקצין מודיעין ביחידת עילית בצבא. לאחר השחרור החליט שהגיע הזמן להשתלב בשוק העבודה והחל לעבוד בחברה פרטית שעוסקת ביבוא ושיווק זכוכית לתעשיית הבניה בארץ. "בחברה השתלבתי במהירות ותפסתי אחריות על הפיתוח העסקי ושווקי היבוא של החברה, זאת במטרה מובהקת לייצר הכנסות נוספות בתקופה בה עיקרי המוצרים שלנו נשחקו הן בהיבט הכמותי והן בהיבט הרווחיות".

לפני כ-4 שנים יצא לו להיפגש ולעשות היכרות עם ההנהלה של חברת האם האמריקאית של "ערד טקסטיל" - Standard Textile. הפגישה הזו סללה את דרכו לתפקיד הבכיר: "היה חיבור מצוין ביני לבין סמנכ"ל הכספים של הקבוצה וחשבנו על זה שיום אחד נעשה משהו יחד. לימים הם חזרו לארץ, קבענו להיפגש לקפה "על הדרך" ובבוקר הפגישה נאמר לי שאני מתראיין לתפקיד משמעותי בחברה. עשינו ראיון קצרצר בתחנת דלק בצד הדרך ולאחר 7 חודשים והמון התפתחויות קיבלתי טלפון שהתקבלתי לתפקיד".

המרכז הלוגיסטי של החברה פועל עדיין בעיר ערד, מטה החברה ממוקם בפארק המדע בנס ציונה, למרות ההצלחה הוא ממשיך להתגורר בעיר אשקלון הדרומית ולגדל משפחה ביחד עם אשתו הקרייריסטית: "מדובר באחת הערים הנהדרות שיש לנו בארץ, העיר מכילה אוכלוסייה מגוונת, מציעה מגוון אפשרויות לחינוך הילדים, השכונות מתפתחות בקצב מהיר ואפשר לומר שיש לנו את אחת מרצועות החוף היפות בישראל. היה נראה לי די טבעי שאם אצליח, אקבע את ביתי באשקלון. בנוסף אשתי (יועצת רגולציה בעולם הסייבר) ואני מפתחים קריירות במקביל ומאוד חשובה לנו התמיכה המשפחתית והסיוע בגידול הילדים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

אנשים, תשוקה, מקצוענות

בתור מנכ"ל צעיר בתחילת דרכו, הוא נדרש להתמודד עם אתגרים רבים, בין היתר לנהל עובדים ותיקים ומבוגרים ממנו :"כשהתחלתי תפקיד לקחתי על עצמי את תפקיד ה"אנדרדוג", לא רציתי בשום שלב צייתנות של האנשים רק מתוקף היותי המנכ"ל, אלא מתוך האמונה בדרך. לכן במשך זמן רב הקשבתי והשתדלתי ללמוד מכל העובדים בחברה, כל אחד בתחומו כולל ממלקטים במרכז הלוגיסטי שלנו או נהגי המשאיות. אני מאמין שהתחושה הזו של שיחות בגובה העיניים והרצון שלי ללמוד מכל אחד סייעו לי לקבל את האמון ללא קשר לגיל או לניסיון הקודם בתחום".

מה התפיסות הניהוליות החדשות שהבאת איתך לתפקיד?

"אני מסתכל על מנהיגות דרך שלושה אספקטים מקבילים אך שונים שמשלימים אחד את השני: הראשון הוא אנשים, השני הוא תשוקה והשלישי הוא מקצוענות לא מתפשרת. שמשלבים צוות נהדר (ומקשיבים לו), עם תשוקה אמיתית לדבר בו אנו עוסקים יחד עם שמירה על נורמות איכות ומקצוענות הגבוהות ביותר ניתן להגיע להצלחה במה שאנו עוסקים".

החברה התפתחה ממפעל קטן לספקית הטקסטיל הגדולה בארץ ומשווקת גם לחו"ל. מה הוא "הסוד" שהוביל את "ערד" להצלחה והשאיר אותה רלוונטית כל כך הרבה שנים?

"אני חושב שהאיכות הבלתי מתפשרת בתוספת שנים רבות של ניסיון והיכרות של הציבור עם המוצרים (בבתי המלון) הניחו תשתית נהדרת ליציאה של החברה לשוק הקמעונאי. עד היום לא עסקנו בבניית המותג הקמעונאי תוך השקעות גדולות כי נהנינו ממודעות נעזרת מאוד גבוהה של אנשים שנתקלו במותג. זה תהליך שנגיע אליו בזמן הקרוב וזה יעצים את הנוכחות שלנו בבתי הלקוחות בארץ ואולי בהמשך גם בעולם".

ערד טקסטיל. יחצ,
ממפעל קטן לספק גדול. ערד טקסטיל/יחצ

החברה עברה מיתוג מחדש, כל המדינה את הכירה את השם "מגבות ערד" וכעת כולם נדרשים להתרגל לשם החדש "ערד טקסטיל". האם התהליך עבר בהצלחה לדעתך?

"מגבות ערד" זה הבסיס של "ערד טקסטיל". ההחלטה לשים את "ערד טקסטיל" בפרונט נולדה מתוך הרצון להציע הצעות ערך רחבות יותר ללקוחות - כיום ניתן לרכוש אצלנו הרבה יותר ממגבות בלבד ולכן זה קרה. אך כמו שציינתי ההיכרות הראשונה ויצירת "הניצוץ" מתבססים על ההיכרות ארוכת השנים של הציבור הישראלי את המותג "מגבות ערד"- שם החוזקה המשמעותית שלנו ולכן אני לא רואה אותנו נפרדים מזה בשלב הזה, סביר שיקרה בשלב שנצא במהלך שיווקי רחב מאוד".

שמתם את העיר ערד על המפה הארצית, העיר הייתה מזוהה בעיקר עם המפעל, אבל למרות הייצור בחו"ל אתם עדיין אתם עושים שימוש בשם העיר. למה היה חשוב לכם לשמר את השם הזה? מה היא הפעילות שעוד נותרה בעיר ואיזה מקום יש לעיר הזאת אצלכם?

"קודם כל, ליבת הפעילות שלנו נמצאת בעיר ערד ובעזרת ה' תישאר שם עוד הרבה מאוד זמן. כיום המרכז הלוגיסטי שלנו, כולל אחסנה ופעילויות תפירה קלות, יושב במבנה ששימש את המפעל בראשית ימיו. היה לנו קל לממש את הנדל"ן הזה ולבנות או לשכור במקום אחר מרכז לוגיסטי, אבל בדיוק בגלל שההיסטוריה שלנו שזורה בעיר הזו ואנחנו רואים את העתיד שלנו שזור באותה המידה - אנחנו לא יוצאים מהעיר. כיום מועסקים 22-25 עובדים במרכז הלוגיסטי ואני מאמין שבעתיד עוד נצליח להגדיל את זה ולספק תעסוקה לעוד תושבים מקומיים.

"חשוב לציין שגרי היימן (הבעלים של חברת האם האמריקאית ומי שהקים את מגבות ערד בשנת 1976) הוא אחד האנשים שהשפיעו לטובה על העיר ב-50 השנים האחרונות - בין אם כפילנתרופ שתרם רבות לטובת החינוך בעיר ואוכלוסיות מוחלשות ובין אם כבעלים של מפעל שסיפק תעסוקה שנים רבות לתושבי העיר והסביבה - כמו שאמרתי, זו חלק מההיסטוריה שלנו, ההווה שלנו ויהיה חלק בלתי נפרד מהעתיד שלנו".

"בלי ערך מוסף קשה להיות רלוונטי"

פתחתם רשת חנויות בפריסה ארצית ולמעשה פניתם גם אל השוק הפרטי, מה הוביל אתכם לעשות את המהלך?

"שנים רבות היינו הספקים הגדולים ביותר בארץ ובעלי נתח שוק כמעט מוחלט בשוק המלונאי המקומי בכל הקשור למגבות. כשאתה מתבסס בעמדה כזו אתה חשוף מאוד לשחיקת נתח השוק שלך בידי מתחרים קטנים והבנו שצריך לבזר את מקורות ההכנסה ולא להישען על רגל אחת בלבד. החלטנו להתרחב לענף הקמעונאות מתוך ידיעה שהמוניטין של ערד בקרב הציבור הישראלי הוא טוב. חזרנו גם לעולם הטקסטיל הרפואי בבתי החולים, וחזרנו לשווק למדינות שכנות כמו קפריסין ויוון על בסיס מפעלי הייצור של החברה העולמית. אני חושב שהקורונה הוכיחה בצורה הטובה ביותר את נכונות המהלך - בזמן שבתי המלון היו סגורים לחלוטין, אתר האינטרנט והחנויות הראשונות שנפתחו סיפקו עוגן בסיסי של הכנסה שאפשר להמשיך את הפעילות השוטפת".

איך אתה רואה העתיד של תעשיית הטקסטיל בארץ במיוחד שרוב הסחורה מיובאת ולא מיוצרת כאן? האם יש לאנשים אופק תעסוקתי בענף? וגם מבחינת חברות חדשות שרוצות להיכנס אל השוק ולהתפתח, יש להן מקום?

"בלי ערך מוסף קשה להיות רלוונטי בענף הזה. בסופו של יום מדובר בענף מסורתי שמרכזו במדינות תעשייתיות גדולות מאוד במזרח (סין, הודו, בנגלדש ופקיסטן) ובטורקיה. בכלל המדינות הללו שכר העבודה (וגם עלויות נלוות כמו נדל"ן, חשמל ומים) נמוך מאוד ביחס לישראל וכמעט ולא מאפשר לתעשייה המקומית להתחרות בייצור מוצרים רבים. יחד עם זאת, יש בארץ עדיין חברות נהדרות שמצליחות לשמור על עצמן ועל היתרון שלהן ביחס למקומות שונים בעולם - בעיני בעיקר בזכות היכולת לשלב בין יבוא של חלק מחומרי הגלם לתהליכי ייצור יעילים ומתקדמים הקורים בישראל. גם אנחנו כיום מבצעים את מרבית תהליך התפירה של המצעים לבתי המלון בארץ וזה מאפשר לנו גמישות תפעולית ותחרותיות במחיר למול הייבוא המלא".

ערד. צילום -דוברות ערד, אתר רשמי
עדיין גאווה גדולה. ערד/אתר רשמי, צילום -דוברות ערד

שתי מגמות מובילות את העולם כיום: קיימות וטכנולוגיה. איפה הן נכנסות בפעילות של ערד?

"בהיבט הטכנולוגי, חברת האם שלנו רשמה מעל 80 פטנטים על מוצרים שונים שאת חלקם אנחנו אף משווקים בשוק הישראלי. חדשנות הינה ערך עליון עבור הבעלים וזה מיושם הלכה למעשה על ידי מחלקה גדולה המשלבת בתוכה מגוון דוקטורים המומחים בחומרים, מנהלי יחידות עסקיות ואנליסטים שמנסים לפצח מגוון פתרונות לבעיות נפוצות בחיי היום יום של הלקוחות שלנו (בעיקר בשוק המוסדי). בהיבט הקיימות, אנחנו מכניסים יותר ויותר מוצרים שעוברים תהליכי ייצור ידידותיים ככל הניתן לסביבה, ממצעים מכותנה אורגנית, מגבות מחוטים שעברו תהליך מחזור של פסולת טקסטיל או מוצרים שעוברים תהליך צביעה בצבעים שיוצרו מחומרים טבעיים. בנוסף, חלק גדול מהפטנטים שלנו בשוק המוסדי מהווים יתרון בשני דברים מרכזיים: הראשון הוא אורך חיים ארוך יותר בכ-32-100 אחוז יותר ממוצרים מתחרים. והיתרון השני הוא חיסכון ב'עלות לשימוש' אצל הלקוחות שלנו- בעיקר כביסות. החיסכון הזה מתבטא הלכה למעשה בשימוש מועט יותר במים וכימיקלים מזהמים".

איפה נראה אותך בעוד כמה שנים? מה השאיפות? ואיפה תהיה ערד טקסטיל?

"השאיפה בראש ובראשונה היא להמשיך ולהצעיד את ערד קדימה תוך פיתוח מגוון היחידות העסקיות בחברה בישראל ומחוצה לה - אני בטוח שערד תמשיך להתפתח ולבסס את עצמה כמובילה בתחומה הן בשוק המוסדי והן בשוק הקמעונאי. באופן אישי, מאמין שבעוד כמה שנים יגיע הזמן לאתגר הבא, בין אם בחברת האם ובין אם בחברה אחרת בשוק הישראלי, אני אשתדל בכל מצב לעשות כל שביכולתי להצליח תוך שמירה על אנושיות, תשוקה גבוהה להצלחה ומקצוענות".

  • עוד באותו נושא:
  • ערד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully