וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אי אפשר להגיד שהרע מאחורינו". השנה האדומה של וול סטריט

27.12.2022 / 17:24

נאסדק איבד 30 אחוז, ענקיות הטכנולוגיה השילו למעלה ממחצית משוויין, המלחמה באוקראינה והאינפלציה המשתוללת גרמו לוול סטריט להיצבע באדום ב-2022. האם יש מקום לאופטימיות לקראת 2023? אולי, אבל קל זה לא יהיה

בווידאו: ביידן מכריז על איסור ייבוא נפט מרוסיה/צילום: רויטרס

זו לא הייתה שנה קלה בוול סטריט. אחרי עידן ה"כסף הזול" הגיעו המלחמה של הפד באינפלציה ועליות הריבית שהבהירו לסוחרים - החגיגה נגמרה. מדד נסדאק צנח ביותר מ-30 אחוז, דאו ג'ונס רשם ירידה מתונה יותר, של כעשרה אחוזים, ומניות הטכנולוגיה, היהלום שבכתר, ספגו מהלומות קשות. כעת, השאלה היא לא רק מה היה, אלא גם מה יהיה.

"אין ספק כי זו היתה שנה סוערת במיוחד בבורסות ברחבי העולם ובוול סטריט בפרט, עם זאת לצד הירידות ההיסטוריות שהפילו חברות גדולות באופן משמעותי", פותח שמוליק קרפף, מנהל תחום מחקר באגף הייעוץ בהשקעות בבנק לאומי, "ישנן חברות שהציגו חסינות מפני האינפלציה המשתוללת והפכו לחביבות על המשקיעים".

תחושת אכזבה בוול סטריט בעקבות הירידות החדות בשל השפעת נגיף הקורונה 16 במרץ 2020. AP
אדומה שלי. המסכים בוול סטריט שיקפו השנה בעיקר צבע אחד/AP

"במהלך 2022 התהפכה המגמה האופטימית שאפיינה את היציאה מהקורונה, כאשר הכלכלה העולמית נדרשה להתמודד עם השפעות של מספר אירועים משמעותיים: הפלישה הרוסית לאוקראינה והמתיחות הגיאו-פוליטית שזו יוצרת, עליה מתמשכת באינפלציה וההאטה בסין", אומר ד"ר רון אייכל, אנליסט ראשי בקולמקס שוקי הון, "הפלישה של רוסיה לאוקראינה הובילה למשבר אנרגיה חמור, מחירי הדלק באירופה עלו יותר מפי 4 מאז 2021, מה שמעלה את הסיכוי למחסור באנרגיה בחורף הבא ואילך.

ברבעון השלישי נותרו מחירי האנרגיה גבוהים. באופן רחב יותר, הסכסוך גם העלה את מחירי המזון בשווקים ברחבי העולם וגרם במשקי הבית עם הכנסה נמוכה ברחבי העולם, למצוקה. לחצי האינפלציה המתמשכים הובילו כמעט את כל הבנקים מרכזיים בעולם וביניהם הבנק המרכזי האמריקאי, האירופי, הבריטי וגם הישראלי, להעלות את הריבית בצורה משמעותית".

יובל באר אבן, מנהל השקעות עמיתים בחטיבת ההשקעות של מגדל ביטוח, מפרט יותר על הירידה של הסקטורים המובילים: "הריבית עלתה בשש פעימות רצופות מרמה אפסית בתחילת השנה ל-4.25% כיום. עליית התשואות החדה הביאה להתאמת תמחור מהירה במדדי המניות, כאשר את הירידות הובילו מניות הטכנולוגיה שנהנו בעשור האחרון מסביבת הריבית הנמוכה.

מדד ה S&P-ירד מתחילת השנה בכ-18%, מדד הנאסד"ק, מוטה הטכנולוגיה, בכ-32%, ואילו חברות טכנולוגיה שאינן רווחיות ונהנו מתמחורי חלום בגין הצמיחה העתידית ועלות המימון האפסית, רשמו ירידות של 50-80%. בצד השני של המתרס, סקטור האנרגיה שהציג ביצועי יתר משמעותיים עם תשואה של כ-63% מתחילת השנה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

אוקיי, אז מה הלאה?

"להערכתנו, הכלכלה האמריקאית לא בדרך למיתון קשה", סבור אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב, "משברים חמורים מתרחשים בדרך כלל לאחר התפוצצות בועה פיננסית או בועת נכסים (דוט.קום, סאב-פריים וכו'). לא נראה שיש עכשיו אחת כזאת (קריפטו לא נחשב). לעומת זאת, ירידה בפעילות בגלל עליית ריבית בדרך כלל לא מובילה למשבר קשה, אלא אם האינפלציה חוזרת ומכה שנית. אם האירועים של שנות ה-60 יכולים לשמש כדוגמה, אנחנו כעת רק בגל הראשון של עלייה באינפלציה ונקווה שגם האחרון. הוא לא אמור להיות הרסני מאוד לכלכלה.

"בניגוד למשברים הקודמים, אשר טופלו על ידי הרחבה כמותית, כולל הורדת ריבית והזרמת נזילות לשוק, הפעם המצב שונה, כאשר המשבר הנוכחי מאלץ את הבנקים המרכזיים לנקוט במדיניות מוניטרית מרסנת, דבר שיקשה על התאוששות של שווקי ההון", מוסיפה סבינה לוי, מנהלת מחלקת מחקר בלידר שוקי הון, וגם היא סבורה שלשוק ייקח זמן להתאושש: "שוק ההון התרגל לתיקונים מהירים, ומאז השנים 2001-2002, במהלכן נרשמו ירידות בשוק ההון הישראלי, לא חווינו תקופות ממושכות של רצף ירידות בשווקים. אנו חוששים, כי הפעם התיקון עלול להיות ממושך יותר, ומעריכים, כי סביבת הריבית הנוכחית בשילוב עם ההאטה בפעילות הכלכלית והפגיעה בכיסם של הצרכנים, ימשיכו להעיב על הסנטימנט בשווקים".

נשיא הפד ג'רום פאוול. Drew Angerer, GettyImages
האצבע תרד מהדק הריבית? נשיא הפד ג'רום פאוול/GettyImages, Drew Angerer

המילה "מיתון" ממשיכה לרחף - וכנראה שהצל הכבד שלה יהיה שם גם ב-2023. "עדיף לשים את הדברים על השולחן", מזהיר אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות, "ההשפעות של העלאות הריבית בכל העולם יבואו לידי ביטוי באופן מלא במהלך המחצית הראשונה של השנה והתוצאה תהיה מיתון גלובאלי.

משקי הבית נאלצים להתמודד לא רק עם עליה חדה ביוקר המחיה ושחיקה גסה של ההכנסה הריאלית שלהם, אלא גם עם עלויות אשראי גבוהות וירידה מהירה בחיסכון הפנוי שעוד נותר מתקופת הקורונה. בהתאם לכך, במהלך החודשים הקרובים נרגיש את הידוק החגורה של הצרכן ברחבי העולם ואת הפגיעה כתוצאה מכך בצמיחה.

"גם העסקים אינם חסינים, כמובן, מפני העלאות הריבית. עלות האשראי גדלה, אך השפעה זו אינה מיידית, שכן השנים בהן עלות האשראי היתה נמוכה אפשרה לעסקים רבים לפרוס את החובות שלהם לטווח ארוך. יחד עם זאת, ברור שבריבית הנוכחית הכדאיות של לקיחת אשראי חדש למטרות השקעה ירדה באופן משמעותי, מה שיבוא לידי ביטוי בפגיעה נוספת בצמיחה.

חשוב לציין שהצמיחה בכל העולם תפגוש השנה רוח חזיתית גם מכיוון שהוא טכני במהותו אך בעל השפעה לכל דבר. אחרי הבום הכלכלי של סוף 2021 ותחילת 2022, הצמיחה מאטה בכל מקרה. משקי הבית ניצלו את היציאה מהקורונה ואת החיסכון הגבוה כדי להקדים רכישות של שנים והעסקים גייסו עובדים בשכר גבוה כדי לענות על ביקוש שלא יחזור. כעת אנו מתחילים להרגיש את תמונת המראה של תקופה זו".

ומה לגבי האינפלציה? גרינפלד חוזה כי היא לא תמשיך לעלות: "החדשות הטובות של המיתון שאנו נכנסים אליו הוא שהאינפלציה סוף סוף תרד. בכל העולם כבר מרגישים את הירידה בלחצים האינפלציוניים של הגורמים מצד ההיצע (שינוע, מחסור בחומרי גלם וכו'), אבל גם את העלייה בהשפעה של הגורמים מצד הביקוש, מה שמותיר את האינפלציה גבוהה.

"בשנת 2023 אנו מצפים לראות שילוב של שני גורמים שיורידו את האינפלציה באופן משמעותי: מצד אחד צד ההיצע יהפוך להיות דפלציוני, כלומר אפשר לצפות לירידה במחירי מוצרים שונים כמו רכבים, ריהוט או מוצרי חשמל גדולים. מצד שני, המיתון והעליה באבטלה שתגיע בעקבותיו ישחררו לחץ מהאינפלציה שמגיעה מצד הביקוש. גם סעיף הדיור שתורם חלק גדול מהאינפלציה הנוכחית בכל העולם צפוי להתמתן כאשר בארה"ב למשל כבר רואים האטה של ממש באינפלציה של חוזי שכירות חדשים".

להשקיע או לשבת על הגדר?

ולבסוף, עולה השאלה מה יקרה עם שוק המניות. מן הסתם, אף אחד לא יכול להבטיח דבר, אבל נראה שיש מקום לאופטימיות.

"סקטור ההוצאה הצרכנית (consumer discretionary) כולל חברות עמן נפגש הצרכן במקרים רבים כאשר הוא רוכש זוג נעליים, שותה קפה או רוכש רכב חדש", מסביר קרפף את הירידה של השנה החולפת, "המניות בסקטור רשמו ירידה חדה של כ- 40%. האחראית העיקרית לירידות ומי שמשכה את הסקטור מטה היא כמובן אמזון שנחתכה ב-50% ואיבדה מערכה כטריליון דולר (וזו לא טעות כתיב).

במונחי שווי שוק, חברות נוספות בסקטור הן טסלה, הום דיפו, נייקי סטארבקס ועוד. החברות הללו, בשונה מיצרניות מזון ומשקאות, לא הצליחו לגלגל הלאה לצרכנים את העלייה בשורת ההוצאות, שזינקה כתוצאה של אתגרים שהן חוו בקשיים בשרשרת הלוגיסטית, לצד עליה בעלות שכר עובדים ועוד.

"סקטור נוסף שנפגע הוא סקטור שירותי טכנולוגיות מידע (IT) שחווה ירידות חדות בשיעור של כ-30% מתחילת השנה. החברות המרכיבות את הסקטור הן למעשה ענקיות טכנולוגיה כגון מייקרוסופט אנבידיה ואפל, המאופיינות לרוב כחברות צמיחה. על אף היותן דפנסיביות ובעלות איתנות פיננסית גבוהה, הן רשמו ירידות שערים חדות השנה זאת בשל האטה משמעותית בקצב צמיחת ההכנסות שהשפיע על התמחור של מניות הצמיחה.

בנוסף לכך, שורת ההוצאות חוותה זינוק בעקבות עלייה חדה בעלויות שכר, עלויות לוגיסטיקה ואספקה וכמובן לא נשכח את העלייה המשמעותית בריבית שהביאה לשערוך של תזרים ההכנסות העתידי שבאופן טבעי פוגע במידה רבה יותר בחברות צמיחה".

וול סטריט. Timothy Clary, GettyImages
מתי נחזור לשוק שורי? קשה לדעת/GettyImages, Timothy Clary

"הניסיון של 70 השנים האחרונות בארה"ב מלמד שבסיכוי גבוה שנת 2023 צפויה להיות חיובית לשוק המניות, למרות ההאטה בצמיחה או אף מיתון", אומר זבז'ינסקי וגרינפלד מחדד: " שוק המניות לא ירשום שנה נוספת של תשואה שלילית. מתחילת שנות ה-30 של המאה הקודמת נרשמו בשוקי ההון שנתיים רצופות של ירידות שערים רק בשני מקרים (1973-1974, 2000-2002) והסביבה הכלכלית היא לא כזו שמצדיקה הפעם שנה נוספת של ירידות שערים.

זה לא אומר כמובן שמפה והלאה השווקים רק יעלו מדי יום. כניסה למיתון במחצית הראשונה של השנה תפעיל לחץ על רווחי החברות, וקשה לומר שהתרחיש הזה מתומחר בצורה מלאה, אבל אם לא יהיו הפתעות גדולות, העולם יחזור לצמוח במחצית השנייה של השנה והבנקים המרכזיים יחלו לדבר על הפחתות ריבית לקראת סוף השנה. כל זה צפוי לתת רוח גבית לשווקים".

באר אבן לא ממהר לדבר על פלוסים בשוק: "שנת 2023 צפויה להמשיך את התנודתיות הנרשמת בשווקים. אנו צפויים לראות את ההשפעות של העלאות הריבית החדות על הכלכלה וההסתברות למיתון נמצאת ברמות גבוהות מהממוצע ההיסטורי. קונצנזוס החזאים צופה שנה שתתחיל באופן שלילי, אך תלווה בהמשך בעליות בשוק המניות עם ירידה בלחצי האינפלציה ובריביות. השפעה משמעותית נוספת על הכלכלה ומדדי המניות תגיע השנה מכיוון סין, שמשנה באופן חד את מדיניות הקורונה שלה".

סקטורים ששווים מעקב

  • שמוליק קרפף, מנהל תחום מחקר באגף הייעוץ בהשקעות בבנק לאומי: "סקטור הסייבר הפך לאטרקטיבי מאוד שכן הוא כולל חברות צמיחה איכותיות שהמחירים שלהן נחתכו משמעותית ולכן כעת מהוות אלטרנטיבה ראויה, בניגוד למה שהן היו בשנה החולפת. עד כה התמחור הרחיק משקיעים, אך ברמות התמחור הנוכחיות זוהי אפשרות ברמת סיכון גבוהה שכדאי לקחת בחשבון.
  • סקטור השבבים גם הוא צפוי ליהנות מרוח גבית חיובית כי הוא מצוי על צומת טכנולוגית מאוד קריטית- תחום ה- AI, תעשייה ואוטומציה וכן חשמול כלי רכב - אלו מקנים לו פוטנציאל ממשי שנים קדימה. לצד זאת חלק ניכר מהחברות בסקטור רשמו ירידות שערים חדות השנה כי הן שייכות לתחום הטכנולוגיה שחטף יותר ירידות וחלק נחשבות למניות צמיחה. מכל הסיבות הללו זהו סקטור מעניין עבור השנה הבאה.
  • תחום המכשור הרפואי גם הוא צפוי לעניין את המשקיעים השנה, על אף שרשם ירידות ב- S&P500. הסקטור מורכב משילוב מעניין של חברות ערך, לצד חברות צמיחה וירידות השערים מהוות הזדמנות כניסה אטרקטיבית לענף מאוד דפנסיבי שמצליח לרשום ביצועי יתר גם בתקופות מיתון וגם בתקופות של גאות כלכלית.
  • לבסוף סקטור הבידור ומדיה חברתית הכולל חברות ענקיות כמו וולט דיסני, חברות הגיימינג, אלפבית, מטא ועוד, טומן בחובו הזדמנות משמעותית. מדובר בסקטור שירד בחדות בשנה האחרונה בשל אווירה המיתון המשפיעה מאוד על ענף הפרסום הדיגיטאלי המהווה את עוגן ההכנסות עבור החברות הללו. בין היתר, לצד ההאטה בקצב צמיחת ההכנסות, חברות אלו רשמו זינוק בשורת ההוצאות בשל מבנה התעסוקה המוטה הון אנושי יקר ערך המאפיין אותן. השילוב הזה הוביל לביצועי חסר משמעותיים ב-2022 ולכן ב-2023 ניתן להיחשף לרוב החברות בסקטור במכפילים של בין 12 ל- 15 פעמים רווח נקי בלבד, זהו תמחור שעליו היה רק ניתן לחלום לפני שנה.
  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully