וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היי פייב 2022: חמש המניות שהעלו חיוך על פני המשקיעים

עודכן לאחרונה: 29.12.2022 / 10:23

שנת 2022 לא האירה פנים לשוק ההון: אחרי שהתרגלנו לחגיגה בשווקים, נצבעו השנה המסכים באדום - תחילה בעולם ואחר כך גם בתל אביב. למרות זאת מצאנו חמש מניות שהציגו עלייה שלא הייתה מביישת גם שנים של פרוספריטי: הכירו את המניות המנצחות של השנה האזרחית היוצאת

בורסה מניות מניה אילוסטרציה. ShutterStock
שנת 2022 הייתה רעה לשוק ההון, אבל היו גם מניות שנסקו. מצאנו את 5 הטובות ביותר/ShutterStock

המסכים נצבעו באדום: מדדי הבורסות בעולם קמלו בשנת 2022 וגררו גם את המדדים המרכזיים בבורסה בתל אביב לסכם ירידות חדות מאז תחילת השנה, כך למשל מדדי ת"א 35 ות"א 125 המסכמים ירידה של 10.5% וכ-13.2% בהתאמה.

אך לצד סחף הירידות יש כמה מניות שממשיכות לזכות באמון המשקיעים, ונעות כנגד הזרם תוך זינוק של עשרות אחוזים מאז תחילת ינואר האחרון, רובן כתוצאה מהכנסת פעילות חלופית לאחר שזו הקודמת הובילה לקריסת שווי החברה.

חמש המזנקות הגדולות הבולטות בבורסה בתל אביב שנבחנו על ידי וואלה כסף! ומעריב עסקים, עלו ב-66% בממוצע מתחילת השנה והוסיפו כ-3.4 מיליארד שקל לשוויין.

חמש המניות המנצחות של 2022. ללא, מערכת וואלה!
חמש המניות המנצחות של 2022/מערכת וואלה!, ללא

מקנאביס לנדל"ן

המזנקת הגדולה מבין החמישייה היא מניית חברת קאנומד, שמסכמת עלייה של 70.5% מתחילת השנה ועד ליום בו נבחנה (ראו טבלה), וכיום נסחרת בשווי כ-56 מיליון שקל.

קאנומד פעלה בתחום הקנאביס הרפואי עד נובמבר האחרון, אך לאחר שכשלה בפעילותה בתחום לצד קריסת הסקטור כולו בבורסה בתל אביב, הוחלפה פעילותה לתחום הנדל"ן להשקעה, מה שהעלה את שוויה שעמד על כ-33 מיליון שקל "בלבד" בתחילת השנה.

מי שהוסיפה לשוויה את החלק הגדול ביותר מבין החמישייה הפותחת של השנה בבורסה היא קבוצת דלק, שזינקה כ-63% מתחילת השנה, המתורגמים לתוספת של כ-2.95 מיליארד שקל - כ-85% מכלל תוספת שווי החמישייה. דלק, הפועלת בתחום הנפט והגז, נסחרת בבורסה בתל אביב בשווי כ-7.61 מיליארד שקל לעומת כ-4.66 בתחילת השנה.

מדוע דווקא הן הצליחו לגרום למשקיעים להניע אותן מעלה, בעוד כל האחרות ממשיכות לצלול ללא מצנחי מחזורי המסחר?

לירן לובלין, מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות IBI, מסביר: "אמנם אין חוט מקשר בין הסקטורים המוצגים בטבלה לבין העליות שחוו אותן חברות, אך כן ניתן לשים לב שרובן חברות שהחליפו לאחרונה פעילות.

קאנומד יכולה להוות דוגמא טובה לכך, שכן התחום בו פעלה התקרר משמעותית בשוק ההון המקומי, ומספיק שתיכנס פעילות שהמשקיעים ימצאו כי היא טובה יותר מהקנאביס כדי להשיג תשואה עודפת כדי שהדבר ישפיע גם על מנייתה.

בנוסף, בחינה מעמיקה יותר של החברות לאורך ציר הזמן מאז נכנסה פעילותן החדשה מעלה כי למרות שמנייתן עדיין בתשואה חיובית, בוודאי למגמה בשווקי המניות, חלקן כבר הגיעו לשיא מסוים שממנו רק ירדו.

הדבר כולל גם את קבוצת דלק, שבניגוד לפעילויות רבות אחרות דווקא נהנית מאז תחילת השנה כתוצאה ממלחמת רוסיה אוקראינה ועליית מחירי האנרגיה והתובלה. יש לציין כי בניגוד לשאר החברות שהחליפו פעילויות כושלות באחרות שלא התבטאו בבבורסה, קבוצת דלק חווה עלייה שהיא בהתאם לעלייה בפעילותה.

הסקטור היחיד שעלה השנה הוא סקטור הנפט והגז בשל ביקושים שנתקלו במחסור, והובילו להחרגת הפעילות של החברות הללו בשווקים בשנה האחרונה. יתרה מכך, אם בוחנים את קבוצת דלק מתחילת השנה ועד לשיא אליו הגיעה באוגוסט האחרון נמצא תשואה של כ-138%. ובחינתה מאז ינואר 2021, כשנתיים אחורה, מעלה תשואת מנייתה לכ-300%".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
יוסי+אבו+מנכל+NewMed+Energy. מרק ישראל סלם,
יוסי אבו, מנכ"ל ניו-מד אנרג'י. ההצלחה בפעילותה התבטאה גם בעלייה חדה בשווי המנייה/מרק ישראל סלם

שלוש סיבות לעלייה

לובלין ממשיך להסביר את השנה המוצלחת של ניו מד אנרג'י: "יש 3 גורמים עיקריים שהשפיעו על עליית התשואות של קבוצת דלק: עליית מחירי הנפט בעולם, עלייה שחוותה מניית חברת הבת שלה 'ניו מד אנרג'י', שהיא הבעלים של מאגר לוויתן, שעלתה כ-28%, ופתרון בעיית החוב של הקבוצה לאחר הנפקת איתקה בלונדון".

נציין כי איתקה היא חברת בת של קבוצת דלק הפועלת באזור הים הצפוני, שהשלימה הנפקה ראשונה של מניותיה (IPO) בתחילת נובמבר האחרון בבורסת לונדון אנגליה בשווי 2.9 מיליארד דולר, ומאז ירדה כ-18%.

לצידה מחזיקה קבוצת דלק גם בכ-54% ממניות חברת ניו מד אנרג'י, הנסחרת בבורסה בתל אביב בשווי כ-9.3 מיליארד שקל.

במסגרת העליות שחווה סקטור הנפט והגז עליהן דיבר לובלין, ניתן למצוא את מניות בז"ן ופטרוכימיים, שזינקו כ-56% ו-91.8% בהתאמה. נציין כי פטרוכימיים לא נכנסה לטבלה בשל היותה מנייה הנסחרת עדיין ברשימה לשימור.

לירן לובלין IBI. אילן בשור,
לירן לובלין, מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות IBI/אילן בשור

נותן גז

לובלין ממשיך: "פעילויות נוספות שירדו חזק מאז השפעת הקורונה זוכות גם הן לעדנה קלה בקרב המשקיעים, למרות עליית הריבית, ובמסגרתן ניתן למצוא זינוק גם במניות פעילויות דוגמת חברת התעופה הישראלית אל על, שזינקה כ-57%.

אך חשוב לציין שסביבת המאקרו הכלכלית לא מיטיבה עם אפיק המניות, שאיבד מהאטרקטיביות שלו לאור עליית הריבית שפתחה אלטרנטיבות אחרות, שהפכו כדאיות יותר. החל מכסף מזומן שכיום ניתן להפקיד בפיקדונות בבנקים ולקבל עליו ריבית נאה, ועד אג"ח ממשלתי או קונצרני.

לצד זאת יש לומר, כי תמיד יהיו מניות שיצליחו באירועים נקודתיים לייצר תשואה עודפת שמנותקת מראיית המאקרו, אבל צריך להבין שהשוק הנוכחי הוא לא השוק שהתרגלנו לראות ולחוות בשנים האחרונות.

בראייה קדימה לא ניתן להסיק מהעליות שנחוו בבורסה השנה דבר לגבי הצפוי במניות בשנת 2023, אך בעיניי, כאנליסט גז ונפט, שנת 2023 צפויה להמשיך להיות טובה לסקטור הזה. אך גם כאן כדאי לשים מעין כוכבית, שכן מספיק שרוסיה ואוקראינה יכריזו על הפסקת אש והסקטור עלול להיראות באופן שונה לחלוטין.

לעת זו דבר אחד ניתן להגיד בוודאות, סביבת המאקרו תכתיב גם ב-2023 אלטרנטיבות השקעה שלאורך השנים לא היו קיימות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully