וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההייטק הישראלי בירידה, אז למה יש פה גם הזדמנות?

עודכן לאחרונה: 29.12.2022 / 8:37

השנה החלשה של ההייטק הישראלי מתבטאת היטב גם במספרים. רק שאם בוחנים אותם לעומק, מגלים שמדובר בתיקון, לא בהתרסקות. יותר מכך: השוק שהפך קשה ומאתגר ליזמים, יכול להיטיב דווקא עם המשקיעים

נאסדק. ShutterStock
בישראל כמו בחו"ל: 2022 הייתה שנה קשה לענף הטכנולוגיה/ShutterStock

הנתונים מאששים - קטר ההייטק המקומי נכנס לשפל ומתקשה להתרומם; הסקטור מסיים את שנת 2022 עם ירידה של 80% בשווי העסקאות שחווה רק שנה לפני כן. אבל, שימו לב היטב מה שרע ליזמים, לעיתים יכול להיטיב עם המשקיעים.

על פי נתוני דו"ח האקזיטים של פירמת PWC ישראל שווי עסקאות המיזוגים, הרכישות וההנפקות של חברות ההייטק המקומיות הצטמצם לכ-16.9 מיליארד דולר בשנת 2022, סכום שמבטא כחמישית משווי העסקאות שבוצעו בסקטור בשנת 2021, שעמד אז על כ-82.5 מיליארד דולר.

סכום העסקה הממוצעת ירד גם הוא ועמד על כ-235 מיליון דולר בשנה החולפת, המהווה ירידה של כ-51% לעומת כ-482 מיליון דולר שווי עסקה ממוצעת בשנה שקדמה לה. ולצד ירידה זו חלה גם ירידה של כ-58% בכמות עסקאות הרכישה של חברות מקומיות מכ-171 עסקאות במהלך 2021 לכ-72 עסקאות בלבד בשנת 2022.

עם זאת, יש לציין כי מדובר בעלייה של כ-70% לעומת שווי העסקאות שחווה הסקטור בשנת 2019, טרום הקורונה, אז עמד על כ-9.9 מיליארד דולר, וזאת לצד עלייה של כ-90% בגודל העסקה הממוצעת ביחס לאותה שנה, שעמד אז על סכום של כ-124 אלף דולר.

במילים אחרות, ניתן לומר כי הירידות החדות שנרשמו השנה אינן תולדה של התרסקות עסקית אלא בעיקר תיקון של עליות תופעתיות מהימים שבהם פוסט-קורונה פגשה כסף זול.

כמו כן יש לציין כי עסקאות המשך, המתבטאות בהעמקת גיוסים לחברות והנפקות שהינן מעבר להנפקת מניות ראשונה לציבור (IPO), עלו גם הם ועמדו על כ-30 מיליארד דולר בשנת 2022, המהווים עלייה של כ-67% לעומת כ-18 מיליארד דולר שווי עסקאות המשך בשנה המקבילה לה אשתקד.

עבודה על מחשב. ShutterStock
חברות שעוסקות בפיתוח תוכנות לתאגידים דווקא מצאו חן בעיני המשקיעים/ShutterStock

מחשוב עולה, אינטרנט יורד

עיקר הנהנים מהגיוסים בשנה החולפת היו חברות המחשוב והתוכנה לתאגידים, שהמשקיעים האירו להן פנים והשקיעו בהן כ-11.5 מיליארד דולר, המהווים כ-68% מסך שווי העסקאות לאותה שנה.

חברות האינטרנט, לעומתן, לא זכו לחיוכים מצד המשקיעים בשנת 2022 והיוו רק כ-7% משווי העסקאות לעומת כ- 29% שנה קודם לכן. סכום העסקאות המצרפי שלהן ירד בכ-95% ועמד על כ-1.2 מיליארד דולר בלבד, לעומת כ-23.7 מיליארד דולר בשנת 2021.

עיקר ההתעניינות בחברות הישראליות המשיך להגיע מהחברות האמריקאיות, שהיו מעורבות בכ-56% מהעסקאות שנעשו בהייטק המקומי בשנה החולפת, וגם רוב הכסף (85%) הגיע מהן עם השקעה כוללת של כ-14.3 מיליארד דולר.

המשקיעים המקומיים הפכו גם הם בררנים יותר והיו מעורבים בכ-23 עסקאות במהלך השקיעו כ- 1.3 מיליארד דולר ומהווים כ-32% מכלל העסקאות שנעשו בשנת 2022, וזאת לעומת כ-77 עסקאות שנה קודם לכן, שהיוו אז כ-45% מכלל העסקאות.


בנוסף, נראה כי המשקיעים דווקא התחזקו השנה; דוח של קרן וינטג', שהוצג היום (ד') בכנס "טרנדים ותחזיות" של קהילת ההון סיכון, מעלה כי הקרנות הישראליות שברו שנת שיא בגיוסי הון, שעמדו על כ-3.9 מיליארד דולר השנה לעומת כ-2.7 מיליארד דולר שנה קודם לכן.

עוד עלה מהדוח כי כלל היוניקורנים (חברות פרטיות בשווי של 1 מיליארד דולר ומעלה) שנוצרו במהלך המחצית הראשונה של השנה החולפת היו יקרים יותר משנים קודמות, וכי המשקיעים השקיעו לפי מכפיל ממוצע של כ-50 על היקף המכירות של החברה, לעומת מכפיל של פי 41.6 בשנה שעברה, ומכפיל של פי 27.9 ב-2020.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
ירון ויצנבליט, שותף וראש אשכול ההייטק ב-PwC Israel. יח"צ,
מחבר הדוח, ירון ויצנבליט, שותף וראש אשכול ההיי-טק ב-PwC Israel/יח"צ

ירון ויצנבליט, שותף וראש אשכול ההיי-טק ב-PwC Israel ישראל ומי שחיבר את דו"ח האקזיטים, מציין: "בעולם בו הכסף המזומן מעצים בכל יום את משקלו הסגולי, התמריץ לביצוע עסקה פחת באופן ניכר.

אך כדאי גם לזכור כי שוק ההיי-טק הישראלי הגיב והתאים עצמו בעבר לתמורות ואתגרים. גם אם לא מייד, ההתאמות תבצענה, בין אם בשווים ובין אם בהתנהלות, המוכרים והקונים יסתגלו למצב החדש.

בנוסף, גם השנה מדובר במספר עסקאות מרשימות, שביכולתן להעיד כי הטכנולוגיה הישראלית עדיין רלוונטית, מעניינת וחשובה.

עסקאות כדוגמת Elmo Motion Control שנרכשה על ידי Bosch Rexroth בעבור כ- 700 מיליון דולר, Intel אשר קנתה את Granulate בתמורה לכ-650 מיליון דולר ו- CredoRax שנמכרה בתמורה לכ-575 מיליון דולר ל- Shift4 Payments, המוכיחות כי קיים צורך, וכי יש רצון, להגיע לכדי השלמת עסקה גם בימים סוערים.

כמו כן לא ניתן להתעלם מהעובדה כי בשנת 2022 התרחשו לא פחות מ- 15 עסקאות המשך בשווי כולל של כ-30 מיליארד דולר, שהינו המספר הגבוה ביותר לעסקאות אלו בעשור האחרון.

דוגמאות לעסקאות המשך בולטות במיוחד הינן מיזוג IronSource ל- Unity בתמורה לכ-4.4 מיליארד דולר, רכישתה של TowerJazz על ידי Intel בעבור כ- 5.8 מיליארד דולר וחזרתה של Mobileye למסחר בוול-סטריט בשווי של כ-27.1 מיליארד דולר, המייצג עליה של כ- 61% מפתיחת המסחר עת הונפקה.

בהינתן כל אלה, חשוב להזכיר כי אין מדובר בחורבן תעשיית ההייטק המקומית, אלא בחזרה לעולם המושגים שהתקיים בתקופה שקדמה למגפת הקורנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully