וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוגרים שנה: מנהלים במשק מסכמים את 2022

עודכן לאחרונה: 31.12.2022 / 9:34

שנת 2022 הייתה שנה מלאת תהפוכות. בחלקה הראשון ראינו צמיחה יוצאת דופן, בעוד שחלקה השני התאפיין בצמצומים והתמקדות בהכנסות. נפגשנו עם מנהלים בכירים ממגוון תעשיות במשק, לשמוע על השנה שהייתה ולהעריך מה צפוי בחדשה

מנהל עם עובדים במקום עבודה. ShutterStock
לא שנה קלה לנהל בה חברה. מנהלים מסכמים את 2022/ShutterStock

אל שנת 2022 נכנסנו כשאנו טסים עדיין על אדי הדלק של 2021, שנה מצוינת לכלכלה העולמית בכלל ולישראלית בפרט, בעיקר בשל ההשקעות הפנטסטיות בהייטק הישראלי. סימנים מדאיגים נראו מעבר לפינה עוד ברבעון האחרון של 2021, אבל הם נראו כלא יותר ממכה קלה בכנף שלא תבלום את הנסיקה.

רק שאז החלה האינפלציה להתעורר ובמקביל החליט פוטין לפלוש לאוקראינה - והכל התחיל להתערער. חברות שהוציאו הון על גיוס העובדים האיכותיים ביותר, החלו להצטמצם, וככל שחלפה השנה, המצב בשוקי ההון לא השתפר, הריבית עלתה והכסף התייקר, התחלנו לראות גם פיטורים.

אז מה היו התופעות הבולטות של 2022? ביקשנו מכמה מנהלים לנסות ולסכם עבורנו.

אלכס סנטיקוב, קומיט סופטוור. יח"צ,
אלכס סניטקובסקי, מנכ"ל commit software מקבוצת commit/יח"צ

נמשיך לראות מגמות התייעלות בקרב החברות במשק, במטרה לבנות מודלים עסקיים מבוססי רווח

אלכס סניטקובסקי, מנכ"ל commit software מקבוצת commit:

"אנו צופים כי שנת 2023 תמשיך את מגמת ההתייעלות של סוף שנת 2022, בדגש על בניית מודל עסקי בריא המבוסס על רווחיות. כפועל יוצא, וכן בשל הקושי לגייס כוח אדם איכותי והתחלופה הגבוהה, נראה יותר ויותר מעבר לעבודה במודל של צוותים היברידים המשלבים מומחים גלובאליים מאזורים שונים בעולם.

שילוב של עובדה זו יחד עם העלייה הגוברת בביקוש לצוותים טכניים בפרויקטים מורכבים, הדורשים מיומנויות מולטי-דיסציפלינריות כמו חומרה ותוכנה, תביא לעלייה נוספת במספר החברות אשר פונות לחברות שירות בכדי לספק נאמנה את צורכי הלקוחות.

כמו כן, מגמת הטרנספורמציה הדיגיטלית בכל התחומים החל מאיכות הסביבה, ספורט, פיננסים ועד לבטחון וממשל בשילוב המעבר למודל SaaS, ו- Smart Devices, יביאו לגידול משמעותי של פיתוח מוצרי ה-IOT. מוצרים אלו מעלים את רף ניהול ואחסון המידע חדשות לבקרים, מה שישפיע ישירות על תחומי ה-Big Data וכפועל יוצא גם על מודלי ה- AI וה-ML.

לבסוף, לאור אירועי אבטחת מידע קשים בשנים האחרונות, גופים רבים מאמצים מתודולוגיות ודרישות חדשות של אבטחת מידע ומודלים לניהול סיכוני אבטחה אשר משפרים את יכולות העמידות של אותן חברות בשוק המשתנה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
שחר סורק. תום סיימון,
שחר סורק, סמנכ"ל השיווק של אוברוולף/תום סיימון

המשק העולמי אולי בהאטה, אבל תעשיית הגיימינג ממשיכה לצמוח ולרוץ קדימה

ענף הגיימינג נמצא במגמת צמיחה מסחררת בשנים האחרונות ונכון להיום, מדובר בענף הבידור הרווחי בעולם (יותר מתעשיות המוזיקה והקולנוע יחד). רק בשנת 2021 הכניסה תעשיית המשחקים העולמית סכום של כ-201 מיליארד דולר, ולפי התחזיות סכום זה צפוי לעלות לכדי 435 מיליארד דולר עד לסוף 2028. כיום ישנם יותר מ-3 מיליארד גיימרים ברחבי העולם שמשחקים מדי יום, וגם כאן - המספרים צפויים רק להמשיך ולעלות.

שחר סורק, סמנכ"ל השיווק של אוברוולף: למדינת ישראל הקטנה יש חלק לא קטן בכלל במגמת הצמיחה של תעשיית הגיימינג עם פעילות משמעותית ונרחבת. ישנם משחקים המפותחים כאן בארץ, קבוצות eSport כחול-לבן שמתחרות בטורנירים בינלאומיים ואפילו פלטפורמות טכנולוגיות הפועלות בתחום הגיימינג, כמו אוברוולף, שפיתחה את הפלטפורמה המובילה ליצירה, הפצה ומונטיזציה של מודים (mods), שרתים פרטיים ואפליקציות למשחקי מחשב.

גם בעולם הגיימינג בתקופה זו, על אף גודלו של הענף, ניתן לראות האטה. אין כמעט סקטור שלא מושפע מזה. אבל בשורה התחתונה, ענף המשחקים הוא הענף הגדול והרווחי ביותר מכל ענפי הבידור בעולם, ואנשים ממשיכים לצרוך בידור גם בתקופות כאלה - אולי אף יותר מבדרך כלל."

בנצי בן עטר. יח"צ,
בנצי בן עטר, מייסד שותף ומנהל שיווק בסטארט-אפ Sepio/יח"צ

העתיד מביא עימו עלייה באירועי סייבר

בנצי בן עטר, מייסד שותף ומנהל שיווק בסטארט-אפ Sepio: "תחום ה- Asset Visibility זכה לתשומת לב מיוחדת ב-2022 שנבעה בעיקר משני גורמים.

ראשית, פעילות משמעותית של הרשויות בארה"ב ובאירופה אל מול גופי ממשל וגופים מסחריים. פעילות זו הובלה בעיקר על ידי CISA ((Cybersecurity & Infrastructure Security Agency שפירסמה תקנות חדשות בנוגע לניטור הנכסים הפיזיים בארגון, תוך הבנה שנושא זה אינו זוכה לתשומת הלב הראויה.

הגורם השני הוא הדרישה לתאימות לתקנים שונים (בעיקר בעולמות הפיננסים, בריאות ותשתיות קריטיות) ופוליסות ביטוח סייבר שמחייבות ניטור ושליטה הדוקים יותר על הנכסים בארגון, מתוך הבנה שלא ניתן להגן על מה שלא ידוע על קיומו - והגדרתו כתנאי מתלה לכיסוי ביטוחי.

גם ב-2022, כמו בשנים שלפניה, נצפתה עלייה באירועי סייבר בהם "השריטה" הראשונה בארגון היא תולדה של התקן חומרתי שחובר לתשתיות המחשוב של הארגון, על פי רוב התקן USB או התקן המאפשר מניפולציה בתעבורת הרשת , בין אם על ידי עובד זדוני/משוטה/מאויים או דרך שרשרת האספקה."

ליאב חן. גבע טלמור,
ליאב רפאל חן, מנכ"ל חברת יומנז/גבע טלמור

עולמות המשפיענים ברשתות יעברו לשיווק ממוקד מטרה, ולא כזה שרק מציג את המותג

ליאב רפאל חן, מנכ"ל חברת יומנז: "הכלכלה העולמית חוותה מהלומה חזקה בשנה זו ואנחנו עדיין בעיצומו של משבר. יחד עם זאת, בתקופה כזו כפי שראינו בעבר בימי הקורונה, העולם ממשיך להסתובב- יצרנים ממשיכים לייצר ולקוחות ממשיכים לרכוש. לכן, נדרשות חברות השיווק והטכנולוגיה לתת מענה מוכוון מטרה עבור אותם חברות. בעולם המשפיענים, נהגנו לראות תקציבי מודעות מותג, וקמפיינים שאם לומר את האמת - אין להם מטרה או קריאה לפעולה חד משמעית אלא יותר להיראות ולהכיר את המותג דרך אופי של משפיענים רלוונטים.

הערך של שיווק משפיענים היא ביכולת שלהם להעביר מסר אמין ואותנטי לקהלי היעד, ומדובר בשיטת שיווק חסכונית ורווחית יותר. במקום להוציא אלפי דולרים על ציוד שחקנים ומצלמות מותגים משתמשים ביוצרי תוכן ומקבלים הרבה יותר.

השינוי המשמעותי שהחלנו עוד בימי משבר הקורונה, היא הטכנולוגיה שלנו- humanz pixel והיא מאפשרת דרך המערכת שלנו לסגור את מעגל הרכישות גם פיזית בחנות וגם באתר הסחר אונליין לכל קמפיין / משפיען. כלומר, לכל מהלך עם משפיענים יש מדד ברור וחד משמעי- להשאיר פרטים, מכירות, הורדת אפליקציה וכו. כך אנו מחדדים את המסר, מייעלים את ההשקעה, ומנצחים ומתגברים על רעשים ברשת החברתית. שווי המכירות לשנת 2022 מוערך ב958 מיליארד דולר, ואנחנו מאמינים שהשווי יגדל בשנת 2023".

בני אברהם, אוקורה. אוקורה,
בני אברהם, מנכ"ל אוקורה/אוקורה

שנת 2022 הייתה שנה תנודתית בשוק מטבע החוץ

בני אברהם, מנכ"ל אוקורה: "במהלך השנה, עד כה, השקל פחת בכ-12% מול הדולר ובכ-5% מול האירו. תנודה זו עומדת בניגוד למגמה של שנים בהם השקל התחזק מול סל המטבעות. החלשות השקל מתואמת באופן ישיר מהירידות בשוק ההון בישראל ובחו"ל, המשפיעים על תנועות ההון בין ישראל והעולם.

החלשות השקל השפיעה לרעה על האינפלציה בישראל, שכן היא גררה עלייה של מחירי התשומות המיובאות - כדוגמת מחירי האנרגיה, עלות מוצריה צריכה וכו'. לכן, במהלך השנה הושפעו ממצב זה לרעה היבואנים, אשר חלקם ספג את עליות שערי המטבע.

כל אחד מאיתנו נתקל השנה בעליית מחיר של מוצרים מיובאים כמו מוצרי חשמל, ריהוט וביגוד, מכוניות וכדומה, בין היתר בגלל החלשות השקל. להיחלשות השקל גם יש השפעות עקיפות, בעיקר בתרומה לעלייה של מחירי האנרגיה שתשפיע בשנת 2023 גם על מחירי המים והארנונה.

לעומת כל זאת, פיחות השקל נתן מרווח נשימה מסוים ליצואנים, אשר הכנסותיהם מחו"ל גדלו במונחי שקל, כנגד הסביבה הכלכלית העולמית שנהיית יותר מאתגרת."

אוהד צדוק, טגאדו. יח"צ,
אוהד צדוק, מנכ"ל ומייסד tagado/יח"צ

בשנת 2022 הושגו השיגים רבים בתחום ה- nlp שמאפשרת לזהות ולהבין שפה אנושית

בשנת 2022 הושגו הישגים רבים בתחום ה- nlp, שבאו לידי ביטוי בהבנת השפה הטבעית (nlu), גרמו ליכולות משופרת של תוכנות לזיהוי והבנה של השפה האנושית ואיפשרו להגיב בצורה מדויקת יותר לשאלות ולפקודות של משתמשים.

אוהד צדוק, מנכ"ל ומייסד tagado: "חלה גם התקדמות ביצירת שפה טבעית (nlg) המאפשרת למחשבים ליצור שפה בעלת צלילים טבעיים שמאפשרת יעילות גבוהה יותר והעברת כוונות אנושיות. כתוצאה מהישגים אלו, יצאו לשוק מוצרים חדשים המבוססים על טכנולוגיית nlp. לדוגמה, עזרים וירטואליים שיכולים לזהות את הפקודות המדוברות של משתמשים ולהגיב בהתאם, מנועי חיפוש בשפה הטבעית מאפשרים גם למשתמשים להקליד מילות מפתח ולאתר את מבוקשם ועוד.

ניתן לראות מספר מגמות מעניינות בתעשיית ה- nlp. לדוגמה, חברות נוספות משתמשות בעיבוד שפה טבעית (nlp) כדי להבין טוב יותר את התנהגות הלקוחות ולשפר את אסטרטגיות השיווק על-ידי ניתוח שיחות לקוחות בפלטפורמות המדיה החברתית. על- פי מחקר, שוק עיבוד השפה הטבעית העולמי מוערך להגיע לסכום של 30 מילארד דולר עד שנת 2028".

אורי בר שביט. יח"צ,
אורי בר שביט, סמנכ״ל תפעול ראשי בחברת 365scores/יח"צ

עולם הספורט צועד קדימה בצעדי ענק עם התפתחויות טכנולוגיות

אורי בר שביט, סמנכ"ל תפעול ראשי בחברת 365scores: "שוק הספורט-טק הישראלי, שנחשב לחדש יחסית, הוכיח שאומת הסטארטאפ יודעת לייצר פתרונות טכנולוגיים שמחלחלים למועדונים גדולים בענפי הכדורסל והכדורגל המנוהלים בסטנדרטים אירופים. ולא רק זה: מדובר בשוק שצומח בקצב מסחרר ומשתנה לנגד עינינו כאשר הוא הופך את הספורט שכולנו מכירים ליותר נגיש, טכנולוגי, חד וממוקד עבור אנשי המקצוע והאוהדים. כיום קיימות בישראל מאות חברות מכוונות ספורט-טק, המציעות פתרונות לאוהדי הספורט.

ואם באוהדים עסקינן, השנה חוקי המשחק השתנו במלוא מובן המילה. אנחנו מזהים שתי מגמות אצל אוהדי הספורט - אחת היא הדרישה הגוברת לנתונים וסטטיסטיקות, יותר לעומק ויותר מהר, במיוחד בזמן אמת במהלך המשחקים; השנייה נוגעת בכדורגל המקומי, במקומות "הנידחים" יותר, בהם מתקיימים עשרות משחקי ספורט, עם קהל אוהדים גדול, שלא זוכים לשידור וחשיפה. אנחנו מצליחים להגיע לכל משחק ומשחק במטרה להביא לאוהדים שמתעניינים בו את כל הנתונים שיסייעו לחיות את המשחק מקרוב והכי קרוב שאפשר לזמן אמת.

היום, כשהטכנולוגיה כבר עמוק בכדורגל, הענף הכי שמרן, כל עונה אנחנו חווים קפיצת מדרגה בציפיות של האוהדים וביכולת לספק אותן. החדשנות מקדמת את הספורט, והספורט מקדם את החדשנות"

ליאור וילצ'ינסקי. עומר פרידמן,
ליאור וילצ'נסקי, מייסדת שותפה ומנכ"לית morning של חשבונית ירוקה/עומר פרידמן

השפעת התהפוכות של 2022 מתעצמת במיוחד כשמדובר בעסקים קטנים ובינוניים

ליאור וילצ'נסקי, מייסדת שותפה ומנכ"לית morning של חשבונית ירוקה: "כמי שמספקים מענה ליותר מ-130 אלף עצמאים בישראל אנחנו חווים איתם את רוחות השינוי.

המיתון שהעמיק מחייב עסקים בכל הגדלים להסתכל פנימה, לעומק ולרוחב, ולבצע ניתוח פיננסי מדויק כדי להמשיך לצמוח. אנחנו רואים כיצד התפיסה של עצמאים משתנה - בעלי עסקים מתחילים להתעמק בניהול כל הרבדים של העסק ומבינים את המשמעות של פעולה זו לצמיחה ולהצלחתם העתידית - הסתכלות מלאה על ההוצאות, החלוקה ביניהן, השקעת המשאבים באופן מבוקר, בחינת הכדאיות של עסקאות ורצון ללמוד ולהעמיק בתחומים הפיננסיים.

שינוי תפיסתי זה, יחד עם העמקת ההבנה הפיננסית של בעלי עסקים ואימוץ כלים שמספקים מענה לכך, יאפשרו לצלוח את התקופה הקרובה באופן מיטבי. השנה החדשה שעומדת בפתח צפויה להיות מאתגרת לא פחות מקודמתה ואולי אף יותר, ובהתאמה, עצמאים ובעלי עסקים יידרשו להיות מדויקים יותר. אנחנו נמשיך ללוות את לקוחותינו לאורך כל הדרך."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully