וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוויון מגדרי? לא כשזה קשור לימי חופשה

29.12.2022 / 8:48

גברים מקבלים יותר ימי חופשה ומנצלים אותם בשיעור של 33% יותר מהנשים - כך עולה ממחקר של חברת הסטארטאפ Sorbet, שפיתחה ומנהלת פלטפורמה לניהול ואופטימיזציית ימי חופשה של ארגונים

פגישת עבודה במשרד. ShutterStock
לא בטוח שלזה התכוונו במונח "קדמה"/ShutterStock

גברים מקבלים במסגרת חוזי העבודה 10% ימי חופשה בממוצע יותר מאשר הנשים, כך עולה ממחקר שערכה חברת הסטארטאפ Sorbet, שפיתחה ומנהלת פלטפורמה לניהול ואופטימיזצית ימי חופשה של ארגונים. בעוד שגברים מקבלים בממוצע 14.6 ימי חופשה בשנה, נשים מקבלות 13.3 ימים בלבד. מהמחקר עולה שנשים גם ממעטות לנצל את ימי החופשה שהוקצו להן, כך שהפער בין המינים גדל ל-33% ימי חופשה עודפים לגברים.

לדברי ויטל אילת-ריכל, מייסדת משותפת ומנכ"לית סורבה, בחברות שלא מציבות את היציאה לחופשה כערך חשוב, עובדים לעיתים לא חשים בנוח לבקש חופשות, גם אם הן מגיעות להם במסגרת ההסכם. מסתבר שאצל נשים תחושת ה"לא נעים" דומיננטית בהרבה מאצל הגברים, שכמו במקרים רבים אחרים יודעים לנצל טוב יותר את זכויותיהם. מהמחקר שערכנו התברר שנשים דוקא הרבו לצאת לימי מחלה בהיקף של 27% יותר מהגברים. כפי הנראה הן אלו שנותנות מענה במקרים של מחלת ילדים או מסיבות אישיות שלהן.

במחקר השתתפו 1345 עובדים שמועסקים במשרה מלאה. המחקר השווה את תמונת המצב כיום לזו שלפני הקורונה וגילה ש-55% מכלל ימי החופשה כלל לא מנוצלים על ידי העובדים. אחד ההסברים לכך הוא העבודה ההיברידית שמאפשרת לעובדים לערוך חלק מהסידורים הפרטיים בימים שמוקצים לעבודה מהבית הודות לחיסכון בזמני הנסיעה. 31% מהנשאלים בסקר אמרו שהם חשים לא נעים לבקש ימי חופשה, כשממילא הם עובדים מספר ימים בשבוע מהבית.

ויטל אילת ריכל. הדר כהן,
לנשים יש יותר "לא נעים". ויטל אילת ריכל/הדר כהן

בסורבה מזהירים שהתמשכות המצב של ניצול נמוך של ימי החופשה יוצרת אתגר כלכלי למעסיקים, מאחר ובמועד סיום העבודה העובדים זכאים לקבל תשלום תמורת הימים שלא נוצלו. זו התחייבות שמצטברת לסכומים משמעותיים ברמה הארגונית. היקף ההתחייבויות של מעסיקים בארה"ב בגין אי ניצול ימי חופשה נאמד כיום ב-318 מיליארד דולר, עליה של 17% מאז שנת 2019 בעקבות שנות הקורונה שבהן מספר ימי החופשה שנוצלו היה נמוך במיוחד. האינפלציה, עליית המשכורות והנטיה של עובדים להחליף מקומות עבודה יותר מבעבר מגדילים את ההתחייבויות שאת חלקן צריך יהיה לשלם כבר בשנים הקרובות.

"הירידה ברצון של עובדים לממש את זכותם לחופשות מחייבת את תשומת הלב של המנהלים," אומרת ויטל אילת-ריכל. "יש לתת לעובדים לגיטימציה לבקש ולממש את החופשות שמגיעות להם במלואן. מרווח הנשימה שימי החופשה מעניקים הכרחי לשימור המוטיבציה בעבודה, הפריון והנאמנות למקום העבודה לאורך זמן. גם מבחינה כלכלית נכון יותר לארגונים לא לצבור התחייבויות כלכליות כבדות בשל ימי החופשה שאינם מנוצלים."

הפלטפורמה של Sorbet מנתחת את דפוסי החופשות בחברות ומספקת מידע פרטני ונגיש לעובדים ואת האפשרות להמיר את ימי החופשה הלא מנוצלים לכסף זמין באופן מיידי. השימוש בסורבה מביא לעליה של 15% בניצול ימי החופשה, אינטרס משותף גם לחברה שדואגת לרווחת עובדיה. היתרון מבחינת החברות הוא הפחתת ההתחייבויות העתידיות במאזן, שצמודות לעליית שכר העובד ומצטברות לעיתים לסכומי עתק. ההוצאה גם מאפשרת הגדלת החזר המס של החברה. החברה הוקמה בשנת 2019 על ידי ויטל אילת-רייכל, אליעז שפירא (CTO) ורמי קסטרשטיין. סורבה מעסיקה 45 עובדים במרכז הפיתוח בתל אביב, בניו יורק ובקייב.

  • עוד באותו נושא:
  • עובדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully