וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפס ביחסי אנוש: האיש שהפסיד 200 מיליארד דולר בשנה

ד"ר מאיה גז

1.1.2023 / 9:16

אילון מאסק מצליח למרוט את העצבים אצל רבים: העובדים שלו, העיתונאים ואפילו המשתמשים בטוויטר, שאותה רכש לאחרונה. על הדרך הוא איבד סכום בלתי נתפס של 700 מיליארד דולר מטסלה, מהם 200 מיליארד מהונו האישי. מה חושבים עליו מנהלים מתעשיית ההייטק המקומי?

אילון מאסק. Win McNamee, GettyImages
הוא השתנה לנו, או שתמיד היה כזה?/GettyImages, Win McNamee

אילון מאסק משתולל. מי שהיה עד לפני כמה חודשים האיש העשיר בעולם, הצליח לאבד 700 מיליארד דולר בשנה משווייה של טסלה, חברת הרכב החשמלי שהפכה אותו לאיש העשיר ביותר בעולם, מתוכם כ-200 מיליארד דולר מהונו האישי. סכום בלתי נתפס שגרם לו לאבד את מקומו בצמרת טבלת עשירי תבל.

גם במקומות בהם נפרד מאסק מ"כסך קטן" של כמה עשרות מיליארדי דולרים "בלבד", הוא לא רווה נחת: חודשיים אחרי שרכש את טוויטר, החל בפיטורים המוניים, חסם עיתונאים שביקרו את פעילותו, החזיר ניאו נאצים ולהבדיל - גם את דונלד טראמפ לפיד, והביא לנטישה המונית של הפלטפורמה, פרסם בשבוע שעבר המיליארדר הרבגוני סקר עם שאלה "האם עלי לפרוש מתפקידי כמנכ"ל טוויטר?" 57% השיבו בחיוב וזכו להכרזה של מאסק לציית.

היוניקורנים הישראלים מתבוננים במאסק בזעזוע מאופק. "אני לחלוטין לא מסכים עם אופן הניהול שלו", אומר משה ליפסקר, מנכ"ל אימפרבה (imperva) בישראל ומנהל המו"פ העולמי. "אילון מאסק הוא אולי גאון עם חזון, אבל הוא בטוח לא מנהל. מנהל צריך להיות איש של אנשים, לדעת איך מתנהגים עם בני האנוש ואיך מנהיגים אותם.

מנהלים אמיתיים הם מנהיגים של השראה, לא של שררה, ובכך יודעים להוציא מהאנשים סביבם את המיטב. מנהיג אמיתי גורם לאנשים סביבו לרצות את מה שהוא רוצה. בסופו של דבר המהלכים שלו יובילו לקריסה של טוויטר, החל מהפיטורים ההמוניים - זה לא אנושי, לא אפקטיבי ולא רלוונטי לשנת 2022. מהלכים אלו הם עדויות נוספות לסגנון ניהול מעורער ומסוכן שהביא מאסק לטוויטר.

אני חושב שבתוך פחות משבוע הוא הניע מהלכים קיצוניים בלי חשיבה מעמיקה על הדרך, או על ההשלכות האפשריות שלהם. ככה לא מנהלים או מתנהלים. גם בעניין אקט החסימה של העיתונאים, במקום שלא מתאפשרת עיתונות חופשית שמציבה לכולם מראה של המציאות, נוצרות דיקטטורות".

מה דעתך על "שבוע העבודה הארוך" שהוא הביא על עובדי טוויטר?
"לא טוב. אני חושב שאנשים צריכים להימדד על תפוקות ולא על תשומות ומי שלא יודע למדוד נכון תפוקות, עדיף שלא ינהל. יחסי העבודה משתנים. אנחנו לא עוד ב'שוק של עובדים' או 'שוק של מעסיקים'. משפטים כגון 'אתה עובד אצלי ותעשה מה שאני אומר', כבר לא קיימים בלקסיקון. אנו נמצאים בתקופה בה עובדים מבינים שהם לא חייבים לעבוד בעבודה שהם לא נהנים ממנה או שאין בה את הגמישות שהם צריכים. המחסור בעובדים בתחומים רבים יימשך כיוון שלעובדים יש אלטרנטיבות טובות יותר.

כדי לשמר עובדים לאורך זמן בארגון, המעסיקים חייבים לשנות גישה. המעסיק והעובדים אמורים לעבוד בשיתוף פעולה ושני הצדדים צריכים להיות מרוצים. העובד צריך להרגיש שהוא משמעותי ובעל יכול השפעה, שהוא צומח ומתפתח אישית ומקצועית. כמובן שהוא גם מתוגמל בהתאם לביצועיו, שעליהם הוא נמדד בסופו של דבר. "בסופו של דבר, אני חושב שאילון מאסק הוא לא דוגמא לכלום ודרכו הניהולית היא בטח לא הדרך להתנהל בעולם החדש. אינני בטוח שהוא יודע כיצד לתקשר עם המציאות סביבו".

משה ליפסקר. יח"צ,
משה ליפסקר, מנכ"ל אימפרבה (imperva) בישראל ומנהל המו"פ העולמי/יח"צ

מעצב תרבות

אילון מאסק, בן 51, נולד בדרום אפריקה להורים שהתגרשו בילדותו. אביו, ארול מאסק הוא מהנדס אלקטרומכניקה, טייס, ימאי, יועץ ויזם נכסים ואמו מיי מאסק, היא דיאטנית ודוגמנית ילידת קנדה שמדגמנת גם כיום וכתבה לאחרונה ספר על הדרך בה גידלה את ילדיה מעוני מוחלט להצלחה כבירה. אחותו הצעירה של מאסק מנהלת את חברת הוידאו סטרימינג PASSIONFLIX. לאחר גרושי הוריו, מאסק, שבחר לחיות עם אביו בדרום אפריקה, התחרט על כך עמוקות.

כילד לימד עצמו תכנות כבר בגיל 12 ובבגרותו עבר לארצות הברית כדי "לעשות דברים גדולים". הוא אכן עשה. SpaceX, טסלה, ניוארלינק, OpenA, The Boring Company ועתה רכישת טוויטר, הילד הדרום אפריקאי הפך לאחד האנשים החזקים בעולם, ולאיש העשיר בעולם עם יותר מ-200 מיליארד דולר. יש לו עשרה ילדים עם שמות נדירים מנשים שונות ובשידור סאטרדיי נייט לייב חשף שהוא על הספקטרום בתפקוד גבוה.

"כמנהל, נראה שמאסק עסוק בעיקר בעיצוב התרבות וה-DNA של החברה, בהנחה שעם התרבות הארגונית הנכונה, התוצאות העסקיות יבואו", אומר דניאל אביטל, סמנכ"ל שיווק ואסטרטגיה בחברת CHEQ. "צריך לזכור שהוא מגיע מעולמות פיזיים של ייצור ומפעלים. הוא הפך את הרכב החשמלי למיינסטרים ונותן פייט ליצרניות הרכב הגדולות, הוא בונה ומשגר טילים לחלל לא פחות טוב מנאס"א. התרבות בחברות כמו Tesla ו-SpaceX שונה מאוד מהתרבות של סיליקון וואלי, והיא בהכרח "צבאית" יותר. טעות של מהנדס ב-Twitter, ואני לא יכול לצייץ לכמה דקות. טעות של מהנדס טילים ואנשים ימותו. התרבות שונה גם בגישה ליעילות ורווחיות".

אתה חושב שההתנהלות שלו אפקטיבית?
"כן והיא מניבה תוצאות בטווח הארוך, אבל היא בנויה כולה סביב האופי המאוד ייחודי שלו. אני לא חושב שזה משהו שאפשר להעתיק - איך אומרים? 'זה שצפית בסרטי ברוס לי, לא אומר שאתה יודע קראטה'. אם מפרקים רגע את ההתנהלות הזו שלו, הוא אדם לא מערכתי, מאוד ריכוזי, לחלוטין חסר פשרות ומאוד לא צפוי, ומנגד מבריק, בעל חזון ומוסר עבודה לא אנושי.

אנחנו צריכים לפעמים דמויות כאלה שיש להם סט כלים ייחודי, והם עושים דברים גדולים עם סט הכלים הזה. אבל באותה נשימה, אנחנו לא אוהבים את הדרך בה הם משיגים את ההצלחה שלהם, ואז אנחנו מפנים להם עורף. זה בדיוק כמו הגיבור הטראגי היווני, או האקדוחן הבודד בסרטוני המערבונים. הם באים, עושים משהו שהחברה צריכה שאף אחד אחר לא מסוגל, או לא מוכן לעשות, ואחרי שהם סיימו הם נזרקים החוצה, כי אופן הפעולה שלהם לא תואם את הנורמות של אותה חברה. הוא דמות שכזו, ואני לא חושב שזה בהכרח ניתן לשכפול".

מה דעתך על הפיטורים ההמוניים?
"חברה שמפסידה 1.5 מיליארד דולר בשנתיים, צריכה להתייעל איכשהו. אי אפשר להתכחש למציאות, ולכן לא מפתיע שמאסק פיטר המונים. וצריך לזכור שדקה וחצי אחרי שהוא עשה את זה ב-Twitter, גם Meta, Google, ושחקניות ביג-טק אחרות פיטרו המונים. זאת המציאות של החברות הללו היום, לטוב ולרע, וזה בכלל לא עניין ייחודי ל-Twitter, הם בסך הכל ירו את יריית הפתיחה".

וחסימת העיתונאים?
"טעות טקטית, אבל אני לא מאמין שזה ייפגע בו בטווח הארוך. הוא כבר ביטל את החסימה לחלקם ובקצב האירועים התקשורתיים שמאסק מייצר, עוד שבוע אף אחד כבר לא יזכור את זה".

שבוע עבודה צבאי בחברות היי-טק זה ביג no no
"כולנו עשינו פה צבא, אז אני לא בטוח שמה שקורה עכשיו ב-Twitter באמת נחשב ל'שבוע עבודה צבאי'. מה שכן, התפתחה תרבות בחלק מהחברות בסיליקון וואלי של ניפוח מספר העובדים, תוך ירידה בתפוקה של כל עובד. כבר שמענו את מארק צוקרברג, סונדאר פיצ'אי ואחרים מלינים על תפוקה נמוכה מעובדים בשנה האחרונה. אני חושב שהגישה של מאסק היא שעדיף להוציא תפוקה גבוהה ממעט עובדים איכותיים, מאשר תקופה נמוכה מהמוני עובדים בינוניים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM
דניאל אביטל. עננים צילום עסקי,
דניאל אביטל, סמנכ"ל שיווק ואסטרטגיה בחברת CHEQ/עננים צילום עסקי

לקחת בערבון מוגבל

גיא פלכטר, מנכ"ל ומייסד שותף בחברת Cyder מסכים עם דניאל אביטל באופן חלקי. "אתחיל בכך שחייבים לכבד את אילון מאסק. הוא איש עסקים מוצלח שבנה מספר חברות ענק. לכן, גם אם יש דברים שאני פחות מתחבר אליהם בגישה אני עדיין סופר מעריך אותו ואת פועלו. בנוסף, כל מידע שאני יודע זה נטו ממה שהוא משחרר ואנשים שנמצאים שם ולכן גם את זה צריך לקחת בעירבון מוגבל".

אתה מתחבר לסגנון הניהול שלו?
"אני יותר מתחבר למשימתיות ולהבנה שצריך להיות מוכווני מטרה. אני פחות מתחבר לעובדה שיש פה דרישה מהעובדים "לאבד" את האיזונים בין העבודה לחיים האישיים. בסופו של יום זה רק ישחק יותר את האנשים.

כמו כן, יש לי פחות חיבור למיקרו ניהול אבל גם זה יכול להיות שזה חלק ממנה האישיות שלו והרצון שלו להרגיש עוד יותר מחובר לעשייה. גם נושא השינויים הדחופים במדיניות זה משהו שאני מעריך שהוא יצטרך להתחיל להבין שזה פחות הגיוני וצריך קצת יותר סדר בתהליך, דבר שהוביל לפגיעה בעיתונאים החסומים שלדעתי הייתה טעות ויכול להיות שהייתה צריכה להתנהל אחרת.

"בנוגע לפיטורים, ללא ספק היה יכול להיות תהליך הרבה יותר נעים ומסודר אבל אם הוא ראה צורך עסקי, כי בסופו של דבר החברה צריכה להיות רווחית, אז אני מאמין שלא הייתה לו ברירה. לאור העובדה שהמספרים המדויקים לא ידועים וגם איזה עובדים שוחררו במדויק לא ידוע, צריך להעריך את השחרור הזה רק בעוד מספר רבעונים, אם הוא ישחרר מידע על המצב הפיננסי.

זה בהמשך למשימתיות והאיבוד של האיזון בין העבודה לחיים הפרטיים. להערכתי זה לא משהו שיצליח להחזיק לאורך זמן והוא כן יצטרך ללכת טיפה אחורנית. מה שכן, השיח שאלון מאסק יצר זה שהרבה חברות מדברות על חזרה יותר משמעותית למשרדים. בשורה התחתונה, הרבה מהדברים שאנחנו רואים אותם היום יצטרכו להימדד לאורך תקופה ולהבחן עוד שנה".

גיא פלכט. ויקטור לוי,
גיא פלכטר, מנכ"ל ומייסד שותף בחברת Cyder/ויקטור לוי

עמי אברהמי, מייסד-שותף ומנהל הפעילות בישראל של היוניקורן Veev מתייחס לעובדה שמאסק חשף את העובדה שיש לו אספרגר ומשליך אותה על סגנון ניהולו. "ובכל זאת אנחנו רואים שהוא הוכיח יותר מפעם אחת שכל דבר שהוא עושה מצליח לו ועם תוצאות מעולות. הוא גם לרוב בוחר לעסוק בדברים לא פשוטים ובתחומים מורכבים - הוא שינה את תעשיית החלל ואת תעשיית הרכב. אז כן, הוא עושה דברים מטורפים אבל כנראה שככה מצליחים.

השאלה שצריכה לעמוד מול ענינו כמנהלים היא מה המחיר של צורת הניהול הזו? למשל, היום בארצות הברית נושא ה- culture (התרבות הארגונית) הוא מאוד חשוב וזה אחד דברים שהם בראש סדר העדיפויות של כמעט כל חברה.

"בפועל, התרבות הארגונית בחברות של מאסק הוא מאוד שונה כי אם אתה לא עומד ביעדים אתה עף הבייתה. זה מוביל למצב שמצד אחד כל מי שעובד שם יוצא בטראומה ומצד שני, החברות של מאסק בסוף מראות תוצאות מעולות וככה הוא הגיע למקום שהוא הגיע, בזכות ולא בחסד ועמד במבחן התוצאה בהצלחה".

חסימת העיתונאים לא תפגע בו בעיניך?
"אני לא חושב שזה יזיק לו. עיתונאים אוהבים דברים מהסוג הזה. כל מה שהוא עושה מייצר המון עניין כי אלו דברים חריגים בנוף. הוא מעניין את הציבור. אם למשל נסתכל עליו בהשוואה לטראמפ, זה לא משנה כמה דברים בעייתיים הוא עשה או עושה- הוא עדיין מעניין כי זה חריג"

והסקר בשבוע שעבר שהביא אותנו עד הלום?
"אני לא חושב שזה יקבור אותו. הוא עשה אותו מתוך מקום שהוא ידע מה יהיו התוצאות והוא מאוד אוהב להציג את עצמו כבן אדם דמוקרטי, שמשתף את המשתמשים ונותן מקום ל- ''חופש הביטוי''. לטעמי הוא ידע מההתחלה מה תהיה התוצאה והבין שלא תהיה לו ברירה לחפש לעצמו מחליף בתפקיד המנכ''ל כי הוא עשה המון דברים שיצרו בעייתיות כזו או אחרת.

הוא ניסה לעשות דברים בדרך שלו והם פשוט התפוצצו לו בפנים אז הוא בחר לעשות את הסקר כדי לקבל את הגושפנקא של 'טוב בגלל שהמשתמשים של טוויטר זה הדבר שהכי חשוב לי אז אתם החלטתם שאני לא יהיה המנכ''ל'. זה פשוט עוד אחד מהמשחקים שלו, לא משהו חדש וצריך להגיד את האמת כפי שזה נראה מבחוץ - עד עכשיו זה עובד לו טוב".

עמי אברהמי. Veev,
עמי אברהמי, מייסד-שותף ומנהל הפעילות בישראל של היוניקורן Veev/Veev

טראמפ ומאסק

ד"ר גל יעבץ, חוקר ומרצה בתחומי מידע ממשלתי וציבורי בסביבות דיגיטליות עתירות-מידע וידע, באוניברסיטת בר אילן: "קו ברור עובר בין הסקר האחרון של מאסק בשאלה האם עליו להתפטר ממשרת מנכ"ל טוויטר, לבין האופן שבו נהג טראמפ במהלך כהונתו ובייחוד בשנתו האחרונה.

הנשיא לשעבר, השתמש בטוויטר, בתור אמצעי, צינור, להעברת מסריו הישירים לקהל, ללא תיווך וללא עיתונאים "פייק ניוז", כדבריו. וזאת בין היתר כדי להדהד את התדמית שטיפח ברשת החברתית: גיבור-על אנטי-פוליטיקאי (Anti-Politician Superhero). כזה שמחד מתנהג כמו הסחבק השכונתי, מתלבט עם מיליוני עוקביו על כל יוזמה, פיטורים או מדיניות, אבל בסוף מקבל החלטות באופן עצמאי ומנותק, גם ללא אנשי המטה המקורבים אליו ביותר, כפי שפורסם בעבר.

מנכ"לים ומנהיגי מדינות שמשתמשים באופן כל כך ישיר בטוויטר וברשתות חברתיות נוספות, כדוגמת מאסק או טראמפ, מצליחים מצד אחד להעלות את הפופולריות שלהם בציבור הרחב, אבל באותה מידה גם לסדוק עוד לבנים בפירמידת ההיררכיה הארגונית ובעולם העסקי. ריבים עם עובדים או עובדים לשעבר במתקפת ציוצים, חסימת עיתונאים ומבקרים, התלבטויות עם הקהל הרחב בנוגע להחלטות כוללות ועוד פעולות פופוליסטיות מסוג זה, אולי משאירות אותם גבוה במודעות הציבורית של כולנו, אבל בהכרח לא מעידים טובות על התנהגותם כמנהיגים בפועל.

במקרה של טראמפ, הברברת הבלתי נגמרת שהסתיימה באקורד צורם של אירועי הפריצה לגבעת הקפיטול ב-6.1.2021, סימנה את הכתובת שהייתה על הפיד במשך למעלה מארבע שנים ולבסוף השאירה אותו מנותק ומחוץ לכל פלטפורמה. במקרה של מאסק, המצב שונה, כאשר מדובר ביזם עסקי פנומן מסוגו, שאחראי לכמה מההמצאות החדשניות בימינו כמו Space X, Tesla, Paypal ועוד. עם זאת, ובקצב השינויים הנוכחי, כדאי לו להמשיך ולהשקיע במנועי בינה מלאכותית ובבוטים, הם לפחות יכבדו אותו בתור מנהל".

גל יעבץ. אוניברסיטת בר אילן,
ד"ר גל יעבץ, חוקר ומרצה בתחומי מידע ממשלתי וציבורי בסביבות דיגיטליות עתירות-מידע וידע, באוניברסיטת בר אילן/אוניברסיטת בר אילן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully