וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ב-2023 נשתף יותר? האלטרנטיבה שתקל על העומס בכבישים

מאת מנכ"ל Global GoTo, גיל לייזר

עודכן לאחרונה: 1.1.2023 / 10:34

את בעיית הפקקים בישראל ייקח זמן לפתור וגם ב-2023 נאלץ להתמודד עם עומסי התנועה הקשים, אבל ישנה אלטרנטיבה, היא טכנולוגית ומתקדמת אך פשוטה לתפעול ואימוץ מתמשך שלה עשוי להקל על המצב הקיים

נסיעה שיתופית. ShutterStock
נסיעה שיתופית עשויה לסייע בהפחתת הפקקים/ShutterStock

העומסים בכבישי ישראל הם בעיית מדינה וכמו שזה נראה, ייקח עוד הרבה זמן למצוא לה פתרון. בעיית הפקקים נעוצה בשילוב של בניית תשתיות מתקדמות יותר ושיפור ניכר במצב התחבורה הציבורית תוך עידוד מאסיבי של אנשים להשתמש בה, אבל ישנה גם אלטרנטיבה מתקדמת אך פשוטה לתפעול שבכוחה להקל על המצב הקיים ולהיות חלק ממערך הטיפול בבעיית העומסים.

תחילתה של האלטרנטיבה הזו נעוצה בטלפון החכם של כל אחד מאיתנו. ב-2023, יש חברות שמאפשרות להזמין רכב מתי שנצטרך באמצעות אפליקציה, רק כשאנחנו צריכים אותו, על פי מודל של "שלם רק על מה שאתה צורך". אימוץ נרחב יותר של פתרונות מסוג זה, יגרום מבחינה מספרית ליותר אנשים להשתמש בכמות נמוכה יותר של רכבים קיימים.

אבל לפני שנצלול לעומק, קצת רקע אקטואלי כדי להבין טוב יותר למה נדרשת עוד אלטרנטיבה תחבורתית ושונה: שנת 2022 שמסתיימת בימים אלה שברה שיאים בעומסי התנועה. כל מי ש"בילה" על הכביש בשעות השיא, הרגיש שהתנועה עמוסה מעבר לרגיל. זו איננה רק תחושה. מחקר שנערך לאחרונה, מצא כי בהשוואה לזמנים שלפני תקופת הקורונה, התנועה בזמני העומס בתל-אביב עלתה בכ-25 דקות.

המצב הזה גורר אחריו שורה של אתגרים. נוצר מצב שלאור העומסים, 38% מקווי האוטובוס בתל-אביב מאחרים. ה"בילוי" במכוניות הפרטיות בכבישים מביא עוד שלל תופעות לוואי לא רצויות כמו עלייה באלימות, פגיעה באיכות האוויר שאנחנו נושמים וכמובן - מחסור חמור במקומות חנייה.

רכב goto. אלכס ליפקין,
בשילוב עם פתרונות נוספים, נסיעה שיתופית תהווה חלק מפתרון כולל לבעיית העומס בכבישים/אלכס ליפקין

שירותי תחבורה שיתופיים, כמענה רוחבי לאתגרים בכבישים

הסיבה לכך נעוצה בשימוש המאסיבי ברכבים פרטיים. בשנת 2021 נרשם שיא של כל הזמנים כאשר כ-300 אלף רכבים פרטיים חדשים עלו על הכבישים בישראל. את נתוני 2022 עדיין אין, אבל כבר ידוע למשל שבחודש נובמבר האחרון, יבוא הרכבים הפרטיים עלה בשיעור של 10.2%.

למעשה, נוצר "מעגל קסמים" שבו אנשים מוותרים הרבה פעמים מראש על התחבורה הציבורית, ומכיוון שיש להם את היכולת החוקית והמעשית לנהוג בעצמם, הם מעדיפים להחזיק בבעלותם רכב פרטי. כך לא רק שבעיות התנועה לא נפתרות כי כל הזמן מתווספות עוד מכוניות לכבישים, אלא שמדובר בהתחייבות כלכלית של עשרות אלפי שקלים בשנה לכל משק בית בישראל, עוד לפני מחיר הרכב עצמו.

ההוצאה החודשית על רכב פרטי עומדת על בין 1,500 ל-2,000 שקלים, וזו לא לוקחת בחשבון עלות של ביטוח שמחירו יתחיל מ-2,500 שקלים בשנה, את עלות הרישוי השנתי שעומדת על כ-1,000 שקלים וכמובן טיפולים תקופתיים או תיקונים שמגיעים לאלפי שקלים.

בשירותי תחבורה שיתופיים, ניתן למעשה מענה רוחבי לשורת אתגרים. מצד אחד ירידה בהוצאות תחבורה עקב שימוש במודל "שלם לפי שימוש", ומצד שני סיוע בהורדת העומס מהכבישים. כדי שפתרונות התחבורה השיתופית הקיימים כיום ומאפשרים תשלום לפי שימוש יהפכו לפקטור משמעותי בחשיבה הציבורית על התניידות, על הרשויות לעודד פתרונות חדשניים שמותאמים לתשתיות התחבורה הקיימות, בנוסף ובשילוב עם תחבורה הציבורית, ועליהן גם לקדם הסברה ששימוש ברכב פרטי פשוט לא משתלם ברוב המקרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
גיל לייזר, מנכ"ל goto global. גלעד בר שלו,
גיל לייזר, מנכ"ל goto global/גלעד בר שלו

התניידות קלה ושתלמת יותר

החברה אותה אני מוביל מפעילה בהצלחה שירותי תחבורה שיתופית בישראל, בספרד ובגרמניה. במטרופולינים עמוסים כמו מדריד, ברלין, המבורג ומינכן, כבר הבינו שתחבורה שיתופית היא המפתח להתניידות קלה, איכותית ומשתלמת כלכלית. לפני שנכנסנו לפעילות במדריד ב-2021 ערכנו סקר שמצא ש-70% מהתושבים שם משלבים גם תחבורה שיתופית בתפריט ההתניידות היומי שלהם.

שירות GoTo בישראל התרחב באופן משמעותי וכיום כבר ניתן למצוא את הרכבים שלנו, בהזמנה דרך האפליקציה, ממוקמים ב-14 ערים מרכזיות. לכל רכב יש חניה ייעודית, הוא מתודלק ומבוטח וכול שנשאר הוא להשאיר את מפתחות הרכב הפרטי בבית ולעבור לשימוש לפי צורך בקליק. אנשים בישראל מתחילים להבין שאולי הגיע הזמן להיפתח לפתרונות חדשניים.

לאור העלייה בצורך לפתרונות תחבורה חכמים, אנחנו גם מרחיבים כעת את הפעילות שלנו ומוסיפים עוד רכבים חדשים רבים לצי, שוכרים מקומות חנייה נוספים עבורם כדי לפרוס אותם בצורה נרחבת ונגישה ומעבים את מערך התחזוקה והשירות שלנו בהתאם.

האפליקציה המשודרגת של אוטותל. צילום: גיא יחיאלי, אתר רשמי
GoTo Global, מפעילה בישראל את שירותי "אוטותל" עבור עיריית תל אביב-יפו/אתר רשמי, צילום: גיא יחיאלי

בכל 55 שניות מתבצעת הזמנה באפליקציה

התחבורה השיתופית היא פתרון שעובד. מסקר שערכנו בקרב משתמשי שירות הרכב השיתופי "אוטותל" שאנחנו מפעילים בתל אביב-יפו, גילינו ש-21% מהמנויים לשירות מכרו את הרכב הפרטי כי פשוט לא היה בו עוד צורך והם לא רצו להמשיך ולשאת בהוצאות הכרוכות, או שנמנעו מלקנות רכב נוסף לאור הזמינות של השירות ונמנעו מהוצאות נוספות. השינוי הזה נובע מצי של 360 רכבים בלבד.

בחמש השנים מאז השירות נכנס לפעילות בוצעו בו כבר כ-2.5 מיליון נסיעות, מעל חצי מיליון מתוכן רק בשנה החולפת. בכל 55 שניות, מתבצעת הזמנה חדשה באפליקציה ובכל רכב בצי מבוצעות בממוצע בין 5 ל-6 נסיעות ביום. רק ב-2022 התווספו לשירות כ-2,600 נהגים וכעת מספר המנויים לשירות עומד כבר על 14,900.

נתונים אלה מעידים על כך שפתרונות תחבורה שיתופית הם נדבך חשוב בצמצום עומסי התנועה, שתביא לעלייה באיכות החיים של כולנו - הבריאותית, הסביבתית והיום-יומית. אנו מאמינים כי מציאת פתרון כולל, שיפור דרכי התחבורה הציבורית בכלל והעלאת ערך התחבורה השיתופית, עשויים להוביל את המהפכה והשינוי המתבקש.

הכותב הוא מנכ"ל GoTo Global, גיל לייזר, המפעילה בישראל את שירות הרכב השיתופי GoTo ואת "אוטותל" עבור עיריית תל אביב-יפו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully