וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ככה לא קונים מזגן: מה צריך לדעת לפני רכישת מזגן חדש?

עודכן לאחרונה: 1.1.2023 / 14:03

עם בוא החורף והימים הקרים, נדלקים המזגנים שהיו בסוג של "תרדמת" בחודשיים האחרונים, והפעם על טמפרטורות גבוהות מתוך צורך אמיתי לחמם את הבית. אלא שלפעמים המזגן, שעבד קשה כל הקיץ, מסרב להתעורר מתרדמת הסתיו. לכן, לפני שתרוצו לקנות חדש, אלו הדברים שחשוב שתדעו

טכנאי מזגנים. ShutterStock
המזגנים מתעוררים משנת הסתיו: הימים הקרים כבר ויש צורך אמיתי בחימום הבית/ShutterStock

לאחר כ2-3 חודשים בהם יכולנו להימנע משימוש במזגנים הודות למזג אוויר סתווי ונעים, הימים הקרים הראשונים של החורף, גורמים לנו לחזור ולהפעיל אותם, הפעם על טמפרטורות גבוהות.

לא מעט אנשים נוטים לבדוק מה מצב המזגן שלהם רק כשיש צורך אמיתי לחמם את הבית ולעיתים הם מגלים דווקא עכשיו, שהוא לא ממש פועל.

רגע לפני שתרוצו לקנות מזגן חדש, מהם הפרמטרים שמשפיעים על בחירת מזגן ומה כדאי להכיר לפני שמחליטים איזה דגם לרכוש? נתי מקתם, מנהל ההנדסה בחברת אלקטרה מערכות אקלים ואנרגיה, מפרט בהרחבה:

גודל השטח הממוזג - גודל החלל משפיע על התפוקה שתידרש מהמזגן שלכם. יש לחשב גם את השטחים הפתוחים בסביבתו כמו מטבח, פינת אוכל ופרוזדור המוביל לחדרים, וכן להתחשב בחלונות גדולים דרכם חום השמש חודר פנימה.

סוג המזגן - מזגן עילי, מיני מרכזי או מערכת מולטי או VRF - אלו תצורות שונות של מערכות מיזוג אוויר אשר יכולות להתאים לסוגים שונים של חללים שאותם נרצה למזג לפי גודל השטח והאובייקטים המצויים בו אשר משפיעים על התפוקה הדרושה בחלל.

כעיקרון, מזגנים עיליים נפוצים יותר בדירות בהן ניתן לתלות מעבים על קירות הבניין או למיזוג שטחים קטנים יחסית, בעוד מיני מרכזי נפוץ יותר בפרויקטים חדשים ובדירות גדולות מפני שעם יחידה פנימית אחת ניתן למזג מספר חללים. מערכת מיזוג מולטי מפוצלת מאפשרת לחבר יחידה חיצונית אחת למספר יחידות פנימיות וכך ניתן למזג מספר חדרים - פתרון יעיל ונוח לשילוב פתרון מיזוג במהלך הבנייה ונכון במיוחד למקומות עם מגבלת מקום.

שקט - חשוב לבחור מזגן שיהיה שקט עד כמה שניתן שיאפשר לנו לשבת בכיף בסלון או לישון טוב בחדר השינה. עצמת הרעש של המזגן נמדדת ביחידות dBA, ואת המידע לגבי מידת הרעש של כל מזגן ניתן בד"כ לבדוק אצל החברה המשווקת או היצרן.

נצילות אנרגטית - הכוונה להיקף צריכת החשמל שדורש המזגן בעת הפעלתו כאשר השאיפה היא לרכוש מזגן בעל נצילות אנרגטית מינימאלית. בעניין הזה מסביר מקתם, שהאות A מציינת את הרמה הגבוהה ביותר של יעילות וחיסכון, ואילו האות G מציינת את הגבול התחתון המותר מבחינת היעילות האנרגטית.

הדירוג האנרגטי של מזגן הוא נתון חשוב שיש לקחת בשיקולי הקנייה, כיוון שבחישוב מצטבר של צריכת החשמל לאורך חיי המזגן, מכשיר זול יכול לעלות ביוקר, במיוחד בחדרי שינה בהם לרוב דולק המזגן לאורך לילות שלמים.

אשה עם מזגן. ShutterStock
גיליתם שצריך לקנות מזגן חדש? זה מה צריך לדעת לפני שבוחרים/ShutterStock

התרמוסטט הבזבזן

בלב כל מזגן, בין אם עילי, מיני-מרכזי או VRF, נמצא מדחס, שפועל ומעניק למערכת את התפוקה כדי למזג את החלל אותו אנחנו מבקשים למזג. במזגנים רגילים מחובר אל המדחס פיקוד סטנדרטי שאליו מחובר תרמוסטט (רגשים), שתפקידו למדוד את הטמפרטורה בחדר וכשהיא מגיעה לנקודת הדרישה שהגדרנו, התרמוסטט מנתק את המדחס לחיסכון בחשמל.

כשהטמפרטורה בחדר מתחילה לרדת מהטמפרטורה הרצויה (או לעלות ממני בעונה החמה), התרמוסטט מכניס שוב לפעולה את המדחס וכך התהליך חוזר על עצמו. לכיבוי וההדלקה התכופים האלה, שמתרחשים מעצמם הודות לטרמוסטט, יש מספר השלכות:

הטמפרטורה בחדר לא תמיד יציבה.

צריכת החשמל גבוה במיוחד (הצריכה הגבוה של המזגן היא בעיקר בהתנעות של המדחס).

ההפעלה והכיבוי של המדחס גורמים לרעשים חזקים שעלולים להפריע במהלך הלילה.

הפעלה וכיבוי חוזרים שוחקים בצורה מהירה יותר את המזגן ועלולים להוביל לתקלות.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
electra magic touch. יחצ אלקטרה מיזוג אוויר,
electra magic touch/יחצ אלקטרה מיזוג אוויר

אינוורטר - העתיד של מיזוג האוויר?

הבדיקה בנושא חיסכון בצריכת חשמל, תביא אותנו להכיר את טכנולוגיית האינוורטר, שמאפשרת למזגן לעבוד בתפוקה המשתנה בהתאם לעומס החום בחדר ובאופן רציף, ובכך תורמת ליציבות רמת הלחות בחדר (בקיץ הלחות יורדת אוטומטית ובחורף היא עולה, למניעת תחושת יובש).

טכנולוגיית ה-Inverter, נחשבת לפורצת דרך כיוון שהיא מאפשרת למדחס לעבוד במהירויות שונות בהתאם לצורך. פעילות בעוצמה גבוהה עם ההדלקה של המערכת כדי להגיע במהירות לטמפרטורה הרצויה, ואז ירידה לפעילות נמוכה כדי לשמור עליה יציבה לאורך זמן. במילים אחרות, המזגן משתמש בעוצמת המדחס שלו באופן רציף והדרגתי כדי לייצר אקלים אידיאלי בחלל החדר.

טכנולוגיית האינוורטר מבטיחה גם חיסכון משמעותי בצריכת החשמל (עד כ-50%), גם יעילות אנרגטית גבוהה וגם ביצועים מרשימים של המזגן לאורך שנים. יתרונות נוספים שיש למזגן Inverter על פני מזגן רגיל:

חוסך בהוצאת החשמל - הפעילות הממושכת של המדחס בטכנולוגיית ה-Inverter, לעומת ההדלקה והכיבוי במזגנים רגילים, דווקא חוסכת חשמל - והרבה. במקום להשתמש במלוא העוצמה של המדחס בכל פעם מחדש, המזגן עובד לפי התפוקה הנדרשת בכל רגע - לא יותר ולא פחות. ומרגע שנוצרה יציבות, הוא יכול לעבוד בתפוקה נמוכה לאורך זמן ולצרוך פחות חשמל. עד 50% פחות למען הדיוק. בטווח הארוך, החיסכון הזה הופך משתלם במיוחד.

מזגן שקט - מאופיינים בפעילות שקטה הרבה יותר בהשוואה למזגנים אחרים

שמירה על טמפרטורה קבועה - מתאפשר הודות למדחס בעל המהירות המשתנה

עמיד לאורך שנים - הדלקה וכיבוי חוזרים של כל מכשיר אלקטרוני מקצרים את חייו, בוודאי כשמדובר במזגן שפועל לתקופות ארוכות כל כך כמו בישראל. הוויסות שמציעה טכנולוגית ה-Inverter מבטיחה הדלקה אחת וכיבוי אחד בכל שימוש במזגן, ובכך מגדילה את תקופת הזמן שבה המזגן יעבוד ביעילות.

יעיל בכל מזג אוויר - מזגנים רגילים אינם בנויים למצבים של קור או חום קיצוניים. הפעילות שלהם במצבים כאלה יעילה הרבה פחות. מזגני Inverter יוצרו במטרה לעמוד בטמפרטורות שבין 46 מעלות ועד מינוס 15 מעלות.

מגיק אינוורטר של אלקטרה. יח"צ,
מגיק אינוורטר של אלקטרה/יח"צ

כמה זה יעלה לכם?

כיום, ב- 85% מבתי האב בישראל קיימים מזגנים עיליים, וב-15% קיימים מזגני מיני מרכזי מסוגים שונים.

טווחי מחיר לסוגי המזגנים השונים:

מחיר מזגן עילי 1 כ"ס -חל מ-1,250 שקל | מחירי מזגני אינוורטר, הנחשבים למזגנים מתקדמים, שקטים וחסכוניים יותר ניתן למצוא החל מ-1,900 שקל. טכנולוגיית אינוורטר מצויה כיום גם במערכות מזגן מרכזי או מיני מרכזי וגם במזגנים עיליים | מחיר מזגן מיני מרכזי רגיל בתפוקה נמוכה: החל מ-7000 שקל | מערכת ביתית VRF הינה בעלת טווח מחירים רחב ומחירה כבר תלוי בפרמטרים משתנים מבחינה אדריכלית. מחיר למזגני VRF מתחילים בכ-11,000 שקל.

מצאתם איזה מזגן לקנות? אל תשכחו את האותיות הקטנות: חשוב מאוד שהמזגן יגיע עם סימון לפי תקן אירופאי מחמיר המעיד על כך שהוא מיוצר בסטנדרטים המחמירים של האיחוד האירופאי והבינ"ל מה שיכול להעיד שמדובר במזגן באיכות טובה שמיוצר בצורה מוקפדת וגם, כנראה, יחזיק זמן רב יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully