וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היזמית בת ה-72 שמשנה את עולם התעסוקה של המבוגרים

בשיתוף והדרת

עודכן לאחרונה: 4.1.2023 / 7:44

ריבי בלר, מייסדת ומנכ"לית עמותת "והדרת הכוח השלישי" פועלת לקידום עובדים מבוגרים ומציאת תעסוקה מתאימה לרצונם נסיונם וכישוריהם: "המטרה היא לשנות את חוקי המשחק". איך מצטרפים? כל הפרטים בפנים

אשת עסקים מבוגרת במשרד. ShutterStock
הקורונה פתחה בפני עולם העבודה צורות העסקה מגוונות וגמישות/ShutterStock

נדמה שעולמות ההייטק ושוק העבודה נמצאים בשנה האחרונה במשבר - פיטורים המוניים בחברות ענק, נפילת סטארט-אפים אחד אחרי השני והכנה מתמדת של המעסיקים למשבר הבא. לפני חודשים ספורים דובר על תופעת "ההתפטרות השקטה" בה יותר ויותר עובדים צעירים דורשים לעבוד מהבית והטבות נוספות ועושים את המינימום הנדרש מהם. בתוך המציאות הזו, יזמית בת 72 מגיעה לשנות את פני הדברים ולהציע תפיסת גיוס חדשה כשעל הדרך, היא גם מבקשת למצב את אוכלוסיית העובדים המבוגרים באותה משוואה עם הצעירים.

"על אף שהעובדים המבוגרים ניחנים בכישורים רבים ומגוונים, ניסיון חיים וניסיון תעסוקתי, הם נתפשים כעובדים סוג ב' ומתקשים למצוא תעסוקה לאחר גיל הפרישה. זאת על אף שכיום, בעידן המודרני, לאדם בגיל פרישה, עוד שנים ארוכות לפניו. נוצר מצב שיותר מבוגרים מעוניינים להמשיך ולעבוד הן מסיבות כלכליות והן מחיפוש עיסוק, משמעות ומסגרת חברתית", מספרת ריבי בלר בת ה-72, יזמית, מייסדת ומנכ"לית עמותת "והדרת הכוח השלישי" שמטרתה קידום העסקת מבוגרים ומציאת תעסוקה מתאימה לרצונם נסיונם וכישוריהם. במהלך 11 שנות פעילותה של העמותה שולבו למעלה מ -7,000 עובדים מבוגרים במעגל העבודה, בשיתוף פעולה עם כ-3,000 מעסיקים במסגרת פורטל התעסוקה שמפעילה העמותה.

ריבי בלר, מנכ"לית עמותת "הדרת הכוח השלישי". יח"צ,
ריבי בלר, מנכ"לית עמותת "הדרת הכוח השלישי"/יח"צ

בגיל 60, אחרי שפרשה מתפקידה כמנהלת בקרן הון סיכון, השתמשה בלר בכישורים ובקשרים שלה והקימה יחד עם קבוצת אנשי תקשורת ובעלי עסקים את עמותת "והדרת הכוח השלישי". העמותה נוסדה לטובת קידום מעמד האזרחים המבוגרים בארץ ומהר מאוד העניין הבוער שבו מיקדה העמותה את פועלה היה סביב תעסוקת המבוגרים ומיגור האפליה הגילנית בשוק העבודה.

בימים אלה, מפתחת העמותה יחד עם חברת סטארט-אפ המתמחה בגיוס משאבי אנוש באמצעות בינה מלאכותית, מיזם חדשני שיאפשר למעסיקים למצוא עובדים ראויים ומתאימים למשרות על פי כישורים: "בעולם שאנחנו מכירים כ'שוק העבודה המסורתי', לאדם יש רק קורות חיים - זה הכלי היחידי שעומד לרשותו, כאשר הוא יוצא למסע הקשוח של חיפוש עבודה. זה כרטיס הביקור שלו, שבראשו מתנוסס גילו של המועמד ולרוב לא עובר את שלב הקריאה. אנחנו מבקשים לשנות את חוקי המשחק. לייתר את הגיל מתהליך הגיוס ולתרגם אותו ל'כישורים', כי מהו למעשה גיל אם לא סך כל מה שאדם למד ויודע לעשות?", שואלת בלר.

"ארגונים חוששים להעסיק עובד מבוגר, חוששים מאופן ההשתלבות בצוותים עם עובדים צעירים, מהאפשרות שיהיו כפופים למנהלים ומנהלות בגיל הילדים שלהם (אפילו הנכדים) וחששות נוספים כמו מצב בריאותי וכיוצ"ב, אבל מה שמעסיקים מפספסים תוך כדי זה הם אוסף הכישורים והמיומנויות שאדם רכש במהלך חייו הבוגרים", ממשיכה בלר. "אין ויכוח לגבי השוני בין צעירים למבוגרים ואנחנו לא מתעלמים מההבדלים. אבל זו טעות לחשוב שהבדלים אלה מורכבים אך ורק מיתרונות של הצעירים מול חסרונות של המבוגרים. בנוסף, הקורונה פתחה בפני עולם העבודה צורות העסקה מגוונות וגמישות: ישיבות בזום, עבודות היברידיות, עבודה מהבית ועוד. השינוי שמבקשת העמותה כעת לחולל מתכתב עם כל אלה".

הרעיון שעומד מאחורי הפעילות של עמותת "והדרת" והמיזם החדש (SKEELZ) הוא שכדי לבצע תפקיד בצורה טובה ולאורך זמן, דרוש סט כישורים שלא בהכרח בא לידי ביטוי ברשימת המכולת של קורות החיים: לאורך השנים, אנשים לוקחים חלק בפעילויות שונות לאו דווקא במסגרת הקריירה שלהם (למשל ניהול ועד בית, התנדבות בהנהגות הורים, הדרכה ועוד ועוד משימות כאלה ואחרות) שכתוצאה מהם מאגר הכישורים שלהם גדל והועשר.

הפרויקט החדש נעשה בין היתר באמצעות מענק ממשלתי של מינהל תעסוקת אוכלוסיות בזרוע העבודה, במסגרת מנגנון "מענקי חדשנות בתעסוקה". כחלק מהאסטרטגיה להשגת יעדי התעסוקה הממשלתיים לאוכלוסייה המבוגרת בישראל והחלטות הממשלה בנושא, וכחלק מתפיסת החדשנות שהמינהל מוביל ומקדם, הוחלט להקצות לפרויקט תקציב משמעותי וסיוע מקצועי, וזאת על מנת להוביל למיצוי הפוטנציאל התעסוקתי של האוכלוסייה.

המיזם החדש שאותו יודע "לתרגם" את כל מה שעשית לכישורים. מדובר בפלטפורמה של בינה מלאכותית שמבוססת על database גדול של עשרות אלפי תפקידים וסט הכישורים שנלווה להם. אחרי מילוי שאלון בסיסי במהלך ההרשמה, מקבל המועמד את "מפת הכישורים שלו". הוא עשוי להיות מופתע מהתוצאה שכן היא יכולה לפתוח בפניו אפשרויות חדשות של תעסוקה שלא לקח בחשבון. את אותו דבר עושה המערכת למשרות שמפרסמים המעסיקים: היא תפרק את המשרה לכישורים הנדרשים ותדע להציע את המועמדים שתזהה כמתאימים.

באופן הזה, למשל, ת' מתל אביב, בת 60, שבעברה עבדה כמורה ולאחר מכן עסקה בניהול זכויות יוצרים של מוזיקאים, מצאה משרה במחלקה טיפולית באחד מבתי החולים הגדולים בארץ. ת' השתלבה במחלקה בתור מתאמת טיפולים שמתחזקת את הקשר עם משפחות המטופלים במחלקה. קורות החיים שלה לא כיוונו אותה למשרה הזו אבל הכישורים שלה התאימו בדיוק לדרישות המשרה. דוגמה נוספת היא מ', בן 70, בעברו עסק בהנדסה כימית, ניהול מכירות ומודיעין עסקי. מ' במקביל לעבודתו התנדב בארגונים שונים שדאגו לרווחת אוכלוסיות מוחלשות. בסיוע העמותה, מ' מצא משרה כעוזר מנכ"ל של עמותה המקדמת בעלי מוגבלויות באוכלוסיה הערבית. גם כאן, היו אלה הכישורים ולא קורות החיים של המועמד שסללו את הדרך להשתלבות בארגון.

"אנחנו קוראים לבני ובנות 55+ שמעוניינים לנסות את המערכת החדשה ליצור איתנו קשר ובנוסף למעסיקים ומעסיקןת שרוצים לקחת חלק בשינוי, להצטרף אלינו!", מסכמת בלר.

מעוניים לקבל פרטים נוספים? מוזמנים ליצור קשר במייל: wehave@skeelz.co.il

בשיתוף והדרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully