וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאמירה ערכית לאחריותיות כוללת: המהלך המשמעותי של החברות במשק

משה ארדר, טור אורח

1.1.2023 / 17:50

היסטורית, מעטות החברות שהביעו את דעתן על נושאים פוליטיים ואקטואליים בצורה כה מפורשת, גם כשהדבר התבקש. היום השיקולים משמעותיים הרבה יותר, והגיע הזמן שניישר קו עם העולם

אוניברסיטת תל אביב
בנק דיסקונט
אולם בית משפט
עיריית רמת השרון. ShutterStock, שלומי גבאי, אורי לנץ, עיריית רמת השרון, ShutterStock
לא מוותרים על ערכיות. מה השלב הבא? אוניברסיטת תל אביב, בנק דיסקונט ועיריית רמת השרון/ShutterStock, ShutterStock, שלומי גבאי, אורי לנץ, עיריית רמת השרון

בשנת 2009 הכניסה האקדמיה ללשון העברית את המלה 'אחריותיות' (accountability) לשפה העברית, 250 שנה אחרי שהחלו להשתמש בה בלועזית. משמעות המילה, שעדיין לא שגורה במחוזותינו, היא הנכונות והחובה (של פרטיים וארגונים) לתת דין וחשבון על פעולותינו ולשאת בתוצאות. השבוע, "חוק האפליה" - שהוכנס להסכמים הקואליציוניים - עלה לכותרות ודיסקונט, ואחריו גופים עסקיים מובילים, נקטו עמדה נגדו.

מהלך נגדי זה משקף בעיני את המושג אחריותיות ואת האופן שבו הוא מתממש במציאות הישראלית, בקונטקסט הנוכחי והרחב יותר. עמדה כה נחרצת על צעד פוליטי, כפי שנקטו השבוע מספר חברות, היא צעד יוצא דופן במגזר העסקי בישראל.

היסטורית, מעטות החברות שהביעו את דעתן על נושאים פוליטיים ואקטואליים בצורה כה מפורשת, גם כשהדבר התבקש: העמדה המסורתית של חברות היא לא להתערב בנושאים שאינם נמצאים בקונצנזוס. תמיד העדיפו לא לנקוט עמדה ולא לסכן את היציבות של ה"ביזנס".

אבל היום השיקולים בעד נקיטת עמדה ובעד אחריותיות, משמעותיים הרבה יותר: "שקט תעשייתי" תורם אולי בטווח הקצר לארגון, אבל בטווח הארוך, ההשלכות החברתיות מגיעות גם לארגונים עצמם: אי נקיטת עמדה נגד אפליה, תביא במוקדם או במאוחר לפגיעה במרקם החברתי, שישפיע בעקיפין על היציבות הכלכלית ועל ביצועי החברות. מבלי להמעיט מערך העמדה הערכית החשובה, אני מאמין שמנהלים החושבים לטווח ארוך מבינים שהאינטרס החברתי אינו נופל בחשיבותו מהאינטרס העסקי ומהווה אחד הפרמטרים החשובים להצלחת העסק.

משה ארדר. יח"צ,
המחבר: משה ארדר, מנכ"ל אלקטרה מערכות אקלים/יח"צ

חברה בריאה תלויה בסביבה נקייה

כך, בזמן שבישראל זוכה המהלך יוצא הדופן של דיסקונט והחברות שהצטרפו אליה לתהודה כה גדולה, בעולם תאגידים כבר פועלים אחרת: יותר ויותר חברות מבינות את האחריות הציבורית שלהן ומבקשות להשפיע על סדר היום לא רק לטובתן אלא גם לטובת הכלל, בעיצוב מציאות טובה יותר, ובכך מציאות עסקית טובה יותר. אבל 'אחריותיות' לא מסתכמת בהתבטאות או בפעולה אחת סביב נושא אחד, חשוב ככל שיהיה, אלא בראייה מקיפה יותר הכוללת את האסטרטגיה העסקית והפעילות השוטפת של חברות.

אנחנו רואים זאת הלכה למעשה בקרב חברות מובילות בעולם, שבתפיסתן החברתית נותנות משקל דומה גם לקידום של אג'נדות סביבתיות, ביישום ההבנה כי חברה בריאה תלויה בסביבה נקייה וכי מרכיב אחד לא יכול להתקיים ללא השני. רבות מהן פועלות במגוון רחב של תחומים במטרה לייצר את האימפקט הגדול ביותר ולאורך זמן. לכן, קידום האינטרסים העסקיים יבוא בד בבד עם נקיטה של צעדים לשיפור סביבת החיים של הקהילה שבה החברות הללו פועלות.

העולם וגם ישראל נמצאים בתקופה של חוסר יציבות. אסונות אקלימיים, חוסר שקט חברתי ואי יציבות פוליטית משפיעים על איכות ואורח החיים של מדינות. גם בישראל, על חברות עסקיות להיות מעורבות יותר בסביבה בה הן פועלות, לנקוט עמדה ולפעול בתחומים בהם הן יכולות להשפיע למען הטוב הכולל. גם נגד אפליה.

הכותב הוא מנכ"ל אלקטרה מערכות אקלים, מוביל אסטרטגיה עסקית ושיווקית של קיימות ושמירה על הסביבה, פעיל בתחום זה ובתחומי אחריות חברתית.

  • עוד באותו נושא:
  • אפליה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully