וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפורמה בחקלאות לא עוצרת, והכל בגלל משפט בהסכם הקואליציוני

עודכן לאחרונה: 2.1.2023 / 13:39

בחודשים האחרונים נקטו ארגוני החקלאים טקטיקה של השהייה, במטרה להגיע לחילופי שלטון בטרם הפעימה השנייה של הרפורמה בחקלאות. הם סמכו על ח"כ משה גפני, אבל סמוטריץ' התעקש להוסיף להסכמים הקואליציוניים משפט קטן אך משמעותי, שבזכותו אולי נשלם פחות על פירות וירקות

ילדה קטנה עומדת בסופר מול דוכני הירקות, ומריחה עגבניות כדי לבחור מהן. ShutterStock
הפעימה השנייה ברפורמת החקלאות נכנסה לתוקף. האם בימי הממשלה הזאת יצליחו ליישם רפורמה בהסכמה, שתיטיב עם הציבור ותפצה את החקלאים?/ShutterStock

הלובי החקלאי נשם לרווחה כשנחתמו ההסכמים הקואליציוניים בין יהדות התורה לליכוד. בין הסעיפים שמדברים על תקצוב החינוך החרדי ודחיית חוק הגיוס, הסתתר סעיף שספק אם מישהו העלה על דעתו שיכול היה להופיע דווקא אצל מפלגה שרחוקה מעבודת האדמה: ביטול הרפורמה בחקלאות. אלא שמתברר ששימחתם של החקלאים, שחתמו על הרפורמה רק ביולי האחרון, היא כנראה מוקדמת מדי.

למרות ההכרזות על מותה בטרם עת, הרפורמה בחקלאות חיה, נושמת ובועטת חזק במי שרצה לחסל אותה. אתמול נכנסה לתוקף הפעימה השנייה שלה, כשהמכסים על ירקות כמו כרובית, חצילים, פטרוזיליה וחסה ירדו ל- 70%, תפו"א ל- 50%, משמש מלון, דובדבנים, אבטיח, תות שדה ושזיף ל- 50% והמכס על ירקות קפואים הופחת ל - 70%.

הפגנת חקלאים מול משרד האוצר בירושלים במחאה על רפורמת החקלאות, 1 באוגוסט 2021. ללא, שלומי הלר
מחאת החקלאים כנגד הרפורמה, אוגוסט 2001. עברו לטקטיקה של השהייה, אבל ככל הנראה - הפסידו/שלומי הלר, ללא

ולס להגנת הצומח

כניסתה של הפעימה השנייה אמורה להקל על יבוא התוצרת חקלאית מחו"ל ולהפחית את מחירי הפירות והירקות. וזה בדיוק מה שרוצה שר האוצר החדש, בצלאל סמוטריץ', שלא רק שאינו מתכוון לבטל את ההסכמים עליהם חתמו החקלאים במסגרת הרפורמה, בכוונתו לכבד את ההסכם החתום במלואו, ולפעול להעברת תקנות הגנת הצומח בוועדת הכלכלה, כדי שייבוא הירקות והפירות התקוע בגללן, יצא סוף סוף לפועל.

הרפורמה בחקלאות שקידמו שר החקלאות הקודם, עודד פורר, יחד עם שר האוצר היוצא, אביגדור ליברמן, הייתה אחד מדגלי ממשלת השינוי והיא אמורה להוריד בהדרגה את המכסים על פירות וירקות, על מנת לפתוח את היבוא ולהפחית את המחירים, תוך מעבר לתמיכה ישירה לחקלאים והשקעות בטכנולוגיה.

החקלאים, שהתנגדו לה בכל כוחם, ניהלו קרב נגד פורר, ומנכ"לית המשרד, נעמה קאופמן-פס, שבמסגרתו עשו הכל כדי להשאיר את המצב כמו שהיה מקום המדינה - ארגוני החקלאים קובעים מכסות, חוסמים יבוא ושומרים על כוחם, בעוד החקלאים נאבקים כדי לשרוד והציבור משלם הרבה מאוד כסף על פירות וירקות ומסתפק במגוון מצומצם על המדף.

עד שהגיע חבל ההצלה של גפני, הצליחו ארגוני החקלאים לבלום את הרפורמה, שכאמור, הם עצמם חתמו עליה רק כמה חודשים קודם בהסכמה, באמצעות הפעלת המחלקה להגנת הצומח במשרד החקלאות, או בשמה המלא, "השירותים להגנת הצומח ולביקורת", שאמונה על מתן אישורי היבוא לארץ ותעודות המעידות על איכות תוצרת חקלאית טרייה.

תחת נימוקים של "הכנסת מזיקים ונגעים", ובהיעדר תקנים שמגבילים את כוחה, הצליחה "הגנת הצומח" לעצור את ייבוא הפירות והירקות עליהם ירד המכס באופן משמעותי ולבלום את היבואנים שהתקשרו עם מגדלים מחו"ל כדי להביא אותם לארץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ', בהשבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
בצלאל סמוטריץ' לאחר השבעתו. הכניס סעיף קטן אך משמעותי להסכם הקואליציוני, שמאפשר את ביצוע הפעימה השנייה של הרפורמה/ראובן קסטרו

המשפט ששינה הכל

ואז נכנס שר האוצר לתמונה והתערב בניסוח הסעיף האמור בהסכם הקואליציוני של יהדות התורה שאומר: "על רקע תכליות החקלאות כערך ציוני, אמצעי לשמירת קרקע, עצמאות יצרנית ובטחון לאומי תזונתי, הממשלה תקדם רפורמה חדשה בתחום החקלאות, תוך שימצא האיזון הנכון בין הפחתת מחירים וחוזק החקלאות הישראלית. עד לגיבוש מתווה מחדש כאמור, יוקפאו הרפורמות בחקלאות שגובשו ע"י הממשלה ה- 36, ככל שהן לא נכנסו לתוקף באופן אוטומטי".

סמוטריץ' היה זה שהתעקש על הוספת את מחצית המשפט האחרון בהסכם, שמשאיר את הורדת המכסים על כנה ואיתה גם את פתיחת היבוא מחו"ל. יש להניח שארגוני החקלאים המופתעים לא ירימו ידיים ויחזרו למאבק כדי להחזיר את הגלגל אחורה. יש לקוות ששר האוצר ושר החקלאות החדש, אבי דיכטר, ביחד עם שרי האוצר והכלכלה, יהיו נחושים מספיק כדי לקיים את הרפורמה משני הצדדים: גם בפתיחת הייבוא והורדת המחירים, אבל גם בתמיכה ישירה נדיבה יותר לחקלאים, שבאמת זקוקים לה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully