וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוורת חוזרת: האיום המתוק על האנושות והפתרון הישראלי

עודכן לאחרונה: 3.1.2023 / 15:38

אם חששתם עד היום ממלחמה גרעינית, אתם יכולים להתחיל לפחד ממחלה שממיתה דבורים ועלולה לפגוע בהיווצרות רוב המזון המוכר לאדם. סטרט אפ ישראלי מנסה להציל את האנושות באמצעות מאבק בטפיל שמחולל את המחלה

"צוות טובי". גל איתן,
הצוות של חברת ToBe. ימנעו מהדבורים להיעלם?/גל איתן

מלחמה גרעינית או פלישת חייזרים כבר אינם האיום היחידי להכחדת המין האנושי, ולרשימת האיומים התווספה 'תסמונת קריסת המושבה' (colony collapse disorder), שמאיימת להשאיר אותנו רעבים.

מדובר במחלה הממיתה מיליוני דבורים בשנה ברחבי העולם, ובכך מכניסה כשלושת רבעי מהמזונות שאנו אוכלים לסכנת הכחדה. התסמונת נגרמת כתוצאה מטפיל המכונה "אקרית הוורואה", שחודר לכוורות ומדביק את הדבורים בווירוסים קטלניים הממיתים עד כ-90% מהדבורים במושבה.

שלושה דבוראים ישראלים החליטו לשנות את כיוון משק כנפי הדבורה ולכוונו לעבר הטפיל, ועל הדרך גם לנסות לעשות מזה כסף.

מנתוני 'מרכז מחקר דבורת הדבש' הקנדי עולה כי נכון לשנת 2020 היו בעולם כ-94 מיליון כוורות, וכי מעבר להיותן נדרשות לייצור דבש אחראיות הדבורים גם להמשכיות כ-75% מגידולי המזון של המין האנושי ולכ-90% מצמחי הבר.

איך? הדבורים אוספות אבקת פרחים בעזרת רגליהן ומפזרות אותה בין הפרחים. הן גם נחשבות למאביקות מתוחכמות שמסוגלות להבחין בין דגמי פרחים שונים ומקפידות על הפרדה בין אבקות פרחים ממקורות שונים.

חברת ToBe הישראלית מצאה דרך לצמצם את השפעת הטפיל ואת כמות הדבורים המתות כתוצאה מהווירוסים בהן הן נדבקות, על ידי מכשיר בשם הייבמסטר (HiveMaster), שגודלו כגודל של מודם ביתי ומוצב על הכוורת.

המכשיר מנדף חומר לטיפול בטפיל לתוך הכוורת, ועל פי החברה תוך 8-14 יום מצמצם כ-98% מכמות הטפילים בכוורת. המכשיר גם מנטר ואוסף נתונים על הכוורות כדי לאפשר לדבוראים לתפעל ולנהל אותן ביעילות.

כך לדוגמא מזהה המכשיר את תמהיל המושבות בכל אחת מהכוורות ללא שהכוורן נדרש לפתוח כל אחת מהכוורות שברשותו כדי לבדוק אם יש דבורים עודפות או חסרות ומייצרות חיסכון משמעותי בתפעול, בעיקר בכוורות הפרוסות על פני שטחים רחבים.

שוק גידול הדבורים הבינלאומי עמד על כ-9 מיליארד דולר בשנת 2019, כ-10 מיליארד דולר בשנת 2022 וצפוי לעמוד על כ-11.1 מיליארד דולר עד סוף 2026, כך על פי חברת Research and Markets האמריקאית.

עוד עולה מהנתונים כי המלחמה השקטה בין ארה"ב וסין מגיעה גם לתחום גידול הדבורים; השוק האמריקאי, הנחשב כיום לגדול בעולם, צפוי לעמוד על כ-1.2 מיליארד דולר עד שנת 2026, בעוד ששוק גידול הדבורים הסיני צפוי לעמוד על כ-2.8 מיליארד דולר לאותה התקופה ויהיה גדול ממנו ב-פי 2.3.

הערך הכלכלי של הגידולים הנהנים מהאבקת דבורי הדבש, עם זאת, גבוה הרבה יותר ונאמד בארה"ב לבדה בכ-15 מיליארד דולר.

ענף גידולי השקד בקליפורניה, לדוגמא, אחד מענפי הייצוא החקלאיים במדינה, עמד על כ-351 מיליארד טון בשנים 2019-2020 בשווי של כ-6 מיליארד דולר, לטובת האבקת וצמיחת השקדים נדרשו יותר ממיליון מושבות דבורים.

ToBe מכוונת בעיקר לדבוראים במדינות המפותחות, המתחזקים כ-40 מיליון כוורות (מסחריות ובבעלות דבוראים חובבים). המודל העסקי של החברה מציע מודל של שירות שנתי המוכר בעולמות ההייטק, ושאינו מתרכז במכירת מוצר.

אריק יואלי. גל איתן,
אריק יואלי, מנכ"ל ToBe/גל איתן

תעודת זהות

שם החברה: טובי חדשנות משפיעה (ToBe Influencing Innovation)

תחום פעילות: חומרה וביולוגיה המיושמים בתחום הדבורים

שנת הקמה: 2018

מייסדים: ד"ר אבי בן שמעון (48) דור שני לדבוראים, רון קורקידי (48) דבוראי המשמש כChief -Beekeeping בחברה ועופר יוגב (48), מהנדס אלקטרוניקה.

חזון: למנוע את הכחדת המגוון התזונתי הנדרש להתקיימות המין האנושי ולתמוך בהאבקת גידולי מטע ושדה על ידי הפיכה למקור מוביל לחדשנות בתחום גידול הדבורים.

עובדים: 10

סך גיוסי החברה מאז הקמתה: 3.6 מיליון דולר

בין המשקיעים: קרן קופיה (Copia Agro & Food) וקרן המו"פ Feat

בין לקוחות החברה: מכוורות יד מרדכי, בועז כנות ויובל לין

חברות נוספות הפועלות בתחום: יש מספר חברות חדשנות ישראליות הפועלות בתחום הדבורים וביניהן BeeWise ו-BeeHero

דבר המנכ"ל: "אנחנו עוסקים בבעיה אקולוגית כלל-עולמית. אלברט איינשטיין אמר שארבע שנים אחרי שהדבורים ייעלמו, המין האנושי ייכחד" ואנחנו ב- ToBe פועלים בנחישות לפתור את בעיית העלמות הדבורים ולא רק כדי שיהיה לנו מספיק דבש בראש השנה אלא בשל האיום על תוצרי ההאבקה, כשליש מהמזון האנושי. אני מאושר וגאה להוביל ביחד עם צוות העובדים של החברה את הבאת הפתרון לבעיה שמעמידה בסיכון את הביטחון התזונתי של כולנו גם למדינות נוספות בעולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully