וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפסידות מאות מיליונים: השנה הקשה של חברות הביטוח

3.1.2023 / 13:20

מרווח של מיליארדי שקלים לחברות הביטוח ב-2021, עבר השוק ב-2022 להפסדים של מאות מיליוני שקלים. מה היו המספרים של החברות הגדולות, מדוע קרה שינוי קיצוני כל כך ואיך זה משפיע עלינו?

תאונת דרכים. ShutterStock
נזקים גדולים לרכוש מכבידים על חברות הביטוח/ShutterStock

שנת 2022 הסתיימה לא מכבר ועל אף שטרם התקבלו תוצאות הרבעון האחרון, אפשר לקבוע במידה גבוהה של וודאות כי מדובר על אחת מהשנים הגרועות בתולדות ענף הביטוח בישראל. על פי ניתוח ערך חגי שפירא, מבכירי היועצים האסטרטגיים בתחום הביטוח בישראל, שכיהן בעברו כמנכ"ל שירביט, מלבד שלוש חברות ביטוח שהציגו רווח מינורי, כולן דיממו השנה והפסידו הרבה מאוד כסף.

מה גובה ההפסד המדובר? להלן חמש החברות הגדולות, הסכומים במיליוני שקלים.

  • מגדל -444.7
  • הפניקס 184.3
  • הכשרה -147.8
  • כלל ביטוח -137.7
  • AIG נועלת את הרשימה עם הפסד של 103.6 מיליון שקל

גם בחברות האחרות נרשם הפסד לא קטן כלל

  • שלמה - 80.3
  • איילון - 73.8
  • ישיר - 71.4
  • חקלאי - 31.4
  • ווישור - 17.9 מיליון
sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
הבורסה לניירות ערך בתל אביב 24 בפברואר 2022. ראובן קסטרו
שנה אדומה גם לחברות הביטוח/ראובן קסטרו

מה אירע השנה שהסב לחברות הביטוח הפסדים? שפירא מסביר כי שני הגורמים המרכזים שחברו יחד הם השחיקה ברווחי שוק ההון והשחיקה החיתומית ברכב ורכוש. בכל הנוגע לשחיקה ברווחי השקעות, מדובר על מעבר מרווח של כשני מיליארד שקלים בשנת 2021 להפסד של כ -350 מיליון שקלים השנה.

בנוסף, הפסד כבד ביותר הוסב להם בתת ענף ביטוח המקיף לרכב, בו דיממו המבטחות בישראל בתשעת החודשים האחרונים סכום עתק של כמיליארד ומאתיים מיליון שקלים. הפסד בסכום של כ - 677 מיליון שקלים נרשם גם בתת ענף ביטוח החובה, זאת בניגוד לשנת 2021 שהסתיימה עם רווח של בגובה של 154 מיליון שקלים - נתון שמשקף צלילה בשיעור של 540%.

הנתונים של שפירא פורסמו במידעון חברות הביטוח "פוליסה".

מדוע ענף הרכב הוביל בשנה החולפת להפסדים כל כך דרמטיים?

עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין וחגי שפירא, מנתחים את המציאות ומצביעים על שלושה גורמים עיקריים.

שחיקת פרמיות: במהלך השנתיים האחרונות התגברה משמעותית התחרות בין המבטחות על כיסם של המבוטחים. חברות ביטוח דיגיטליות פרצו לשוק, מה שבין היתר אילץ את שאר המבטחות להפחית את גובה הפרמיה, זאת על מנת לשמור על רמת תחרותיות מספקת. אומנם, במהלך השנה נרשמה עליה מסוימת בגובה הפרמיה הממוצעת, אך במבחן התוצאה - זה לא סייע להן.

היקף ועומק התביעות בגין גניבות רכב: שנת 2022 צפויה להסתיים עם עליה משוערת של כ-50% ביחס להיקף גניבות הרכב שנרשם בשנת 2021, מה שמשפיע באופן ישיר על כיסן של המבטחות בישראל. במקרים לא מעטים, המדובר על גניבת רכבים יקרים, ששווים חוצה את גבול 200 אלף השקלים. חברות הביטוח ומשטרת ישראל מתמודדות עם עליה במספרן של כנופיות הרכב, כמו גם זינוק בהיקף השימוש באמצעים טכנולוגיים שמאפשרים להם להעלים ביעילות את הרכבים כדוגמת משבשי תדרים.

תאונות דרכים: על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עד לחודש אוקטובר 2022, אירעו 8,639 תאונות דרכים עם נפגעים - מספר דומה לזה שנרשם בתקופה המקבילה אשתקד. לצד זאת, על פי הערכות, מספר תאונות הדרכים שהסתיימו עם נזק לרכוש עומד על פי שניים. יהודה יגן, יו"ר ענף רכב באיגוד השמאים מסביר, כי גובה הנזק הממוצע לרכב חדש עומד על כ- 15 אלף שקלים ולרכב ישן כ-9,000 שקל: "העלייה במספר הרכבים החדשים שנעים על הכביש בהחלט תרמה לזינוק בהיקף הנזק המצטבר לחברות הביטוח בגין נזקי פח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully