וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם כולם בחו"ל, למה יורדות מניות התיירות הדיגיטלית?

עודכן לאחרונה: 4.1.2023 / 11:37

2022 התאפיינה בביקושים גדולים לשירותי התיירות. עם זאת, מניות פלטפורמות התיירות המקוונות ספגו ירידות חדות. למה זה קורה - ומדוע דווקא המיתון, שצפוי להקטין את הכנסות הענף, יכול להיות חבל ההצלה שלהן? אתם מוזמנים להתרווח, לשחרר את חגורת המושב וליהנות מהסקירה

שדה תעופה סגור. ShutterStock
דווקא כשנפתח הגייט מחדש, נסגרו ארנקי המשקיעים בחברות התיירות הדיגיטליות/ShutterStock

מחירי הטיסות וחדרי בתי המלון מרקיעים שחקים, וזו לא בשורה טובה לענקיות התיירות הדיגיטליות, שמניותיהן צוללות לשפל של כ-3 שנים. אבל - וזה אבל מאוד משמעותי: ייתכן כי דווקא מגמת עליית הריבית וכניסה אפשרית למיתון כלל-עולמי, עשויות להפוך עבורן את המצב.

שוק התיירות הבינלאומי עמד על כ-5.8 טריליון דולר בשנת 2021, על פי נתוני חברת הסקרים האמריקאית Statista. בשוק זה פועלות כ-196 אלף סוכנויות תיירות ונסיעות רשומות לצד חברות המלונאות, התעופה וכו', כאשר כמה מהגדולות שבהן פועלות באופן דיגיטלי.

מניות חברות התיירות הדיגיטליות שנבחנו על ידי וואלה! כסף ומעריב עסקים ירדו בקרוב ל-21% בממוצע מאז סוף 2019 ועד סוף 2022, ורק אחת מהן זכתה לאמון המשקיעים במהלך השנה האחרונה, בעוד ארבע האחרות ירדו כ-37.5% בממוצע לאותה תקופה.

מדדי הנאסד"ק וה-S&P500 האמריקאים, לשם השוואה, ירדו כ-33% וכ-19% בהתאמה בשנת 2022, והן עדיין בעלייה של כ-16.6% וכ-19% מאז סוף 2019.


אחת היורדות הגדולות היא Airbnb, ענקית תיווך יחידות הנופש והמגורים האמריקאית, שנסחרת בבורסת נאסד"ק ארה"ב בשווי כ- 54 מיליארד דולר: מנייתה ירדה ב-48.6% במהלך 2022 ובכ-41% מאז סוף 2019 ועד סוף 2022.

בדומה לענקית תיווך הנכסים לשהייה קצרה, נחתך גם מחיר מניות ענקיות התיירות האמריקאיות Expedia ובוקינג בכ-51.5% ו-16% בהתאמה נכון ל-2022, ובכ-19% וכ-1.9% מאז סוף 2019 ועד לתקופה שנבחנה (ראו טבלה).

היחידה שצבעה את מסכי המשקיעים בירוק הייתה חברת Trip.com הסינית, הנסחרת בבורסת וינה, אוסטריה - בשווי 20.44 מיליארד אירו, וזינקה כ-60% בשנת 2022. החברה אף התקרבה לשווי בו הייתה טרום מגפת הקורונה.

מניות חברות תיירות דיגיטליות נכון לסוף 2022. ללא, מערכת וואלה!
חמש פלטפורמות דיגיטליות לתיירות וביצועי המניות שלהן מאז 2019 - ומתחילת 2022/מערכת וואלה!, ללא

חתכו את התיווך

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר, מסביר: "כשאר חברות התיירות, גם חברות התיירות הדיגיטליות חוו את בעיות התחום בקורונה, והן ממשיכות לסבול גם ביציאה מהמגפה בשל בעיות המחסור.

העולם אמנם חזר לטייל, אבל אנו נמצאים במצב בו יש מחסור בחדרי מלון ובטיסות, ומחיריהם עולים. וככל שהמלונות מפוצצים יותר וקשה יותר להשיג טיסות, כך חברות המלונאות והתעופה פחות זקוקות לשחקני התיווך השונים, ובכללם אלו הדיגיטליים - ורווחיות החברות האלה נשחקת.

למעשה, כוח המיקוח הועבר מאותן פלטפורמות דיגיטליות לידי המלונות וחברות התעופה, שדורשים להקטין את מרווח הרווח של אותן פלטפורמות, כדי להגדיל את מרווח הרווח שלהם. וכיוון שחברות בתי המלון והתעופה גם כך לא מצליחות לעמוד בביקושים הקיימים, הן פחות הזדקקו למתווכים כדוגמת הפלטפורמות הדיגיטליות במהלך שנת 2022".

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
נוסעת עם טרולי בשדה תעופה. ShutterStock
העולם חזר לטוס, אבל כאשר הביקוש גובר על ההיצע, פלטפורמות התיווך הופכות למיותרות/ShutterStock

התקווה: ירידה בביקוש

"בנוסף", מסביר וסצ'ונוק, "לאותן פלטפורמות יש אינטרס כיום להוריד את המרווחים ולהעבירם למלונות ולחברות התעופה, שכן הן עדיין רוצות להישאר רלוונטיות עבור המשתמשים שלהן על ידי האפשרות לאתר חדרי מלון וטיסות, ובמיוחד כאשר יש מחסור.

באופן הזה הן תוכלנה לצלוח את התקופה עד שהמצב ישתנה וההיצע יצליח לעמוד בביקושים, או אף לעבור אותם. מצב כזה יכול להיווצר דווקא באי הוודאות הכלכלית האופפת אותנו כיום בצל מגמת עליית הריבית ושאלת המיתון.

שהרי במצב כלכלי קשה עולה השאלה אילו מוצרים ושירותים ייפגעו כתוצאה מצמצום הוצאות הצרכנים, וכיצד תינזק מכך תעשיית התיירות. בהנחה והדבר יוביל לירידה בביקושים, אז אותן פלטפורמות יהפכו שוב לרלוונטיות עבור חברות בתי המלון והטיסות, ותוכלנה לשוב ולהעלות את המרווחים (עמלות התיווך. צ.ג) שהם דורשים מהם.

הירידות שחלו בשנת 2022 הן תגובת המשקיעים לירידה הצפויה ברווחים. למעשה, מדובר בירידת מכפילי הרווח (היחס בין שווי החברה לבין הרווח הנקי שלה) שכן בסופו של דבר מדובר בחברות טכנולוגיה שנסחרו במכפילים גבוהים יחסית.

לאור צפי שיעורי הצמיחה מחד ומגמת עליית הריבית המאפשרת אלטרנטיבות למשקיעים מאידך, ניתן להבין מדוע מניות החברות נפגעות".

החומה הסינית. ShutterStock
החומה הסינית. לסינים שוק תיירות פנים עצום ומפותח, שפוגש פחות רשתות בית מלון גדולות ויותר עסקים משפחתיים, מה שהגדיל מאוד את כוחה של "טריפ דוט קום", ששוויה זינק בעוד מתחרותיה המערביות נשחקות/ShutterStock

הסינדרום הסיני

שאלנו את וסצ'ונוק גם לגבי התופעה של "טריפ דוט קום", החברה הסינית שהצליחה לשגשג השנה על רקע הצבע האדום שצבע את מניות מתחרותיה:

"בהקשר של טריפ דוט קום הסינית יש לציין כי היא מסתמכת בעיקר על השוק הסיני כחברת תיירות מקוונות מהגדולות במדינה שנהנית מתיירות-פנים מפותחת ובהיקפים גדולים.

בנוסף, המרווחים שלה גדולים יותר כי רוב המלונות בסין הם בבעלות משפחתית קטנה יחסית, וכמעט אין בה רשתות בתי מלון מוכרות. כך שלחברה דיגיטלית יש יותר כוח מול אותם מלונות שמתקשים להגיע לתפוצה רחבה יותר כשל פלטפורמה גדולה.


וכיוון שגם הסינים השתחררו מהקורונה וחזרו לטייל בעולם ובסין עצמה, ולצד הצפי שהשוק הסיני ייפתח יותר במהלך שנת 2023, ניתן להבין את תמיכת המשקיעים בחברה".

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר אופנהיימר. יח"צ,
סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר/יח"צ

בוקינג נגד אייר בי.אנ.בי

שוק תיירות הפנים עמד על כ-1.2 טריליון דולר בשנת 2020 ומצפוי לעמוד על כ-6.7 טריליון דולר עד שנת 2030. ולא רק הסינים נוטים לתייר בתוך מדינתם, אלא זו גם ההעדפה של האמריקאים, שנוטים לטייל יותר בין מדינות האומה האמריקאית וסביבותיה מאשר מחוץ ליבשת.

וסצ'ונוק ממשיך: "לצד יריבתה הסינית, גם ל-Airbnb האמריקאית יש תמהיל לתיירת חוץ (50%) ותיירות פנים (50%) והיא מסתמכת בעיקר על הקהל האמריקאי. מדובר אמנם בקהל צרכני שמגיב מהר כשיש אי ודאות כלכלית, אך ניכר כי חברות בתי המלון והתעופה במדינה לא מצליחים לעמוד בביקושים.

בנוסף, לחברה יש תחרות עזה מבוקינג האמריקאית, ש-85% מהכנסותיה מגיעות מחוץ לארה"ב ורק 25% מארה"ב עצמה. כדאי להזכיר ש-Airbnb נסחרה בשווי גבוה יותר מבוקינג למרות שהפעילות שלה הייתה קטנה יותר, וזה גם משהו שכנראה השפיע על ירידת המניה.

ולמרות כל זאת יש לציין כי המכפילים כיום, אחרי הנורמליזציה של אחרי המגיפה ובצל עליית הריביות בעולם, עומדים על כ-30 ל-Airbnb, כ-20 לבוקינג, וכ-13 לאקספדיה.

בראייה קדימה מדובר בשוק מבוסס וקיים, שהרי כולם כיום מזמינים טיסות ומלונות באמצעות אפליקציה או אתר אינטרנט. אך צריך לזכור כי גם המלונות וחברות התעופה הקימו מאז הקורונה - ועוד לפני כן - אתרי אינטרנט המאפשרים הזמנה און ליין, ולעיתים אף כדאית יותר מפלטפורמות הדיגיטל.

אמנם המלון לא יכול להגיע לאותה כמות של לקוחות פוטנציאליים כמו אותן פלטפורמות, אך זה כן נוגס בנתח השוק של האחרונות, והחברות נבחנות וייבחנו על שמירת שולי הרווח.

שנת 2022 הייתה שנה נהדרת לתיירות, אבל התחזיות ל-2023 ירדו לכלל החברות, ובעיקר לחברות הצמיחה הטכנולוגיות. מכאן עולה השאלה כיצד ההאטה הכלכלית תשפיע על הוצאות התיירות, ומכאן גם על פלטפורמות הדיגיטל בתחום. לצד זאת, יש לזכור כי מדובר במטולטלת תמידית וכי אותה האטה כלכלית יכולה גם להוביל את חברות המלונות והטיסות להזדקק להן יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully