וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר נוודות דיגיטלית, פחות עבודה מהבית: שוק העבודה ב-2023

עודכן לאחרונה: 9.1.2023 / 12:55

שוק העבודה של 2022 שיקף במידה רבה את "הנורמלי החדש", עם יותר עבודה היברידית ויותר כוח לעובדים, בעיקר בענפי הטכנולוגיה. 2023 מסמנת שינוי - נשמור מעט יותר על מקום העבודה שלנו, הנוודות הדיגיטלית תגבר, אך העבודה מהבית תפחת. מה עוד צפוי לנו?

עובדת מקבלת מכתב פיטורים. ShutterStock
לאחר תקופה עם יתרון משמעותי לעובדים, יחסי הכוחות מתאזנים, עם נטייה קלה לכיוון המעסיקים/ShutterStock

השינויים שהתחוללו בשוק העבודה, על רקע הקורונה והשלכותיה, יצרו מצבים חדשים שחוקי העבודה לא נתנו עליהם את הדעת עד היום ולכל מי שחשב שהשינויים הגדולים כבר מאחורינו, אם השנה שמסתיימת הייתה שנה בה היה יתרון משמעותי לעובדים מול המעסיקים, הרי שהשינויים המאקרו כלכליים והמצב הנוכחי בשוק העבודה, המאופיין בפיטורים רבים במשק ובחוסר וודאות, משנים לאט לאט את האיזון והכוח מתחיל לחזור למעסיקים.

שאלנו את הדס רקח-דביר ומירב אורן, מומחיות פרקטיקת דיני עבודה בשבלת ושות', אילו מגמות מרכזיות מ-2022 יישארו איתנו בשנה הקרובה ואילו טרנדים חדשים צפויים לשלוט בשוק התעסוקה?

מירב אורן, עו"ד במשרד שיבלת. אורן דאי,
מירב אורן, מומחית פרקטיקת דיני עבודה בשבלת ושות'/אורן דאי

עליה בתביעות עובדים על התעמרות והתנכלות בעבודה

"ראשית", מציינות רקח-דביר ואורן, "בשנה החולפת נרשמה המשך עלייה בטענות בדבר התעמרות והתנכלות אשר אנו נתקלות בהן באופן מאד תדיר וסבורות שתלווה אותנו גם בשנים הקרובות. ניתן לראות שיותר ויותר עובדים כוללים במסגרת התביעות שלהם גם טענה של התעמרות ולמרות שאין עדיין חוק שמסדיר את הנושא הזה, בתי הדין לעבודה כן נותנים מקום לסוגיה הזאת ואף פוסקים פיצוי על התעמרות והתנכלות במקום העבודה כאשר משתכנעים כי אלו אכן אירעו".

"עם זאת, בפסיקה מהעת האחרונה נראה כי בתי הדין מנסים להימנע ממצב של התערבות יתר במרקם יחסי העבודה ומדגישים כי התעמרות והתנכלות בעבודה לא יכולה להיות אירוע חד פעמי אלא התנהלות מובהקת ומתמשכת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
הדס רקח דביר. אורן דאי,
הדס רקח דביר, מומחית פרקטיקת דיני עבודה בשבלת ושות'/אורן דאי

על "מחלת השמעת" שמעתם?

עוד מציינות רקח-דביר ואורן כי בשנה הקרובה אנחנו צפויים לשמוע יותר ויותר על "מחלת השמעת".

"בשנים האחרונות ובעיקר עכשיו על רקע גל הפיטורים הגדול, נפוצה יותר התופעה של עובדים המזומנים לשימוע לפני פיטורים, ובתגובה מנצלים את כל ימי המחלה שלהם על מנת לדחות את מועד השימוע והפיטורים. בישראל ניתן לצבור עד 90 ימי מחלה לפי הדין הכללי, תקופה משמעותית שבה העובד יושב בבית על תקן חולה מרגע שקיבל זימון לשימוע, וממשיך לקבל תגמול מהחברה מבלי שהמעסיק רשאי לגייס לו מחליף משך כל התקופה עד להשלמת הליך השימוע".

"יתרה מכך, מאחר שהעובד זכאי לפרטיות, גם פירוט המחלה הוסר מהאישור הרפואי לפני מספר שנים, כך למעסיקים קשה מאוד להוכיח שהעובד לא באמת חולה. קיימות דוגמאות קיצוניות כמו פסיקה שקבעה שגם כשהעובד נסע לחופשה בזמן "המחלה", לא ניתן להוכיח שלא היה כשיר לעבוד בזמן הזה (או להתייצב לשימוע). וכבר ראינו גם מקרים בהם נשלח חוקר פרטי אחר עובד, שנמצא מטייל בקניון / מבלה במסעדות, אך לא היה ניתן לתקוף את האישור הרפואי עם המידע הזה".

שימוע לפני פיטורין. ShutterStock
שימוע לפני פיטורים. פרקטיקה שהפכה למקובלת יותר ויותר/ShutterStock

"יחסי השפעה"- מושג חדש בגזרת ההטרדות מיניות

גם בתחום ההטרדות המיניות במקום העבודה חלו התפתחויות בפסיקה מהתקופה האחרונה ואף נקבע לאחרונה מונח חדש: "יחסי השפעה". אם עד כה בתי המשפט היו בודקים אם התקיימו יחסי מרות, והדגש היה על יחסים שבין ממונה לעובד.

"השינוי הדרמטי הוא שכעת גם במערכת יחסים שקיימים בה פערי כוחות בין שני עובדים שאינם נובעים מיחסי מרות. השתנה נטל ההוכחה המוטל על המתלוננת, בחסות המונח החדש. משמעות הדבר היא שיהיה קל הרבה יותר להוכיח הטרדה מינית, שכן במקרה שיש "רק" יחסי השפעה, רף ההוכחה המוטל על המוטרדת להוכיח שהראתה כי אינה מעוניינת יהיה נמוך יותר ככל שיחסי ההשפעה חזקים יותר".

הטרדה מינית במשרד. ShutterStock
"יחסי השפעה"- מושג חדש בתחום ההטרדות מיניות/ShutterStock

המשך צמצום פערי השכר בין גברים לנשים

על פי השתיים, ביוני האחרון נדרשו מעסיקים שלהם 518 עובדים לפחות וכן חברות הנסחרות בבורסה, לפרסם דו"ח שחושף את פערי השכר בין נשים וגברים מכוח חוק שכר שווה לעובד ולעובדת. בינתיים עוד לא ניתן להצביע על השפעת ישירה של הדוחות שפורסמו על מגמה של תביעות / תובענות ייצוגיות מכוח חוק שכר שווה.

"מניסיוננו עם מעסיקים שאנחנו מלווים, אם נמצא עיוות כלשהו בתנאים נעשו כבר מהלכים על מנת לתקן את הפער. ביוני הקרוב יידרשו המעסיקים לפרסם דו"ח נוסף, והפעם, שלא כמו בפעם הקודמת, יהיה הרבה יותר קל כי רוב העבודה נעשתה בדו"ח הראשון. אנחנו צופות שיחול שיפור במרבית המקומות בהם התגלו פערים משמעותיים".

אישה ממתינה לראיון עבודה. ShutterStock
המשך צמצום פערי השכר בין גברים לנשים?/ShutterStock

נוודות דיגטלית בפריחה לצד חזרה למשרד

בנוסף, בשנה הקרובה צפוי שנראה התקדמות בכל הנוגע למיסוד תחום הנוודות הדיגיטלית בעולם.

"מספר לא מבוטל של מדינות כבר הסדירו את הנושא, כמו קרואטיה ולטביה, שהציגו תוכניות של ויזת עבודה לטווח ארוך. באיטליה וספרד אמורות לצאת תוכניות דומות בקרוב. ניתן לראות שיש רצון שרק ממשיך לגבור של עובדים לעבוד בכל מיני מקומות בעולם, כולל לחבר טיול לחו"ל עם עבודה".

"לאחרונה תופעה זו הפכה נפוצה, ואנו רואים יותר ויותר ארגונים שפותחים את האפשרות עבור עובדיהם, בעיקר בעולם ההייטק. על מעסיקים ששוקלים לאפשר את הנושא, לבחון השלכות מס, להגדיר בצורה מסודרת את יחסי העבודה בכל הנוגע לזכויות וחובות העובד המועסק מחוץ למדינה, תשלומים מיוחדים, ביטוחים, שעות עבודה והסדרי עבודה, על מה המעסיק בארץ אחראי מול העובד וכן מה הנוהל הצפוי במקרה שההתקשרות החדשה אינה תואמת את ציפיות המעסיק".

מול הפריחה של הנוודות הדיגיטלית, ניתן לראות שדווקא מגמת העבודה ההיברידית, שפרחה בקורונה, הולכת ומצטמצמת. מעסיקים רבים מחזירים את העובדים למשרדים, וההיברידיות של 2023 תסתכם ככל הנראה (ברוב המקרים) ביום עבודה אחד מהבית".

"מי שייהנו עדיין מחוזים המשלבים היברידיות הם בעיקר עובדי ההייטק. באופן מובהק יותר ויותר, מעסיקים רוצים להחזיר את העובדים למשרדים ולמרות שעל פי הדין סוגיה זו נתונה להחלטת המעסיק, עדיין מעסיקים נתקלים בהתנגדויות של עובדים שלא תמיד רוצים לחזור למקום העבודה ומעדיפים להמשיך ליהנות משני העולמות".

נוודים דיגיטליים. Shutterstock, ShutterStock
רצון גובר של עובדים לשלב טיול לחו"ל עם עבודה/ShutterStock, Shutterstock

הסוף לבקשת תמצית רישום פלילי

השנה נכנס לתוקף התיקון לחוק המידע הפלילי שקובע מי יכול לגשת למרשם הפלילי במשטרה ולקבל מידע על עברו הפלילי של אדם.

"התיקון הוא כללי ולא מתייחס רק למעסיקים, אבל כמובן חל גם עליהם ומשנה את מאזן הכוחות בין העובד למעסיק בסוגיה זו. אם עד השנה מעסיקים יכלו לדרוש לראות מידע לגבי עבר פלילי של עובד, תחת מגבלות מסוימות, כיום חל איסור מוחלט על דרישה של מידע פלילי מאדם בכל דרך (גם לא באמצעות תצהיר, הצהרה או שאלון בכתב), גם בעקיפין וגם אם אותו אדם הסכים לכך, והפרה של החוק עשויה להיחשב עבירה פלילית.

לסיכום, המתח הטבעי הקיים במאזן הכוחות שבין העובד למעסיק צפוי להתגבר השנה בחסות תקדימים משפטיים והתפתחויות חקיקה. יחד עם זאת, תיתכן יותר הסדרה לסוגיית עולם העבודה ההיברידי ומתכונות העבודה המגוונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully