וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלך הכסף: איך מתמודדים עם צוואה מקפחת או לא הוגנת?

עו"ד מתן פריידין

עודכן לאחרונה: 8.1.2023 / 10:07

מוות של אדם קרוב הוא לרוב אירוע קשה גם מבלי להידרש לפן הכספי, אבל כאשר לאובדן החיים מתלווה גם אובדן של ירושה, בגלל צוואה מקפחת או לא הוגנת, נוסף לכך לעתים גם מאבק משפטי לא נעים. מה לעשות אם קופחתם בצוואה? המומחה, עו"ד מתן פריידין, מסביר

זוג מבוגר חותם על צוואה. ShutterStock
הכאב על אובדן של קרוב עלול להפוך גם לקרב משפטי, אחרי שנחשפת הצוואה/ShutterStock

איך מתמודדים עם צוואה מקפחת או לא הוגנת? יש לא מעט מקרים שבהם יורשים פותחים את הצוואה, והם לא מאמינים לטקסט הנגלה לעיניהם. לפעמים זה קיפוח לא הוגן, לפעמים אלה תנאים או הנחיות מאד מקשות, ובפעמים אחרות זה נראה שסתם המוריש לא נתן דעתו על דברים חשובים והותיר את יקיריו בבלאגן ביחסים.

מה האפשרויות העומדות בפני יורשים לבקש צדק (לפחות לפי זוית ראייתם) ולערער על הוראות הצוואה? עו"ד מתן פריידין, שותף במשרד נחשון פריידין העוסק בליטיגציה מסחרית, לרבות בסכסוכים בתחום הירושה, מציג את הדרכים הנפוצות להתמודד עם האתגר

מתן פריידין. מיטל אזולאי,
עו"ד מתן פריידין, שותף במשרד נחשון פריידין העוסק בליטיגציה מסחרית, לרבות בסכסוכים בתחום הירושה/מיטל אזולאי

אבי קיפח אותי בצוואה באופן חריף, האם באפשרותי להתנגד לכך?
עצם העובדה שיורש מרגיש, מבחינה סובייקטיבית, שהוא מקופח אין בה די כדי לפסול צוואה, זאת גם אם על פני הדברים החלוקה בין היורשים אינה נראית הוגנת. אם הוגשה בקשה למתן צו קיום צוואה ניתן לבחון את ביטולה על רקע טעמים שונים, לרבות פגמים שונים שנפלו בצוואה, טענות להשפעה בלתי הוגנת על המצווה, מעורבות של אחד היורשים בעשיית הצוואה, קיומה של צוואה מאוחרת, ועוד.

הורי הותירו צוואה מוזרה, שיש בה סעיפים שונים שסותרים זה לזה, חלקם טובים לנו וחלקם לא, מה אפשר לעשות?
בדומה למסמכים משפטיים אחרים, יש לבחון האם ניתן למצוא פרשנות שתיישב את כל המסמך באופן הרמוני. אם ישנה סתירה מובהקת בין הסעיפים, באופן שלא ניתן ליישב את הסתירה ביניהם, ייתכן שניתן יהיה לטעון לבטלות יחסית במסגרתה חלק מהסעיפים בצוואה יבוטלו. עם זאת, לא בהכרח שהתוצאה תהיה דווקא ביטול הסעיפים בהם אתם מעוניינים וייתכן שהצוואה כמכלול תיפסל, ולכן יש לבחון את העניין בזהירות המתחייבת.

אמי הייתה חולה מאד בשנתיים האחרונות לחייה, ואני מרגיש שהצוואה לא הוגנת כלפי, האם מחלתה זו עילה להתנגד לצוואה?
יש לבחון האם המחלה השפיעה על האם מבחינה קוגניטיבית, כלומר האם כאשר נערכה הצוואה הייתה האם צלולה בדעתה, אם לאו. במקרים מסוימים, כגון חולים במחלות דמנציה ואלצהיימר, או חולים המטופלים בתרופות נרקוטיות (למשל חולים אונקולוגיים), יש לקבל אישור רפואי על כשרותו של המצווה ועל צלילות דעתו.

מומלץ לבחון היטב את התיק הרפואי של האם על-מנת לבחון האם בעת עריכת הצוואה היא הייתה כשירה וצלולה דיה בכדי לערוך צוואה בעלת תוקף משפטי.

כדוגמה מעניינת ואקטואלית, לאחרונה נודעה "פרשת סאדיגורה", בגדרה התעוררה מחלוקת בין המשפחה והקהילות השונות בחסידות לגבי כשירות צוואה נטענת של האדמו"ר המנוח לפיה הבן הצעיר יכהן כאדמו"ר. בני המשפחה התנגדו לצוואה בין השאר בגין טעם זה, האדמו"ר המנוח היה חולה אונקולוגי ומטופל בתרופות נרקוטיות קשות, ורופא לא היה נוכח בעת חתימת הצוואה על-ידו. באותו המקרה האלמנה טענה גם שהבן הצעיר היה מעורב בהכנת הצוואה, ולכן יש לפסול אותה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
הלוויה יהודית יהודים בהלוויה. ShutterStock
לא תמיד מדובר בכסף: מה קורה כאשר המנוח ביקש במפורש לשרוף את גופתו, אך המשפחה מתנגדת מטעמים הלכתיים?/ShutterStock

האם אפשר להתנגד לצוואה של מי שביקש לשרוף את גופתו?

אחי הותיר אחריו צוואה המנוגדת לערכי המשפחה, וציווה לשרוף גופתו, האם נוכל להתנגד לכך?
ככלל, בתי המשפט נותנים משקל משמעותי ביותר לרצון המצווה - שהוא עקרון על בדיני הירושה. יחד עם זאת, הובעו בפסיקת בתי המשפט דעות לפיהן העדר ההסדרה החוקית של שריפת גופות במדינת ישראל (בניגוד לתחום הקבורה המוסדר היטב בחקיקה ובתקנות) הינו בעייתי ושולל את ביצוע הפעולה.

היות ששריפת גופות אינו חזון נפרץ במחוזותינו ראוי לבחון היטב את רצון המצווה, לרבות את הצוואה שערך ולבחון האם המנוח היה מודע להשלכות של הוראה שכזו על משפחתו (כך, למשל, לפי ההלכה היהודית אדם שגופתו נשרפת, משפחתו אינה יושבת עליו שבעה).

בצוואה יש סעיפים מוזרים, למשל שנקבל את הכסף רק אחרי 30 שנה. אפשר להתנגד לזה?
כפי שציינתי, רצון המצווה הינו עקרון חשוב מאד בדיני הירושה. יחד עם זאת, גם צוואה כפופה לעקרונות רחבים וכלליים כגון "תקנת הציבור" - מושג שמבטא את ערכי החברה ביחס לערכים, מוסר, כלכלה וחברה. כלומר, גם לרצונו האינדיבידואלי של המצווה יש גבולות. סעיפים דרקוניים שפוגעים ביורשים שלא לצורך עשויים להיפסל ע"י ביהמ"ש ככאלה הנוגדים את תקנת הציבור.

הצוואה מציבה בפני תנאים שאני לא מסוגל לעמוד בהם, למשל שאנחנו בעצמנו נגור בדירה ולא נמכור אותה, וזה לחלוטין לא מעשי. מה עושים?
תנאי המכריח את היורשים לגור בדירת הירושה ייתכן שאף הוא לא אכיף, מסיבות שונות. אציין כי לאחרונה משרדנו ייצג בהליך משפטי בו נדונה סוגיה דומה. באותו מקרה, הצלחנו, נוכח טענות שונות שהעלינו כנגד צוואה שאסרה על מכירת דירת ירושה , להביא את כלל בני המשפחה להסכמה למכירת הדירה לאחד מהיורשים.

הכותב הוא עו"ד מתן פריידין, שותף במשרד נחשון פריידין העוסק בליטיגציה מסחרית, לרבות בסכסוכים בתחום הירושה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully