וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסלמונלה הבאה: מי מוודא שהחלב שלנו מפוסטר?

עודכן לאחרונה: 9.1.2023 / 14:47

פנייה של מהנדס מזון מומחה למשרד הבריאות העלתה ממצא מדהים: למשרד אין מומחה לפסטור, מצב שפוגע בציבור פעמיים: מצד אחד סיכון בריאותי במוצרי חלב שלא שנבדקו כהלכה. מצד שני, עלייה ביוקר המחיה לאחר שייצרנים מצווים להשמיד סחורה בגלל גחמה של פקידים

ייצור חלב. ShutterStock
ממה שנראה כחוסר מקצועיות מצד משרד הבריאות, הציבור נפגע פעמיים. הגפגיעה הפחות-מסוכנת היא בכיס/ShutterStock

פחות מתשעה חודשים חלפו מאז התגלה חיידק הסלמונלה בקווי הייצור ובשוקולד של חברת "שטראוס". הפרשה, שגרמה לחברה נזק של מאות מיליוני שקלים, הביאה לסגירת מפעל הממתקים של "עלית" ולהסרת מוצרי השוקולד שלה מהמדפים למשך חודשים ארוכים, התגלתה במקרה בבדיקה שגרתית שנערכה במפעל והעלתה את השאלה - האם הפקחים של שרות המזון במשרד הבריאות, אלה שאחראים לדגימה שוטפת של המוצרים, ביצעו כראוי את עבודתם ומדוע לא פיקחו באופן הדוק על הנעשה במפעל.

עכשיו מתברר, שלא רק הפיקוח על ייצור השוקולד בשירות המזון לוקה בחסר. טענות קשות מופנות כלפי הפקחים של שירות המזון שאחראים על פסטור החלב, ומעלות חשש שלפיו יתכן, לכאורה, שאנחנו שותים, שלא בידיעתנו, חלב לא מפוסטר, שלא עבר את תהליך ההרתחה והקירור המחויב, על מנת להרוג חיידקים מזיקים, מזהמים ופטריות שנמצאים בו, ומסכנים את בריאותנו. הסיבה כמעט שלא תיאמן: לפקחי משרד הבריאות אין ידע מספק בתהליך הפסטור והמפקח היחיד שהיה בעל הסמכה בתחום, עזב את תפקידו לפני כמה עשורים ומאז לא נמצא לו מחליף...

מהנדס המזון הוותיק, אריה גלבוע, מחברת "ערוץ המחשבה", שמייעץ למפעלי מזון ובעיקר למחלבות, בכל הקשור לרישוי עסקים מול שירות המזון ולפיקוח השוטף על המפעלים, ועובד מול הפקחים האלה באופן שוטף, מתריע מפני הסכנה: "רוב פקחי המשרד", הוא אומר, "ברובם צעירים חסרי ניסיון מעשי בתעשייה ובמקרים רבים עם מעט מאד ידע ספציפי בתחומי הייצור המפוקחים על ידם.

"אני לא מצפה לידע רחב ממהנדס מתחיל שצריך לעסוק בפיקוח על תחומים רבים בענף המזון - כמו אפייה, קונדיטוריה, בשר, דגים, עופות, חלב, שמנים, ירקות, פירות, דבש, גלידה, סלטים, רטבים, יין ובירה. חוסר הידע מוביל לעיתים קרובות למחלוקות. אבל יש מקרים שחוסר המקצועיות פשוט מוציאה מהדעת ומסוכנת".

פרות במתקו חליבה (אילוסטרציה). ShutterStock
"חיידקים שנמצאים בסביבת בעלי החיים עלולים לסכן את הציבור"/ShutterStock

לא רק בריאות, גם יוקר המחיה

כשגלבוע מדבר על חוסר המקצועיות, הוא לא מדבר שהכרח רק על נזק פוטנציאלי לבריאות הציבור, אלא גם על נזק גבוה ליצרנים עצמם, לא עניין של מה בכך בעידן שבו מוקננים כל המעלים מחירים על התייקרות הייצור: "הם יכולים להגיע למפעל ולהחליט שמשהו לא בסדר, עוצרים את השיווק, משמידים סחורה, בלי שיש להם שום הכשרה בנושא והם גם מתעקשים שלא להבין בו".

ומה באשר לבריאות שלנו? גלבוע: "במשרד הבריאות טוענים שהפקחים מקבלים תמיכה מקצועית. אני מנסה במשך כמה חודשים לחלץ את שמו של המומחה שמייעץ להם. פניתי, בן היתר, לד"ר שרון אלרועי פרייס, האחראית על בריאות הציבור, לרופאים מחוזיים, ראש שירות המזון ואני לא מצליח לקבל תשובות, כי לא קיים מומחה מוסמך לפסטור. בנוסף איך בארץ מעבדה שיודעת לבדוק את מערכות הפסטור במחלבות ואין עליהן פיקוח.

"חוסר המקצועיות המשווע הזה, יכול להסתכם בנזק כספי גדול שיגרם ליצרנים במקרה הטוב, אבל אם חלב לא מפוסטר מגיע לצרכנים, הוא עלול לגרום לנזק בריאותי ומחלות, ולחשוף אותם לחיידקי ספילוקוקוס, קוליפורמים צואתיים, חיידקי שחפת אם הבקר חולה וחיידקים נוספים שנמצאים בסביבת בעלי החיים, ולסכן אותם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
בחור שותה חלב. ShutterStock
החלב שאנו שותים: גורמים פרטיים עובדים קשה כדי לייצר מוצר בריא וטעים. רק שמי שמפקח עליהם פוגע בהם - ועלול לפגוע גם בבריאות שלנו/ShutterStock

שני מפקחים יצאו לדרך

במשך שנים חש גלבוע שהפקחים לא ממש שולטים בחומר וכדי לאשש את חשדו, השמיט, במתכוון, משפט בבדיקות הכיול של מכשירי הפסטור שהוא עורך ושולח למשרד הבריאות, דבר שהיה צריך להקפיץ את הפקחים, אם היו מבינים משהו בתחום שעליו הם אמונים. "עד היום", הוא אומר, "לא קיבלתי שום הערה או שאלה משירות המזון מדוע איני מתייחס לנקודה הקריטית הזאת, בסעיף הברז התלת דרכי, שהיא אחת התקלות השכיחות והחמורות שיש. אין ספק שאף אחד שם לא מבין לעומק את פעולת מערכת פסטור וזה מדאיג".

אבל מה שקרה לפני שנה במחלבה הקטנה "מחלבת אדר" בדליית אל כרמל, הדליק אצלו את כל האורות האדומים. שתי מפקחות של שירות המזון הגיעו בסוף ינואר 2022 לערוך ביקורת במחלבה ומצאו שרשם הטמפרטורה לא פעל כשורה בגלל מחסור בדיו הרישום. הן דרשו לתקן אותו ואכן הוא הוחלף במכשיר חדש. בדו"ח הביקורת שנשלח למחלבה יומיים אחר כך, לא הובע חשש מצריכת מוצרי החלב שיוצרו וגם במכתבה של המפקחת שצורף אליו, לא נאמר דבר על טיב מוצרי המחלבה.

חלפו עוד יומיים ובמחלבה הופיעו שני מפקחים עם צווי תפיסה והשמדה של התוצרת בהוראת המפקחת הראשית בנימוק של "חוסר תיעוד רציף של תהליך הפסטור". ממש לפני שיצאו מהדלת שאל אותם גלבוע, שהיה נוכח במקום, מה עליהם לעשות, והאם המפקחים מתכוונים לקחת דגימות לבקיה, והתשובה היתה: "זה לא מתפקידנו, תעשו מה שאתם חושבים. אנחנו רק מעבירים את הניירת למשרד".

הסיבה שהפקחים התחמקו מביצוע הבדיקה חמורה. מתברר שבמשך שנה וחצי המכשיר היחיד שבו משרד הבריאות היה לבצע את הבדיקה האמורה, בדיקת הפוספטזה, הושבת למשך שנה וחצי, ובמהלכה לא בוצעו כלל בדיקות פיקוח על פסטור חלב.

גלבוע עשה מה שהפקחים היו אמורים לעשות, ושלח את החלב לבדיקת נוכחות של פוספטזה, האנזים שמושמד בתהליך הפסטור והעדרו מן המוצר המוגמר מעיד באופן מוחלט על בטיחות המוצר. מכיוון שלא היה לו זכר, המסקנה המתבקשת היתה, שהחלב עבר תהליך פסטור כהלכה והמוצרים בטוחים לצריכה. התוצאות נשלחו למשרד הבריאות, עם בקשה לבטל את צווי התפיסה. שירות המזון התעקשו שהבדיקה לא מחליפה את התיעוד של תהליך הפסטור, למרות שמבחינה מקצועית, רק בדיקה כזו שמכונה "בדירה מוחלטת" על פי התקנים, היא הוכחה לכך שמוצרי החלב ראויים לצריכה.

פה התחילה תכתובת עקרה שבה גלבוע ניסה לשכנע את המפקחת הראשית שהבדיקה גוברת על תיעוד או חשש, אך היא גערה בו שלבדיקה אין ערך, כי היא לא בוצעה על ידי גורם מוסמך. והרי לפי תקני המזון בישראל, את הבדיקות האלה עורכים היצרנים בעצמם באופן שוטף על פי חוק, ודרישה של משרד הבריאות. בשימוע בנוכחות סגנית הרופאה המחוזית, שלטענת גלבוע, הפגינה חוסר ידע בתהליך ובדיקות הפסטור, נקבע שיש להשמיד את כל מוצרי החלב שעוכבו במחלבה.

גלבוע, שלקח ללב את הבורות הכללית בדיון ואת ההפסד הכספי שספג הלקוח שלו, החליט לצאת למלחמה בחוסר הידע ובבירוקרטיה. בעקבות התכתבות עם ד"ר שרון אלרועי פרייס וביוזמתה, כונסה פגישה משותפת עם מנהלת שירות המזון הארצי, רופאי המחוז ומנהלת שירות המזון המחוזי, שגם ממנה יצא גלבוע מזועזע.

בסוף ספטמבר 2022, במכתב לשר הבריאות, חזר גלבוע על טענתו המבהילה: "אין בנמצא בשירות המזון הארצי ובכל מחוזיו, גורם מקצועי בעל ידע והבנה מלאים בתהליכי פסטור החלב. מצב זה כבר גרם וללא ספק ימשיך לגרום נזקים לא מעטים ליצרנים ולצרכנים. הציבור ראוי לידיעה ובטחון כי גורמי הפיקוח אמונים על מלאכתם וחפים ככל שניתן מטעויות שמקורן באי ידיעת החומר".

ככל הידוע לנו, שר הבריאות הקודם טרם השיב למכתב. עתה, יש רק לקוות שהתראתו של גלבוע תילקח ברצינות על ידי השר החדש והמנכ"ל החדש-ישן, אחרת: במקרה הטוב, נשלם ביוקר ובמקרה הפחות טוב נשלם בבריאות.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה:

"כלל מפקחי המזון בחטיבת בריאות הציבור הם בעלי השכלה בתחום המזון (טכנולוגיה או הנדסת מזון) ומחויבים להשתתף בהדרכות והרצאות בתחום המזון בכלל ובתחומים ספציפיים כגון תחום החלב ולרבות פיקוח על מחלבות. נושא פיקוח על חלב הוא נדבך מתוך הסמכה כוללת.

מפקחי שירות המזון במחוזות עוברים השתלמויות ברמת מחוזית וברמה ארצית מעת לעת ומקבלים מענה שוטף וסדור בסוגיות שונות שעולות (בכל תחום רלוונטי). המפקחים פועלים בהתאם לחקיקה הרלוונטית, שמגדירה בין היתר מהו חלב שאינו ראוי לצריכה ופועלים במידת הצורך ובכך מגינים על בריאות הציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully