וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות הביקורת? חברת החשמל מודיעה על "אפס שימוש בפחם"

עודכן לאחרונה: 11.1.2023 / 12:11

חברת החשמל, שספגה ביקורת על עיכוב בהסבת תחנות הכוח מפחם לגז טבעי, הודיעה כי היא נמצאת בעיצומו של תהליך שיביא לאפס שימוש בפחם החל מסוף 2025

תחנת הכוח רוטנברג באשקלון, חברת החשמל. יוסי ליאון, חברת החשמל,
תחנת הכח רוטנברג באשקלון/יוסי ליאון, חברת החשמל

הפחם שמשמש עדיין להפקה של כ-20% מתצרוכת האנרגיה של ישראל, שרף את חברת החשמל פעמיים: בפעם הראשונה בדוח מבקר המדינה שחשף מעבר אטי ולא יעיל מספיק של תחנות הכוח מייצור המבוסס על פחם לייצור המבוסס על גז טבעי - וכחלוף ימים אחדי, עם פרסום תעריפי החשמל החדשים, כאשר רשות החשמל מציינת את ההסתמכות המוגזמת על ייצור חשמל מפחם (שבלי קשר לעלויות, גם מזהם יותר) כגורם מרכזי בייקור התעריף.

עתה מגיעה תגובה, גם אם לא ישירה, של חברת החשמל: על פי החברה, פרויקט ההסבה לגז טבעי התחיל ביחידה מספר 1 בתחנת הכוח רוטנברג. מדובר בהסבה, ראשונה מסוגה, של יחידה הפועלת בפחם אשר עוברת לעבודה בגז טבעי.

חלק מהסברי החברה נראים כמתייחסים כמעט באופן ישיר לטענות על סחבת במעבר. לדברי חברת החשמל, ההסבה מצריכה גם שינוי בשיטות העבודה שעד כה התאימו לעידן הפחם ואינן מתאימות לעבודה בגז טבעי. למשל, היה הכרח להתאים את מבערי הגז הטבעי למערכת השריפה הקיימת, שינויים במערכות הבקרה, התאמת מערכות האוויר, הוספות צנרת ושסתומים, רכישת ציוד ייעודי, התאמת ציוד ומכשירים קיימים ושינוי נהלי עבודה בתחום הבטיחות.

מועד ההכנסה לפעולה של היחידות נדחה ביחס ללוז המקורי, בעיקר בשל מגפת הקורונה שהשפיע על כלל המשק בישראל ובעולם, ניהול הליך משפטי שעיכב את קבלת ההיתר להנחת צנרת לחץ נמוך של גז טבעי, וכן מלחמת רוסיה אוקראינה שפגעה משמעותית בזמינות שרשרת האספקה לציוד העיקרי וכן, אי התאמות רבות בציוד שכבר הגיע מהספק.

בהמשך הודעתה הבהירה חברת החשמל: כפי שקבעה הממשלה ביולי 2018, עת התקבלה הרפורמה במשק החשמל, הוחלט שיחידות 1-4 הפחמיות באורות רבין, תישארנה כגיבוי בלבד, לעת חרום.

כאמור, חברת החשמל עושה כל שניתן על מנת לקדם את הפרויקט כך שיחידה 1 ברוטנברג צפויה להפעלה ראשונה בגז טבעי במהלך הרבעון השני של השנה הנוכחית.

בנוסף, בצעד חסר תקדים, דירקטוריון החברה החליט אד הוק, לאשר את הסבת שאר היחידות, עוד בטרם קבלת האישור מהרגולטורים וזאת כדי לעמוד ביעד החלטת הממשלה שבסוף שנת 2025 חברת החשמל תייצר חשמל בגז טבעי בלבד.

מאיר שפיגלר, מנכל ביטוח לאומי 10 במרץ 2021. ראובן קסטרו
מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל/ראובן קסטרו

מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל : "בתחילת המאה ה-21 חברת החשמל הובילה את מהפיכת הייצור של חשמל באמצעות גז במקום פחם לטובת שיפור איכות החיים והסביבה. המחוייבות שלנו לסיים את מעשה המרכבה מובילה להאצת עבודות ההסבה בייתר יחידות הייצור שעדיין צורכות פחם, בכוונה לסיימן בשנת 2025.

במקביל, טיפלנו בהפחתה דרמטית של הפליטות מהשימוש בפחם ע"י התקנת סולקנים מתקדמים באיכות עולמית באותן תחנות שטרם הוסבו לעבוד בגז טבעי. מדובר בפרוייקט מורכב המנוהל ומפוקח ע"י מהנדסי חברת החשמל ועובדיה המקצועיים הבקיאים בחומר ובעלי ניסיון נצבר רב ערך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully