וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם שר הכלכלה יציל את עובדי "טכנולוגיית להבים"?

עודכן לאחרונה: 11.1.2023 / 14:05

האם שר הכלכלה החדש, ניר ברקת, יהיה מי שיציל 900 משפחות בצפון הארץ מאובדן מקור פרנסתן? פנייה נרגשת ששלחו עובדי המפעל אל שר הכלכלה עוררה אותו לפעול למציאת חלופות לעובדי המפעל שעומד בפני סגירה

עובדי טכנולוגיית להבים באסיפת מחאה. דוברות ההסתדרות,
עובדי טכנולוגיית להבים באסיפת מחאה שארגנה ההסתדרות/דוברות ההסתדרות

כבר חודש וחצי שעובדי מפעל "טכנולוגיית להבים" בנהריה מנסים לגייס כל עזרה אפשרית כדי להציל את פרנסתם, מאז הודיעה הבעלים של מפעל הלהבים, ענקית מנועי הסילון האמריקאית "פראט אנד ויטני", על כוונתה לסגור אותו ולפטר יותר מ- 900 מתוך 1400 העובדים שלה בארץ, בתהליך שיחל בשנת 2024 ויסתיים ב- 2025.

ההסתדרות פעלה כדי להביא ארבעה חברות וקרנות, שהשביעו עניין לרכישת המפעל, אך דבר לא התקדם מאז. על פניו נדמה שב"פראט אנד ויטני" נחושים לסגור את המפעל ולא מעוניינים למכור אותו ואת הטכנולוגיה שלו כדי למנוע תחרות.

בשבוע שעבר העביר יו"ר ועד העובדים של "טכנולוגיית להבים", פריד סעיד, לשר הכלכלה הנכנס, ניר ברקת, פנייה נרגשת לסיוע:

"אדוני, בבקשה ממך, תעזור לנו ותלמד את המקרה בהקדם האפשרי. הנושא יותר מחשוב למשפחות הרבות שאבד עולמן ומבקשות את התערבותך המיידית". לוואלה נודע, שברקת מתכוון להיכנס לעובי הקורה ולעשות מאמץ כדי למצוא פתרון מיטבי ומהיר עד כמה שניתן.

שר הכלכלה בוחן כמה חלופות שיכולות לבוא בחשבון, שהראשונה שבהן הוא ניסיון להידבר עם בעלי המפעל ולשכנע אותם למכור אותו, כשהפתרון האידיאלי הוא למכור את המפעל כמו שהוא, לחברה פרטית או לחברה ביטחונית בבעלות המדינה. חלופה אפשרית אחרת, ומורכבת יותר בגלל בעיית התעסוקה הקשה בגליל, היא קליטת כוח האדם במפעלים בעלי אוריינטציה דומה, או מציאת מקומות עבודה חלופיים לכל אחד ואחד מהעובדים, כשהכוונה היא לפעול בכל המישורים האלה במקביל.

ניר ברקת, בהשבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
שר הכלכלה, ניר ברקת. מתכוון לטפל במשבר טכנולוגיית להבים כפי שעשה בשעתו במפעל טבע, כראש עיריית ירושלים/ראובן קסטרו

תקדים טבע והכרת הטוב

בכהונתו כראש עריית ירושלים, טיפל ברקת במשבר דומה ועם אותה אסטרטגיה, בסוגיית סגירת שני המפעלים של "טבע" בהר חוצבים, שהיה חלק ממהלך התייעלות רוחבי שהוביל ב - 2017 מנכ"ל החברה דאז, קאר שולץ. כשטבע הודיעה על כוונתה לפטר 700 מעובדי המפעלים בירושלים, פרצו הפגנות קשות ואיתן טענות נגד החברה, ברקת ומי שכיהן כשר האוצר אז, משה כחלון.

ברקת עשה מאמצים למצוא רוכש למפעל ובמקביל, ביחד עם ההסתגרות הלאומית שייצגה את העובדים, פעל לחלופות תעסוקה מיידיות, בהן יקלטו המפוטרים. תוך שנתיים נקלטו רוב העובדים ברפא"ל ורכבת ישראל, המפעלים נסגרו והוצאו למכירה. חברת האחזקות לוינשטיין הייתה אמורה לרכוש את מפעל הטבליות, שהיה אחד הסמלים של הר חוצבים, ב- 171 מיליון שקלים ולאחרונה חזרה בה מההסכם והוא שב לידיה של טבע.

"טבע היא דגל ירושלמי", אמר אז ראש העיר ברקת, "אני מצפה מהחברה להכרת הטוב לירושלים ולמדינת ישראל על כל הסיוע שקיבלו. גם בעתיד הם יבקשו את הסיוע של הכנסת והממשלה והם חייבים לקחת בחשבון שזה דו כיווני. אנחנו דורשים מטבע לעשות הכל לשמור על העובדים. זה אפשרי באמצעות שדרוג המפעלים שלהם לדור הבא, בדיוק כפי שעשו אינטל וחברות אחרות. לא יהיה נכון למדינת ישראל לשבור את טבע, צריך לסייע להם לצאת מהמשבר. בכל סיטואציה אנחנו נמשיך לעמוד לימין העובדים".

האם ינקוט בקו פעולה דומה גם עבור עובדי טכנולוגיית להבים? ייתכן, אבל יש לשוב ולהזכיר כי עד כה ניכר מפעולות פראט אנד ויטני שהחברה אינה מעוניינת לשמר את הייצור במפעל, גם אם יהיה רווחי וכן כי במקרה של פיטורים, כאמור, בצפון הארץ קשה יותר למצוא חלופות תעסוקתיות. ובכלל, אם כבר עסקינן בהכרת הטוב, אולי הגיע הזמן ללחוץ על משרד הביטחון, אחד הלקוחות הגדולים של המפעל האמריקאי, כדי שיפעל אצל היצרן האמריקאי כך ש"יכיר טובה" ללקוח הנדיב שלו - וימצא פתרון למצוקת העובדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully