וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרפור ומשילות: כנס החברות הצרפתיות בישראל והקשר הפוליטי

עודכן לאחרונה: 17.1.2023 / 11:54

החתימה על הסכמי אברהם ב-2020, אפשרה ליועצי סחר החוץ הצרפתיים להתקבץ לראשונה בישראל - ולארח חברים יועצים ממדינות ערב. אן באר, נשיאת הוועדה הישראלית של CCE, שמחה על המעמד, אך חוששת מפני שינויים חוקתיים בישראל, שיסכנו את שיתוף הפעולה הכלכלי עם האיחוד האירופי

קרפור 2. יח"צ,
קרפור, ענקית הקומעונאות מצרפת, מגיעה לישראל עם כוונה לעורר תחרות בענף/יח"צ

כינוס כלכלי של מומחים מישראל וממדינות ערב באולם אחד, נשמעה עד לא מזמן כמו חזון אחרית הימים, אבל החתימה על הסכמי אברהם אפשרה ליועצי סחר החוץ הצרפתיים בישראל (CCE) לקיים לראשונה מפגש בין כל נציגי הארגון, שחלקם הגיעו השבוע ממדינות ערב לישראל, למען קידום המטרות המשותפות.

הפגישה האזורית, בתיאום הוועדה הישראלית של ה-CCE ונשיאתה אן באר, הייתה האירוע העסקי והכלכלי הצרפתי הגדול ביותר שהתקיים אי פעם בישראל והצליח לאחד את מספר המשתתפים הגדול ביותר בנוכחות מנכ"לים בכירים של חברות צרפתיות הפועלות מחוץ לצרפת.

יועצי סחר החוץ הצרפתיים (CCE) הם מאפיין ייחודי של הדיפלומטיה הכלכלית הצרפתית בעולם. הם נבחרים וממונים על ידי ראש הממשלה הצרפתי לתקופה של 3 שנים, עם אפשרות להאריך את שיתוף הפעולה איתם לתקופות נוספות לאחר מכן.

כאמור, לראשונה הצליחה היוזמה של ה-CCE לקיים את המפגש המכובד "דרום הים התיכון והמזרח התיכון", בתל אביב, בנוכחותם של יועצים ונספחים כלכליים המגיעים מ-15 מדינות מהעולם הערבי: בחריין, מצרים, איראן, עיראק, ירדן, כווית, לבנון, מרוקו, עומאן, קטאר, ערב הסעודית, תוניסיה, טורקיה, הרשות הפלסטינית, איחוד האמירויות הערביות וכמובן ישראל, צרפת ומדינות נוספות באירופה.

לאוקסיטן. חו״ל,
חברת הטיפוח הצרפתית לאוקסיטן, הגיעה לישראל ב-1996 ומפעילה כיום 12 חנויות בפריסה ארצית/חו״ל

הודות להסכמי אברהם: הצרפתים מגבירים השתתפות במכרזים

במפגש הראשון מסוגו בישראל, השתתפו מנכ"לים ומנהלי שלוחות של חברות צרפתיות שפועלות בישראל, ביניהן: L'Oréal, Airbus, BNP Paribas, Publicis, SAFT batteries, Engie et Total Energies, Saint Gobain, Systra, Alstom, Schneider Electric, Orange, Valeo, L'Occitane, אקום אסטרטגיה ונציגי קרפור שהתמנו ליועצים ממש בימים אלו, ועוד.

אן באר, נשיאת הוועדה הישראלית של CCE: "במקביל לחתימת הסכמי אברהם ב-2020, הגדילו חברות צרפתיות את השתתפותן במכרזים בישראל, בין אם מדובר בפרויקטים של תשתיות, תחבורה או תפעול וניהול אנרגיה. כוועדה המקומית של ה-CCE, נראה היה לנו חיוני להפגיש לראשונה על אדמת ישראל מנהיגים עסקיים צרפתיים ממדינות שנרמלו את יחסיהן עם ישראל, אך גם ממדינות ללא קשר דיפלומטי לישראל, במזרח התיכון ובצפון אפריקה".

"ההתכנסות חסרת התקדים הייתה האירוע העסקי הגדול ביותר שאורגן אי פעם בישראל, שריכז מספר רב מאוד של חברות צרפתיות ומנהיגים עסקיים" הוסיפה באר.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
חגיגות חג מולד וסילבסטר, מייזון קייזר. חן גרוס,
המאפייה הצרפתית Maison Kayser (מייזון קייזר), עלתה ארצה בתקופת הקורונה והצליחה לחדור לליבו של הצרכן הישראלי/חן גרוס

"קרפור מביאה לישראל בשורה כפולה"

הנוכחות הצרפתית בישראל גדלה בשנים האחרונות. לפי הבנק המרכזי בצרפתי, מאז 2006, מלאי ה-FDI (השקעת חוץ ישירה) הצרפתי בישראל גדל כמעט פי חמישה והגיע ל-3 מיליארד אירו ב-2020 (השנה הידועה האחרונה), מה שהופך את ישראל למקום ה-40 בטבלת ההשקעות הצרפתיות בחו"ל.

מספרן של החברות הצרפתיות שמציגות נוכחות עסקית בישראל הולך וגדל, כאשר רק לאחרונה התבשרנו על רשת הקמעונאות הענקית CARREFOUR (קרפור) שכבר החלה לשווק את מוצרי מותג הבית שלה בכ-150 חנויות יינות ביתן ברחבי הארץ, ומתכננת, לפחות על פי הצהרת נציגה, לחולל שינוי של ממש בענף הקמעונאות.

שאלנו את אן באר, מה היא יודעת על הציפיות שהישראלים תולים בכניסה של רשת קרפור לישראל: "לא עבדתי על הכניסה של הרשת לארץ כך שקשה לי לדבר בשמם, אבל ברור לכל הצדדים ששוק עם 10 מיליון צרכנים הוא לא שוק מבוטל עבור רשת בינלאומית. רמת המחירים ועלות החיים בישראל הגיעו לכאלו שיאים שאי אפשר להישאר אדישים אל מול ההזמנות להיכנס כשחקן חדש למגרש ולשבור בו את האיזון".

"קרפור מביאה לישראל בשורה כפולה: הן ברמת המחירים והתחרות המיידית והן מבחינת התייחסותה לנושאי קיימות, שהרי היא מגיעה עם סטנדרטים גבוהים לשמירה על הסביבה כמו עידוד השימוש בשקיות רב פעמיות וחומרי אריזה ממוחזרים, מניעת פסולת, הבלטה מידע לצרכן מתוך אחריות תאגידית, השקעה בפרסום אקולוגי ועוד".

"בכלל, העסקים מצרפת מגיעים לישראל עם פרקטיקות של מחזור, מניעת פסולת, צמצום אריזה ועקרונות קיימות שפועלים בצרפת כבר 25 שנים ורק בשנים האחרונות התחילו להיטמע במודעות של הצרכן הישראלי", היא מוסיפה.

אבל קרפור, עם כל הכבוד, היא לא הצפרתייה היחידה שמתעניינת כיום בנעשה פה. הנה רשימה חלקית של מותגים צרפתיים נוספים שפועלים כיום בישראל:

DECATHLON - בשנת 2017 פתח המותג של משפחת מוליז חנות ישראלית ראשונה הממוקמת בפאתי תל אביב, בקניון העירוני ראשון לציון. כיום Decathlon מפעילה 9 חנויות ברחבי ישראל.

ALSTOM - החברה הרב-לאומית הצרפתית זכתה בפברואר 2022 עם שותפתה אלקטרה ודן תחבורה במכרז לתכנון, הקמה ותחזוקה של קו החשמלית החדש בתל אביב, הנקרא הקו הירוק. הפרויקט מוערך ב-2.6 מיליארד אירו וחלקה של אלסטום מוערך ב-858 מיליון אירו.

EDF Renewables - קיימת בישראל משנת 2009 והפכה לחברת האנרגיה הסולארית המובילה בארץ. זוכת מכרזי מממשלת ישראל בשנת 2019, החברה הבת הישראלית מפעילה כיום 27 מתקנים סולאריים בישראל ומייצרת יותר מ-25% מסך האנרגיה הסולארית במדינה.

L'OCCITANE - בשנת 1996 נפתח בוטיק הקוסמטיקה הראשון של ל'אוקסיטן בישראל, בדיזנגוף סנטר בתל אביב. כיום ל'אוקסיטן 27 חנויות בארץ והיא בעלת המחזור הגדול ביותר של הקבוצה בישראל ביחס למספר התושבים.

MAISON KAYSER - מאפיית Maison Kayser, שהושקה בשנת 2020, בתקופת מגפת COVID-19, מצאה את מקומה בישראל וכעת יש לה 4 חנויות בארץ Maison Kayser והשתלטה על המסעדה האייקונית הממוקמת בבניין המכון הצרפתי בשדרות רוטשילד בתל אביב.

SABON - רשת מוצרי הטיפוח, שייכת כיום, 100% לאיב רושה הצרפתי. הרשת פועלת בהצלחה עם עשרות סניפים ברחבי הארץ.

ארמל חיים, מנכ"לית חברת אקום אסטרטגיה, אן באר, נשיאת הוועדה הישראלית של CCE (יועצי סחר חוץ צרפת) ואריק דנון, שגריר צרפת בישראל. Capucine du Cluzel,
מימין: אן באר, נשיאת הוועדה הישראלית של CCE, אריק דנון, שגריר צרפת בישראל וארמל חיים, מנכ"לית חברת אקום אסטרטגיה/Capucine du Cluzel

גם בישראל: 4,500 יועצים לצרפת בענייני מסחר חוץ

CCE היא רשת בינלאומית של 4,500 אנשי עסקים ומומחים המשרתים את הפיתוח העסקי של צרפת כבר 125 שנים. עם הרבה ניסיון ובהתנדבות מלאה, הם פועלים במעל ל- 150 מדינות. הם מתגוררים בצרפת או מחוץ לה, ותפקידם לייעץ לרשויות הציבוריות במדינה בה הם חיים ולקדם את פעילותן של חברות צרפתיות הפועלות באזור שלהם.

המפגש האזורי הראשון שהתקיים השבוע בתל אביב סיפק הזדמנות לדון בנושאים רבים וחשובים לקידומו של הסחר הצרפתי בנוכחות שגריר צרפת בישראל, אריק דנון, נשיא הוועד העולמי של CCE אלן בנטז'אק, והסנטור של הצרפתיים החיים בחו"ל אוליביה קאדיק. בין הנושאים שעלו על סדר היום במהלך הכנס:

• הסכמים חדשים, הזדמנויות חדשות
• ישראל בצומת של בריתות
• נקודות מבט כלכליות ופיננסיות של האזור
• שילוב כלכלות ושווקים באירופה ובדרום הים התיכון
• אבטחת שרשרת האספקה
• שווקי אנרגיה חדשים בים התיכון
• תחבורה וניידות

20 יועצי החוץ הצרפתיים של הוועדה הישראלית כוללים יבואנים, ראשי חברות בנות של קבוצות או נציגויות צרפתיות, והם מהווים את הפאנל המייצג ביותר של חברות צרפתיות הפועלות בישראל בתחומים שונים.

דקטלון. יחצ,
Decathlon (דקטלון) הצרפתית, מפעילה 9 חנויות בישראל מאז כניסתה לישראל לפני 5 שנים/יחצ

חוששת מצמצום בהיקפי הפעילות בעקבות השיוניים הפוליטיים בישראל

באר מתייחסת לחשש במגזר העסקי בישראל נוכח אפשרות של צמצום שת"פ עם מדינות האיחוד האירופי, נכוח השינויים הפוליטיים בישראל: "אכן יש חשש גבוה ששיתוף הפעולה הפורה בין חברות חדשניות ישראליות לבין האיחוד האירופאי אשר מממן עשרות שנים פרויקטים של מחקר ופיתוח של הסקטור הפרטי בשטחה יפגע".

"ישראל היא היום השותפה הבכירה של האיחוד, שיאנית הסיבסודים. יש חשש מהותי שפרובוקציות והצהרות גזעניות מזה, שינויים מבניים של המשטר מזה, ושבירת האיזון בין הרשויות המבצעת, השופטת והמחוקקת לטובת השתלטות בלעדית של האחרונה על הראשונה, תערער את היחסים העדינים הללו.

"במקרה והאיחוד האירופי לא יחדש את הסכמי המימון עם ישראל (שמתחדשים בכל 5 שנים), תעשיית ההייטק הישראלית, שמהווה מנוע צמיחה משמעותי, תהיה הראשונה להיפגע". מזהירה באר
.

sabon x t lab wissotsky מחיר 299 במקום 438 שקל. רונן מנגן,
SABON, פועלת בישראל ושייכת כיום (100%) לאיב רושה הצרפתי/רונן מנגן

"יחסים עסקיים בין ישראל ושכנותיה מצריכים תיווך של גורם שלישי"

את יועצי הסחר הצרפתיים מתארת באר, כאנשים אינדיבידואלים שנבחרים בפינצטה ומתמנים לקדנציה של 3 שנים עם התייחסות לקריטריונים ספציפיים ודיסקרטיים עם חשיבות גבוהה לאמינות. הם שולטים בשפה, חלקם בעלי אזרחות כפולה שמייצגים את האינטרסים של צרפת מול העולם. יש להם יכולת שכנוע והכלכלה של צרפת משפיעה עליהם והם עליה".

"יועצי הסחר של צרפת הם מומחים לקיימות. 115 המשתתפים בכנס קיימו אותו ללא שימוש בפלסטיק כלל, כל הכלים יהיו מזכוכית או מחומרים ממוחזרים. הם גם מחפשים בישראל חדשנות בנושאי מימן ירוק".

היתרונות שמשלימים יועצי הסחר הצרפתיים בישראל, לדבריה של באר, כוללים גם תיווך בין ישראל לשכניה: "העימותים בין ישראל ולבנון בנושא הגז מעבר לים, דורשים גורם מתווך כדי לקדם פרויקטים תקועים.

בלבנון למשל, שמושפעת מאד מהצרפתים ותושביה דוברי השפה, יכולים השגרירים הצרפתיים לתווך בין ישראל ללבנון כצד שלישי. אם ניקח את דוגמא כזו, החברה הצרפתית "טוטאל אנרגיה" שעוסקת בשמן וגז, הביאה להבנה בין הצדדים
. בכלל, אפשר לומר שהצרפתים הם שמובילים בארץ בנושא הגז ולא הישראלים".

"מטרת הכנס היא להביא יותר צרפתים שיעבדו עם חברות ישראליות, שיראו להם מה מציעה ישראל, שיציגו לישראל ולצרפת את את ההזדמנויות לעסקיות הפוטנציאליות, בתקווה שבזכות הסכמי אברהם נוכל גם בפן העסקי, לנוע יותר בחופשיות".

אן באר, נשיאת הוועדה לסחר חוץ CCE בישראל עם שותפים. Capucine du Cluzel,
משמאל: זא'ק בר, יו"ר טמפו, אן באר, נשיאת הוועדה הישראלית של CCE, איתי נחמיאס, דירקטור בחברת פרנו ריקארד וארמל חיים, מנכ"לית חברת אקום אסטרטגיה/Capucine du Cluzel

גדילה בפעילות הסחר בין ישראל וצרפת

מאזן הסחר של צרפת עם ישראל גדל מ-183 מיליון אירו ב-2020 ל-412 מיליון אירו ב-2021. היצוא לישראל זינק בכ-18% ב-2021 ל-1.66 מיליארד אירו, כאשר שלושת פריטי היצוא המובילים הם מכוניות, מכונות וציוד ומוצרי קוסמטיקה ובשמים, בהתאמה 10.4%, 10.1% ו-9.6%.

היבוא הצרפתי מישראל גדל ב-5%. מ-1.19 מיליארד אירו ב-2020 ל-1.23 מיליארד אירו ב-2021. הפריטים העיקריים הם חקלאות (13.1%) ומכונות וציוד לשימוש כללי (10.9%). העלייה הגדולה ביותר בשנה האחרונה הם תכשיטים (48.6%+) וכימיקלים בסיסיים (+22.6%).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully