וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערב יתפרסם מדד דצמבר, צפי לשיא אינפלציה של 20 שנה

עודכן לאחרונה: 15.1.2023 / 11:51

הערב יתפרסם מדד המחירים לחודש ספטמבר, האחרון של 2022 ושל הממשלה הקודמת. הערכות במשק מכוונות ל-0.3%-0.4%, שישקפו קצב עלייה שנתי של כ-5.3%, הגבוה ביותר ב-20 השנים האחרונות. מה שמסקרן לא פחות הוא מדד מחירי הדירות: האם יתחיל לשקף את התקררות שוק הנדל"ן?

זוג צעיר עם ילדה עושה קניות בסופרמרקט. ShutterStock
פחות, אבל כואב: עלייה מוערכת שבין 0.3% ל-0.4% במדד דצמבר, האחרון של הממשלה היוצאת/ShutterStock

אם לא יקרה משהו מאוד לא צפוי, יישבר הערב שיא האינפלציה בישראל ב-20 השנים האחרונות, עם שיעור עלייה שנתי של כ-5.3%. יחד עם זאת, ההערכות במשק הן כי שיעור העלייה יהיה כ- 0.3%-0.4%, כלומר - בהתאם לתחזיות ולקראת התמתנות הדרגתית שתוביל לירידה באינפלציה במהלך 2023. ההערכה היא כי עד לסוף השנה הנוכחית, תרוסן האינפלציה ותגיע לשיעור שנתי של כ-2.5%.

מדד דצמבר, האחרון לשנת 2022, הוא גם האחרון של הממשלה הקודמת, "ממשלת השינוי" ומעניק מבט שנתי לא רק על השנה שהסתיימה אלא גם על הממשלה, ששנת 2022 הייתה השנה שבה הייתה לה שליטה מלאה על הכלכלה בישראל - מקביעת תקציב המדינה ועד לניסיון להילחם ביוקר המחיה.

בנקודה זו, ככל הנראה, לא תושג הסכמה בין היריבים הפוליטיים: מי שמבקשים לראות את חצי הכוס המלאה יאמרו שבאופן יחסי לעולם נמצא המשק הישראלי במצב מצוין, עם שיעור אינפלציה נמוך בהשוואה למדינות הייחוס אחוז אבלטה נמוך - ועם רפורמות שהישגיהן ייראו רק בחודשים הבאים. כן יציינו את העודף התקציבי שהורישה הממשלה היוצאת לזאת הנכנסת, בשונה ממה שהתרגלנו אליו בממשלות קודמות.

מבקרי הממשלה יטענו כי נכשלה בטיפול ביוקר המחיה, בעיקר כאשר בוחנים את מחירי הדיור שהפכו את חלום הדירה לבלתי אפשרי עבור צעירים רבים בישראל.

זוג עובר לדירה חדשה. ShutterStock
מה יהיה עם מחירי הנדל"ן? יש מי שמצפים לבלימה כבר בנתונים שתפרסם הלמ"ס הערב/ShutterStock

נושא זה, של מחירי הדיור, הוא אולי הנקודה המסקרנת ביותר בנתונים שתפרסם הלמ"ס הערב: הנתונים מצביעים על ירידה חדה בהיקף מכירת דירות חדשות בישראל, בעיקר בשל עליית ריבית בנק ישראל שייקרה מאוד את המשכנתאות. אך האם המגמה מחלחלת כבר אל כלל השוק, או בשפה ברורה יותר: האם נראה לראשונה בלימה או אף נסיגה קלה במחירי הדירות בישראל?

מאחר שנדמה שאת עליית המדד רואים רוב גורמי ההערכה עין בעין, הרי שמדד מחירי הנדל"ן יהיה לפרק המעניין יותר בפרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הערב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully