וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כואב אבל פחות: 2022 - השנה הרעה של קרנות ההשתלמות

עודכן לאחרונה: 16.1.2023 / 9:03

קרנות ההשתלמות הן מאפיקי החיסכון הפופולריים בקרב הישראלים, בעיקר לעצמאים שעבורם הפכו הקרנות למקלט-מס בחסות החוק. בשנים האחרונות התרגלנו לתשואות נאות על הקרן, אבל עם 2022 הגיעו ההפסדים. כמה הפסידה הקרן שלכם?

זוג בודק את חשבון הבנק. ShutterStock
אחרי שנים שבהן התרגלו החוסכים לתשואות נאות, הפכה קרן ההשתלמות - מאפיקי החיסכון הפופולריים, למוצר מפסיד/ShutterStock

בשוק ההון לא ירצו לזכור את 2022, אפילו בגזרה הסולידית-יחסית של קרנות ההשתלמות, אפיק החיסכון החביב כל כך על ישראלים רבים - ונתוני חודש דצמבר רק הגדילו את ההפסדים. מי מבין בתי ההשקעות צלח את השנה הרעה בפגיעה קלה יחסית - ומי מחק מכספי המשקיעים יותר מ-11%? יצאנו לבדוק.

מי זוכר שחודש דצמבר נפתח עם ציפיות גבוהות להמשך שינוי המגמה בשוק ההון? אבל חגי סוף השנה האזרחית, חג המולד וחנוכה, לא הביאו עימם את הנס ואפילו לא את האור והמתנות להם חיכו המשקיעים. השווקים סיימו את החודש האחרון של השנה בירידות חדות, חודש בלבד לאחר שחוו עליות, על רקע תקוות המשקיעים לעצירת האינפלציה וחודש הקניות.

אור החגים לא האיר על כספי החסכונות שלנו המנוהלים בקרנות ההשתלמות, שבמהלך דצמבר השיאו תשואה שלילית ממוצעת שעמדה על 1.75%- ומסכמת את אחת השנים הרעות שעברו על החוסכים מזה עשור.

קרן ההשתלמות של חברת הביטוח 'מנורה' הייתה זו שדווקא צלחה את החודש המסכם של השנה עם התשואה הגבוהה ביותר מבין מתחרותיה לטבלת קרנות ההשתלמות שנבחנו על ידי וואלה! כסף ומעריב עסקים, ועמדה על 1.40%-. שנאמר: פחות, אבל כואב. מנורה הובילה בהפרש של 1.05% על קרן ההשתלמות של בית ההשקעות 'אנליסט', שחתמה את הטבלה מלמטה עם תשואה שלילית ממוצעת של 2.45%-.

ביצועי קרנות ההשתלמות 2022. ללא, מערכת וואלה!
הטבלה עגומה, אבל לא משקרת: אפילו המנצחות יכולות להתנחם רק בהפסד מכובד/מערכת וואלה!, ללא

הנכסים הלא סחירים הקטינו את ההפסדים

דבר המנצח, אורן מונטל, מנהל השקעות כספי עמיתים בחברת מנורה מבטחים פנסיה, גמל וביטוח: "השווקים היו שליליים בחודש דצמבר האחרון וכלל מדדי המניות המרכזיים חוו חזרה לירידות לאחר העלייה בנובמבר, על רקע החשש כי העלאות הריבית ברחבי העולם יובילו למיתון וירידה משמעותית ברווחי החברות.

כך לדוגמא ירדו מדד ת"א 125 המקומי, לצד מדד המניות העולמי ( msci), ב-3.75% ובכ-4%, בהתאמה, לתקופה זו, לצד ירידה במדדי האג"ח הממשלתי שירדו בכ-1.1%.

הבולטות של מנורה במהלך דצמבר נבעה מחשיפה גבוהה לנכסים לא סחירים, לצד חשיפה נמוכה יחסית למניות הנסחרות בבורסה המקומית במדדי ת"א 90 ות"א 35, ואשר חוו ירידות חדות במחירן. תיק ההשקעות המנוהל בקרן ההשתלמות של מנורה מכיל כ-30% נכסים לא סחירים, שירדו פחות מהמניות והאג"ח לתקופה זו בפרט, וב-2022 בכלל.

הנכסים הלא סחירים הנמצאים בתיק ההשקעות של הקרן כוללים בעיקר הלוואות וקרנות השקעה, המאפשרים להקטין את התנודתיות הנחווית בעתות דוגמת מה שהשווקים חוו בשנת 2022, לצד גיוון תיק ההשקעות".

מנורה גם ממוקמת בחמישיית קרנות ההשתלמות המובילות לשנת 2022 כולה עם תשואה שלילית של 7.51%-, כאשר התשואה השלילית הממוצעת של כלל הקרנות שנבחנו בטבלה לתקופה זו עמדה על 7.88%-.

אך מי שמככבת בראש הטבלה היא קרן ההשתלמות של בית ההשקעות 'מור', שהשיאה תשואה שלילית של 6.13%- לתקופה זו, הגבוהה ב-5.18% מהתשואה שהושגה על ידי בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחתם את טבלת תשואות ההשתלמות לשנת 2022 כולה מלמטה, עם תשואה שלילית של 11.31%-.

תשואה זו גרעה אחוזים ניכרים מהישגי הקרן לאורך השנים, והורידה את התשואות המצטברות לתקופות של 3 ו-5 שנים, ל-3.34% ו-16.98% בהתאמה, וזאת לעומת ממוצע תשואות כלל הקרנות (ובכללם זו של אלטשולר שחם) שעמדו על 11.30% ו-22.28% בהתאמה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אורן מונטל, מנהל השקעות עמיתים המנורה מבטחים, גמל פנסיה וביטוח. רמי זרנגר,
אורן מונטל, מנהל השקעות כספי עמיתים בחברת מנורה מבטחים פנסיה/רמי זרנגר

בגלל המלחמה ההיא

ערן קלינסקי, סמנכ"ל השקעות במור גמל ופנסיה: "שנת 2022 אופיינה באינפלציה גבוהה והעלאות ריבית אגרסיביות ברחבי העולם, לצד מלחמה שנפתחה ועדיין נמשכת באירופה - מלחמת רוסיה אוקראינה.

המלחמה תרמה להעמקת האינפלציה, והובילה, בין היתר, למשבר אנרגיה חריף באירופה כולה, לצד הגברת המתיחות הגאופוליטית באזור, ובעולם כולו. תמהיל דברים אלו הוביל לירידות חדות בשווקים, הן במניות והן באג"חים.

החלטנו לנקוט בגישה דפנסיבית לאורך שנת 2022 כולה לאחר שכבר בשנת 2021 חשבנו כי תמחור השווקים גבוה, לצד החשש שלנו כי האינפלציה תהווה איום משמעותי שיתווסף עליהם בשנת 2022, ותוביל להעלאות ריבית - שאכן התרחשו.

לפיכך התחלנו את השנה עם חשיפה מנייתית נמוכה יחסית, לצד תיק אג"ח סולידי - ובמח"מ קצר יחסית, שכלל רכיב גבוה של אג"ח ממשלתי בריבית משתנה".

ערן קלינסקי, סמנכ"ל השקעות במור גמל ופנסיה. יח"צ,
ערן קלינסקי, סמנכ"ל השקעות במור גמל ופנסיה/יח"צ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully