וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק הדואר: השינוי שפגע באוכלוסיות החלשות בישראל?

עודכן לאחרונה: 17.1.2023 / 16:38

התקנות שהעביר שר התקשורת הקודם, יועז הנדל, נועדו להבריא את הדואר מגרעונות של מאות מיליוני שקלים. הבעיה היא שבנק הדואר אינו בנק, אלא מעניק שירותי קופה לאוכלוסיות החלשות ביותר בישראל: כך מאלצים את מי שזקוק לכל שקל כדי לשרוד, לשלם עמלות עבור השירותים

סניף בנק הדואר בחדרה,אוגוסט 2012. שלומי גבאי
בנק הדואר. נקרא בנק אבל סיפק בעיקר שירותי-קופה לאוכלוסיות נתמכות/שלומי גבאי

יומיים לפני שפוזרה הממשלה ה-36, לפני כמה חודשים והפלוריסנטים כבו מעל חללי וועדות הכנסת - הצליח ח"כ הכנסת יועז הנדל (שר התקשורת לשעבר), להעביר החלטה חשובה במיוחד כמעט מתחת לרדאר כשקרא לתהליך הבראה בדואר ישראל.

אתמול נכנסו לתוקף אותן תקנות פשוטות-לכאורה שהתקבלו בוועדת הכלכלה, אך ספק אם מישהו חשב על ההשלכות שמסתכמות לכדי פגיעה באוכלוסיות החלשות ביותר.

האמת? זה מבלבל - נהוג להסתכל על בנק הדואר כמתפרש משמו, כ"בנק" בישראל, אבל למעשה הוא לא יותר מקוּפה. אין אפשרות לקבל בו הלוואות, אין בו פיקדונות, לא תשלום למשכנתאות, וגם מה שמכונה "כרטיסי אשראי" מטעמו, אינם אלא כרטיסי חיוב נטענים. ברגע שהקופה מתרוקנת, אין אפשרות להיכנס למינוס.

בנק שמתפקד כקופה תחת חברה ממשלתית, אמור להוות תחרות לבנקים המסחריים, ואכן בנק הדואר משך אליו את האוכלוסייה הנזקקת - 350 אלף בעלי חשבונות - חלק גדול מהם מקבלי קצבאות - נכות, זיקנה, השלמות הכנסה למיניהן ועוד אוכלוסיות מעוטות יכולת.

עד אתמול, יכול היה בנק הדואר להתפאר במספר לא מבוטל של אפשרויות שהטיבו עם השכבות החלשות: פתיחת חשבון ללא עמלות, דמי ניהול אפסיים, ומשיכת מזומנים והפקדת צ'קים ללא תשלום.

עם קבלת ההחלטה, הוחלפו ההטבות החינמיות שנותנות אוויר לנשימה לאלו שזקוקים להן באמת, ומעתה הן ימכרו תמורת תעריפים שיהוו פגיעה של ממש במי שנזקק לכל שקל בכדי לגמור את החודש. מי שלא נזקק עשוי לחשוב שמדובר בסכומים פעוטים, אך עבור רבים בקרב הנזקקים לשירות, מדובר בפגיעה של ממש.

הודעת בנק הדואר על גביית עמלות. ינואר 2023. ללא, מערכת וואלה!
ההבהרות שפרסם בנק הדואר ללקוחותיו. נראה אתכם מבינים מי זכאי להנחה ובאיזה שיעור/מערכת וואלה!, ללא

נעלמים דווקא מהפריפריה

"הייתי שם באחד הסניפים, המצב של חלק ממי שצורך את השירות שלהם באמת לא טוב. אנשים סופרים מטבעות כדי שיהיה להם מה לתת", סיפר לוואלה! לקוח בצאתו מסניף הדואר.

גם בבנק הדואר הבינו כנראה שיהיה זה אכזרי לדרוש מאוכלוסיות נתמכות להפריש מקצבאות כגון נכות וזיקנה עבור עמלות הבנק, והוסיפו כוכבית חשובה למטה: "מי שמקבל קצבה בחצי השנה האחרונה, או מוכיח שקיבל קצבה, ואם בנק הדואר יעלה את התעריף - הוא יקבל הנחה". אבל, בסעיף נוסף נכתב: "מה שלא היה לו תעריף עד היום, ומהיום נקבע לו תעריף - אין זכאות להנחות".

כשחתמו על התקנות בוועדת הכלכלה, בעת כהונת הכנסת הקודמת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, הם התכוונו לקחת את החברה הממשלתית הכושלת ולהפוך אותה לשחקן במגרש של הבנקים הגדולים - כשלמעשה, בשטח ההפך הוא הנכון.

את השנה שעברה סיכמו בדואר בגירעון של 200 מיליון שקלים. 650 עובדים כבר קיבלו מכתבי פיטורין. אך המסמר האחרון בארון הקבורה הוא אולי ההחלטה לסגור את הסניפים בריכוזי האוכלוסייה שאינה עירונית ולהחליף אותם באשנבי דואר בניהול דוורים. "דווקא האנשים שחייבים את השירות קרוב לבית יצטרכו לנסוע רחוק, פשוט מתעלמים מהם", סיפר אחד המתנגדים למהלך.

המהלך מצליח להרגיז גם בכירים לשעבר בבנק הדואר ובמשרד התקשורת. אחד מהם, עו"ד יגאל לוי, לשעבר סמנכ"ל בכיר (דואר) במשרד התקשורת: "העלאת תעריפי שירותי בנק הדואר שהינם שירותים בסיסיים, מהווה פגיעה קשה באוכלוסיות החלשות והתחמקות המדינה מחובתה לטפל בהן".

בדואר מסבירים שלא כל התעריפים התייקרו. הם מצביעים על העובדה שיש גם הוזלות, הנחות ועוד פתרונות למי שמתקשים לעמוד בעמלות החדשות. הנה התעריפים המועדכנים, אתם מוזמנים לשפוט בעצמכם.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
התעריפים החדשים של רשות הדואר. רשות הדואר,
זה שעולה - וזה שעולה קצת פחות. התעריפים החדשים בבנק הדואר/רשות הדואר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully