וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארזתם לבד? גובר הסיכון לשיבושים קשים בנתב"ג

עודכן לאחרונה: 18.1.2023 / 10:15

אם אתם אמורים לטוס לחו"ל בימים הקרובים, יתכן שתיאלצו להגיע לשדה התעופה כמה שעות בטרם הטיסה, כמו בימים הראשונים לאחר הסרת מגבלות הקורונה. הסיבה: לוועד עובדי רשות שדות התעופה נמאס "להשאיל" עובדים לבידוק הביטחוני. האם אנו לקראת חזרתם של תורי הענק?

בווידאו: תורים ועומסים בנתב"ג, רגע לפני החג: "מחסור קשה בעובדים"/צילום: ניב אהרונסון

ועד העובדים של רשות שדות התעופה מאיים שאם לא יגויסו באופן מידי 750 עובדים שחסרים בנתב"ג, בעיקר במחלקת הבטחון, הנוסעים יתחילו לסבול שוב מהמתנה בתורים ארוכים.

נזכיר כי עד לפני מספר חודשים השתרכו תורים ארוכים בשדות התעופה בישראל ובעולם, תולדה של חזרתם של הנוסעים שהשתחררו מהגבלות הקורונה ועטו על הטיסות. נוסעים נקראו להקדים לצ'ק-אין ב-4-5 שעות, המתינו שעות בתורי ענק - והיו אף מי שהחמיצו את טיסותיהם בשל ההמתנה הארוכה.

בשיא המשבר נותבו מאות מעובדי רשות שדות התעופה ממחלקות אחרות בשדה אל מחלקת הביטחון, כדי לנסות ולפתוח את צוואר הבקבוק. אפילו מנכ"ל נתב"ג דאז, שמואל זכאי, נצפה כשהוא עושה עבודה של סלקטורים - מתשאלים ביטחוניים.

פנחס עידן בדיון פסילת מועמדים, כנסת, 5 במרץ 2019. שלומי גבאי
פנחס עידן, יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה. לא רוצה לפגוע בנוסעים, אבל רומז שייתכן כי לא תהיה לו ברירה/שלומי גבאי

"לא רוצה לפגוע בנוסעים, אבל..."

אלא שהזמני הפך לקבוע - ולעובדי רשות שדות התעופה פשוט נמאס. פנחס עידן, יו"ר ועד העובדים: "בשנה שעברה עברו בשדה 20 מיליון נוסעים, כמו ב- 2019, ואנחנו סובלים ממצוקת כוח אדם קשה. המאסה היא במחלקת הבטחון, אנשים שם לא מוכנים לקבל משכורת של פחות מ- 30 שקלים לשעה ואף אחד לא רוצה לבוא לעבוד. בגלל שאין עובדים, בכל יום נתקעות בממוצע 250 מזוודות, כי אין מי שיטפל בהן.

"ההנהלה חייבת להיכנס באופן מידי לעניין ולעשות מלחמה מול האוצר אם צריך, כדי לקבל עוד כסף ועוד תקנים. יש לי הסכמי שכר שלא מכובדים. עובדי חטיבת הבטחון, שהם עובדי קבלן, היו אמורים להיקלט כעובדים קבועים כבר לפני ארבע שנים וזה לא קורה, שלא לדבר על כך שאין לנו הסכמי שכר כבר מ-2017. במהלך הקורונה התחשבנו במצב ולא עשינו כלום, אבל אין לנו כבר ברירה. אני לא רוצה לפגוע בנוסעים, אנחנו חייבים כוח אדם ועכשיו".

עידן נמנע מלאיים מפורשות בעיצומים או השבתה, אבל הוא לא זקוק לכך כדי לשתק, הלכה למעשה, את נתב"ג. די אם העובדים שהוסבו למחלקות הביטחון ישובו לעבודתם הקודמת או לחילופין, מי שהוסב לביטחון ייחסר במקום אחר (למשל בפריקת המזוודות) כדי לגרום לשיבושים קשים, תורי ענק בתשאול הביטחוני ו/או המתנה ארוכה למזוודות עם הנחיתה בנתב"ג.

אם לשפוט לפי ניסיון העבר, הרי שייתכן מאוד שאנו נמצאים ערב שיבושים קשים בשדה התעופה הבינלאומי של ישראל.

ומהי עמדת רשות שדות התעופה? שם כנראה, מבקשים לראות בהתפתחות האחרונה הפגנת כוח מצד הוועד, כשיפור עמדות לקראת המשא ומתן להסכם שכר חדש.

מהרשות נמסר: "בתקופה של משאים ומתנים על הסכמי עבודה, מופעלים לחצים. אנחנו מגייסים עובדים, חלקם אמורים לסיים בתקופה הקרובה קורסים, ומעסיקים עובדי יום ומתנדבים. אין ספק שצריך עוד עובדים ואנחנו רחוקים עדיים מכמות כוח האדם ב- 2019. לא מזמן סיימנו קמפיין של גיוס עובדים וצריך לקחת בחשבון שזו בעיה של כלל המשק. אין הסכמים קיבוציים כבר הרבה מאוד זמן ולקראת המו"מ עליהם, גובר הלחץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully