וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במקום לחם לילדים: יש אנשים שעבורם הרפורמה בדואר היא רעב

עודכן לאחרונה: 19.1.2023 / 10:21

עם כניסת הרפורמה בדואר לתוקף, יצאנו לסניפים ובדקנו: מתי מותר לסגור סניף דואר, מי צריך לאשר ולמה לא מדווחים לציבור? על הדרך פגשנו אנשים שעבורם התייקרות של כמה שקלים בתעריפים היא במקום סנדוויץ' לילדים

סניף הדואר ברחוב יפו בירושלים. ינון שלום יתח, מערכת וואלה!
סניף דואר בירושלים. הלקוחות ממורמרים/מערכת וואלה!, ינון שלום יתח

בתחילת השבוע פרסמנו כאן את תעריפי העמלות שהחל לגבות בנק הדואר עבור שירותי קופה שונים. אלא שהעמלות, כך מתברר, אינם הדבר היחיד שמטריד את קהל הלקוחות של הדואר בכלל ושל בנק הדואר בפרט.

מאז החל "תהליך ההבראה" של דואר ישראל, נסגרו בבנק הדואר ברחבי הארץ כ-70 סניפים ע"פ ההערכות, ועוד 140 "על הכוונת". מדוע יש צורך להעריך? כי לא קיים דיווח מסודר.

על פי הנוהל, כדי לסגור או "לאחד" סניף שירות של בנק הדואר - יש צורך בעדכון הבקשה באתר הממשלתי של משרד התקשורת, ולאחר מכן באישור שר התקשורת.

כך מסביר גם יו"ר ועדת הכלכלה לשעבר, ח"כ מיכאל ביטון, שהגיב לפרסום בוואלה!: "כל סניף שנסגר מחויב באישור וחתימה של שר התקשורת".

האמנם? במשרד התקשורת שוללים את דברי ח"כ ביטון. לטענתם בעת תהליך ההבראה אין צורך באישור שר לסגירת סניפים, כחלק "מחופש הפעולה" של חברת הדואר
(ראו תגובה מפורטת בהמשך).

ובאשר לדיווח באתר? כאן הרי לא נדרשת היערכות מכוונת. ולמרות זאת: חיפוש מעמיק שערכנו באתר העלה שכבר חמש שנים לא דווחו על סגירות ובקשות למיזוג סניפים. על אחת כמה וכמה אמורים הדברים בשנה האחרונה, כאשר מה שנראה כמו גל סגירות (כאמור, אפשר רק להעריך) מאיים על פרנסתם של מאות עובדים, שלא לדבר על שירות זמין לאוכלוסיות שנזקקות לו ביותר.

בקשות לאיחוד סניפי דואר, 2018. אתר משרדי הממשלה, צילום מסך
הבקשות האחרונות לסגירת סניפי דואר שדווחו באתר הרשמי. האם מאז 2018 לא נסגר אף סניף דואר בישראל?/צילום מסך, אתר משרדי הממשלה

מחטף או התייעלות למען הציבור?

במשרד קראו לסגירת הסניפים ולפיטורים ההמוניים "התייעלות" שתחסוך לציבור המון כסף. אבל בין השורות היא תוציא כ-1,500 עובדים לחפש עבודה, ותרחיק אלפים מלקוחות הבנק מלקבל שירות. איך עברה הרפורמה בוועדה שהייתה עד לאחרונה בראשותו של ח"כ מיכאל ביטון, שנחשב לחברתי?

"זה מחטף בין ממשלה לממשלה, הבנק ניצל את זה", טוען חבר הכנסת ביטון, "ביקשתי בכל תוקף שלא יפגעו בשכבות החלשות - ורואים את זה גם בפרוטוקולים".

אבל לא רק סגירת הסניפים פוגעת באוכלוסיות החלשות, אלא גם העמלות שנגבות עבור שירותי הקופה בבנק הדואר:

ע', עמה שוחחנו מחוץ לסניף הדואר בירושלים: "הכול עולה במדינה הזאתי, גם את מה שאין לנו לוקחים. מקווה לפחות ששר התקשורת החדש יעשה פה סדר - תכף יקחו עמלה על האוויר שאנחנו נושמים"

ויש גם סיפורים קשים יותר: ג'ני בת 50, מדרום תל אביב: "כמעט כל חיי הבוגרים אני בבנק הדואר. כל השנים אני מתנהלת עם הגחמות של הבנק המוזר הזה. אני אמא ל-5 בנות, אני עצמאית עובדת מהבית על הקלטות ותמלול.

תמיד הכנסות והוצאות היו דרך בנק הדואר, המקסימום שיכולתי להוציא משם זה צ'קים. לאט לאט גם הם הפכו לבנק לכל דבר. עם האפליקציות והמחשב.

בתקופה האחרונה יש המון שינויים, גם בנקאית וגם טכנולוגית. יש להם התנהלות מאוד מוזרה שאם יורד לי כסף בתשלום מסוים, אני מכניסה סכום זהה של כסף - אבל הם לא נותנים את האפשרות.
מסגרת חריגה זמנית - 7 ש"ח בחודש. המקסימום זה 500 בחודש. היה מינוס של 220 שקל בחשבון, ואת הצ'ק לא כיבדו. הם גורמים לי נזק מאוד גדול כלכלית, קיבלתי התרעה לפני הגבלת חשבון.

כל חודש שיורד לי המון עמלות, זה מצטבר לי כ-15 שקל בחודש. מחודש לחודש זה מצטבר, לא ברור לי למה צריך דמי ניהול כשאנחנו מנהלים לעצמנו את החשבון? זה אומנם נראה כמו 15-16 שקל בסך הכל, אבל זה משפיע מאוד".

ג'ני מחדדת את מצוקתם של מי שתלויים בבנק הדואר כדי לשרוד כלכלית: "הייתי בפשיטת רגל, בן זוגי בתקופה האחרונה עם תיקי הוצאה לפועל. הוא צריך חשבון מינימלי למשכורת, אבל שום בנק מסחרי לא היה מוכן לפתוח לו - גם בנק הדואר לא הסכים, אפילו הבנק הזה שהוא עדיין לא פרטי, הבנק של רשות הדואר. זה כבר לא יהיה הבנק של הציבור".

ניסינו לברר עם ג'ני כיצד היא מצליחה לשרוד כלכלית:


"אין לי מושג איך, אבל אני איך שהוא מצליחה להשאיר את הראש מעל המים. לפעמים צריך להיעזר באנשים טובים. מנסים להרים את הראש כמה שיכולים. עצוב להגיד אבל רק מי שגונב מצליח.
אם אתה לא נתפס, אם אתה איש עשיר או חבר כנסת לא יקרה לך כלום. רק מי שלמטה צריך לספוג.
המון שנים גידלתי 4 בנות לבד בתקופה מאוד לא פשוטה.

יש לי 2 בנות עם אוטיזם, אני עם קצבאות נכות. גם בתקציב הביתי וגם טיפולים - לוקחים רק את מה שנותנים מסובסד. המזל הוא שהן בתפקוד גבוה - זה לא יותר קל, אבל פחות קשה. הילדות מקבלות רק את מה שהמדינה נותנת, אני לא מצליחה לתת לה כלום מעבר.

שנינו אנשים לא בריאים, אבל אנחנו לא זכאים לדרגות נכות. מנסים להכניס הכנסות צדדיות, מוכרים כל מה שאפשר. מנסים להיות כמה שיותר חסכניים, לוקחים ממסעדות אחרי יום, ממה שנשאר להם. וחיים בידיעה שתמיד יש מישהו במצב יותר גרוע ממני, כל זמן שאני קמה בבוקר על הרגליים ויש לילדה סנדוויץ' אני מרוצה.


ג'ני חושפת את התסכול משינוי העמלות, מה שעבור רובנו היה נחש ל"כסף קטן": "בנק הדואר מתפרנס ממני, הם חיים על העמלות שלי שגם ככה מאוד קשה להביא. הם שולחים לי פעם בחודש סמסים וגם על זה שולחים כסף. כל פעולה צריכים חתימה בכתב ידי. כל חודש לוקחים עמלת פתיחת חשבון כמו בחודש הראשון. אני מקבלת 2 קצבאות נכות לבנק, הבנתי שיש גם על זה עמלות עכשיו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM
מיכאל ביטון 5. ראובן קסטרו
ח"כ מיכאל ביטון: "זה מחטף בין ממשלה לממשלה, הבנק ניצל את זה"/ראובן קסטרו

תגובת משרד התקשרות

במשרד התקשורת ובדואר הגיבו לנושא התעריפים באמצעות פרסום המחירון החדש, שמלמד שיש גם עמלות שהוזלו ויש גם הנחות והקלות עבור אוכלוסיות מעוטות יכולת.

לגבי נושא סגירת הסניפים, נמסר ממשרד התקשורת: "חברת דואר ישראל נמצאת בעיצומה של רפורמה מהפכנית הכוללת הליכי הבראה והפרטה מלאה.

הרפורמה נועדה לייעל ולשפר את שירותי הדואר על ידי פריסה מחודשת של סניפי דואר בהתאם לביקושים של הציבור, ומעבר מואץ לשירותים דיגיטליים, שמצמצמים דרמטית את הצורך בהגעה פיזית לסניפים.

השר לא מאשר סגירת סניפים. תהליך זה הוא חלק מחופש הפעולה של חברת הדואר בתהליך ההבראה. יחד עם זאת, חברת הדואר מחוייבת להודיע למשרד התקשורת אילו סניפים היא מתכוונת לסגור, ובמידה ושר התקשורת מוצא כי סגירת סניף לא עומדת בקריטריון המרחק המפורט ברישיון או כי סגירתו עלולה להעמיס יתר על המידה על סוכנות דואר אחרת, הוא יכול להורות לחברה בתקופת הביניים עד להפרטה המלאה שלא לסגור את הסניף. בכל מקרה, יש לציין כי בתקופת השר הנכנס לא הועבר דיווח מחברת הדואר על סגירת סניפים נוספים.

רישיון הדואר החדש טרם נחתם על ידי שר התקשורת הנכנס ושם הוא צפוי לקבוע את תנאי השירות החדשים שיכללו דרישת מרחק מיחידות דואר מרכזיות ומנקודות שירות ומרכזי חלוקה נוספים שיוקמו. יש לציין כי תקנות שירותים בסיסיים, תעריפי בנק הדואר ותעריפי חברת הדואר אושרו כבר בנובמבר 2022 ומפורסמים באתר המשרד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully