וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לכם אופניים חשמליים וגרמתם לתאונה? תשלמו, ולא מעט

22.1.2023 / 12:11

הנחת היסוד של רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים היא שבמקרה של תאונה עם מכונית, הנהג ממילא יפעיל את הביטוח. לידיעתם הם עלולים להיפרד מעשרות אלפי שקלים ויותר מכך: הם יכולים למצוא את עצמם משלמים גם אם לא נגעו כלל בכלי הרכב

בווידאו: חיים לוינסון יוצא נגד תופעת האופניים והקורקינטים החשמליים/רדיו 103

גם שנת 2022 כקודמתה, מסתיימת עם אלפי רוכבי קורקינט ואופניים לסוגיהם השונים שנפצעו בתאונות דרכים. כבדרך קבע, הפוקוס הציבורי עוסק בסוגיית הנזקים הפיזיים שנגרמו לרוכבים, כמו גם להולכי רגל, שחלקם אף מצאו את מותם בעקבות מעורבות בתאונה. לצד זאת, קיים היבט נוסף, משמעותי ביותר שנזנח: סכומי הכסף הגבוהים שנדרשים לעיתים קרובות לשלם אותם רוכבים בשל נזקים שגרמו ברשלנותם לכלי רכב.

על פי סקירת פורום הנזיקין, שמובאת בבלעדיות בוואלה! כסף, הערכה היא כי במרוצת השנתיים האחרונות גרמו אותם רוכבים לנזקים מצטברים שעומדים על כ-70 מיליון שקלים. לכאורה העובדה כי אותם רכבים שניזוקו, מבוטחים בביטוח מקיף, מורידה מצווארם את חרב תביעת הנזיקין, אולם מדובר בטעות.

במקרה של תאונה בה ניזוק כלי רכב בשל רשלנות של רוכב אופניים או קורקינט - עומדות לרשות בעל הרכב שתי אפשרויות: הראשונה היא להפעיל את פוליסת המקיף, לשלם השתתפות עצמית, כאשר בהמשך המבטחת ששילמה את גובה הנזק מגישה תביעת שיבוב כנגד הרוכב המזיק, בגין מכלול הנזקים שנגרמו לה.

לצד זאת, גם הנהג, ככל שהתביעה שהגיש הובילה להפסד הנחת היעדר תביעות, יכול להגיש במקביל תביעה בגין זאת. האפשרות השנייה היא כי בעל הרכב יגיש תביעת נזיקין בגין כל עלות התיקון, בה נשא בעצמו, בלא שהפעיל את פוליסת הביטוח.

זירת תאונת דרכים בין רכב לאופניים חשמליים ליד צומת מסובים, בה נהרג רוכב האופניים, נתין זר כבן 40. 26 בדצמבר 2020. מד"א
ירת תאונת דרכים בין רכב לאופניים חשמליים ליד צומת מסובים, בה נהרג רוכב האופניים, נתין זר כבן 40. 26 בדצמבר 2020/מד"א

דוגמאות לרוכבים רשלניים, שהפרו את חוקי התנועה ומצאו את עצמם נתבעים ומחויבים לשלם פיצויים בעשרות אלפי שקלים, ולעיתים אף יותר - לא חסרות. כך לדוגמא, לפני מספר ימים, פסקה השופטת יפעת אונגר-ביטון מבית משפט השלום בחדרה, כי רוכב אופניים ישלם סכום של 27,300 שקלים אף שהתאונה אירעה בלא שהיה מגע בינו ובין הרכב הניזוק.

מדובר על תאונה שאירעה בשנת 2021 בכביש 651, במסגרתה רוכב אופניים סטה מנתיבו באופן פתאומי ועל מנת למנוע תאונה עמו, גרם לרכב אחר לסטות בחדות שמאלה; הרכב עף מעל אי התנועה, עבר אל הנתיבים הנגדיים ופגע ברכב שהגיע מולו.

בא כוחו של הרכב שחצה את נתיב התנועה, עו"ד איציק בן חיים ממשרד עו"ד אסף ורשה, ציין כי לאור נסיבות התאונה, יש לייחס את האחריות לרוכב, זאת בעוד שמייצגו של האחרון טען כי מלוא האחריות מוטלת לפתחו של הרכב. בסופו של הליך, קבעה השופטת כי עיקר האחריות לקרות התאונה, בשיעור של 80%, מוטלת על הרוכב ואילו היתרה - על נהג הרכב.

עו"ד איציק בן חיים, מציין כי פסק הדין שולח תזכורת מהדהדת לרוכבים באשר הם, על פיה אין הכרח כי יתקיים מגע בין הרכב ובין הכלי עליו רכבו, על מנת שיקבע כי הם אחראים לקרות התאונה: "די בכך שהתנהלותם הרשלנית, תוך הפרת חוקי התנועה, אילצה נהג אחר לסטות ולגרום לנזק - על מנת שתיוחס להם אחריות, ומכוחה - חובה לשלם על הנזקים שגרמו".

ואילו עבירות תנועה שכיחות שמבצעים הרוכבים הובילו להגשת תביעות נזיקין וחיובם בתשלום פיצויים? בפורום הנזיקין מציינים חמש עבירות מרכזיות: חציית צומת באור אדום, נסיעה כנגד כיוון התנועה, סטיה מנתיב, אי מתן זכות קדימה ואי ציות לרמזור עצור.

עו"ד ורשה, מציין: "מעבר לסיכון הדרמטי לגופו של הרוכב ולבריאות הולכי הרגל מסביבו, שנוצר בשל רכיבה רשלנית, עליו לזכור כי הוא יכול למצוא את עצמו מסובך עד צוואר בתביעת נזיקין, שיכולות להגיע גם למאות אלפי שקלים, כתלות בהיקף הפגיעה ובשוויו של כלי הרכב המעורב".

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מעבר לצער, לסבל ולכאב הנגרמים מתאונות הדרכים במעורבות אופניים ואופניים חשמליים, ישנו גם נזק כלכלי גדול לרוכבים עצמם, לנפגעים, כמו גם למשק הישראלי. כאשר אדם רוכב על אופניים רגילים או חשמליים חלים עליו כל חוקי התנועה והוא אחראי להתנהגות לו בכביש.

ככל שנדע להשית על הרוכבים אחריות למעשיהם בכביש נוכל לצמצם את עבירות התנועה הנגרמות על ידי ההתנהגות שלהם בכביש וכך נוכל לייצר הרתעה שתמנע עבירות תנועה. סנקציה כלכלית עשויה להיות כלי אפקטיבי למניעת עבירות תנועה. בדרך זו נוכל לצמצם את תאונות הדרכים, את הנזק הכלכלי הנגרם גם לרוכב וגם לנהג הרכב שנפגע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully