וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על קרן הצבי: "כספם של לקוחות בנק הדואר בסכנה ממשית"

עודכן לאחרונה: 23.1.2023 / 10:10

את האזהרה הזאת משמיע גורם בבנק הדואר, שאומר: "אין יחידת ביקורת ואין יחידת כספים, אין מי שיבדוק אם יש פעולות חריגות בחשבונות. בשנתיים האחרונות הנהלת הדואר מפרקת את בנק הדואר"

סניף הדואר ברחוב יפו בירושלים. ינון שלום יתח, מערכת וואלה!
סניף דואר בירושלים. האם אין גורם שמפקח על בנק הדואר כך שמי שמחזיקים בו כספים יוכלו לישון בשקט בלילה?/מערכת וואלה!, ינון שלום יתח

בנק הדואר היה במשך עשרות שנים הבנק החברתי של ישראל, בלי מיתוג ובלי תואר רשמי. הוא נתן אפשרות לאוכלוסיות החלשות ביותר לנהל חשבון בנק בלי דרישות סף לקבלה, ועם עמלות נמוכות במיוחד, דמי ניהול חשבון מינימליים ומגבלה נוקשה אחת: אסור להיכנס למינוס.

בשבוע שעבר הודיעה חברת דואר ישראל שהבנק יחל לגבות עמלות על שירותים שנתנו בחינם או בתעריף נמוך מאוד (כמו הפקדת שיק והעברה לחשבון), וייקר שירותים אחרים, שניתנו בעבר במחיר סמלי. הרעת התנאים היא החלק הגלוי בתהליך ההבראה המקיף שעובר דואר ישראל בדרך להפרטה. החלק הסמוי, זה שלא פורסם, אמור להדאיג את מי ששם את כספו על קרניו של הצבי האדום.

600,000 האזרחים שמחזיקים חשבונות בבנק הדואר לא מודעים לכך שבחודשים האחרונים כספם אינו נמצא תחת הפיקוח הנדרש על שירותים פיננסיים, מספר העובדים שאמורים לטפל בהם צומצם לשליש ומערכת המחשוב של הבנק ושירות הלקוחות אוחדו עם אלה של חברת הדואר. חלק מהלקוחות מתלוננים על זמני המתנה ארוכים לפניות במייל ועל מענה טלפוני לא מספיק מקצועי.

על סבל לקוחות בנק הדואר בגלל ייקור העמלות וסגירות הסניפים - https://finance.walla.co.il/item/3552665

ב-2023 כולם יכולים לעשות כסף באינטרנט. השאלה רק כמה.. ShutterStock
בנק הדואר משמש בעיקר כקופה, אך האם ניתן לנהל את כספם של 600 אלף לקוחות ללא פיקוח הדוק?/ShutterStock

סכנה ברורה ומיידית

"הכסף של הלקוחות בסכנה ממשית", אומר גורם בבנק הדואר לוואלה. "אין יחידת ביקורת ואין יחידת כספים, אין מי שיבדוק אם יש פעולות חריגות בחשבונות. בשנתיים האחרונות הנהלת הדואר מפרקת את בנק הדואר. שירותי המחשוב, תחום שירות הלקוחות והמוקד אוחדו עם חברת הדואר.

גם הפיקוח על הבנק אוחד עם חברת הדואר, ואם קודם הוא היה 100% במיקוד לבנק, היום הוא אולי 40%.

"היינו חברה עם 240 עובדים והיום יש בקושי 70, על 600,000 חשבונות בנק. מפקירים את הלקוחות ולאף אחד לא אכפת. רוקנו את הבנק. המפקח, שהוא עובד משרד התקשורת, יישר קו עם השר הקודם ועשה מה שהוא רוצה - ובמקום לעשות את תפקידו הוא הפקיר את הבנק.

השיא הוא שמונתה עכשיו מנכ"לית חדשה לבנק, במשכורת של עשרות אלפי שקלים לחודש. למה לשלם סכומי עתק כאלה, למה שהפך לחטיבה בתוך חברת הדואר? העיקר לחלק ג'ובים. העובדים רואים מה קורה וכואב להם גם על מקום העבודה שלהם ובעיקר על הלקוחות, שאין להם מושג מה קורה".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
עשר אגורות. ShutterStock
בהשוואה לבנק מסחרי רגיל, מדובר בכסף קטן. הבעיה היא שלרבים מבעלי החשבונות בבנק הדואר, מדובר בכל מה שיש להם/ShutterStock

מי מפקח?

חברת הדואר, חברת בת של דואר ישראל, היא חברה ממשלתית שהחלה לפעול במרץ 2006, באמצעות רישיון שניתן לה מכוח חוק הדואר והיא כפופה לפיקוח של רשות החברות הממשלתיות ומשרד התקשורת.

בנק הדואר אינו בנק רגיל ולא כפוף לבנק ישראל והפיקוח עליו נעשה באמצעות מפקח מיוחד. על פי הוראות החוק, הבנק הוא ישות משפטית נפרדת לענייני שמירת כספי הלקוחות. על פי חוק הדואר מ- 2012, נקבע שתהיה הפרדה מבנית מלאה בין חברת הדואר לבנק הדואר, באמצעות שורת הוראות להתנהלותו, כדי להגדיל את היצע השירותים הפיננסיים ולהעמיד לו הון עצמי ולבצר את איתנותו הפיננסית.

דו"ח של מבקר המדינה מ- 2018, מצא שבהתנהלות ישראלית טיפוסית, הוראות החוק לא יושמו על ידי משרדי האוצר, התקשורת וחברת הדואר, סוגיית ההון העצמי לא הוסדרה וכל זה לא מנע את השלב הבא עליו החליטה הממשלה - הפרטת בנק דואר. אם הבנק לא עצמאי ולא נותן מגוון שירותים, ערכו לא עולה והתמורה על ההפרטה העתידית, שעליה הכריזה הממשלה (שגם אמורה לפקח על יישום החוקים שהכנסת מחוקקת), תהיה קטנה יותר.

שלמה קרעי ויועז הנדל בטקס חילופי השרים במשרד התקשורת. דוברות משרד התקשורת,
שר התקשורת היוצא, יועז הנדל ושר התקשרות הנכנס. הכוונה מאחורי הרפורמה שהנהיג הנדל אולי טובה, אבל בפועל היא פוגעת בלקוחות בנק הדואר, מהשכבות החלשות ביותר/דוברות משרד התקשורת

מי רואה את הלקוחות העניים?

עוד מצא המבקר בדו"ח שלו, שבניגוד לעקרונות חשבונאים מקובלים, חברת בנק הדואר אמנם מפרטת את ההכנסות - אבל משום מה אין פירוט של ההוצאות. בנוסף, שירות הלקוחות בסניפים ובמוקד הטלפוני היה לקוי באיכות, בזמינות ובמהירות. במסקנותיו קבע המבקר, שמשרדי האוצר והתקשורת צריכים להסדיר את מעמדו של הבנק, כדי לחזק אותו, לקדם ולשפר את איכות השירות ולהגביר את הבקרה בבנק הדואר, בעיקר את הבקרה הכספית.

חמש שנים חלפו מפרסום דו"ח הביקורת והמצב, כאמור, רק החמיר - והכל בשם ההפרטה שהובילו שרי התקשורת והאוצר לשעבר, יועז הנדל ואביגדור ליברמן, שאמורה להסתיים במכירה לגורם פרטי בסוף 2023.

במקום הפרדה מבנית והסדרת מעמדו של הבנק, הוא הוכנס לתוך חברת הדואר, ולמרות שהוא עדיין מוגדר כ"חברת בת" הוא מתפקד כחטיבה ולא כגוף פיננסי עצמאי.

כניסתה של המנכ"לית החדשה, מירב ספקטורובסקי ששון, לתפקידה, בשכר של מעל 40,000 שקלים ולמשך פחות משנה, תמוה. אמנם היא באה מהתחום הדיגיטלי, אבל התרומה שלה לבנק הגווע לא ממש ברורה.

סביר להניח, שאם לקוחות בנק הדואר היו טייקונים חברות עסקיות גדולות, ולא ציבור מוחלש שזקוק לשירותיו באין לו אלטרנטיבה אחרת, אף אחד לא היה מעז לזלזל בהם ולהפקיר כך את הפיקוח על כספם.

כספומט בנק הדואר בעראבה. יח"צ,
בנק הדואר: "קרוב ל-2,000 עובדים בדואר מעניקים יום יום שירות ללקוחות בנק הדואר"./יח"צ

תגובות משרד התקשורת ורשות הדואר

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "בימים אלו חברת דואר ישראל נמצאת בעיצומה של רפורמה מהפכנית הכוללת הליכי הבראה והפרטה, שגם לאחריהם מינהל הדואר במשרד התקשורת ימשיך לפקח על פעילות חברת הדואר ובנק הדואר. הרפורמה נועדה לשפר ולייעל את שירותי הדואר על ידי מעבר לשירותים דיגיטליים ולשירותים מהירים ומתקדמים נוספים, כך שהצורך בכוח אדם יצומצם משמעותית.

על כן, במסגרת תוכנית ההבראה אוחדו חלק מאגפי בנק הדואר. כמו כן, שירות הלקוחות הטלפוני פועל כסדרו ועומד על 49 שעות פעילות שבועיות. בנוסף על כך, דרך האפליקציה של בנק הדואר ניתן כבר היום לבצע שלל פעולות שחוסכות הגעה לסניפים".

מדואר ישראל נמסר: "בנק הדואר משרת קרוב ל-600 אלף בעלי חשבון וציבור רחב של לקוחות מזדמנים, באמצעות נציגי שירות ושירותי קופה שזמינים ביותר מ-400 סניפי הדואר ברחבי הארץ, במוקד טלפוני ייעודי, ובאמצעות מערך מקצועי, טכנולוגי ופיננסי במטה החברה. בסך הכל, קרוב ל-2,000 עובדים בדואר מעניקים יום יום שירות ללקוחות בנק הדואר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully