וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שביתת האזהרה בענף ההייטק: "לא ירצו לעשות אתנו עסקים"

עודכן לאחרונה: 24.1.2023 / 10:55

לקראת השביתה תיערך הבוקר, במחאה על הרפורמה המשפטית, הכריזו בעלי חברות, בעיקר מענף ההייטק על שביתת אזהרה בת שעה: "25% מהכנסות המדינה מגיעות מאתנו ו-90% מההשקעות מגיעות מחו"ל. לא נהיה הונגריה או רוסיה שאף אחד לא רוצה לעשות איתן עסקים"

צעדה במסגרת ההפגנה נגד ההפיכה המשפטית, על פרשת דרכים, תל אביב, 21 בינואר 2023. ראובן קסטרו
מההפגנה במוצ"ש. נדמה שענף ההייטק מתגייס ברובו למחאה: מבחינתם הרפורמה רעה גם בפן החברתי, אבל לא פחות חשוב - תשפיע לרעה על העסקים/ראובן קסטרו

כאן שביתה: יותר מ-130 עסקים כבר הודיעו כי ישבתו הבוקר בשעות 11-12, בשביתה הראשונה נגד מה שמארגני המחאה מגדירים: "מהפכה משטרית".

מדובר בסטארטאפים, חברות הייטק, חנויות ועסקים קטנים ועצמאים ולדברי המארגנים השביתה גם "מעוררת השראה" כלשונם בעובדי מדינה שהביעו רצון ליזום שביתות נוספות, לצד פעולות מחאה. כמה מורים הודיעו כי יקדישו את השעה הזו ללימוד דמוקרטיה והפרדת רשויות ובמספר בתי ספר הם אף זכו לגיבוי של ההנהלה.

רשימת חברות הייטק אשר נענו עד כה לבקשת עובדיהן ואפשרו את השבתת האזהרה לממשלת ישראל ביום שלישי הקרוב: נטורל אינטלג'נס, רדיס, למונייד, INX, Hello heart, Wiz, Cheq
אקטיב אימפלימנטס, אלגו סק , Forter, cheetah technologies , האניבוק , Meat. The End
Luminescent, Piggy , Track160 ואחרות.

ינון קוסטיקה, מייסד-שותף ב- WIZ, אמר: יש לנו קרוב ל-200 איש בישראל, ועוד 700 ברחבי העולם. שלחנו לכל העובדים - למי שרוצה לפי צו מצפונם. והזמנו להשתתף במחאה נגד השינויים המוצעים - רוצים לתת לאנשים לקחת אחריות. יש בוויז מכל הגוונים וכל העמדות הפוליטיות. אני אישית מתכוון לשבות".

כמה זה יעלה לך?
"שעה כזו תעלה הרבה פחות כנראה ממה שיקרה אם ההשלכות הכלכליות תעלה. גם ככל שנחריף את המאבק ואת האפשרות לשבות - בטל בשישים לעומת גודל הנזק שנובע מהסיכונים - הנזק הוא קטסטרופלי, הזמן לא משמעותי".

מה הנזק?
"הנזק הוא לאין שיעור יותר גבוה. יעלה לנו יותר כסף לאבד את המשקיעים, לאובדן ההכנסות. אנחנו קטר המשק - רבע מהמיסים מגיעים מההייטק".

ואיך תמשיכו מכאן?
"נמצה את כל האפשרויות, גם אם זה אומר לשבות שעה, יום, שבוע. המטרה היא לא לעמוד מנגד.
לא רק בהייטק ועוד מגזרים .ההצעה לשינוי מערכת המשפט קיצונית מדי. בתור המגזר ש-90 אחוז מההשקעות בו מגיעות מחו"ל. ואחראי ל-25 אחוז מהכספים הנכנסים, אנחנו רואים סיכון מיידי".


תסביר בבקשה
"ישנם שני סיכונים עיקריים: חוסר יציבות - בין אם השינוי יהיה זה, או אחר. כלכלה לא אוהבת שינויים, בעיקר כאלו שצריך לעשות בצורה הדרגתית שמאפשרת התאמה. כמובן שזה מגיע מגופים מוסדיים, לא אוהבים להשקיע בסיכון.

הסיכון השני הוא הפיכת ישראל לכלכלה שמדינות המערב לא ירצו לעשות עסקים, כמו כלכלות הונגריה, פולין, רוסיה. אין בהן את התנאים הליברליים שמאפשרים לעשות עסקים".

האם קיימת דאגה בעולם?
"מי שאכפת לו, כמו משקיעים יהודים ואנשים שמעורבים - מביע דאגה. אנחנו רואים את הקריאה הזו, ממשקיעים שאכפת להם. בסוף אלו אנשים שמבינים את המצב. יש ניסיון לעולם באירועים כאלו - זה לא שישראל החלוצה, יש תקדימים. אנחנו בסוף צריכים להסביר שיהיה בסדר, שאפשר לעשות עסקים עם ישראל. וזה מורכב מאוד".

קוסטיקה מסיים בנימה אישית: "הקמנו את ויז בישראל מתוך מקום ציוני, כדי שנעזור לחברות ולעובדים. הייתה בחירה אם להקים בארץ או בחו"ל. כולנו מגיעים עם סט הערכים הזה - וערכים לא נמדדים בכסף, עם זה אנחנו קמים ועם זה אנחנו הולכים לישון. מה אני אגיד ביום שאחרי? שהעדפתי לעבוד עוד שעה?".

ינון קוסטיקה, ויז. נתנאל טוביאס,
ינון קוסטיקה, מייד-שותף ב-WIZ: "הקמנו כאן את העסק ממניעים ציוניים"/נתנאל טוביאס

מה יהיה אם תגיע למשפט והתובע יהיה חבר מרכז ליכוד?

גם מ' מאמן עסקי בכיר, משמיע ביקורת נוקבת על המהלכים הצפויים מצד הממשלה:

"המצב הנוכחי הוא אבסורד, ההחרבה של שלטון החוק, הפגיעה במערכת המשפט משאירה ממשלה שאין לה שום בלם וחסם. זה מצב לא דמוקרטי, גם ככה הפרדת הרשויות במדינת ישראל מוגבלת.

תפסיד מזה כסף?
"שעת עבודה מסתכמת במאות שקלים. אלו כמה מאות שקלים שאני לא ארוויח אותם וזו דרך שבה אני אספוג אותם לטובת המחאה"

ומדינת ישראל תפסיד כסף ממהלכי הממשלה?
"אין תרחיש שבו שזה לא משפיע: הדירוג ירד, סטארט אפים יעלמו והשקעות חיצוניות יימעטו להגיע.
וגם ברמה העסקית - עצם זה שאתה לא יודע איזה בית משפט תפגוש מורידה את רמת הוודאות בעסקים. מה יקרה אם התובע שלך חבר מרכז ליכוד? בעלי עסקים יעדיפו לקחת פחות סיכונים. יש דאגה רבה לגבי עד כמה מדינת ישראל תהיה דמוקרטית, אנשים כבר לא תופסים שדברים יהיו כאן לטובת הכלל. יש דברים שצריך לתקן, לא ככה".

*שמעת דאגה אמיתית מהשטח?
"אנשים לא קמים בבוקר ופותחים את העסק בשביל שר המשפטים יריב לוין, אבל הקו האדום מתקרב, אז הגיע הרגע לסגור את העסק בגלל יריב לוין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully