וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההשקעה החדשה של ביל גייטס: גזים של פרות

עודכן לאחרונה: 25.1.2023 / 9:14

ההשקעה המפתיעה של ביל גייטס: המיליארדר ומייסד מיקרוסופט השקיע בסטארט אפ אוסטרלי שמנסה להילחם בהתחממות הגלובלית על ידי הפחתת שיהוקים ונפיחות של הבקר בתעשיית המזון, או בשפה פשוטה: תוסף שיגרום לפרות להפליץ פחות. מעבר לגימיק: למה ההשקעה הזאת מעניינת במיוחד?

ביל גייטס. ShutterStock
מחלונות לפרות: ההשקעה החדשה של המיליארדר ביל גייטס מעניינת פחות בגלל הסכום ויותר בגלל הכיוון שאליו מוביל המיזם האוסטרלי/ShutterStock

כשחושבים על התחממות גלובלית ופליטה של גזי חממה, עולות בדמיון ארובות של מפעלים תעשייתיים או טור ארוך של כלי רכב בכביש צפוף, אבל מי שמחפש את האשמים האמיתיים, או ליתר דיוק - את ה"אשמות", ימצא אותן ברפת או במרעה: גז מתאן שנוצר בקיבת הבקר, כחלק מתהליך עיכול המזון, הוא האחראי העיקרי להתחממות הגלובלית.

לפני שמישהו יתבע את עלבונן של הפרות, יובהר כי האשמה כמובן אינה בהן, אלא בצריכת הבשר והחלב הגואה של האנושות שגדלה מאוד בעשורים האחרונים עם הגידול, שלא לומר התפוצצות, באוכלוסיית העולם.

כך או כך, לאחר שנים שבהן הושקעו מיליארדים רבים במיזמים שתכליתם הפחתת הפליטות המזהמות מכלי רכב (למשל), נוטה המגמה, בשנים האחרונות, לעבר הפחתה של פליטת מתאן על ידי חיות משק, בעיקר פרות.

בהקשר הזה בולטת מגמת החיפוש אחר תחליפי בשר, שיותר מאשר יפחיתו את סבל בעלי החיים בתעשיית המזון או יתרמו לבריאותנו (שתי תופעות לוואי מבורכות לכשעצמן), יתרמו למלחמה במשבר האקלים שאותותיו ניכרים מאוד בשנים האחרונות.

אילוסטרציה. ShutterStock
נמצא האחראי להתחממות הגלובלית/ShutterStock

תעזבו את כלי הרכב ותתמקדו בפרות

עתה זוכה מגמה זו לחיזוק משמעותי בדמות משקיע כגייטס, שבשנים האחרונות העביר את מרכז הכובד של פעילותו למיזמים שתורמים לאיכות הסביבה, משפרים את איכות המים באזורים נחשלים ועוד. לא מדובר הפילנתרופיה לשמה, אלא במה שמכונה "אימפקט", כלומר יוזמות שיש להן ערך מוסף לתועלת הכלל, אך הן מיועדות למטרת רווח.

מה הביא את אחד מאנשי העסקים הגדולים בהיסטוריה דווקא אל פליטות הגז של הפרות? ובכן - מחקר שנערך בשנת 2021 מצא ששילוב של אצות כחלק מתערובות המזון שניתנות לפרות, מפחית באופן משמעותי את פליטת הגזים הנוצרים בגופן כתוצאה מתהליך העיכול.

החברה שבה השקיע גייטס נקראת Rumin8 והיא מייצרת תוסף מזון שמופק מאצות אדומות וניתן לפרות. לפי פרסומי החברה, פרות שבמזונן שולב התוסף, הפחיתו ב-95% את פליטת הגזים.

זאת ועוד, הסטארט אפ לא מנסה לנהל חקלאות ימית כדי להפיק את החומר מפחית הגזים, מאחר שטיפוח האצות עד לקציר ימי ייקר מאוד את תהליך הייצור. במקום חקלאות-ימית, מנסים מהנדסי החברה להפיק את החומר במעבדה, כך שהשימוש בו יהיה נגיש וזול.

מאחר שלא מדובר בחברה ציבורית, היקף ההשקעה של גייטס אינו ברור, אבל הוא בהחלט מצביע על הכיוון שאליו נוטה לאחרונה המגמה הירוקה שמתמקדת בהפחתת הגזים שנוצרים בקיבות חיות המשק. יחד עם זאת, המיזם האוסטרלי הוא בין הבודדים שלא מנסה לצמצם את צריכת הבשר על ידי הנדסת מזון מלאכותי - מתחליפי הבשר ועד לבשר מודפס, אלא מתמקד במזון הניתן לבעלי החיים, בעיקר לפרות.

במילים אחרות: אחרי שנים שבהן מנסים מיזמים להתמקד בשינוי המזון שצורכים בני האדם, יש כאן מעבר לעיסוק "באוכל של האוכל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully