וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפורמה בדואר ישראל: ניסיון להתאים את השירותים לרוח התקופה

גל לבנון לוי, דוברת דואר ישראל

עודכן לאחרונה: 7.2.2023 / 11:26

שלב נוסף בתוכנית ההבראה של דואר ישראל יצא לדרך, עם החתימה של משרד התקשורת על רישיון ההפעלה החדש של החברה. הרשיון החדש הוא חלק מתוכנית ההבראה של החברה, במסגרתה מתכוונת המדינה להפריט את חברת הדואר תוך שנה

סניף דואר בתל אביב. שרון בוקוב
סניף דואר בתל אביב. הרפורמה היא התאמה לשינויים שעוברים תקפידיו המסורתיים של הדואר ברוב מדינות העולם/שרון בוקוב

הרישיון החדש של הדואר אמור לקחת בחשבון את הירידה הדרסטית בהיקף פעילות הדואר, המסתכמת בשיעור של כ-10% בכל שנה. הירידה הזו צפויה להימשך, עם התרחבות השירותים הדיגיטליים ומעבר אזרחים רבים לקבלת דואר דיגיטלי מבנקים, חברות ביטוח, חברות כרטיסי אשראי וחברות תקשורת, במקום קבלת דואר בתיבת המכתבים.

על פי הרישיון החדש, ומתוך ניסיון להתאים את פעילות הדואר לירידה החדה בהיקפי הפעילות של החברה תדולל תדירות חלוקת הדואר. חלק מהדוורים שיתפנו יעברו לשמש כשליחים במערך החבילות הצטמח של הדואר. מי שיצטרך לשלוח דואר מהיר יותר יוכל לעשות זאת.

בנוסף, פרישת סניפי הדואר, שעד היום חייבה את החברה להפעיל נקודת דואר במרחק של קילומטר וחצי מ-90% מבתי האב בישראל, תתאים את עצמה למציאות החדשה של ירידה בהיקפי הפעילות של החברה ומעתה תחוייב החברה בהצבת נקודת דואר במרחק של 3 קילומטר מ-90% מבתי האב.

שינוי נוסף נוגע לימי חלוקת הדואר הנע. עד היום, חויבה חברת הדואר להגיע בכל יום עם ניידות דואר-נע ל-1,200 נקודת יישוב במרחב הכפרי וההתיישבותי - דבר שגורם לחברה הפסד של עשרות מיליוני שקלים בשנה, בשל צי של משאיות ונהגים שמתפעלים את שירות הדואר הנע. בחברה הציגו בפני משרד התקשורת נתונים על משאיות דואר-נע שנוסעות מדי יום מאות קילומטרים ליישובים בערבה, מבלי שהן מביאות איתן אפילו מכתב אחד.

התוכנית נועדה לצמצם את הפסדי החברה שהביאו אותה לסף פשיטת רגל. כפי שהתברר בדיון בחודש שעבר בוועדת הכספים של הכנסת, הדואר מפסיד מיליון שקל לכל יום פעילות.
החברה צפויה לסיים את שנת 2022 בהפסד מוערך מפעילות של 270 מיליון שקל, זאת בנוסף להפסד חשבונאי של מאות מיליוני שקלים כתוצאה מתוכנית ההבראה של החברה.

על פי תוכנית ההבראה של החברה שגיבשה ההנהלה החדשה של החברה, יפוטרו 1,050 עובדי דואר וייסגרו עשרות סניפים הפסדיים. 60% ייצאו במסלול פרישה והשאר במסלול פיטורים. 700 עובדים כבר סיימו את עבודתם בחברה בסוף דצמבר 2022.

הדואר גם יתחיל לגבות תשלום על שירותי הדלפק שהוא מבצע בסניפים, אולם תעריפיו יהיו נמוכים מהתעריפים שגובים הבנקים. בתיאום עם משרדי הממשלה, נקבע כי האוכלוסיות החלשות - מקבלי קצבאות הנכות, הזקנה והשארים - יוחרגו מהעלאת התעריפים. מקבלי הקצבאות ישלמו תעריף נמוך ב-50% מהתעריף החדש שנקבע או את התעריף הקודם ששילמו - הנמוך מביניהם.

כספומט בנק הדואר בעראבה. יח"צ,
גם אחרי שהוחלט על גביית עמלות בגין פעולות, התעריפים יהיו נמוכים מהתעריפים שנגבים בבנקים/יח"צ

מעבר לדיגיטל

במקביל לתוכנית הקיצוצים, הדואר משיק תוכנית נרחבת למעבר לעולמות הדיגיטליים. בין היתר, יוכלו מקבלי קצבאות לקבל את הקצבה באמצעות כרטיס אשראי נטען, מבלי שיצרכו להגיע אל הסניפים. על פי נתוני חברת הדואר, ביום חלוקת הקצבאות, ה-28 בכל חודש, קשישים רבים שמגיעים לקבל את הקצבה נופלים ונפצעים ולעיתים כספם נשדד.

בשבועות הקרובים תחל החברה בפרויקט ראשון בשיתוף עם עיריית ירושלים, להדרכת אוכלוסיות הזקוקות ללימוד העולמות הדיגיטליים - החרדים, הערבים והקשישים - לשימוש בפתרונות דיגיטליים שיחליפו את הצורך בהגעה לסניפי הדואר. את התוכנית יזם ראש עיריית ירושלים, משה ליאון.

בנוסף, במקביל לירידה בהיקפי המכתבים ולעלייה בהיקפי החבילות המגיעים מאתרי הסחר בישראל ובחו"ל, ירחיב הדואר את מספר נקודות המסירה בכל רחבי הארץ בהן ניתן לקבל חבילות מאתרי הסחר כמו אמזון ועלי אקספרס. על פי נתוני חברת עלי אקספרס, ישראל היא המדינה השישית בגודלה מבחינת היקפי המכירות של עלי אקספרס בעולם.

תוכנית ההבראה של הדואר היא חלק מתוכנית לשינוי פניה של החברה, שמתבצעת בחודשים האחרונים. במסגרת התוכנית מונו יו"ר דירקטוריון ומנכ"ל מקצועיים שהגיעו עם רקע וניסיון מהעולם העיסקי - מישאל וקנין היו"ר ודוד לרון המנכ"ל.

גם הנהלת החברה הוחלפה: מספר הסמנכ"לים צומצם מ-13 ל-8 ומונו חברי הנהלה חדשים בעלי ניסיון מוכח במגזר העיסקי. במקביל לשינויים בהנהלה, גיבשה החברה תוכנית לשיפורים תפעוליים ולמעבר מואץ לאוטומציה במרכז המיון של החברה במודיעין - כדי לענות על הביקוש הגובר לחבילות.

מטרת התוכנית החדשה היא לאזן את פעילות החברה עוד במהלך 2023, וזאת מתוך כוונה להשלים את מכירת החברה למשקיעים פרטיים בתחילת 2024. המדינה החליטה למכור את כל מניותיה בחברת הדואר מתוך הבנה שפעילות לוגיסטית שכזו מחייבת השקעות עתק מצד הבעלים - דבר שאינו מתאים למדינה. ברבות ממדינות העולם כבר בוצעו הפרטות של חברות הדואר וישראל היא אחת האחרונות שעוברת את התהליך.

בסופו של תהליך ההבראה, השירות שמקבלים אזרחי ישראל יהיה טוב יותר ומתקדם יותר ובעיקר מתאים למציאות הדיגיטלית בה אנו חיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully