וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לובי 99 לרשות המסים: "אל תכירו בקנס של בנק הפועלים"

עודכן לאחרונה: 26.1.2023 / 15:23

בנק הפועלים הגיע להסדר עם רשויות המס בארה"ב, לפיו ישלם קנס בגין העובדה ששימש צינור להעלמות מסים של לקוחותיו. לטענת לובי 99, פנה הבנק לרשות המסים בתביעה להכיר בקנס כהוצאה. בארגון טוענים שהמשמעות לקופת המדינה עלולה לעמוד על מאות מיליוני שקלים

בניין רשות המסים. איל יצהר, גלובס, אתר רשמי
לובי 99 בפניה לרשות המסים: אל תכירו בקנס של בנק הפועלים כהוצאה מוכרת/אתר רשמי, איל יצהר, גלובס

בחזרה לפרשה שהסעירה את העיתונים הכלכליים בתחילת העשור השני של שנות ה-2000. שלושת הבנקים הגדולים במדינה - לאומי, מזרחי-טפחות ובנק הפועלים, הואשמו במעורבות בהעלמות מס בחו"ל בהיקפים עצומים. על פי חומרי החקירה, במשך קרוב ל-10 שנים נמשכה הפרקטיקה במסגרתה עזרו ללקוחותיהם בארצות הברית ובשוויץ להעלים הכנסות, עד שנתפסו ונקנסו.

לעומת מזרחי טפחות ובנק לאומי, ששילמו קנסות גבוהים, בבנק הפועלים לא מיהרו לשתף פעולה עם הרשויות בארה"ב ועל פי האישומים, המשיכו עם המעשים עד שנת 2020. לבסוף, בתום הליך משפטי ארוך (שקוצר בעקבות הודאת הבנק) - הוסכם כי הבנק ייקנס בסכום עתק של 875 מיליון דולר.

במסגרת ההסכם עם הרשויות האמריקאיות ועל מנת להימנע מסחבת משפטית, בנק הפועלים התחייב באופן וולונטרי למדי, לשלם גם את חלקם של הלקוחות שהעלימו את המיסים - מעל 215 מיליון דולר. עוד התחייבו לאמריקאים, כי לא יפנו לרשויות המס *שלהם* בדרישה לקיזוז כזה או אחר.

כספומט, בנק הפועלים, 9 בינואר 2023. ראובן קסטרו
בבנק מסרבים לאשר שפנו לרשות המסים, אך מעיון בדוחות 2021 עולה כי לכל הפחות הייתה כוונה שכזאת/ראובן קסטרו

הפסד של מאות מיליונים לקופת המדינה?

בארגון החברתי המכונה "לובי 99" טוענים שבבנק הפועלים שוקלים לבקש מרשות המיסים בישראל להכיר בקנס הכספי הגדול כהוצאה מוכרת, ובכך לנכות את המס שהם חייבים על הקנס - 25%, שפירושו עשרות עד מאות מיליוני שקלים. במידה ורשות המיסים תאשר אפילו רק חלק מהסכום - הסכום ייגרע מהקופה הציבורית.

זאת הסיבה שבגללה שיגרו חברי הלובי, בתחילת השבוע, מכתב דחוף לרשות המיסים ובו הם קוראים לסרב לבקשת הבנק לנכות את סכומי הקנסות ששילם מסך רווחיו החייבים במס. "זו פרשה פלילית שבמרכזה מסכת עבריינית שיטתית מתמשכת (שלא חדלה גם לאחר שנפתחה נגד הסניף השוויצרי החקירה, בין השנים 2011-2014)", כך כתבו בפנייתם.

"יש להציב קו אדום וברור, ולקבוע שההוצאה של הבנק לא תקטין את המס שעליו לשלם", תקפו בלובי, "לא רק שהציבור הוא זה שמשלם את הקנס שהוטל על בנק הפועלים על ההסתבכות שלו בפלילים בארה"ב, עכשיו בנק הפועלים מבקש שמס הכנסה יתחשב בקנס ששילם, בגובה של כמיליארד דולר, כדי שיוכל לשלם מס נמוך יותר - שוב, על חשבון הציבור".

פנינו לבנק הפועלים לתגובה, אך בבנק סירבו להתייחס לטענה לפיה הגישו בקשה כזו או אחרת. עם זאת, מעיון בדו"חות הכספיים של הבנק לשנת 2021 (האחרון שפורסם), עולה כי צפויים דיונים מול פקידי השומה ברשות המיסים על הנושאים המדוברים. עם זאת, מבדיקה שערכנו מתברר שהם טרם החלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully