וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגן שלנו סגור: כל הפרטים על שביתת הסייעות בגני הילדים

עודכן לאחרונה: 29.1.2023 / 10:00

איך פרצה שביתת הסייעות, למה החליטו לא לחכות להסתדרות - ואיך זה שבתל אביב, לפחות בינתיים, ילמדו כרגיל? ניסינו לעשות סדר כדי שלא תתקעו עם הילדים מול גן נעול. סייעת מאזור המרכז: "העבודה שלנו קשה יותר משל הגננות ואנחנו מקבלות שכר רעב"

ילד בוכה מאחורי גדר. ShutterStock
גן נעול: למה שובתות הסייעות ומה צפוי בימים הקרובים/ShutterStock

שביתת הגרילה של הסייעות בגני הילדים מתרחבת. הורים רבים ברחבי הארץ, בין היתר ביישובים: רחובות, יבנה, באר שבע, בנימינה, גבעת עדה, ואשדוד, נאלצו היום להישאר בבית או למצוא סידור לילדים, לאחר שהסייעות בגנים הודיעו שהן לא חשות בטוב ולא הגיעו לעבודה. כתוצאה מכך החלו חלק מהרשויות ליזום צעדי נגד, באזור ראש העין למשל, הוזמנו מספר סייעות לבירור.

כפי שפורסם לראשונה ב"וואלה", שביתת הסייעות פרצה ביום חמישי שעבר, בניגוד לדעתה של ההסתדרות הכללית, שבה הן מאוגדות, וללא ידיעת הרשויות המקומיות שמשלמות את שכרן.

בשבוע שעבר החלה ההסתדרות לנהל מול האוצר מו"מ על העלאת שכר הסייעות, כצעד ראשון בדרישה הכוללת להעלות את השכר ל - 700,000 העובדים במגזר הציבורי, בקרוב ל - 13.5%, כפי שקיבלו המורים בהסכם השכר שנחתם איתם לפני הבחירות. זאת לאחר שמאז 2016, לא נחתמו הסכמי שכר אחרים במגזר הציבורי.

למרות בקשת יו"ר הסתדרות המעו"ף, עו"ד גיל בר-טל, שימתינו כמה ימים עד לקבלת תשובות מהאוצר, החליטו הסייעות לנקוט בצעד הקיצוני, כיוון שלטענתן הובטח להן שבתחילת ינואר שכרן יעלה וההסתדרות לא עושה מספיק בעניין. ביום שלישי הן מתכננות להפגין מול בית ההסתדרות בת"א.

הסייעות מסתמכות על דבריו של יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, בכנס עובדי הרשויות שהתקיים בתחילת דצמבר 2022, כשאמר שאחת הסוגיות שבכוונתו לקדם במסגרת המו"מ עם האוצר, הוא רפורמה בשכר הסייעות, שתביא את שכרן ל7,500-7,6000 שקלים עם תמריצים על התמדה ואי היעדרות. לוואלה נודע כי אל צעדי המחאה יצטרפו היום גם סייעות המוגדרות "רפואיות"

"בשנה האחרונה השקענו סדר גודל של 120 מיליון שקלים בקידום שכר הסייעות בגני הילדים ובבתי הספר", אמר. "אלה סכומים גדולים אבל מדובר בכמות אדירה של עובדות - 50-60 אלף סייעות. הסכם השכר המודרני שאותו אנחנו מבקשים לקדם יעלה לפחות מיליארד שקלים.

יש לנו כבר הבנות עם האוצר על הסכום הזה, ושר האוצר החדש יצטרך ליישם אותן מולנו כי אי אפשר לתחזק את מערכת החינוך בישראל, כששכר הגננות עולה, אבל העובדות שלנו הן חוטבות עצים ושואבות מים".

בסוף השבוע נפתחו עוד ועוד קבוצות ווטסאפ של סייעות זועמות תחת הכותרת "אם אין אני לי מי לי", בהן מתנהל שיח על תנאי השכר העלובים שהן מקבלות. כמה מהן סיפרו שהוזמנו לבירור בעירייה על היעדרותן (כאמור, באזור ראש העין).

ילד משחק בצעצועים בחדר מבולגן. ShutterStock
חמודי, היום לא הולכים לגן. הסייעות "חולות"/ShutterStock

במדינת תל אביב ילמדו כרגיל

לעומת שאר חלקי הארץ, הסייעות בתל אביב משעות את העיצומים, לאחר שהוזמנו לשיחה עם מנהל מחלקת הגנים באמצע השבוע הבא ואם לא תהיה התקדמות, הן ישקלו את צעדיהן.

"אנחנו עובדות עם שכר בסיס של 1,900 שקלים", אומרת נ', סייעת בגן באזור המרכז, "שממנו נגזרת הפנסיה שאני מקבלת, והשאר תוספות. המשכורת שלי נעה בין 5,500 ל-6,000 שקלים לחודש, שכר רעב, בטח יחסית לעבודה שאני עושה.

בנוסף, כל מי שהתחילה לעבוד מאז 2016, מה שנקרא אצלנו דור ב', מחויבת לעבוד 22 ימים בשנה בחינוך המיוחד. על כל יום כזה אנחנו מקבלות תוספת, אבל אם אנחנו לא רוצות לעבוד עוד 22 ימים, מנכים לנו אותם מהמשכורת, כשהסייעות הוותיקות יותר לא מחויבות בזה, מה שלא מתקבל על הדעת.

"העבודה שלנו יותר שוחקת מזו של הגננת. אנחנו מקבלות את הילדים, מנקות את הגן, השירותים, המטבח, החצר, עושות פעילות פדגוגית ומפגשים, מטפלות פיזית בילדים, כולל החלפות וניקוי צואה, שתן והקאות וכן, אנחנו חולות יותר בגלל זה. ההבדל היחיד ביננו לבין הגננות ויש ימים שבהן אנחנו מתפקדות כגננות לכל דבר, כי אין גננות מחליפות.

"יש גנים של 35 ילדים לא גמולים, עם גננת וסייעת אחת, כי אין כוח אדם בגלל שאף אחת לא רוצה להיות סייעת בתנאים האלה. כשהילדים בחצר, אני מארגנת ומנקה ויש עליהם רק זוג עיניים אחד, לא רואים אם מישהו מהם מרביץ לאחד, אם מיש הו עשה צרכים. העבודה הזאת שוחקת וסזיפית ומשבע וחצי עד שתיים וחצי אין רגע מנוחה. בהסתדרות הבטיחו לנו שבראשון בינואר ששכר הבסיס שלנו יעלה באופן משמעותי והשכר נטו יגיע ל - 7,000 שקלים וכלום לא קרה. אנחנו קורסות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
גננת וילד. ShutterStock
"העבודה שלנו שוחקת יותר מזו של הגננות"/ShutterStock

בהסתדרות מנסים לעשות סדר

יו"ר הסתדרות המעו"ף, גיל בר-טל כתב לוועדי העובדים ברשויות המקומיות: "הנכם מתבקשים להבהיר לעובדות, כי היוזמות העצמאיות והמקומיות של הסייעות, הקוראות לשבש בשלב זה את העבודה, גורמות נזק למהלך המו"מ ואינן על דעת ההסתדרות. אנחנו מנהלים מזה תקופה מו"מ אינטנסיבי בעניין הרפורמה בשכר ושיפור בתנאי העבודה של הסייעות.

"בתחילת השבוע הבא, וככל שלא תהיה פריצת דרך משמעותית במו"מ לצורך הגעה להסכם, תפעיל ההסתדרות בצורה מאורגנת, יחד איתכם, את כל האמצעים העומדים לרשותה, לשם הגעה להסכם הנותן ביטוי לעבודתן ומעמדן של תומכות החינוך ברשויות המקומיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully