וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיליארדר בצרות? הסתבכות הבעלים החדש של נמל חיפה

עודכן לאחרונה: 29.1.2023 / 11:42

קבוצת אדאני, בבעלות גאוטם אדאני, האיש העשיר באסיה, ספגה ירידות של כ-15%-20%, בגלל דוח שמאשים אותה בתרגילים חשבונאיים. הבעלים שרכש לאחרונה את נמל חיפה והיה בין שלושת העשירים בעולם, ירד לא רק אל המקום ה-7, אלא "צנח" להון אישי של פחות ממאה מיליארד דולר

הפלה יזומה של עגורן בנמל חיפה/גאודרונס
גאוטם אדאני. מתוך ויקיפדיה, צילום מסך
גאנטום אדאני. עדיין האיש העשיר באסיה, למרות אובדן של עשרות מיליארדי דולרים/צילום מסך, מתוך ויקיפדיה

בעידן הגלובליזציה הפך אפקט הפרפר למשמעותי בתהליכים כלכליים - והסיפור של החברות שנמצאות בשליטת המילארדר ההודי גאנטום אדאני, הוא ככל הנראה הוכחה מעולה:

ידיעה שמתפרסמת בארה"ב על קבוצת חברות הודיות, עלולה להשפיע על נמל חיפה... איך בדיוק? רק לפני מספר שבועות התבשרנו על מכירת אחזקות המדינה בנמל חיפה לקבוצת אדאני, לאחר שזו גברה על מתחרותיה במכרז שנערך להפרטת הנמל.

מיותר לציין כי הפרטת נמל חיפה היא פרוקיט דגל שמידת הצלחתו עשויה להקרין בעתיד על מהלכי הפרטה נוספים של חברות, ארגונים ותשתיות שהיו נתנוים לבלעות ממשלתית.

אחד התנאים במכרז היה הוכחה של יציבות פיננסית מבטיחה לטווח הארוך. אז נכון שלפי שעה מרגיעים כולם כי אין סיבה לדאגה, אבל למרות ההכחשות שנשמעו היום מכל עבר, נדמה כי לפחות עין אחת מופנית מחיפה אל מומבאי, אם לא בחשש, אזי לפחות בעניין.

נמל חיפה. ראובן קסטרו
נמל חיפה. מעריכים שאין מקום לחשש, אבל עוקבים אחרי ההתפתחויות/ראובן קסטרו

סילוף העובדות או תיבת פנדורה?

תחילת הפרשה בדוח שפירסמה חברת המחקר הידנבורג שחקרה את עסקיו של האיש העשיר ביותר באסיה - ומי שהיה עד לאחרונה במקום השלישי ברשימת עשירי העולם של המגזין פורבס. קבוצת החברות של גאנטום אדאני, שכוללת מגוון עסקים מתחום הטקסטיל ועד לאנרגיה ותשתיות, הואשמה על ידי הידנבורג בתרגילים חשבונאים ואף בהונאה, במטרה לנפח את שווי החברות.

בתגובה למחקר, צנחו שערי המניות של החברות בקבוצה, שאיבדו, בניואנסים כאלה ואחרים, בין 15% ל-20% משוויין. בסך הכל מחקו החברות משוויין סכום אדיר של מעל ל-50 מיליארד דולר, ואדאני עצמו איבד קרוב ל-20 מיליארד דולר מהונו האישי, הפסד שדרדר אותו מהפודיום של אנשי העסקים העשירים בעולם, למקום השביעי בדירוג פורבס.

אדאני עצמו לא הגיב להאשמות, אבל גורמים בקבוצה האשימו את הידנבורג, שנהנית מאמינות רבה בדרך כלל, בסילוף שנועד לפגוע בעסקי הקבוצה - ואף טענו כי נשקלת תביעה מצד חלק מהחברות בקבוצה.

ומה באשר לנמל חיפה? גורמים בנמל טוענים שאין ממה לחשוש, שכן גם אדאני "מוחלש" הוא עדיין מי שיכול לעמוד בקלות בכל התחייבויותיו לפי תנאי ההסכם. עם זאת, יש להניח שלפחות עין אחת צופה בדאגה מנמל חיפה מזרחה - ולו רק כדי להיווכח שאין מדובר בתיבת פנדורה שתאיים על כלל עסקיו של אדאני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully