וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזג אוויר לפנים: איך תשמרו על העור בקור?

קובי טיריפינטו

עודכן לאחרונה: 31.1.2023 / 16:30

עם צניחת הטמפרטורות נעשה העור פגיע ורגיש יותר. חום המזגנים והאמבטיות החמות, מייבשים אותו, הוסיפו לכך את הרוחות הקרות שנושבות על הפנים והרי לכם נזק לעור. המומחים ממליצים לאמץ שגרת טיפוח חורפית שתוביל את העור בריא ורענן לקראת האביב

ERAN_Model_ShowingTexture_ExtraCleansingBalm. ron konig,
באדיבות המותג בובי בראון/ron konig

קר בחוץ, האוויר יבש, הרוחות נושבות בעוצמה והעור - יבש נורא. לפתע, אף לא אחד מתכשירי הלחות מצליח לספק את הלחלוח הנדרש.

למה זה קורה? תפקידו החשוב ביותר של העור הוא במניעת מעבר נוזלים בפעולה הנקראת "פונקציית החסימה". בעור בריא, תכולת המים באפידרמיס היא כ-10%. זהו נתון חיוני למראהו ותפקודו התקין של העור. איבוד הפונקציה למשל במקרה של כוויה, יגרום לאיבוד כמויות אדירות של מים ע"י התאדות מתמדת.

המים מגיעים לאפידרמיס, מהדרמיס - השכבה העמוקה יותר, כשתנועת המים מתנהלת לפי חוקי הדיפוזיה (מהריכוז הגבוה אל הנמוך), מהאזור שבו הלחות גבוהה אל האזור היבש. אלא שהטמפרטורות הנמוכות, אוויר המזגנים היבש, מיעוט הלחות באוויר, המשרדים המחוממים בקיצוניות, המקלחות והאמבטיות החמות ואפילו התרופות נגד צינון - מפחיתים את שכבת השומן הטבעית שנמצאת על פני העור, ושתפקידה למנוע את אידוי הנוזלים בתאים, וכך נפגמת רמת הלחות, והעור הופך מגורה, מיובש, אדמומי ולעיתים נוטה להיסדק ולהיפצע בקלות.

מגה לחות. יח"צ,
מגה לחות: ג'ייד, בובי בראון, קרן ברטוב, לה פררי, לנקום, ז'אן פיובר (אפריל)/יח"צ

יבש או מיובש?

"החורף מחייב שינוי בשגרת הטיפוח", אומר ד"ר אודי בר, "למעט מקרים קיצוניים של עור שמן במיוחד, כל סוגי העור זקוקים להחלפת תכשירי הטיפוח מהקיץ, כשלעיתים אף נדרש שינוי בהרגלי הטיפוח. בחורף ניתן להסתייע בעיסוי ובשמן לליחוח העור בטרם מריחת הקרם, ומומלץ לתעדף תכשירים המכילים אקסטרה מלחחים שימנעו נידוף מים מהעור (חמאת שיאה, שמני אבוקדו, חוחובה, מרולה ושעוות דבורים). אם בחרתם לדוגמה להמשיך להשתמש באותו תכשיר לניקוי הפנים, הוסיפו לו בחורף מספר טיפות של שמן בוראג' וכך תגדילו את שכבת המגן שתיוותר על העור לאחר הסיבון".

"חשוב ששגרת הטיפוח תשתנה יחד עם העונות השונות", מציינת ליאת בן שחר דנוביץ, המדריכה באפריל, "אבל ראשית חשוב שתבחינו האם יש לכם עור יבש או מיובש".

עור מיובש הוא מצב של עור חסר לחות, שיכול להופיע בכל סוגי העור, אפילו בשמן ואקנתי, שכן הוא נובע מירידה בתכולת המים בשכבת העור העליונה, ואילו לעור יבש חסרים רכיבים חיוניים, בהם: שומן, חלבונים (קולגן ואלסטין) וחומצה ההיאלורונית. מחסור זה מתבטא במראה מחוספס ושברירי, בעל עובי ושטח פנים בלתי אחיד, סדוק ולעיתים מכוסה בקשקשים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
כתמים ופיגמנטציה. יח"צ,
פיגמנטציה וגוון עור: אינסטיטוטום (הו גלואו), נאוקס, KB PURE - קובי ברוך, ד"ר אודי בר, כריסטינה, שיסיידו/יח"צ

הכינו עורכם לחורף

בחרו בתכשיר לחות מבוסס שמן ולא מים - השמן יתרום לשכבת ההגנה על העור וימנע את בריחת הלחות ממנו.

עם זאת, כדי להימנע מחסימה של הנקבוביות ע"י תכשירים שכאלה, מומלץ לבחור בתכשירים רוווי לחות המכילים מרכיבים הידרופובים "אוטמי מים", שייצרו אטימה שתמנע את אידוי הנוזלים מהעור (פטרולטום, לנולינים, שמנים, דונג דבורים),לצד תכשירים מבוססי "סופחי מים" (לחותנים) - שימשכו את המים מהדרמיס (חומצות אמינו, חומצות לקטיות, חומצות אלפא הידרוקסיות, פרופילן גליקול, גליצרין, סורביטול ואוריאה). וודאו שאלו מככבים בראש רשימת המרכיבים.

את הלחות חשוב למרוח בסמוך לסיום המקלחת ולא כשהעור כבר יבש לחלוטין, כדי לסייע לשמירת הלחות באפידרמיס.

כדי למנוע מצב של מיעוט לחות באוויר, שלבו בין מכשיר אדים למיזוג האוויר ומפזרי החום. זה הראשון יעזור במניעת ההתייבשות של האוויר ויתרום לאוויר לח יותר.

המיקרוביום - שכבת הגנה טבעית השומרת על איזון של חיידקים טובים בעור, נפגמת בשטיפה וקרצוף, בייחוד במים חמים, שגם מרככים את השמנים הטבעיים באפידרמיס ומסירים אותם. בשטיפה תכופה מדי, העור עשוי להפוך מיובש, מגורה וחסר איזון, וככל שהמים חמים יותר, כך תוסר יותר מהשכבה השומנית הנחוצה.

"גם בחורף חשוב להגן על העור מפני השמש, ולהשתמש במסנני קרינה", אומרת יהודית בלאווט, המדריכה הראשית בלה-פררי. זה אולי נשמע מוזר ולא הגיוני, אולם הקרינה, על אף שבעונת החורף פוחתת, עדיין קיימת.

היתרון - ניתן לתעדף תכשירים המבוססים על חומצות פעילות הנחשבות לפוטוסנסטיביות (רגישות לקרני השמש) למשל חומצה גליקולית או חומצה רטינואית.

עם זאת, ישנם מרכיבים קוסמטיים המכפילים את רגישות העור לשמש, ולכן גם בחורף הישראלי, השימוש בהם הופך את העור לרגיש ומקצר את משך הזמן שניתן לשהות בחוץ, אפילו אם נמרחתם במסנן קרינה. בלזם שמקורו בפרו - רכיב צמחי ריחניי השכיח בקרמים ובבשמים, רטין A (בריכוז של 0.05%), רטינול, חומצות אלפא הידרוקסיות ומיקרודרמברשיין שנועדו לצמצם הופעת קמטים ולשפר את מרקם העור, כולם מחייבים מריחת מסנן קרינה.

תכשירי עיניים. יח"צ,
תכשירי עיניים: פולה בליק, לוריאל פריז, קיל'ס, קליניק, טלי אשכנזי, אסתי לאודר/יח"צ

"בחורף מאבד העור איזון בלחותו, ולכן מתעצמות תופעות כמו סבוריאה, אטופיק וקופרוז. אי לכך, מומלץ להסתייע בכמה שיותר מסיכות לחות ולהמיר את הקרם הקבוע באחד עם מרקם עשיר יותר. כמו כן, מומלץ גם למי שאינו משתמש בסרום באופן קבוע, להוסיף בעונה אחד שמתאים לצורכי העור", מוסיפה בלאווט.

"שכבות הלבוש הרבות אטומות ובגללן העור מתייבש", מסבירה ד"ר מוניקה אלמן. "בלבישת בגדים תחתונים הקפידו על הרכב בד של 80% כותנה, ע"מ להקל על אוורור העור ומניעת יובש. בנוסף, אין לשבת מול תנור חימום, זה גורם לפיגמנטציה ברגליים, וחשוב להימנע מסאונות וחימום יתר של העור - זה מעצים הרחבה של כלי דם - קופרוז, כתמים ונקבוביות. במקרים של עור יבש במיוחד (במרפקים, מאחורי האוזניים, בקרקפת ובכפות הרגליים) מרחו שמן תינוקות כשעה לפני הרחצה, ובסופה קנחו בקרם לחות".

"חשוב לטפל באיזור העיניים בחורף, משום שהוא פי 10 דק יותר מעור הפנים. האזור מאופיין ברשת של נימי דם ושכבה דקה מאוד של שומן תת עורי, שהופכים אותו לשקוף ועדין. בנוסף, בעור סביב העיניים אין בלוטות חלב, מה שהופך אותו למועד ליובש", אומרת דפנה קינקס - מנהלת ההדרכה באסתי לאודר. "אם בקיץ דילגתם על קרם עיניים, בחורף מהותי להשתמש בו, על מנת לספק את הלחות והגמישות הנדרשת לעור באזור".

צפטר שוויץ MYIONZ. דדיה הורנצ'יק,
צפטר שוויץ MYIONZ/דדיה הורנצ'יק

החורף הישראלי אינו רווי בגשמים ומדענים מצביעים על קשר בין חורף יבש לעלייה בזיהום אוויר חריף. הדבר בולט בתופעה אקלימית הנקראת "אפיק ים סוף". במצבים שכאלה העור נתון למתקפה סביבתית המזיקה למחסום ההגנה שלו ומותירה אותו יבש ופגיע.

"פיתוח שוויצרי ייחודי מציע מטהר אוויר נישא (צפטר שוויץ), המנצל שימוש בטכנולוגיית יינון אוויר לנטרול חלקיקים מזיקים הנישאים באוויר. הרעיון הוא לפזר סביב העונד כמות נדיבה של יונים שליליים המתחברים לפתוגנים (מחוללי מחלה), כגון וירוסים, לנטרל אותם ולהפוך אותם לבלתי מזיקים", אומרת נצחיה לפידות, יבואנית המותג לישראל.

באלם. יח"צ,
באלמים: לובלו, ליראק פריז, נארס, וזלין, ל'אוקסיטן, ד"ר עור/יח"צ

מס שפתיים

מלבד עור מיובש, החורף מזמן תופעות לוואי נוספות, למשל כפות ידיים סדוקות ושפתיים פצועות.
תכשירי הבאלם הם השכיחים ביותר לשיכוך שפתיים יבשות. רבים מהם מכילים ג'ל פטרולאום (וזלין בשמו המסחרי), המופק מנפט גולמי.

מסכת בד גרנייה. ג'ון וייט,
מסכת בד, גרנייה/ג'ון וייט

חשוב להדגיש כי למרות תדמיתם השלילית של השמן המינרלי והפטרולטום, השניים אושרו לשימוש קוסמטי בטיפול בעור יבש וסדוק כבר ב-1872, ונחשבים לאפקטיבים, לבטוחים, ואפילו לפחות מגרים ביחס למרכיבי לחות אחרים. עם זאת, גורמים "ירוקים" טוענים כי הם אינם יעילים. לשיטתם, בתחושה הראשונית הם מרככים את העור ומספקים תחושת לחות, אך בשימוש ממושך כמקור ללחות, הם יוצרים את ההפך, משום שהם מבודדים את העור ומונעים ממנו אוויר. המלצתם - בחרו בתכשירים על בסיס שמנים צמחיים.

קרמי ידיים. יח"צ,
קרמי ידיים: נילס יארד ו-וולדה (דיל קוסמטיקס), סקארה, סרווה, ד"ר פישר, קרמה/יח"צ

רובנו לא מגנים על כפות הידיים בכפפות מפני הקרה, ומתנזרים ממסנני קרינה זוהי אמת יבשה!
"כפות הידיים והמרפקים הם איברים שנוטים להתייבש בצורה קשה ולכן כדאי להחזיק קרם ייעודי בשלוף, ולהימרח בו מספר פעמים ביום כדי למנוע יובש קיצוני", אומרת מורלי קרצ'נר, המדריכה בד"ר פישר.

הדרמטולוגים מצידם סבורים שאין כל הבדל בין התכשירים השונים בשוק, היות וכולם מכוונים לסוך ולעדן את הידיים בשמנים ובמרכיבי לחות.

תכשירי שיער. יח"צ,
תכשירי שיער: הד אנד שולדרס, אמיקה, בטיסט, וישי, ריבורן, קרסטס/יח"צ

הכל בראש

"המשימה המרכזית בנוגע לשיער בחורף - לשמר את הלחות הטבעית שלו", אומר מעצב השיער רועי חמו. "מיעוט הלחות באוויר אומנם מיטיב עימו, אך השיער נוטה לפריזיות ולחשמל סטטי שגורמים לו להתקרזל. תופעה נוספת בחסות החורף - נטייה מוגברת להיווצרות קשקשים. אי לכך, מומלץ לחפוף את השיער עד פעמיים בשבוע, את החפיפה לבצע במים פורשים, כי המים החמים יגזלו מהשיער את שמניו הטבעיים.

את הקונדישנר החליפו במסכה, היא עשירה יותר ואינה מרככת אותו. כמו כן צמצמו משמעותית את השימוש במכשירי פן ומחליקים, המייבשים את השיער ומפצלים אותו, והקפידו לגזור את קצוות השיער משום שהוא נוטה להתפצל ולהישבר בעונה יותר מהרגיל".

זה היה טיפול של חורף

"החורף הוא התקופה המומלצת לטפל בנזקי השמש, שעיקרם - פיגמנטציה", אומר ד"ר מיכאל שוחט, מנהל תחום דרמטולוגיה, בכללית אסתטיקה. "דרך הטיפול היא באמצעות קילוף כימי של העור, בדרגות שונות, או באמצעות לייזר או בקרן אור. כל קילוף יתבטא באדמומיות שעשויה להימשך בין ימים אחדים לחודשים, ולכן חשוב להימנע מחשיפה לשמש, על מנת להקטין את הסיכוי לחזרתם של הכתמים. בקיץ, חשופים גם לזיעה ולחות, שעלולים להגביר את תחושת הגרד באיזור המטופל, ולכן, החורף הוא המועד האולטימטיבי לטיפולים".

באשר לפיגמנטציה הרי שד"ר להבית אקרמן מבשרת על חומר הזרקה חדש בשוק המקומי - אסטפיל המיועד לעידוד ייצור הקולגן, אלא שזה מתברר נמצא יעיל גם כמסייע בטיפול בכתמים. "החומצה הלקטית מעכבת היווצרות מלנין ועל כן, האסטפיל שמורכב מחומצה פולי-לקטית יתרום לא רק לשיפור משמעותי בעובי ומרקם העור אלא גם ביצירת גוון עור אחיד ובהיר יותר".

ד"ר ערן אלנבוגן, מומחה לרפואת עור, ממליץ מצידו על "טיפול חורף אידיאלי המבוצע בעזרת לייזר eco2 של חברת לוטרוניק". לדבריו בטיפול בודד תוכלו להשיג שיפור בכתמי ונזקי שמש לצד שיפור במראה הקמטים. "תהליך זה של שיוף וחידוש העור מצריך החלמה של כשבוע ימים ולכן אידיאלי להעביר את תהליך הריפוי בחורף ובכך גם להבטיח מניעה של הופעת פיגמנטציה בעור המשנית לחשיפה לאור השמש בזמן ההחלמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully