וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

500 שקל נטו: המורים המתחילים מיואשים מתוספת השכר

עודכן לאחרונה: 5.2.2023 / 19:21

בעוד חבריהם מארגון המורים העל יסודיים שובתים בתביעה להעלות את שכר המורים המתחילים, קיבלו החברים בהסתדרות המורים את תלוש השכר הראשון של 2023, שהיה אמור להיות משופר בזכות ההסכם החדש. ספוילר: עבור רבים מהם זה היה רגע מייאש

ילדה כותבת על לוח שלום כיתה א. ShutterStock
שיעור ראשון במבוא להסכמי שכר: אל תאמינו להבטחות/ShutterStock

בעוד יו"ר ארגון המורים, רן ארז, משבית את הלימודים בבתי הספר התיכוניים, בדרישה להעלות שכרם של המורים המתחילים ל - 12,000 שקלים, ומבטיח שאם דרישתו לא תיענה השביתה תתרחב, יצאנו לבדוק מה קורה עם המורים המתחילים בבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים, שקיבלו החודש לראשונה את התלוש המשופר אחרי ההסכם הקיבוצי שנחתם בסוף אוגוסט האחרון.

בגלל המחסור במורים ומתוך רצון למשוך כוח אדם איכותי להוראה, אחת הדרישות המרכזיות במו"מ של הסתדרות המורים עם האוצר, הייתה העלאת שכר המורים המתחילים באופן משמעותי. מי שצפה בהכרזות הניצחון אחרי המשא ומתן, יכול היה להתרשם שהמורים השיגו הישג גדול מול האוצר - בתמורה לשחרור האצבע מהדק השביתה, אבל בפועל ההעלאה מסתכמת ב- 740 שקלים ברוטו, סכום שהיכה רבים מהם בתדהמה.

על פי ההסכם, אמור לעלות שכר המורים המתחילים בשתי פעימות עד לסכום של 9,000 שקלים: הראשונה בינואר 2023, כך שמורה מתחיל בשנתו הראשונה יקבל 8,207 שקלים, והשנייה בספטמבר 2023, אז יעמוד שכרו על 9,000. מכיוון שמדובר רק במורים מתחילים שהחלו לעבוד בספטמבר האחרון, ונמצאים בשנתם הראשונה, מורים שנמצאים עד עשר שנים במערכת ונחשבים בתקופה הזו ל"מורים מתחילים", עדיין מקבלים משכורות נמוכות באופן משמעותי. במילים אחרות, עיקר הנהנים מהתוספת הם מורים שהחלו ללמד בשנת הלימודים הנוכחית ולא מורים שנמצאים בעשור הראשון לעבודתם במערכת החינוך.

אחד מהם סיכם את האכזבה מהתלוש, "בארבעה שעורים פרטיים אני מקבל יותר", ואחרת כתבה פוסט בפייסבוק: "בוקר טוב או שלא כל כך. אני היחידה שפתחה את התלוש וגילתה שלא הסכם ולא נעליים? לא רק זה שניקו לי מקדמה ובנוסף תוספות והפרשות לקופת גמל, קרן השתלמות, ביטוח לאומי ומס בריאות, במקום לקבל 6500 נטו, קיבלתי 4,000, על 100% משרה, דרגה 2.5, ב'אופק חדש', 6 שנים במערכת. אם חד הורית עם שלושה ילדים. אחלה התחלה של חודש".

עיקול שכר. ShutterStock
המורים המתחילים תלו תקוות בהישגי המו"מ עם האוצר, אבל נדהמו כשראו את התלוש/ShutterStock

עבודה בעיניים

"עבדו עלינו", אומר לוואלה ל', אב לשלוש בנות, מורה מתחיל מאזור המרכז. "בסוף כל הסיפור הוא פוליטי. המערכת נכנסה למצוקה, כי אנשים לא רוצים להיות מורים. הבטיחו לנו העלאה ב - 2,000 שקלים ובסוף זה נסגר על 740 שקלים ברוטו, שזה יוצא לי בערך 500 שקלים בחודש.

"אני נחשב למורה מתחיל למרות שאני כבר שמונה שנים במערכת ואני עובד מסביב לשעון, ב - 114% משרה, עם מאצבע על הדופק כדי להניב כמה שיותר מהעסק. בסוף החודש אני מקבל 8,400 שקלים עם מקסימום דרגות, השתלמות, שלושה גמולים כמחנך, רכז תקשוב ורכז חינוך תעבורתי, ואני חלק מההנהלה. כשמחצית מהסכום הולך לשכר דירה, זאת עבודה בעיניים. חברים בגילי וביכולות מקבילות לשלי, מרוויחים פי שלושה או ארבעה ממני, ככה קשה להישאר מורה".

מה אתה מתכוון לעשות?
"זו שאלה שאני קם איתה בכל בוקר. ואז אני מגיע לכיתה ומביט בעיניים של התלמידים שלי, שהם כמו הילדים שלי, וחושב, איך אני יכול לעזוב אותם ככה? הרי זאת לא אשמתם. הם יודעים כמה אני מרוויח וכששואלים אותם מה הם רוצים להיות כשיהיו גדולים, הם לא חושבים אפילו על להיות מורים. כשאני חוזר הביתה ואני מסתכל על הבנות שלי, אני קרוע, כי מגיע להן יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully