וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעצבים מציאות אחרת: כך תופס השימוש בחומרים בני קיימא תפקיד בעיצוב הבית

5.2.2023 / 17:44

בעידן שבו תחזית מזג האוויר תופסת כותרות ראשיות וההתחממות הגלובלית מורגשת כמעט בכל מדינה בעולם, השמירה על הטבע והסביבה הופכים להיות למרכזיים יותר. שימוש בחומרים שונים מהטבע יכול להפוך כל בית לבית מעוצב לעילה ששומר על הסביבה, או לכל הפחות לא פוגע בה

ינון בן דוד. שי אפשטיין,
עולם החומרים מהותי. עיצוב ינון בן דוד/שי אפשטיין

"העולם כולו הולך לכיוון של 'חזרה לטבע', אנשים כמהים למשהו יותר 'בראשיתי' וזה בא לידי ביטוי גם בתכנון ועיצוב בתים". את הדברים הללו אומר ינון בן דוד, בעל סטודיו לאדריכלות, תכנון ועיצוב. בן דוד, ששואב את ההשראה לתכנון הפרויקטים שלו בעיקר מעולם הטבע הפראי בו גדל ברמת הגולן מסביר כי עולם החומרים הוא מהותי כדי לעצב מציאות אחרת.

"כיום יש שימוש נרחב יותר בחומרים טבעיים וסביבתיים כמו סוגי אבן שונים, ברזל ועץ, אשר שימוש בהם מביא לפגיעה מינימלית בטבע. החומרים הללו הם עמידים מאוד, כך שאפשר לחיות איתם למשך שנים ארוכות. מגמה נוספת היא שימוש בגגות ירוקים- גינות על גגות מבנים שמאפשרים השתלבות מקסימלית עם הטבע וכמובן שהדבר גם מסייע לשמירה על הסביבה, על האוויר והחי".

sheen-shitof

פנינת הבלקן

כל מה שצריך לדעת על נופש בקרואטיה - במחיר הכי משתלם

בשיתוף חברת התעופה הלאומית הקרואטית
עיצוב יוסי חיון באדיבות MODY. רגב כלף,
עיצוב יוסי חיון באדיבות MODY/רגב כלף

לדברי עדי לביא, סמנכ"לית שיווק ב MODY "עולם החומרים הוא עצום ומגוון וביחד עם הטכנולוגיה רק הולך ומתעצם. כמו בשאר העולם, גם הקהל הישראלי מבין את חשיבות ההתחממות הגלובאלית, והתרומה הקטנה-גדולה של כל אחד מאיתנו בנושא".

בהמשך לכך, היא מוסיפה, "אחת המגמות החשובות היא שימוש בחומרים מאוד עמידים, עם אורך חיים ארוך במיוחד, כאלו שישמשו את הבית הישראלי שנים רבות". כדוגמה נותנת לביא חיפויים שמדמים באופן מושלם את העץ או הטפטים, הם עשויים מגרניט פורצלן ותפקידם אכן לדמות את "הדבר האמיתי" בלי לפגוע בסביבה.

עיצוב ציפי יעבץ-חן ופז חסדאי. איתי בנית,
עיצוב ציפי יעבץ-חן ופז חסדאי/איתי בנית

מעצבת הפנים ציפי יעבץ חן מסכימה עם האמירה שגם התרומה הקטנה ביותר של כל אחד מאיתנו היא גדולה. יעבץ חן, בעלת תואר שני בעיצוב בר קיימא מאוניברסיטת תל אביב טוענת כי שימוש בחומרים בני קיימא לא רק מסייעים לשמירה על הסביבה, אלא גם על נפש האדם. "כל חומר שאנחנו כורים וכל מבנה שאנו בונים, מפרים את הסביבה ואנחנו צריכים למצוא את האיזון הנכון. ככל שנתכנן בתים שמתחשבים בסביבה ובמשאבים של הטבע הפגיעה בו תהיה פחותה.

"כל אחד יכול לעשות את השינוי, גם אם מדובר בשינוי קטן כמו יצירת גגות ירוקים או הפיכת מרפסות לגינות מוריקות יועילו לסביבה וישרו על האדם החי בבית רוגע ושלווה. אנחנו עוזרים לסביבה ובו בעת עוזרים לעצמנו".

למינם דמוי שיש. יחצ,
למינם דמוי שיש/יחצ

כיום, הטכנולוגיה מאפשרת לייצר חומרים שגם נראים מצוין, גם עמידים מאוד וגם פוגעים בצורה אפסית בסביבה. במותג משטחי גרניט הפורצלן האיטלקי LAMINAM שמו להם למטרה להפוך את המוצרים לכמה שיותר ידידותיים לסביבה והם מיוצרים במפעל המופעל על ידי אנרגיה סולרית.

"המשטחים מיוצרים מחומרים טבעיים בלבד בהליך שאינו משחרר רעלים לסביבה. הם עמידים בפני אש וגם במקרה של שריפה הם לא יפיצו עשן או חומרים רעילים ובנוסף אפשר למחזרם בקלות. אלו משטחים שנשמרים לאורך זמן ונראים מצוין גם למשך שנים ארוכות, והדבר חוסך תחלופה של מוצר. בשל עמידות החומר נעשה גם שימוש במשטחים הללו בחיפויי חוץ", מסביר אייל שימן, מנכ"ל LAMINAM ישראל.

אדריכלות יונתן מונצק, באדיבות ארטפרו מפתחי ברזל. גלעד רדט,
אדריכלות יונתן מונצק, באדיבות ארטפרו מפתחי ברזל/גלעד רדט

אחד החומרים הנפוצים שנעשה בהם שימוש במסגרת המגמה הוא הברזל. "ברזל הוא חומר טבעי, המחצב הנפוץ ביותר בכדור הארץ. הוא חזק וניתן לעשות איתו הרבה מאוד דברים. התהליכים שהוא עובר הופכים אותו לחומר שמאריך ימים ואין לו כמעט בלאי והפקתו לא פוגעת בסביבה. השימוש הברזל בחלונות דק, מה שמאפשר להכניס הרבה מאוד אור לבית ובכך למעשה אנחנו מפחיתים שימוש בחשמל. לקהל הישראלי מאוד חשוב להכניס את החוץ פנימה, להכניס את הטבע הביתה ולכן שימוש בחלונות עם פרופיל ברזל הם אידיאליים לכך ועל הדרך אנחנו גם לא פוגעים בסביבה ואף תורמים לה", מסכם קובי חליפה, מעצב ראשי של חברת 'ארטפרו' עיצובים בברזל.

  • עוד באותו נושא:
  • עיצוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully