וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעלי מכולות בוועדת הכלכלה: תנו לנו להתחרות בסופרמרקטים

עודכן לאחרונה: 6.2.2023 / 12:32

המכולת השכונתית, פעם מוסד בכל פינת רחוב, לא מצליחה להתחרות ברשתות הקמעונאיות ש"פלשו" לשכונות עם שלוחות אורבניות. עתה דורשים בעלי המינמרקטים שייתנו להם להתאגד ולהקים מחסנים מרכזיים, שייאלצו את היצרנים והיבואנים למכור גם להם במחירים נמוכים יותר

מכולת. ShutterStock
המינמרקט השכונתי מנסה להילחם על הישרדותו בעידן שבו הרשתות הגדולות פותחות סניפים אורבניים/ShutterStock

מצוקתן של המכולות מול הרשתות הגדולות נידונה שוב בוועדת הכלכלה, שעסקה בהכרח שנוצר בקידום התחרות בשוק המזון.

יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן הדגיש את חשיבות העסקים הקטנים להאצת הכלכלה, הכנסות ממיסים והעסקת עובדים. הוא קרא לאפשר בתקנות שטחי-מדף ליצרנים הקטנים בסופרמרקטים, ולחייב את החברות הגדולות למכור לקמעונאים הקטנים במחיר משוקלל. הוא הדגיש כי ההסדר שיאפשר למכולות להתאגד - יותנה בפיקוח עליהן - כי הן אכן יורידו מחירים לצרכן.

מיכל כהן, הממונה על רשות התחרות, הזהירה כי חיוב הרשתות למכור במחיר אחיד - יגרום עליית המחיר הממוצע, ואילו יאיר אלבין, סמנכ"ל מסחר במשרד הכלכלה, הבטיח גיבוש עמדה בתוך שבועיים.

ח"כ נעמה לזימי סיפרה על מסמך שגיבשה "שיקדם את מצב העובדים בעסקים הקטנים, ואני מקווה שנקדם את עיקריו בוועדה", לדברי ח"כ דבי ביטון יש עדיין מקומות מתאימים, כלכלית וחברתית, דווקא למכולות קטנות, ואילו ח"כ דן אילוז הזהיר כי חלק מהפתרונות המוצעים דווקא יפגעו במכולות.

אלי שלום סתוי, יו"ר פורום מזון ומכולות הציג כ-10 אלפים עסקים קטנים בענף המזון, ושיבח את תכניתה האחרונה של הסוכנות לעסקים קטנים במשרד הכלכלה לקידום עסקים אלו, שתאגד אותם לעמותה אחת ולניהול מחסן מזון מרכזי אחד - כדי להפוך אותם לבעלי מיקוח מול העסקים הגדולים. לדבריו, תחרות זאת, תיצור תחרות ראויה בשוק וההוזלה תגיע לצרכן. בעלי מכולת מרחבי הארץ, הבטיחו אף הם כי אכן הקמת מחסן מזון מרכזי - תחייב את הספקים למכור במחיר זול יותר.

דוד ביטן, השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2023. ראובן קסטרו
ח"כ דוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה/ראובן קסטרו

מצוקת חנויות המכולת והמינימרקטים השכונתיים נמשכת כבר לאורך מספר שנים. המאבק הקודם שלהן היה נגד רשתות עירוניות שפתוחות בסופי שבוע ומקשות עליהן להתחרות.

אלא שבשנים האחרונות החריפה בעייתן: רשתות קמוענאיות גדולות כמו שופרסל, רמי לוי, יינות ביתן ואחרות, הקימו רשתות של מותגים אורבניים שהפכו עבור הקמעונאים הגדולים למרכזי רווח פנטסטיים: אמנם דמי השכירות יקרים יותר, אך הלקוחות מוכנים לשלם תמורת אותה סחורה (שהם רוכשים בהנחות כמות בשל גודל הרשת) מחיר גבוה יותר - ובלבד שלא לצאת מהעיר אל מרכולי הדיסקאונט הגדולים, שממוקמים לרוב באזורי מסחר ותעשייה מחוץ למרכזי הערים.

מול גורמים כאלה, שיש להם יכולת ללחוץ על היבואנים והיצרנים, קשה להם להתחרות. כך נוצר מצב שכדי לעמוד ברף המחיר שקובעות הרשתות הגדולות, נאלצים בעלי העסקים הקטנים למכור לעיתים ברווח זעום או אף לוותר עליו כליל, במוצרים מסוימים, כדי להישאר רלוונטיים לצרכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully