וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופטימיות זהירה: מהאטה לצמיחה ב-10 הכלכלות הגדולות בעולם?

עודכן לאחרונה: 9.2.2023 / 11:20

דיברו על האטה עולמית, אפילו על מיתון, אבל כשמתחילים להתברר הנתונים, מתבהרים גם השמיים מעל הכלכלה העולמית. יצאנו לפסגה הכלכלית בדאבוס וחזרנו עם כמה סיבות שאולי עוד יגרמו לנו לחייך - בסוף מה שהחל כמשבר עולמי

נשיא המדינה, יצחק הרצוג במהלך נאומו בפורום דאבוס 25 בינוי 2022. רויטרס
הנשיא יצחק הרצוג בפורום הכלכלי הקודם בדאבוס. יש חששות, אך לצידם גם אופטימיות זהירה/רויטרס

צלי גרינברג

אם לשפוט על פי סיכום הפנאל האחרון של שהתקיים במפגש השנתי של הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס בסוף ינואר האחרון - יש מקום לאופטימיות, אם מחליטים להסתכל על חצי הכוס הכלכלית המלאה.

מיתון והאטה אמנם עדיין מופיעות בשיח הכלכלי העולמי, אך לצידן גם הערכות כלל הכלכלנים הבינלאומיים המובילים לצמיחה. זו האחרונה אמנם צפויה להיות נמוכה יותר מאשר בעשורים האחרונים - אבל כל עוד הכיוון מעלה הפגיעה בכלכלה העולמית כואבת פחות.

קריסטלינה ג'ורג'יבה (Kristalina Georgieva), מנכ"לית קרן המטבע העולמי (IMF), ציינה כי התחזית לצמיחה עולמית השתפרה בעיקר עקב פוטנציאל הצמיחה של מי שהיוותה את הזרז למחול השדים הכלכלי - סין, הכלכלה השנייה בעולם עם תמ"ג (תוצר מקומי גולמי) של כ-18.3 טריליון דולר.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מדבר בפני משתתפי כנס דאבוס בשוויץ/רויטרס

מלחמה ושלום

אופטימיות אמנם ממלאת את חצי הכוס התחתונה, אך את חלקה האחר ממלאים סיכונים כדוגמת הסלמה אפשרית במלחמת רוסיה-אוקראינה, שעלולה להוביל גם למלחמת סחר טרנס-אטלנטית.

כלכלני האו"ם, לפיכך, מעריכים כי הצמיחה העולמית תרד ל-1.9% בשנת 2023 לעומת 3% בשנה החולפת, וזאת עקב משברים מצטלבים כמו מלחמת אוקראינה, גאות האינפלציה, הידוק החוב ומצב חירום אקלימי. תחזית הבנק העולמי אף פאסימית יותר, ומורידה את אחוז הצמיחה ל-1.7%.

כשני שליש מהכלכלנים שהשתתפו במפגש מעריכים כי ישנה סבירות לכניסת הכלכלה העולמית למיתון, בעוד כ-18% נוספים מעריכים זאת כתרחיש 'סביר ביותר', אלא אם תהיה הקלה על יוקר המחיה ופתרון למשברי האנרגיה.

היעדר מיתון, עם זאת, אינו פותר את בעיית הכלכלות הבינלאומיות, שכן האטה היא פגיעה לא פחות משמעותית ממנו.

ההאטה אמנם נתפסת כנמוכה יותר במדרג ה"סכנה" הכלכלית מאשר מיתון, אך כאשר היא נחווית על ידי שתי הכלכלות הגדולות בעולם (ארה"ב וסין), המהוות בעצמן כ-43% מהתמ"ג העולמי, כלל הכלכלות הניזונות מהן נפגעות.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
ראש השנה הסיני. רויטרס
בצל ההקלות במשטר הקורונה, חגגו שנה סינית חדשה. האם גם הכלכלה הסינית תשוב לצמוח בשיעורים שהכרנו לפני המגפה?/רויטרס

מעונן חלקית

"האטה בייצוא מכלכלות מפתח באסיה", מעריכים כלכלני הפורום, "מעוררת את החשש מהאטה נוספת בכלכלה העולמית. צמיחת הייצוא של יפן האטה בחדות בדצמבר; המשלוחים לסין ירדו לראשונה מזה 7 חודשים עם צניחה במכירות של מכוניות, חלקיהן ומכונות לייצור שבבים; וכלכלת דרום קוריאה התכווצה לראשונה מזה 2.5 שנים לאחר שייצוא מוצרי ההייטק שלה ירדו בגלל הכלכלה העולמית החלשה וההאטה האחרונה בסין".

יש לציין כי חמש הכלכלות הגדולות מהוות כחצי מהתמ"ג העולמי, וכל העשרה בטבלה המצורפת לכתבה זו מהוות כשני שליש ממנו, כאשר185 המדינות הנוספות מהוות את שליש התמ"ג העולמי המשלים. לכן האטות בכלכלות הגדולות מרגישות כמיתון עבור שאר הכלכלות.

סיכונים נוספים שצפו במסגרת מפגש כלכלני הפורום היו העברת שרשראות האספקה בתוך קבוצה של מדינות עם ערכים משותפים, שיובילו לחוסר יעילות וכפילות, ולכן להמשך האינפלציה. ולצידם מלחמות סחר על סובסידיות אנרגיה נקייה.

אם לא די בכך - שתי הכלכלות הגדולות בעולם מתמודדות עם בעיות הקשורות לחובות. ארה"ב עלולה להתמודד עם משבר פיסקאלי כבר בחודשים הקרובים לאחר שהממשלה תגיע לתקרת חוב של 31.4 טריליון דולר.

נשיא הפד ג'רום פאוול. Drew Angerer, GettyImages
יו"ר הפדרל רזרב, ג'רום פאוול. אם לא יוסדר החוב הלאומי, יידרש להמשיך להעלות את הריבית/GettyImages, Drew Angerer

החוב המאיים

משרד האוצר של ארה"ב החל להשתמש במה שהוא הגדיר כ"צעדים יוצאי דופן" בניהול מזומנים, כדי לנסות למנוע מחדל של חוב עד ה-5 ביוני הקרוב.

תקרת החוב של ארה"ב היא מגבלה חוקית על כמה שהממשלה הפדרלית יכולה ללוות. הוא נקבע על ידי הקונגרס והורחב לרמתו הנוכחית בדצמבר 2021 בעקבות דרישות מהמפלגה הדמוקרטית. הגבול הזה נפגע כעת בעקבות עימות בין בית הנבחרים האמריקאי, שבשליטת הרפובליקנים, לבין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן המוביל את הדמוקרטים, על נושא הסרת תקרת החוב שוב.

דיווח של בלומברג מעלה כי רוב האנליסטים בארה"ב מעריכים כי תושג עסקה בין הצדדים במסגרתה תקרת החוב תועלה. נציין, כי זו עלתה 45 פעם ב-40 השנים האחרונות. בינתיים, מי שישלמו את המחיר יהיו המשקיעים בבורסות, שיחוו תנודתיות למרות העליות האחרונות שנחוו בוול סטריט.

בהינתן ודירוג האשראי של ארה"ב ירד שיעורי הריבית יעלו עוד יותר, ובכך יעמיסו יותר על עלויות המימון של משקי הבית והעסקים, שבתורם יפחיתו צריכה ומשרות, בהתאמה.

בצלאל סמוטריץ' יו"ר מפלגת הציונות הדתית באירוע משותף עם איתמר בן גביר 26 באוקטובר 2022. אבי רוקח
שר האוצר בצלאלא סמוטריץ'. עם קצת מזל, המגמה במזרח התיכון תשתנה דווקא במשמרת שלו/אבי רוקח

בינתיים במזרח התיכון

כישראלים, עם זאת, יש לנו הרבה מקום לאופטימיות, שכן כ-70% מכלכלני הפורום הכלכלי העולמי מעריכים כי המזרח התיכון יחווה צמיחה עד צמיחה חזקה בשנת 2023, הנמוכה רק מדרום אסיה, בה 85% מהכלכלנים העריכו צמיחה עד צמיחה חזקה.

ארה"ב ואירופה צפויות לשלם את המחיר הכלכלי הגבוה ביותר, כאשר רק 9% מהכלכלנים מעריכים כי ארה"ב תחווה צמיחה בעוד 91% מעריכים בה צמיחה חלשה (82%) או מאוד חלשה (9%), לצד אירופה שההערכות הן כי תחווה צמיחה חלשה מאוד (68%) או חלשה (32%).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully