וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במחיר מציאה: המשקיעים מנצלים את מצוקת החברות הפרטיות?

עודכן לאחרונה: 12.2.2023 / 9:15

כשמביטים בשוק ההון רואים בעיקר את מחיקות השווי של חברות הענק, אלא שגם חברות פרטיות שאינן נסחרות בבורסה והתמכרו לכסף הזול, מוצאות את עצמן בבעיית מזומנים קשה שקורצת למשקיעים פוטנציאליים. מה אפשר ללמוד מהמקרה של רשת המרכולים "מוריסונ'ס"?

זוג צעיר עושה קניות בסופרמרקט. ShutterStock
בעת שהכסף היה זול, נרכשו חברות מעל לשוויין האמיתי. עכשיו צריך להחזיר את החוב, אבל הכסף הפך ליקר/ShutterStock

הנה סיפור שממחיש את הבעייה בכך שתם עידן הכסף הזול ומתחיל עידן הדיסטרס, לא רק בשוק ההון, אלא גם - אם תרצו - בעולם מחושי הרבה יותר..

אחרי שחברות רבות איבדו הון עתק משוויין בבורסות ברחבי העולם, עוברים חלק מהמשקיעים למגרש החברות הפרטיות ומחפשים אפיקי השקעה בקרב אלה שנחנקות תחת עלויות המימון ההולכות ועולות.

אותן חברות נמצאות בפרוטפוליו המשקיעים תחת ההגדרה 'נכסים בלתי סחירים', שמשמעותה שהן אינן נסחרות בבורסה, ולפיכך נמנעות מתנודתיות השוק.

אלא שעליית הריבית טרפה את הקלפים, והובילה את סכנת צמצום השווי גם אל מה שנחשבו עד לא מזמן כאיים של ביטחון' בתיקי ההשקעות - החברות הפרטיות.

כך לדוגמא, בין אלפי העסקאות שנעשו בעידן הכסף הזול הייתה גם זו בה השתלטה קרן ההשקעות האמריקאית הוותיקהClayton, Dubilier & Rice בסוף שנת 2021 על רשת המרכולים הבריטית Morrisons לפי שווי של 9.5 מיליארד דולר - פרמיה של כ-60% על מחירה עת התפרסם המכרז למכירתה.

זוג צעיר עם ילדה עושה קניות בסופרמרקט. ShutterStock
בניסיון לגייס מזומנים העלתה הרשת מחירים, מה שגרם לה להיות פחות אטרקטיבית בעיני הלקוחות.השילוב הקטלני בין כסף יקר לאינפלציה/ShutterStock

Morrisons, שבסיסה בברדפורד שבצפון אנגליה, היא אחת מרשתות המרכולים הגדולות בבריטניה, שירדה ממקומה הרביעי מבין כלל מתחרותיה בממלכה לאחר שנחקרה על ידי הרגולטור הבריטי בחשד לפגיעה בתחרות, בין היתר כתוצאה מרכישתה על ידי CD&R.

כמה חודשים בלבד מאז נרכשה, החל הכסף להתייקר כתוצאה מעליות הריבית - ועימו התייקרו גם החובות.

בסוף הרבעון השלישי של השנה החולפת דיווחה הרשת על ירידה של כ-50% ברווחיה לאותו רבעון בהשוואה לרבעון המקביל שנה קודם לכן, כתוצאה מ"לחצים אינפלציוניים חסרי תקדים", כהגדרתה.
בתחילת חודש ינואר האחרון הרשת אף פרסמה כי היא המפסידה הגדולה בקרב הסופרמרקטים הבריטיים במהלך חג המולד, כאשר רוב הקונים נהרו דווקא אל היריבים.


אך הרשת אינה המפסידה היחידה, שכן לצידה טובעים גם מי שהשקיעו בה, שנטלו חוב של כ-6 מיליארד ליש"ט כדי לממן את ההשתלטות.

רק בדצמבר האחרון, הורידה סוכנות הדירוג Fitch את דירוג החוב של Morrisons, כשהיא מביעה חשש מרמת המינוף אליה הגיעה.

סוכנות הדירוג האמריקאית מפחדת מיכולת החברה לשרת את החוב שלה, שגדל ככל שהריביות עולות, ומאלץ אותה להעלות מחירים מהר יותר מתחרותיה - ובכך גורם לה לאבד נתח שוק.

בצעד חריג פנתה CD&R למאות מעובדי הרשת בדרגת מנהלי חנויות ומעלה וביקשה מהם להשקיע כ-2,000 עד 25 אלף ליש"ט בחברה, בהתאם לדרג הניהולי של העובד.

רשת המרכולים אינה היחידה שמצאה את עצמה בחובות כתוצאה מהפיתוי שיצר הכסף הזול, וההערכות הן כי חברות פרטיות רבות יצטרפו אליה כשהן משוועות לחמצן פיננסי.

המשקיעים, מצידם, אמנם מחכים עם בלוני חמצן, אך יחלקו אותם רק לחברות שיזהו כהזדמנות הטובה ביותר עבורם. היתר עלולות לטבוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully