וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הסיכוי שלך לתאונה? הבינה המלאכותית בשירות הביטוח

עודכן לאחרונה: 14.2.2023 / 10:02

סטרט אפ ישראלי פיתח אלגוריתם שחוזה את הסיכוי של נהגים להיות מעורבים בתאונות דרכים - ומאפשר לחברות הביטוח להתאים בין הפרמיה למידת הסיכון. על פי ההערכות, שוק הביטוח של כלי רכב מסחריים, כולל ציי רכב, אמור לגלגל כ-307 מיליארד דולר ב-2030

אשה פצועה לאחר תאונת דרכים. ShutterStock
גם עשוי להציל חיים, גם לשמש בסיס לפרמיות מותאמות אישית שייטיבו עם נהגים זהירים/ShutterStock

ביטוח הוא אחד מהכלים הנדרשים לכולנו להבטחת מימון כנגד פגיעה ברכוש, בגוף ולעיתים אף בנפש, כפי שהן מוגדרות בפוליסה. אלא שהפוליסה אינה מתומחרת תמיד באופן שוויוני, ומובילה מבוטחים הנוהגים ומתנהלים באחריות, לדוגמא כנהגים בכביש, לשלם את אותה הפרמיה שמשלמים גם אלו שאינם נוהגים באחריות.

הייטקיסט ישראלי, שהיה מבכירי גוגל ופייסבוק, בראשית מהפכת הסמארטפונים והתמחה בבינה מלאכותית, כחלק מלימודי מדעי המוח שלו לתואר ראשון בהרווארד, החליט לשנות זאת, ועל הדרך גם להציל חיים.

הוא הקים את פיירמטיק, חברת אינשורטק ישראלית, המפתחת מערכת מבוססת בינה מלאכותית (AI) לביטוח רכב מסחרי על בסיס ניתוח ביצועי אמת של נהגים, ניטור הנהיגה וטלמתיקה - שילוב בין מערכות מידע וניתוח בזמן אמת של אותות ממקורות מידע רבים.


הניתוח מאפשר להתאים את הפרמיות לאיכות הנהיגה של הנהגים ובכך לבחון את ממד הסיכון בנהיגתם, לדרגו, ולהתאים בהתאם את גובה הפוליסה הנדרש לכיסויו.

כך, לדוגמא, נהג שמקפיד על חוקי המהירות, לא עוסק בטלפון הסלולרי או הסחי דעת אחרים בזמן נהיגה, ומקפיד לנהוג בצורה אחראית, יקוטלג בתעריף סיכון שונה מנהג שאינו מקפיד על הכללים בכביש.

החברה מספרת כי המערכת שלה כבר נבחנה בקרב כמה מאות אלפי נהגים בארה"ב, והציגה יכולת חיזוי תאונות ותביעות ביטוח על סמך בחינת נהיגת הנהגים. עיקר פעילות החברה היא בקרב ציי רכב גדולים.

בסיס המידע של האלגוריתם שפיתחה החברה, שקובע את מידת הסיכון והתמחור בעזרת בינה מלאכותית כאמור, כולל כיום כ-200 מיליארד מייל של נתוני נהיגה שנאספו במשך 5 שנים. תמריץ הוזלת הביטוח מוביל את בעלי העסקים לעודד, בדרכים שונות, את הנהגים שלהם לנהיגה זהירה יותר.
הפלטפורמה מאפשרת גם לנהגים עצמם לזהות את נקודות התורפה שלהם ולמנהלי הרכב בחברות לדעת מי זקוק לתשומת לב מיוחדת בריענון כללי הנהיגה.

יש לציין כי לפני כעשור אותו יזם ייסד את Zendrive, המספקת ניתוח והמלצות לנהגים על איכות נהיגתם באמצעות הטלפון הנייד.

שוק ביטוח הרכב המסחרי, הכולל בתוכו את ציי הרכב, עמד על 128.44 מיליארד דולר בשנת 2020 ועל פי חברת סקרי השוק Allied Market Research הוא צפוי לעמוד על כ-307.1 מיליארד דולר עד שנת 2030 - צמיחה של 9.2% שנה אחר שנה.

יונתן מטוס, מנכ"ל Fairmatic. Fairmatic,
יונתן מטוס, מייסד ומנכ"ל Fairmatic/Fairmatic

פיירמטיק (Fairmatic), תעודת זהות

תחום פעילות: אינשורטק

תאריך הקמה: 2021

מייסד: יונתן מטוס (41), המשמש כמנכ"ל החברה.

חזון: עולם ביטוחי שוויוני יותר הפועל כל העת לצמצום תאונות דרכים

עובדים: 75, המפוזרים בארה"ב, הודו ופורטוגל. בימי אלה החברה פועלת להקמת מרכז פיתוח בישראל לטובתו צפויה לגייס עוד כ-30 עובדים.

סך גיוסי החברה מאז הקמתה: 42 מיליון דולר.

בין המשקיעים: אורן זאב, Bill tai. Jerry Yang Foundation capital. Aquiline.

לקוחות מרכזיים: ציי רכב בארה"ב.

חברות הפועלות בתחום: Progressive insurance, Allstate insurance

דבר המנכ"ל: "המערכת שפיתחנו מתקנת עיוות בביטוחי הרכב, במסגרתו חברות בטוחות ואחראיות מסבסדות את ביטוחי ציי הרכב הלא בטוחים, וזאת מאחר וחברות הביטוח מתמחרות אותן בדרך דומה מבלי להתחשב ברמת הסיכון והזהירות של נהגי כל צי רכב.

הטמעת הרגלי נהיגה אחראיים לאורך זמן תאפשר צמצום משמעותי של נגע תאונות הדרכים העולמי, שגובה כיום מחיר של מיליוני הרוגים ופצועים מדי שנה. וכעת יש גם תמריץ כלכלי לעשות זאת בדמות הוזלת תעריפי הביטוח, ובמיוחד בתקופת האטה כלכלית המחייבת בחינה דקדקנית יותר של הוצאות."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully