וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכסף בורח: כ-10 מיליארד שקל כבר הוצאו מישראל

עודכן לאחרונה: 15.2.2023 / 11:36

מאז ההחל הדיון הציבורי סביב השינויים במערכת המשפט, הוצאו מישראל כספים בסך כולל של קרוב ל-10 מיליארד שקל - כך מעריך גורם בכיר במערכת הבנקאית. כמחצית הסכום - מענף ההייטק והיתר כספים של אזרחים פרטיים. למרות זאת, קיים החשש שמא המספר האמיתי אף גבוה יותר

מפגינים בתחנת הרכבת נבון בדרכם למחאה נגד המהפכה המשפטית, 13 בפברואר 2023. אריק מרמור, פלאש 90
מפגינים בדרכם להפגנה נגד המהפכה המשפטית. האם חלק מהם לא מסתפקים בהפגנות וכבר דואגים לעתידם הכלכלי?/פלאש 90, אריק מרמור

אתמול הזהירו ראשי הבנקים הגדולים בישראל את שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', כי בצל החשש משינויים במערכת המשפט שיגבילו את המרחב הדמוקרטי בישראל, החלו ישראלים למלט את כספם, בשיעור הגבוה פי 10 בהשוואה למהלך העסקים הרגיל.

אז כמה כסף יצא מישראל? על פי הערכות, חברות הייטק כבר העבירו לחו"ל קרוב ל-5 מיליארד שקל וסכום דומה הועבר בידי גורמים עסקיים או פרטיים שאינם קשורים לענף, כך העריך לבקשת וואלה גורם בכיר במערכת הבנקאית.

אך אפשר שאפילו סכום זה אינו משקף נאמנה את היקף הוצאת הכספים והנכסים: חברות המתווכות בעסקאות נדל"ן בחו"ל טוענות כי הן חוות עלייה של ממש בהיקף התעניינות מצד ישראלים שבודקים עלויות של נכסים בחו"ל.

ההנחה היא שלחברות כאלה יש עניין לצייר תמונה של ביקוש-שיא, אך יחד עם זאת ההערכה נמסרה ממספר מקורות שונים בענף, שאינם קשורים האחד לשני.

הפגנת ההייטקיסטים ברחוב קפלן בתל אביב, שבוע שני באותו מקום.. ינון שלום יתח
הפגנת עובדי ענף ההייטק בתל אביב. חברות בענף אחראיות ליציאה של כ-5 מיליארד שקל מישראל/ינון שלום יתח

"ראיתי איך זה התחיל ברוסיה"

יש לציים כי גם אם המספרים מדויקים או אפילו פחותים מהסכום האמיתי, עדיין אין מדובר במכה קשה למשק הישראלי, אבל החשש הוא מאפקט של כדור שלג, תבהלה שתחלחל גם לחוסכים קטנים.

דוגמה לכך אפשר לקבל מדברי א', בעלת עסק קטן במרכז תל אביב אמרה לוואלה: "אין לי הרבה כסף בבנק, בקושי 100 אלף שקל שחסכתי. ביקשתי מבן הזוג שלי שיברר לאיפה כדאי להעביר את הכסף. אני ממוצא רוסי - וראיתי איך זה התחיל שם. בהתחלה אומרים שאסור להוציא כספים מחוץ למדינה, אחר כך סוגרים את הבנקים ואז "מבקשים" מהאזרחים לתרום למאמץ המלחמתי כי המדינה צריכה את הכסף".

התסריט הזה הוא ככל הנראה מה שמדאיג את ראשי הבנקים יותר מהחלטה של חברה כזו או אחרת. שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', לפחות על פי תגובתו לאזהרת הבנקאים, כנראה אינו מודאג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully