וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באוצר מבקרים את סמוטריץ': "שר אוצר במשרה חלקית"

עודכן לאחרונה: 15.2.2023 / 14:28

הוא מגיע למשרד באיחור, נכנע בקלות לדרישות אגף התקציבים ולא מפנים את העובדה ששר אוצר הוא אחד התפקידים החשובים במדינה. לגורמי המקצוע במשרד האוצר נמאס ממי שניכר בו שהוא מעדיף את המאבקים על עתיד ההתיישבות ביו"ש, על פני חוק ההסדרים

בצלאל סמוטריץ' נכנס לתפקיד שר האוצר. רפי בן חקון, לע"מ,
בצלאל סמוטריץ' נכנס למשרד האוצר. למזלו חלק גדול מחוק ההסדרים הקרוב יהיה "העתק הדבק" לתוכניות של ליברמן, קודמו/רפי בן חקון, לע"מ

הימים שלפני הגשת תקציב המדינה לחוצים מאוד במשרד האוצר. ישיבות מסביב לשעון, טיוטות, תיקונים, פגישות עם גורמי מקצוע, טלפונים בלי הפסקה, ועל הכל מפקחים מקרוב מנכ"ל המשרד ושר האוצר שמתווה את המדיניות, מנהל ביד רמה את הדיונים, מתווכח, דופק על השולחן כשצריך ומקבל לא מעט החלטות שמנוגדות לעמדת הפקידות. יש שרים שעושים את זה באלגנטיות תקיפה, כמו בכהונתו של אביגדור ליברמן, ויש כאלה שמשליטים אווירה מעוררת אנטגוניזם, כמו ישראל כץ. אבל נדמה ששר אוצר שהוא בחזקת נוכח-נפקד, עוד לא היה שם.
ותיקי המשרד משתאים לנוכח התנהלותו של שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'. מצד אחד, הם מעידים, מדובר באחד האנשים הנעימים ביותר איתו עבדו מעולם: רציני, חביב, יסודי, עשוי מכל החומרים שיכולים להפוך אותו לשר האוצר הטוב ביותר בתולדות ישראל, ממש כך, אבל מהצד השני, המדאיג, נדמה שהוא לא מבין את האירוע שאליו הוא נכנס. הוא פשוט לא נמצא שם מספיק.

יואב גלנט, בצלאל סמוטריץ', פינוי כרם בגדה. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
סמוטריץ' נגד גלנט בנושא המאחזים. עושה רושם שלנושא הזה הוא מקדיש הרבה יותר זמן מאשר לכלכלת ישראל, אומרים גורמים באוצר/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

תפקיד מפתח

משרד האוצר הוא המשרד השני במורכבותו בממשלה, אחרי משרד הביטחון וחשיבותו גדולה לא פחות. בידי שר האוצר המפתחות לכספת הלאומית והוא זה שאמור לשמור על הכסף של כולנו. שרי האוצר לדורותיהם הבינו מהר מאוד את גודל האחריות והיו מקדישים את כל זמנם ומרצם למשימה הכבדה, ואת הזמן הנותר לפוליטיקה.

אצל סמוטריץ', אומרים שם, זה הפוך. למרות שעברו כבר יותר מחודשיים, הוא עוד לא הפנים לאן הגיע, ועסוק יותר בפוליטיקה, אידיאולוגיה ובתפקידו במשרד הביטחון, ופחות בניהול קופת המדינה. הדבר הופך קריטי בימים שלפני אישור תקציב מדינה.

הלו"ז להגשת תקציב המדינה הנוכחי צפוף. ב- 23 בפברואר אמורה הממשלה לאשר את התקציב ב"לילה לבן", שבו עוברים השרים על חוק ההסדרים ומאשרים את עיקרי התקציב, מסגרת התקציב, ואופן החלוקה שלו בין המשרדים השונים. משם הוא עובר לוועדות השונות ועד ה- 23 במרץ הוא אמור להיות מונח על שולחן הכנסת. מועד אישורו הסופי הוא 29 במאי. אם התקציב לא עובר עד אז, הממשלה נופלת.

הזימון לישיבת ממשלה בעוד שמונה ימים כבר יצא, ואתו האזהרה שהיא תהיה ארוכה במיוחד, אבל גורמים במשרד האוצר אומרים שבקצב שבו הדברים מתנהלים, אין סיכוי שזה יקרה במועד שנקבע. "במקום ששר האוצר יתייצב במשרד בשש וחצי בבוקר, ויעבוד מסביב לשעון על התקציב, הוא מגיע במקרה הטוב בצהריים, ובדרך כלל אחה"צ, הישיבות אמנם נמשכות לתוך הלילה, אבל אנחנו לא מצליחים לעמוד ביעדים. מילא שהזמן קצר, הישיבות לא מתקדמות כי הוא מאוד יסודי ואנחנו עוברים על כל מילה, מה שמקשה עוד יותר.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
עו"ד שלומי הייזלר. יחצ,
מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר: "הוא וסמוטריץ' מעולם לא העבירו תקציב"/יחצ

האוצר כחלטורה

"שלומי הייזלר, המנכ"ל שמינה, הוא בחור מצוין ויכול להיות שגם מנהל טוב, אבל הוא וסמוטריץ' מעולם לא העבירו תקציב ואין להם מושג מה זה אומר ובמה זה כרוך, וככה זה נראה. בגלל שאין לו ניסיון, הוא היה חייב למנות איש מקצוע שכבר עשה את זה בעבר. העבודה על התקציב הייתה צריכה להתחיל בכל הכוח כבר לפני חודש, אבל סמוטריץ' התפטר מהכנסת רק בשבוע שעבר. ככה יצא שביום שני ורביעי הוא היה בכנסת, בחמישי הוא נמצא במשרד הבטחון, בשאר הימים בפגישות מחוץ למשרד, ובין לבין אנחנו רואים אותו.

"התחושה היא שבשביל סמוטריץ' משרד האוצר הוא חלטורה. ההתיישבות באיוש, וכל מה שקשור לאידיאולוגיה הימנית והפוליטית הרבה יותר חשובים לו. לפעמים נדמה שהוא מעדיף להיות במשרד הביטחון, כי שם הוא יכול להשפיע על הנושאים שמעניינים אותו באמת. אם זה ככה, למה הוא התעקש לקבל את האוצר?".

קחו לדוגמא את הלו"ז של שר האוצר אתמול: בבוקר הוא יצא לישיבת סיעה מיוחדת של הציונות הדתית בישוב גבעת הראל בבנימין, אחרי החלטת הקבינט המדיני בטחוני להסדיר את הישוב יחד עם שמונה ישובים נוספים ביהודה ושומרון. זה אחרי שערב קודם, מצא זמן לבוא לחגוג איתם את ההחלטה ואת ביטול חוק ההתנתקות.

אחרי סיום הישיבה עלה ל"לייב פייסבוק" עם יו"ר וועדת החוקה וחבר מפלגתו שמחה רוטמן, כדי לשוחח עם הגולשים על הרפורמה המשפטית. משם יצא לפגישה עם כתבים פוליטיים, נפגש עם ראשי הבנקים לשיחה שנקבעה והפכה לדיון על הרפורמה המשפטית, ורק אז התפנה לעסוק בענייני התקציב. הלו"ז של היום התחיל במאבק נגד עקירת הכרם בבנימין, תקיפת שר הבטחון על המהלך ואי העברת הסמכויות שהובטחו לו. למשרד האוצר שוב יגיע רק בצהריים, או בעצם - בתום ישיבה דחופה שכונסה בעניין המאחזים.


על פי ההסכמים הקואליציוניים, סמוטריץ', שמכהן כשר במשרד הביטחון, היה אמור לקבל לידיו שליטה מלאה על שני גופים: המנהל האזרחי ומתאם פעולות הממשלה בשטחים. העברת הסמכויות מתעכבת ויוצרת מתחים בינו לבין שר הבטחון יואב גלנט, שגם הם גוזלים מזמנו היקר, ההתנגשות האחרונה הייתה היום. מה שכן, עם או בלי סמכויות, שר האוצר מקפיד לבלות יום בשבוע במשרד הביטחון.

חיים כץ, בהשבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
שר התיירות חיים כץ - הוא יודע שבאוצר חושבים שלא צריך תיירות?/ראובן קסטרו

מי צריך תיירות?

"מכיוון שהוא עסוק באידיאולוגיה ופוליטיקה, ופחות מבין בכלכלה, הבינו אנשי אגף התקציבים שאפשר לתמרן אותו", אומר גורם באוצר, "והוא הפך לעושה דברם. במקום להתנגד בתוקף להצעות מופרכות, הוא סומך עליהם בעיניים עצומות ומאשר כל מה שהם מגישים לו. והדוגמא הטובה ביותר היא ההצעה ההזויה לבטל את הפטור ממע"מ על תיירים. הם הצליחו לשכנע אותו שלא צריך בכלל תיירות בישראל. היינו בשוק".

למי שלא מבין על מה מדובר, נסביר: תיירים שנכנסים לישראל פטורים מתשלום מע"מ על לינה במלונות, השכרת רכב, אשפוז בבית חולים ועל מוצרים שהם קונים, הם יכולים לבקש החזר מס בשדה התעופה, כמו ברוב מדינות העולם. אגף התקציבים שכנע את סמוטריץ' לבטל את הפטור ממע"מ על מלונות, השכרת רכב ובתי חולים, כשאחת הטענות הייתה, שתיירים לא מגיבים בעוצמה חזקה לשינוי במחיר, או במילים אחרות, תיירים יודעים שיקר פה, אז בואו נייקר עוד קצת, זה לא ממש משנה. האמירה של אחד הפקידים, ש"ממילא התיירות לא מכניסה, שהתיירנים יחפשו עבודה אחרת", הייתה השיא.

לזכותו של שר האוצר נאמר, שהוא נאלץ לקפוץ למים הקפואים והמאוד סוערים של גיבוש התקציב, עוד לפני שהספיק להכיר את המשרד וללמוד את החומר ביסודיות, כמו שהוא אוהב. העובדה היא ש ליברמן עשה את רוב עבודת ההכנה לפני שעזב, מה שאפשר לעשות "העתק הדבק", סייעה לו ולנו. צריך גם לקחת בחשבון, את הקדנציה הקצוצה שקיבל במשרד האוצר. הוא יודע שבעוד פחות משנתיים, הוא כבר לא יהיה שם.

מסביבת שר האוצר נמסר, "אין לנו שום דרך רצינית להתייחס לדברים. השר נמצא במשרד מהבוקר עד השעות הקטנות של הלילה עם גורמי המקצוע של המשרד, מצוי בפרטי הפרטים של חוק ההסדרים ושל התקציב, מה גם שהוא כבר לא חבר כנסת ככה שהוא נמצא רק במשרד האוצר. מאז שנכנס לתפקיד יצא לשני ימי שטח בלבד ואין שחר לטענה.

די לעבור על רשימת ההחלטות למען הציבור שהתקבלו כדי להבין שיש שר שעובד מסביב לשעון. השבוע הוצג חוק ההסדרים לראש הממשלה ובקרוב יובא לממשלה. השר ואנשי המקצוע עובדים קשה כדי להביא תקציב אחראי ומוטה צמיחה ותשתיות שיעשה טוב לכלכלת ישראל ולאזרחי ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully