וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד האירופי בודק: לשקם את אוקראינה בכסף רוסי שהוחרם

עודכן לאחרונה: 16.2.2023 / 11:09

שנה למלחמה: ועדה מיוחדת שהקים האיחוד האירופי תבדוק אפשרות של שימוש בנכסים רוסיים שהוקפאו כחלק מהסנקציות שהוטלו על המדינה בגלל הפלישה לאוקראינה, ולממש אותם כדי לממן את שיקום ההריסות שזרעה המלחמה. גיבורים לקראת האביב?

ההרס בעיר אירפין, מחוץ לקייב, 29 באפריל. רויטרס
נזק ישיר ועקיף של 350 מיליארד דולר מאז תחילת המלחמה. ממדי ההרס העיר אירפין הסמוכה לקייב/רויטרס

בעוד שבוע תמלא שנה לתחילת המךחמה באוקראינה והאיחוד האירופי פרסם אתמול הודעה לפיה הוא יבחן שימוש בנכסים רוסיים שהוקפאו, כחלק מהסנקציות שהוטלו על משטר פוטין בגין הפלישה, כדי להשתמש בהם למימון שיקום התשתיות במדינה.

על פי הודעת האיחוד, שנשיאותו הזמניל מוחזקת כעת בידי שוודיה, הוקמה כבר קבוצת עבודה של אנשי מקצוע שתבחן את ההשלכות המשפטיות, הכלכליות והפוליטיות של הצעד המתוכן, שניתן לנחש שהרוסים יאהבו מעט פחות.

ראש ממשלת שוודיה, אולף קריסטרסון, הבהיר כי מבחינתו הנושא ברור: "רוסיה חייבת לשלם את מחיר השיקום" אמר. עם זאת הוסיף הסתייגות לפיה: "יחד עם זאת עלינו לוודא שהכל יתבצע בהתאם לחוק האירופי והחוק הבינלאומי, כיוון שאין מודל ברור שלפיו אנו יכולים לפעול".

בנייני מגורים אחרי הפצצה רוסית בקייב, 3 במרץ. רויטרס
החורבן וההרס שהמיטה הפלישה הרוסית על אוקראינה. בישראל מסתפקים באמפטיה, אבל במערב נוקטים בצעדים שיכאיבו לרוסים/רויטרס

עוד שאלה שניצבת בפני צוות העבודה שהוקם היא מהי רשימת הנזקים בגינם נדרש פיצוי? ההערכה שפרסם הבנק העולמי מלמדת שהיקף הפגיעה בתשתית ובכלכלת אוקראינה מאז פרוץ המלחמה עומד על כמעט 350 מיליארד דולר, אך רק חלק מהנזק הזה מוחשי (למשל נזק לרכוש) וחלק ממנו הוא מעט אמורפי, אפילו ספקולטיבי, כמו השפעה עקיפה על פעילות הסחר של אוקראינה.

באיחוד האירופי השיקו לאחרונה את התכנית העשירית במשפר של סנקציות נגד רוסיה, בגין הפלישה לאוקראינה, שמוערכת בהיקף של כ- 11 מיליארד דולר, במטרה להחליש עוד את הכלכלה הרוסית ולהפעיל לחץ נוסף על פוטין.

באיחוד האירופי לא אומרים זאת במפורש, אבל התחושה היא כי לקראת האביב, כלומר עם תום החורף שבו נזהרו לא להכעיס את הרוסים בגין התלות באספקת גז הנדרש לחימום ולתעשייה באירופה, עשויים לגבור צעדי המחאה נגד הרוסים, שספק גדול, בלשון המעטה, אם יאהבו את התכנית לממש נכסים פיננסיים ואחרים שהוחרמו וכן להחרים נכסים נוספים ולהחריף את הסנקציות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully