וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגשוג או סכנת הכחדה? שוק היין בישראל צומח אך מסוכן

עודכן לאחרונה: 19.2.2023 / 17:10

שוק היין בישראל נחשב לצומח, עם גידול משמעותי, מידי שנה, הן בהיקף המכירות והן במספר הצרכנים. יחד עם זאת ועל אף השגשוג והפדיונות הגבוהים, נראה כי החנויות הקטנות לממכר יין נמצאות בסיכון גבוה - עד כדי סכנת סגירה - בעקבות המצב במשק והאינפלציה המתמשכת

אישה לוגמת יין. ShutterStock
שגשוג או סכנת הכחדה? שוק היין בישראל מראה צמיחה לצד סיכון גבוה/ShutterStock

אתמול (18.2) צוין בעולם 'יום היין הבינלאומי', שעבור לא מעט רשתות וחנויות בוטיק בתחום היין, היווה חגיגה שנתית. עבור "דן אנד ברדסטריט" היה זה סימן להפנות את הזרקור לשוק מסקרן שהוכיח צמיחה משמעותית בשנים האחרונות בישראל - שוק היין והאלכוהול.

חנויות יין ואלכוהול מהוות תת-סגמנט של ענף המזון והמשקאות בכללותו ומהווה כערוץ קמעונאי על פני שרשרת האספקה. בישראל פועלות כיום 350-400 חנויות יין ואלכוהול בפריסה ארצית כאשר כמחצית מהן פועלות תחת רשתות שונות וכמחצית הינן חנויות עצמאיות שאינן חלק מרשת.

מניתוח נתונים מהשנים האחרונות, ניראה כי שוק היין בישראל מוכיח צמיחה וגידולים אך יש גם מי שעלול להיפגע. מחלקת האנליזה של דן אנד ברדסטריט למשל, צופה כי חנויות היין הבוטיקיות בישראל בסכנת סגירה ממשית על רקע העלייה ביוקר המחייב והמיתון הכלכלי.

רויטל רוט, מנהלת מחלקת אנליזה בדן אנד ברדסטריט: "ענף היין הישראלי גדל מידי שנה ומגלגל מחזורים גבוהים מאוד. יחד עם זאת, בעקבות המיתון, עליית יוקר המחיה והאינפלציה, החנויות הקטנות, המהוות 41 אחוזים מהשוק הישראלי, מצויות בסיכון גבוה עד כדי סכנת סגירה. בזמן מיתון, הציבור נוטה לוותר על מותרות, וכיוון שיין מצוי בסקטור זה, הדבר עשוי להוביל לירידה בצריכה והחנויות המחזיקות מלאים בשווי גבוה יקלעו לבעיה תזרימית קשה".

התפלגות גיאוגרפית של חנויות יין ואלכוהול בישראל , 2022. דן אנד ברדסטריט,
התפלגות גיאוגרפית של חנויות יין ואלכוהול בישראל , 2022/דן אנד ברדסטריט

רמת החיים בישראל משפיעה על נתוני הצריכה

המוצרים המשווקים בחנויות כוללים משקאות אלכוהוליים, יינות, בירות ועוד ובנוסף, נמכרים גם מוצרי צריכה נלווים להשלמת החוויה כגון סיגרים, פיצוחים, שתייה קלה, דברי מתיקה וכן כוסות, פותחני בקבוקים, מקררי יין ואביזרים משלמים נוספים לחוויה.

חנויות היין והאלכוהול, להבדיל מחנויות מזון אחרות ורשתות השיווק שאינן מתמחות בתחום, מספקות ללקוח חווית קנייה ייעודית של מוצרי אלכוהול תוך ליווי אישי והתאמה לטעמו.

הרשתות המובילות בענף כוללות את: רשת יין בעיר (72 סניפים), בנא משקאות (30 סניפים), הרמיטאז' (11 סניפים), דרך היין (10 סניפים), היבואן (11 סניפים) ו-חינאווי wine and more ( 10 סניפים).

הפעילות בענף מושפעת מרמת החיים בישראל, התפתחות תרבות צריכת האלכוהול באופן ביתי, המצב המקרו-כלכלי במשק, הגידול באוכלוסייה ועוד, כאשר בשנים האחרונות ההוצאה לצריכה פרטית של הציבור על משקאות אלכוהוליים נמצאת בעליה מתמדת ובשנת 2022 נאמדה בכ-7.15 מיליארד שקל (עליה של כ-4% בהשוואה לשנת 2021).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
רויטל רוט מנהלת מחלקת אנליזה בדן אנד ברדסטריט. יח"צ,
רויטל רוט, דן אנד ברדסטריט: "ירידה בצריכה תביא חנויות עם מלאי גדול לבעיה תזרימית קשה"/יח"צ

צמיחה - קצב מואץ בפתיחת סניפים חדשים

דווקא שנת 2020, "שנת הקורונה", הביאה לעליה במודעות לצריכת אלכוהול ביתית, כאשר בזמן שהערוץ הסיטונאי לשוק המוסדי (מסעדות, בתי מלון, אולמות אירועים וכו') היה תחת קיפאון בפעילות, הערוץ הקמעונאי פרח. במקביל, ובהתאמה לרוח התקופה, רשתות וחנויות יין נבחרות פיתחו והרחיבו את זירות המסחר המקוונות שלהן, מגמות אשר השפיעו לטובה על הפעילות בענף גם בשנים 2021-2022.

להערכת d&b (דן אנד ברדסטריט), ענף חנויות היין והאלכוהול לבדו, גלגל בשנת 2022 פדיון מצרפי מוערך של כ 1.8-2 מיליארד שקל (לא כולל מע"מ). בכך חנויות היין והאלכוהול מהוות מקור ישיר לכ-30% מההוצאה של הציבור על משקאות אלכוהוליים.

עדות לצמיחת הענף באה לידי ביטוי בהתרחבות של מרבית הרשתות המובילות בענף המאופיינות בקצב פתיחת סניפים מואץ במהלך השנתיים האחרונות, אך במקביל מגמה זו גם מגבירה את רמת התחרות בענף, שאף עלולה לגבור עוד, כאשר בעת האחרונה פורסם על שיתוף פעולה צפוי בין רשת חנויות יין בעיר לבין קרפור ישראל, במסגרתו בחלק מהסניפים המיועדים של קרפור, לאחר שיוסבו מיינות ביתן, יוקמו מחלקות יין מקצועיות (מעין חנות בתוך חנות) אשר יופעלו וינוהלו על ידי רשת יין בעיר.

יין. ShutterStock, ShutterStock
יין בישראל: עלייה בצריכה ובמחזורים, לצד סיכון גובר לחנויות הקטנות/ShutterStock, ShutterStock

סיכון גבוה - חנויות עצמאיות נמצאות בסכנת סגירה

לצד הנתונים שמעידים על צמיחה, הסביבה המקרו-כלכלית העכשווית, עם ההאטה שהחלה, עלולה לאתגר את הענף בשנה הקרובה ולהערכתנו ייתכן כי קצב צמיחת הענף ייתמתן לעומת קצב הצמיחה המואץ שאפיין את השנים האחרונות.

באשר לרמת הסיכון בענף, קיימת שונות בין הרשתות הגדולות לחנויות העצמאיות שאינן חלק מרשת, כאשר הרשתות בדרך כלל ניחנות ביתרון לגודל, פריסה ענפה, זיהוי עם המותג ושימוש במודל זכיינות אשר מבזר סיכונים לרשת. לפיכך, על פי מדדי d&b, חלק ניכר מהחנויות העצמאיות נמצאות ברמת סיכון גבוהה יותר.

נתוני הלמ"ס מעידים כי בשנים האחרונות ההוצאה לצריכה פרטית של הציבור על משקאות אלכוהוליים בישראל נמצאת במגמת עליה מתמדת. כך בשנת 2022 חצתה את רף 7 מיליארד שקל, עליה של כ-4% בהשוואה לשנת 2021.

גם בשנת 2020 (שנת הקורונה), חרף הסגרים במשק, ההוצאה של הציבור על משקאות אלכוהוליים עלתה בכ-2.5% בהשוואה לשנת 2019, נתון המעיד כי הציבור המשיך לצרוך אלכוהול במהלך התקופה תוך התגברות הצריכה הביתית על חשבון אופני צריכה אחרים שחלקם, כאמור, היו תחת קיפאון בפעילות בתקופה זו.

הוצאה לצריכה פרטית על משקאות אלכוהוליים על ציר הזמן, 2018-2022 (במיליוני שקלים). הלמ"ס , אומדן ראשון לשנת 2022,
הוצאה לצריכה פרטית על משקאות אלכוהוליים על ציר הזמן, 2018-2022 (במיליוני שקלים)/הלמ"ס , אומדן ראשון לשנת 2022

המצב המקרו-כלכלי במשק

המשק הישראלי הציג בשנת 2022 מדדים כלכליים טובים, גם אם מעט נמוכים יותר משנת 2021. כך, הצמיחה החזויה של המשק בשנת 2022 נאמדת ב-6.3% (לעומת 8.6% בשנת 2021).

כמאפיין את הכלכלה העולמית בעידן ה"פוסט קורונה", גם המשק הישראלי סובל בשנה החולפת מאינפלציה גבוהה בשיעור של כ-5%, שיא של 14 שנים. בולט במיוחד בהתייקרותו הוא מדד מחירי המזון (ללא פירות וירקות) שהתייקר בשנה החולפת בכ-5.5%, עם צפי להמשך התייקרויות כתוצאה ממחסור והתייקרות של סחורות חקלאיות וחומרי גלם.

ברור שהאינפלציה הגבוהה שליוותה אותנו בשנה החולפת צפויה להימשך גם בשנת 2023, גם אם תתמתן מעט. גם סביבת הריבית הגבוהה צפויה ללוות אותנו. ייקור עלויות המימון צפוי לנגוס ברווחיות ולהעיב על העסקים, כאשר עסקים אשר נכנסו ל"עידן החדש" של סביבת הריבית במינוף גבוה או בתכנון למחזור חוב חשופים יותר להשפעת הריבית ומאופיינים בסיכון גבוה יותר.

גם הצריכה הפרטית שעלתה בשנת 2022 ב-7% צפויה להיחתך לכדי 4% בלבד בשנת 2023. על רקע ההאטה המקרו-כלכלית והירידה הצפויה בצריכה הפרטית, צפויה גם ירידה בהיקפי פעילות בענפים הרגישים יותר לשינויים בצריכה הפרטית, דוגמת סגמנט הקמעונאות על סוגיה, כאשר גם ענף חנויות יין ואלכוהול חשוף להשפעות מקרו-כלכליות אלה.

השילוב של אינפלציה גבוהה מחד, אל מול ייקור עלויות המימון, הן למגזר העסקי והן עבור המגזר הפרטי, כמו גם הירידה הצפויה בצריכה הפרטית כתוצאה מהמצב הכלכלי במשק, העלו (על פי מדדי d&b) במחצית השנייה של השנה את רמת הסיכון במשק.

יין אדום על רקע חביות של יקב. ShutterStock
מקטע הייצור נשלט על ידי 4-5 יקבים גדולים שנחשבים איתנים/ShutterStock

ניתוח רמת הסיכון בענף

בין הסיכונים המאפיינים את שוק היין בישראל: ירידה בהיקף הצריכה הפרטית (בעת האטה כלכלית), תנודתיות בשערי החליפין של מט"ח (המשפיעים על פעילות היצוא והיבוא בענף), תלות במזג אוויר, התייקרות חומרי הגלם, עלויות הובלה, רגולציה בתחום המזון, שינוי בטעמי הציבור ועוד.

על פי מדדי d&b, רמת הסיכון בענף היין הינה נמוכה ביחס לסיכון הכללי במשק. הדבר נובע, בין היתר, על רקע הריכוזיות במקטע הייצור הנשלט על ידי 4-5 יקבים גדולים, הנחשבים איתנים יחסית. רמת סיכון גבוהה יותר שוררת בקרב חלק מיקבי הבוטיק וכן במקטע הקמעונאות (חנויות מזון וחנויות יין למכירת המוצרים לצרכן).

כמסקנה - הענף הינו ענף צומח שמראה על גידולים מידי שנה, הענף מגלגל פדיון גבוה מאוד במונחי הכנסות, עיקר ההצלחה היא ביקבים הגדולים שהינם וותיקים וחזקים, ריכוז החנויות הגדול ביותר הוא באופן טבעי, באזור המרכז, אך גם באזור הצפון, שם מגדלים את עיקר הענבים.

נראה שהרשתות הגדולות בתחום, שהן חצי מהענף היום, הבינו את הכיוון והן מרחיבות סניפים שלהם ברחבי הארץ הן בשנת 2022 והן כתוכניות לשנת 2023.לעומת זאת על פי מדדי d&b, החנויות הקטנות יותר לממכר המוצרים הנ"ל נמצאות בסיכון גבוה עד כדי סכנת סגירה בעקבות המצב במשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully