וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סחר הוגן בתעשייה: מוצרי קפה עם התו המבטיח

עודכן לאחרונה: 23.2.2023 / 11:01

כבר 30 שנה שארגונים בעולם מקדמים תו סחר הוגן על מוצרים, מה שמבטיח תהליך ייצור מפוקח שמקפיד על תנאים ראויים לאדם ולסביבה. העמותה לסחר הוגן בישראל הוקמה רק לפני שנה, אך קהילת הצרכנים שדורשים את התו צומחת בקצב מכובד ומיזמים חדשים מאגדים היצע מוצרים תחת קורתם

חקלאית קפה בקואופרטיב שמייצר את הקפה החדש. tim driven,
חקלאית קפה בקואופרטיב שמייצר את הקפה החדש/tim driven

הדרישה המתפתחת של צרכנים בעולם ושל הצרכן הישראלי בכלל למוצרים הוגנים לאדם ולסביבה הולכת וגדלה, וחשיבות העסקת עובדים בתנאים הוגנים מקבלת חשיבות גבוהה בכל מקום בעולם, גם בארצות בהן רק רוכשים את המוצר, שכן חשוב לצרכנים בעלי מצפון עם מודעות לזכויות האדם וחירותו שבתהליך הייצור לא התקיים ניצול של עובדים, העסקת ילדים ועבדות.

דרישה זו מתחילה לקבל מענה בכל תחומי הצרכנות, וכעת גם בענף הקפה הידוע בייצורו במדינות בהן שורר העוני. שורה של מוצרי קפה איכותיים מגיעים בימים אלו מקונגו, פרו וטנזניה לישראל עם ההבטחה שיוצרו בתנאים של סחר הוגן.

מה זה בכלל סחר הוגן? תנועת סחר הוגן מקדמת תפיסה לפיה, האחריות היא שלנו כצרכנים לחשוב על האנשים שמייצרים לנו את המוצרים ולדאוג שהם מתוגמלים כראוי. התנועה נולדה כפתרון למצב בו בתעשיות כמו: קפה, אופנה וסלולר, מתרחש כבר עשרות שנים ניצול מחפיר של בני אדם בתהליך הייצור, בעיקר במדינות הדרום הגלובלי, החל מעבודת ילדים במטעי קפה בהונדורס, דרך נשים שתופרות 18 שעות חולצות במפעלי טקסטיל בבנגלדש ועד פועלים, שמסכנים את חייהם בכריתת מתכות שדרושות לייצור פלאפונים בקונגו.

הפתרון שמוצע על ידי סחר הוגן הוא פשוט. תו ייעודי שהוצמד למוצרים, מבטיח לנו שהמוצר מיוצר בתהליך שנחשב להוגן גם לאדם וגם לסביבה, כך שנוכל לבחור להשפיע דרך הקנייה שלנו.

כדי לקחת אחריות על ההבטחה, תנועת סחר הוגן מבצעת מבדקים מקיפים על כל תהליכי הייצור, מבדקים שכוללים: בדיקת מסמכים, ראיונות עם העובדים ואף בדיקות פתע באתרי הייצור ועוד שימוש באמצעים על מנת להבטיח עמידה בקריטריונים המחמירים של סחר הוגן.

בין הקריטריונים שסחר הוגן מציבים: שכר מחיה, תנאי עבודה ראויים, ייצור ללא העסקת ילדים וללא עבדות, שקיפות ועוד.

פעילי סחר הוגן ישראל באוניברסיטת חיפה. עמותת סחר הוגן ישראל,
פעילי סחר הוגן ישראל באוניברסיטת חיפה/עמותת סחר הוגן ישראל

חשיבות סחר הוגן במוצרי קפה

חברות ענק בינ"ל בתעשיית הקפה, מפעילות לחץ אדיר על החקלאים הקטנים במדינות הדרום הגלובלי להוריד את המחירים של חומר הגלם העיקרי שמגיע מהם - פולי הקפה. אותם חקלאים שנותרים בלית ברירה אחרת, נאלצים להיכנע ללחצים ולמכור את הקפה במחיר זול במיוחד. אחת ההשלכות לעמידה במחירים זולים במיוחד היא התגמול אותו מקבלים העובדים, שנאלצים להתקיים משכר זעום של כ-1.90$ (כ-6.5 שקלים) ליום עבודה - סכום שהוגדר "סף של עוני קיצוני" על פי האו"ם.

סחר הוגן, בעזרת מנגנון מחיר מינימלי, מגנים על החקלאים ומבטיחים שאלו יקבלו מחיר הוגן עבור התוצרת שלהם, מערכת סחר אחרת, הוגנת יותר, שמגנה על החקלאים מהכוח האדיר של התאגידים הרב לאומיים. מנגנון המחיר המינימלי, מעניק לחקלאים יציבות ומאפשר להם בין היתר, לשלוח את הילדים לבית הספר במקום לעבודה וכך בעצם להימנע מעבודת ילדים ודאגה לחינוך שלהם.

על פי מחקרים, הסיכוי שחקלאי קפה סחר הוגן באוגנדה ייחלץ מעוני קיצוני, הוא פי 2.5 מחקלאי מקביל שלא עובד בתנאי סחר הוגן.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
מגוון מוצרי הקפה החדשים של הבית של הסחר ההוגן בישראל. oxfam,
מגוון מוצרי הקפה החדשים של הבית של הסחר ההוגן בישראל/oxfam

שכר זעום והתמודדות עם משבר האקלים

בנוסף, פעם במספר חודשים עולה חשש שמגיע עד אלינו - האם משבר האקלים הולך להכחיד את הקפה? עד מתי נוכל להמשיך לפתוח את הבוקר עם קפה? אירועים כמו שטפונות ובצורת, בנוסף כמובן לשינויי טמפרטורה, הפכו נפוצים יותר ויותר, באופן המאיים על גידול קפה במרכז אפריקה ובדרום אמריקה.

תנועת הסחר ההוגן מתמודדת עם האתגר הזה, ומסייעת לחקלאים עניים להתמודד עם משברים בתהליך הגידול. במסגרת הפעילות של הארגון לקידום חקלאים במדינות הדרום הגלובלי, הארגון מכשיר את החקלאים להתמודדות עם משבר האקלים, כך גדל הסיכוי של הפולים לשרוד וגדלה התפוקה אותה יוכלו החקלאים למכור.

בסקר ברשתות החברתיות שנערך לאחרונה, נשאל ציבור הצרכנים של סחר הוגן בישראל - איזה מוצר סחר הוגן חסר להם בעיקר. המוצר שניצח באופן חד משמעי הוא קפה, ניראה שאנחנו צרכני קפה לא קטנים, על פי הערכה הישראלי הממוצע שותה כ-4 כוסות קפה ביום.

עד כה, ניתן היה להשיג מותג קפה סחר הוגן אחד בישראל- Mount Hagen וכעת אנו מתבשרים על 11 מוצרים חדשים שיימכרו מעתה בחנות אינטרנטית חדשה "Fair&Eco - הבית של הסחר ההוגן בישראל" שתייבא ותשווק מוצרי סחר הוגן מישראל ומהעולם.

את אריזותיהם של מוצרי הקפה החדשים מעטרים תמונות של החקלאים מחוות הגידול מפרו, קונגו אתיופיה טנזניה ועוד, שיזכירו לנו את האחריות שלנו כצרכנים על סחר הוגן בתהליך הייצור הקפה.

רז פרוגל מנכ"ל עמותת סחר הוגן ישראל. עמותת סחר הוגן ישראל,
רז פרוגל מנכ"ל עמותת סחר הוגן ישראל/עמותת סחר הוגן ישראל

באיחור קל? סחר הוגן גם כחול לבן

בשנה שעברה הוקמה עמותת סחר הוגן ישראל - הארגון המוביל לצריכה אתית ומקיימת בישראל. העמותה פועלת לקידום שני תחומים עיקריים - הראשון, קידום המודעות לסחר הוגן בישראל ויצירת קהילת צרכנים שדורשת מוצרי סחר הוגן בישראל, השני, הנגשת תחום הסחר ההוגן לחברות ישראליות בשביל לסייע להן לעבור לייצר בתנאי סחר הוגן.

השקת מוצרי הקפה החדשים מתבצעת בשיתוף עם העמותה. רז פרוגל, מנכ"ל עמותה סחר הוגן מסר: "סחר הוגן זו הקהילה הצרכנית שגדלה בצורה המהירה ביותר בישראל. בזכות מאות אלפי צרכנים שדורשים יום יום מוצרי סחר הוגן בבית הקפה, בסופר ובחנות הבגדים, החברות הישראליות מקבלות איתות שכדאי להן להציע מוצרי סחר הוגן. כך גם גדל היצע המוצרים המפוקחים".

סקר שתומך בדבריו של פוגל בוצע על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה בשנת 2021, על פיו 4% מהציבור הישראלי מקפיד על צריכת מוצרי סחר הוגן.

פוגל מוסיף: "לפני כמה חודשים התחלנו לראות את שוקולד טוני'ס עם תו הסחר ההוגן בכל קיוסק בישראל, והנה, עוד 11 מוצרי קפה סחר הוגן חדשים השבוע.

מגוון מוצרי הקפה החדשים של הבית של הסחר ההוגן בישראל. oxfam,
העמקת המודעות לצריכת מוצרי סחר הוגן מתוך בחירה, מוצרי קפה סחר הוגן/oxfam

אחת מקדמת מודעות, השניה מביאה את הפתרון

מיכל מרוז, שמובילה את המיזם המקוון החדש "הבית של הסחר ההוגן בישראל", שמשיק את מוצרי הקפה החדשים: "Eco&Fair - הבית של הסחר הוגן בישראל ועמותת סחר הוגן ישראל חולקים מטרה משותפת והיא העמקת המודעות לצריכת מוצרי סחר הוגן מתוך בחירה ערה ליצירת מציאות בת קיימא והוגנת לא.נשים ולסביבה".

"העמותה לסחר הוגן מקדמת את המודעות והתוכן ואנחנו ב- Eco&Fair מביאים את הפתרון הצרכני עם היצע מגוון של מוצרי סחר הוגן נגישים וזמינים. בימים אלו אנו משיקים 11 מוצרי קפה ומוצרים חיוניים נוספים ייכנסו לשיווק בהמשך. יחד נוביל את מהפכת הסחר ההוגן גם בישראל".

כיום, אף חברה שמייצרת בישראל (פרט ליצרנית הגלידות בן & ג'ריס, שמייצרת בישראל כחלק ממותג בינלאומי שקיבלה את תו הסחר ההוגן9. אחת הסיבות היא שארגון סחר הוגן הבינ"ל מקשה על עסקים ישראלים לקבל את התו אך בקרוב, בזכות ההשקה של תו סחר הוגן ישראלי בידי עמותת סחר הוגן ישראל, המצב צפוי להשתנות וכל חברה ישראלית שתרצה להציג תו סחר הוגן על המוצר, תוכל לעשות את זה.

האם איחוד הכוחות בין עמותת סחר הוגן שדואגת ליצרנים העניים לבין הנגישות למוצרים מפוקחים במיזם האינטרנטי החדש יצליחו להניע לשינוי משמעותי בתפיסת הצרכנים? האם 4% מהאוכלסיה בישראל שמקפידה על רכישת מוצרי שיוצרו תחת תנאי העסקה הוגנים ודאגה לאדם ולסביבה, יתרבו ויהוו נתח גדול מספיק כדי שיצרנים בישראל יצטרפו ליוזמה הגלובלית? נחכה וניראה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully