וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חצי מיליון שקל קנס על פגיעה בהתארגנות עובדים

עודכן לאחרונה: 20.2.2023 / 13:54

חברת טאואר סמיקונדקטור פגעה בהתארגנות עובדיה ותשלם פיצוי של יותר מחצי מיליון שקל. בית הדין קבע כי החברה ממגדל העמק, שמייצרת מוצרים לתעשיית האלקטרוניקה ומעסיקה כאלפיים עובדים, חיבלה בשיטתיות בזכות להתארגנות בעשרות מקרים

גיוס עובדים. ShutterStock
ניסיון להפחיד את העובדים, לקרוא להם לשיחות אישיות ושליחת קישורים לביטול ההצטרפות להסתדרות/ShutterStock

בית הדין האזורי לעבודה בנצרת קבע כי חברת טאואר סמיקונדקטור פגעה באופן חמור בזכות ההתארגנות של עובדיה, וחייב אותה לשלם פיצוי של 550 אלף שקל והוצאות משפט של 50 אלף שקל. הקנס מגיע בעקבות שורה ארוכה של פעולות המנוגדות לחוק הסכמים קיבוציים ולפסיקה, שבוצעו על ידי מנהלים בדרגים בכירים ובינוניים, ואשר נועדו להניא את העובדים מלהתאגד. יצוין כי רוב הפעולות האלה קרו בימים ובשבועות שלאחר הודעת ההסתדרות להנהלה על מינוי ועד פעולה במפעל בסוף חודש מאי 2021.

חברת טאואר סמיקונדקטור, המעסיקה כ-2,000 עובדים באתר במגדל העמק, עוסקת בפיתוח ובייצור חלקים לתעשיית האלקטרוניקה.

לפי פסק העדין עולה כי הניסיונות לפגוע בהתארגנות העובדים כללו בין היתר: עשרות כינוסים ושיחות בניסיון להפחיד את העובדים ולהעביר מסר שייפגעו כביכול מהצטרפות להסתדרות; הפצת מסרים משמיצים נגד ההתארגנות; שליחת קישורים לעובדים לביטול ההצטרפות; פרסומים לעובדים נגד ההתארגנות בקבוצת בוואטספ ובפייסבוק; מניעת כניסת נציגי ההסתדרות למפעל; השתלחות מנהל באופן פומבי בחבר ועד; מכתבי התראה לחבר ועד.

נמצא שהמנהלים עצמם החתימו עובדים על טפסי ביטול חברות וסייעו לעובדים לבטל את חברותם בהסתדרות. בין הביטולים היו אף חברי ועד פעולה שפרשו, ונקבע שהביטולים היו כתוצאה מלחץ ההנהלה ובשל הקמפיין המסיבי נגד ההתארגנות.

הגם שבית המשפט הוציא כבר ב-2021 צווים המחייבים את טאואר לאפשר כניסה של נציגי ההסתדרות במפעל, המשיכה החברה להערים קשיים כמו למשל לאפשר פגישות כאלה במועדים לא אפקטיביים. יתרה על כך, ההנהלה אף הקימה ועד הפנימי שבאמצעותו ניסתה להעביר מסר לעובדים שההסתדרות מיותרת.

"השתכנעתי כי נציגי ומנהלי המשיבה התבטאו בצורה המהווה השפעה בלתי ראויה על אפשרות העובדים להצטרף להתארגנות עובדים ראשונית", ציינה השופטת אורית יעקבס בפסק הדין, והוסיפה: "הוכח כי השיחות, ההתבטאויות והפעולות נגד ההתארגנות בוצעו על ידי מנהלים, ובהחלט שיקפו והיו פועל יוצא של 'רוח המפקד'".

לפיכך כאמור פסקה קנס וקבעה כי על החברה להימנע מכל פעולה שעיקרה פגיעה בהתארגנות.

יו"ר מרחב עמקים צפוני בהסתדרות לאון פרץ: "אני מרוצה מפסק הדין ומקווה שמקומות עבודה יפנימו שאל להם להתערב במהלכים לגיטימיים של עובדים שמבקשים להתאגד. אודה לאגף ההתאגדות שעבד יחד עם עובדי המרחב כתף אל כתף, למזכירי האיגוד, לעו"ד ליאור אדרעי יו"ר נעמ"ת במרחב, שלקחה חלק חשוב בתהליך, ליו"ר הוועד סמיון שעמד איתן אל מול ההנהלה. ללשכה המשפטית עו"ד מור ארזי גלבוע וכמובן ליו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד שתמך לאורך כל הדרך".

את ההסתדרות ייצגו בהליך עו"ד ענת גוטמן מהלשכה המשפטית לאג"מ בראשות עו"ד חנה שניצר, ועו"ד מור ארזי גלבוע, יועצת משפטית במרחב עמקים צפוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully