וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהפכה המשפטית פוגעת בכיס שלנו: בדקתם מה שער הדולר?

עודכן לאחרונה: 21.2.2023 / 12:03

כמו שאומרים בספורט, הטבלה לא משקרת: אפשר לעשות ספינים על דעת הקהל אבל לא על הכלכלה - והעובדה היא שהדולר התחזק לעומת השקל ביותר מ-1% וחצה לראשונה מאז מגפת הקורונה את ה-3.6 שקלים. המשקיעים מתחילים לראות ירוק בעיניים, ובתרגום לכלכלה - רואים שחורות

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, שר המשפטים יריב לוין וחברי הקואליציה חוגגים לאחר הצבעה על תוכניות השיפוץ השיפוטי של הממשל. ב-21 בפברואר 2023, הכנסת.. יונתן זינדל, פלאש 90
נתניהו ושותפיו חוגגים את העברת הרפורמה. לא ברור כיצד המציא נתניהו את הטענה שהרפורמה עוזרת לכלכלה/פלאש 90, יונתן זינדל

קבלת הפנים הקרירה שהכינו המשקיעים בעקבות אישור המהפכה המשפטית בכנסת מוכיחים את הקשר העז בין עולם הכלכלה לרפורמה. לא ברור כיצד המציא נתניהו את הטענה שהרפורמה עוזרת לכלכלה

בעולם הכדורגל הקרוב נהוג לומר שהטבלה אינה משקרת. בימים אחרות לאורך זמן רק הנתונים והעובדות מדברות ולא סיפורי מעשיות ותירוצים. וזו בדיוק על רגל אחת סיפורה של הרפורמה והמערכת הכלכלית.

כל העולם הכלכלי הנאור והמוסדות הבינלאומיים טענו עד היום שהרפורמה עלולה לפגוע במשק וכלכלה, להוריד את דירוג האשראי לפגום בביצוע המשק. אבל היום גם כאלה שסברו אחרת. בעצם המדובר במישהו אחד בלבד: בנימין נתניהו שאליו ניתן להוסיף את מלחכי פנכתו.

רק הוא העלה את הטיעון התמוה שהפגיעה במערכת תחזק את הכלכלה. זה לא קרה בהונגריה, פולין או טורקיה אבל נתניהו חשב משום מה שדווקא זה יקרה בישראל. זה משהו כמו לטעון שנתניהו התחבר לכרטיס האשראי ומעתה ישלוף אותו לצרכי קניות.

אילוסטרציה. ShutterStock
כשאזרחי ישראל קונים "ירוק", זה אומר שהם רואים שחורות. אנחנו רק בתחילת ההתדרדרות/ShutterStock

הדולר יטוס במהירות לכיוןן ה-4 שקלים

אתמול ניתנה סוף סוף תשובה נחרצת לשאלה שהתשובה אמורה הייתה להיות ברורה מראש. האם הרפורמה המשפטית עלולה לפגוע בכלכלה? הדולר התחזק לעומת השקל ביותר מ-1% וחצה לראשונה מאז מגפת הקורונה את ה-3.6 שקלים. המשקיעים מתחילים לראות ירוק בעיניים, שמעשית זה צבע כלכלי שחור.

עד לממשלת נתניהו השישית השקל נחשב לאחד המטבעות החזקים בעולם בזכות עולם ההייטק, ההתמודדות עם משבר הקורונה והניהול התקציבי הנבון (בין היתר גם בזכות נתניהו!). כל זה מתחיל לרדת לטמיון ושער החליפין הנחלש והבורסה היורדת היא מהסממנים לכך.

אחת הסיבות החשובות להיחלשות השקל היא הוצאת כספים לחו"ל ועצירת השקעות בישראל. ושלא נתבלבל.

דולר חזק מתכתב במישרין עם יוקר המחייה ומעצים אותה. לא רק שהוא מייקר את הנסיעות לחו"ל, אלא שהוא מייקר את מוצרי הייבוא, יאיץ את האינפלציה ובהמשך גם יביא לעלייה נוספת בריבית.

אני מתמקד בדולר ולא בצדדים השליליים האחרים של הרפורמה כמו פגיעה בהשקעות בישראל או בזכויות הפרט. אבל דולר ב-3.6 ומעלה זו רק ההתחלה. אם הרפורמה תמשך במלוא עוצמה כמו שהיא הדולר יטוס במהירות ל-4 שקלים ועוד נתגעגע לרמותיו הנוכחיים.

גלי ההדף הבאים יגיעו בהמשך וזה יהיה דומה לנזקי רעידת האדמה בטורקיה רק במונחים פיננסיים. דירוג האשראי של ישראל עלולה לרדת. גיוס הכספים בחו"ל יתייקר וזה גורם נוסף שישפיע לרעה על יוקר המחייה.


ישראל תהפוך למדינה מצורעת מבחינת רגולטורית. אבל בשונה ממדינות כמו פולין והונגריה, מאחורי גבינו אין את האיחוד האירופאי וכן עלינו את נטל הסכסוך עם הפלסטינאים ואתגר היום יומי של איומי הטרור. ואל תגידו לי "אמריקה". גם מולה זה כבר לא מה שהיה פעם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully